Heel klein zadeltje? Welke?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kowloon

Heel klein zadeltje? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 20:08

Mijn dochter van net 3 heeft nu een paar keer bij mij voorop gezeten en vind dat superleuk. Ze is niet bang en graag zou ik haar alleen op het zadel zetten. Maar ik krijg de beugels zelfs met slagen niet kort genoeg. Eventueel zou het wel kunnen op mijn renzadel.
Nou zag ik bij zadelmarkt een klein westernzadeltje. Ik vermoed dat ze daar een stuk steviger op zal zitten. Alleen denk ik niet dat mijn arabier de koordsingel erg fijn gaat vinden, dus dan moet er weer een dure singel bij.
Wie heeft hier ervaring mee. Ik wil niet te veel uitgeven, want het kan best zijn dat ze er toch nog niet helemaal klaar voor is, maar het moet wel verantwoord. Mijn arabier heeft normaal een medium boom.
graag advies.

Lous

Re: Heel klein zadeltje? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 20:21

Zadelmarktzadels zijn erg goedkoop, maar het materiaal en de pasvprm zeer slecht. Gebruik de zoekfunctie hier eens en negen van de tien mensen hebben alleen maar negatieve reacties over deze zadels. Als je toch een klein zadeltje wilt zou ik voor een wintec gaan. Die hebben ze zelfs in de meest kleine inches en de bomen zijn verstelbaar.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 20:28

Misschien handig eerst eens zo'n zadel ergens te lenen en tweedehands zijn ze meestal ook niet echt duur. Knipoog

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 20:31

Waarom geen zadelmarkt zadeltje? Neem aan dat je dochter niet jaren zo klein blijft en dan is een duur zadel alleen zonde van het geld.

Kowloon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 21:06

ja equidea, dat laatste dacht ik ook, bovendien weegt ze bijna niks dus die paar rondjes kunnen weinig kwaad

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 21:22

Ja dat moet dan toch best kunnen? Neem aan dat ze niet je paard uren op een dag gaat trainen. Voor alleen wat hobbelen zie ik er geen kwaad in hoor, het is niet de superbeste kwaliteit nee, maar voor een jong kind kan het best?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 21:32

wat moet ik me hier nou bij voor stellen een shetland zadeltje op je arabier?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 21:38

Mjay schreef:
wat moet ik me hier nou bij voor stellen een shetland zadeltje op je arabier?

wie heeft het over een shetland zadel ?

ik ben wel benieuwd wat je keuze word
ik zit namelijk ook met dat probleem bij mijn 7 jarige dochter

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 21:56

Ook voor even wat rondhobbelen kan een zadelmarktzadel al schade aan de rug van je paard toebrengen. Sorry maar ik zou mijn paard verkiezen boven een goedkoop zadel. Bloos

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 21:59

Lous schreef:
Ook voor even wat rondhobbelen kan een zadelmarktzadel al schade aan de rug van je paard toebrengen. Sorry maar ik zou mijn paard verkiezen boven een goedkoop zadel. Bloos

Als het zadel gewoon past niet toch...?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 21:59

Onley: ik heb een over een shetland zadel wat moet ik me er dan bij voorstellen? een gewoon zadel met minder inches? dan passen de beugels nog niet....... dus t was niet zo heel gek om bij klein en klein kind gewoon past niet shetlander maatje te denken?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 22:04

Equidea schreef:
Lous schreef:

Als het zadel gewoon past niet toch...?

Bijna alle zadels van zadelmarkt passen niet en die wel passen zijn moeilijk te zoeken. Wat ik al eerder zei gebruik de zoekfunctie hier maar eens Knipoog
Daarnaast is het materiaal zeer slecht.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 22:06

[/quote]

Als het zadel gewoon past niet toch...?[/quote]

Bijna alle zadels van zadelmarkt passen niet en die wel passen zijn moeilijk te zoeken. Wat ik al eerder zei gebruik de zoekfunctie hier maar eens Knipoog
Daarnaast is het materiaal zeer slecht.[/quote]

onzin, ik heb ook wel eens een zadelmarkt zadeltje gehad, dan wel als inrij zadel en niet als permanent zadel, maar paste prima. Haha!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 22:09

Dan ben jij waarschijnlijk een van de geluksvogels die een goede heeft weten te vinden denk ik Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 22:13

Hoeft niet hoor..... ik heb jarenlang met een zadelmarktzadel op twee van mijn pony's gereden en dat lag erg goed. Ze hebben er nooit hinder van gehad, zeker weten.

Ik had het er overigens niet uit zuinigheid op liggen (heb ook Daaleman, Ainsley en KN), maar omdat het lekker lag.

TS: Ik zou gewoon een simpel zadel kopen (wat wel goed past natuurlijk, maar dat weet je zelf al lang Knipoog ). Het zal geen jaren gebruikt worden dus een al te grote uitgave zou ik niet doen.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 22:14

In de Bit of in de Horsimo stond een zadeltje wat je achter je eigen zadel vast kan zetten, soort tandemzadel Haha!

