welk bit zal ik kopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

welk bit zal ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:01

heey!!

ik heb een tijdje geleden een hoofdstel gekregen en Berber past die, maar ze is niet van mij en om nou elke week het bit om te wisselen, dat wordt té, en daar is de tijd ook niet voor. dus ik wil een bit kopen.

maar wat moet ik nemen?? ze heeft nu een enkelgebroken bustrens, ze is nogal gevoelig in dr mond en met rijden is ze altijd super snel, ik probeer haar altijd met mijn zit rustiger te maken, maar soms verlies ik mn geduld gewoon eventjes en ik wil dr niet pijn doen in haar mond Bloos dus wat voor een bit moet ik nemen??

-bus of watertrens (op wiki staat dat een watertrens onrustiger in de mond ligt maar ik vind een watertrens wel mooier)
-Ongebroken, enkelgebroken, dubbelgebroken
-welk materiaal
-welke dikte
-een niet al te prijzig bit graag, het is voor 1 keer per week en de rest van de dagen hangt dat hoofdstel op mn kamer voor de sier

ik weet niet hoe dik haar bit nu is, ik weet niet hoe je dat moet opmeten, maar wie kan me helpen?

groetjes

edit: haar bit is nu 15 cm, nét even te groot, dus ik wil een 14,5 en verschillende bitjes uitproberen zit er niet echt in want het is het grootste bit die ze daar hebben en het is geen pensionstalling

EmptyWords

Re: welk bit zal ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:09

ik zou toch hetzelfde bit kopen, het is niet jouw paard en om nu 1x in de week een ander bit in te hebben lijkt me voor dat paard ook niet wat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:11

jah, maar ik weet niet wat voor matriaal het is... ik denk gewoon roestvrijstaal maar kan ik dan wel een watertrens nemen of raad je dan ook gewoon een bustrens aan?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:40

als je het zachtste bit wilt zou ik een dubbelgebroken bustrens nemen, ligt inderdaad erg rustig in de mond. veel paarden lopen daar heel fijn op.

voordeel van een watertrens is dat ze wat dunner zijn. ik heb bijv een paard dat zich graag ergens op vast zet, en met een watertrens blijft ze mooi losjes in de mond en heb ik ook een stuk meer te vertellen. ik zou in ieder geval een dubbelgebroken bit nemen.

en ojah, ik heb bijna al mijn bitten van imperalriding. geen dure bitten. liggen onder de 20 euro. en ben er erg tevreden over. heb 3 bustrensen en 2 watertrensen van, 3e komt eraan. ze blijven ook goed, liggen fijn in de mond.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:46

harry's horse blijft ook goed, watertrens is idd minder goed vast te pakken voor het paard, dubbelgebroken hoeft niet rustiger te zijn, de delen van eht bit zijn afzonderlijk te bewegen (met linker en rechter hand) dus als je onrutige handen hebt, kan eht bit ook heel onrustig zijn..

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:39

ik zou iig een massief bitje nemen dan ( niet een al te dikke)
maar een massief bitje ligt gewoon wat stiller in de mond, omdat het bit zwaarder is dan zo'n standaard hol bit.

ik vind zelf altijd een watertrens fijner dan bustrenzen kwa inwerking, maar dat verschilt ook erg per paard natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 13:11

ik denk dat het het beste is dat ik een dubbelgebroken bustrens neem?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 17:19

rasta_love schreef:
ik denk dat het het beste is dat ik een dubbelgebroken bustrens neem?

ik weet niet hoe groot de mond van jou paard is. bustrensen zijn wat dikker. maar liggen heel rustig.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 17:21

heb je uberhaupt wel toestemming om een eigen bit te gebruiken?
begrijp dat het hier om een manegepaard gaat?
wissel lekker dat bit om Knipoog het is maar 1x per week toch? niet zoveel moeite.
je moet niet zomaar een ander bit in de mond gaan doen voor 1x per week Lachen

_Eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 17:24

Je kan toch ook zo'n appelbitje kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:39

Jolliegirl schreef:
wissel lekker dat bit om Knipoog het is maar 1x per week toch? niet zoveel moeite.