Voor mijn dochter heb ik een Euroriding Jade, 16 inch. Perfect zadel. En van goede kwaliteit. Maar je moet ze maar net kunnen vinden. Hij valt wat kleiner uit dan een 16 inch. Mijn dochter is dan wel wat ouder maar misschien is zoiets ook iets voor jouw dochter. Beetje een diepe en zachte en niet al te gedwongen zit en zitten ze toch wat vaster in. Al zou een veelzijdigheid zadeltje voor een beginnelingetje misschien wat makkelijker zijn.

Ik zou eerder een wat ouder zadeltje van een wat beter merk aanraden dan een zadelmarkt zadel. Al weegt zo'n kindje natuurlijk niet zo heel veel. Maar als je kijkt hoeveel tweedehands zadelmarkt zadels te koop zijn en zo goed als nieuw, die worden niet voor niets verkocht. Ook moet het type maar net passen, het belangrijkste is natuurlijk eerst dat het goed ligt op de rug.

Op zich is een westernzadel best een goed idee maar dan zit je waarschijnlijk wel met de lengte van de beugels. Maar bij een normaal zadel kunnen de beugels vrij kort en kunnen ze in het begin ook de kamer vasthouden, dus op zich maakt het denk ik niet zo'n verschil.

Verder vind ik drie jaar eigenlijk nog best klein. Mijn dochter was vier toen ze haar eerste prive lesje had op een shetje. Ook nog te jong maar ze wilde het zelf zoooo graag. Daarvoor zat ze ook wel eens bij mij voorop. Met haar zes jaar mocht ze in de manege les en heeft ze het op een oude pony geleerd, daarna verschillende andere en moeilijkere. Met haar zeven jaar reed ze zelf op onze arabier en nu met negen jaar op haar nog groene pony. Mijn mening, zoek een makke shet die je een beetje volgt, zodat ze het gevoel hebben het beetje zelf te doen en die je evt aan de longe kan zetten.

Kowloon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 07:10

Het gaat niet om les, ook niet om hobbelen, want het alleen maar een beetje stappen, tuurlijk is het paard belangrijk, maar ik vind het nog belangrijker dat mijn dochter goed zit. dat ze inderdaad goed met dr voeten in de beugels kan steunen en niet glijdt.
Dat het slechte kwaliteit is, maakt me niks uit, daar is de prijs ook naar en hij moet natuurlijk niet als een tent op het paard staan, maar dan kan ik hem nog terugbrengen, ga even kijken of ik vanmiddag in zoetermeer terecht kan om te kijken. Ik ga zeker geen pony erbij kopen....nog niet in ieder geval. Als ze het leuk blijft vinden misschien over een paar jaar.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:12

Je kunt ook nylon beugelriemen kopen en deze helemaal kort afknippen tot haar lengte. Dan hoef je geen slagen te maken en kun je de beugels toch mooi kort maken.

Kowloon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:53

Heb net gebeld en ze vertelde me dat het met de beugels niet ging lukken op het western zadeltje. Aardige mensen...scheelt weer een ritje...ik ga verder zoeken...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:10

andere beugelriemen kopen en gaatjes bijprikken zodat ze op de juiste lengte staan?
Eventueel zadelbontje ofzo erop leggen zodat de zitting ietsjes vernauwt en minder glad is ...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:30

Een 3-jarige is nog zo ontzettend klein , daar hebben ze geen fatsoenlijke westernzadeltjes voor.

Beste kun je dan imo. gewoon een pinokkio-zadeltje nemen , lekker simpel voor de echte kleintjes.

Op bvb. Marktplaats kun je een Pinokkiozadeltje wel voor een paar tientjes kopen compleet met riempjes , of kijk anders eens bij Nickyu hier op bokt : http://www.nickyskeet.nl , die kan er ook wel aan komen bij verschillende leveranciers Lachen

Afbeelding

Barefoot krijgt deze maand ook een kinder-zadeltje voor de kleintjes , maar die zijn nog 200 euro en dat is best veel geld voor zo'n uk en alleen wat stappen , maar wel leuk als ze wat meer gaan rijden.

Afbeelding

En deze zijn ook wel schattig , zo'n 225 euro , maar vanaf 14 inch en dat is nog ERG ruim voor een peuter / kleuter :

Afbeelding

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:37

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:40

Dat is ook een leuke idd , beetje een luxe versie van de Pinokkio zeg maar. En die heb je ook nog in het roze heb ik wel eens gezien , maar dan wel van een ander merk. Haal je er Wintec Webbers maat uk bij en je hebt een leuke set Ja

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:33

Ik heb op mijn haflinger ook wel is geprobeerd een klein zadeltje te leggen, alleen was het dan onmogelijk om een singel te vinden die nog lang genoeg is, dat is denk ik wel iets om rekening mee te houden

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:11

@pmarena die kinderzadels van barefoot hoeveel inch zijn die ongeveer?