nee het is geen manege paard, en ik heb toestemming ja. dit is wel wat anders, want als de zadelkamer open is (is op slot omdat er s'nachts wel eens ingebroken wordt) ben ik aan één stuk door aan het werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:40

nuggie schreef:
Je kan toch ook zo'n appelbitje kopen?

daar heb ik wel eens naar gekeken maar in heb een keer gelezen dat sommige paarden die bitjes 'opeten' en omdat die nogal prijzig zijn maak ik dat risico niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:42

maar ik ben eruit, ik neem een enkelgebroken bustrens, ze is een tinker met een nogal grote mond dus een watertrens is (ben ik bang) toch wat te dun. dus hier kan een slotje op

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:01

rasta_love schreef:
Jolliegirl schreef:

nee het is geen manege paard, en ik heb toestemming ja. dit is wel wat anders, want als de zadelkamer open is (is op slot omdat er s'nachts wel eens ingebroken wordt) ben ik aan één stuk door aan het werken

Ik snap even niet meer waar het nu om gaat?
is het een leasepaard van je o.i.d? als je toestemming hebt zou ik de eigenaar gewoon even vragen wat hij/zij wilt.
maar zie dat je er al uit bent.

rasta_love schreef:
maar ik ben eruit, ik neem een enkelgebroken bustrens, ze is een tinker met een nogal grote mond dus een watertrens is (ben ik bang) toch wat te dun. dus hier kan een slotje op

een paard met een grote mond kan best een dun bitje fijner vinden... of een klein binnenmondje hebben.. je weet de maat(anders koop je voor niets) aangezien het wel moet passen , en zeker als er opeens een ander soort (mischien wel scherper) bitje in gaat Lachen

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:41

rasta_love schreef:

Watertrensen zijn er zelfs in 25mm (K&K bijvoorbeeld)

De grote van haar mond wil niet zeggen dat ze ook een grote inhoud kan hebben Knipoog

Ik heb 1 paard met een bit maat 15,5 cm MAAR vanwege de minimale ruimte in haar mond heeft ze een 14mm dikte nodig.

Mn andere paard heeft een smal mondje,, bit maat 11,5cm MAAR wel een 21mm dikte..(vanwege meer ruimte tussen tong/gehemelte)

Ik heb een heel klein beetje het idee dat je nog niet zoveel verstand hebt van bitten,, en de inwerking/gebruik van..hoe het in de mond hoort te liggen etc..

Ik hoop dat je de raad van de meeste opvolgt hier in topic,,en je gewoon blijft rijden met het bit dat dit paard nu heeft Knipoog

Mocht je toch ECHT een ander bit willen?? vraag aan iemand die er verstand van heeft er naar te kijken,,

OF vraag het de tandarts Knipoog die kunnen precies alles vertellen over de mond van je paard Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:04

mm oke ik ga dan eerst nog even goed verder kijken

happyfever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:08

Ik zou voor een appelbitje gaan!
Mijn pony was heel gevoelig als ik zen metaalbitje erin stak en nu met de appelbitje vind ie het juist zeer leuk,en blijft er rustiger bij Knipoog
Grtjs

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 06:17

Is het niet slim als je wat foto's van het bit plaatst (evt. in de mond van het paard) zo kunnen wij zien welk bit het in ieder geval is en of deze vrij dik is of juist niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:33

tja... maar ik had een paar posts geleden al gezecht, hier kan een slotje op

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:45

slotje wordt niet zomaar geplaatst. hier had je overna moeten denken vóór je een topic opende Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:34

Waarom koop je uberhaupt een hoofdstel voor een paard wat niet van jou is?
Vraag gewoon aan de eigenaar wat voor een bit het is en koop hetzelfde. Of wissel het gewoon die ene keer in de week om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:14

IndianLady schreef:
Waarom koop je uberhaupt een hoofdstel voor een paard wat niet van jou is?
Vraag gewoon aan de eigenaar wat voor een bit het is en koop hetzelfde. Of wissel het gewoon die ene keer in de week om.

gekregen

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:17

bustrens is lekker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:39

ok, ik denk dat ik t maar helemaal maar niet meer doe Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:47

Typisch bokt. Beantwoord gewoon de vraag van de TS.

Een enkel gebroken bit knijpt de tong samen, prikt in het gehemelte en werkt op de lagen
Een dubbelgebroken bit werkt vooral op de lagen.
Een ongebroken trens werkt voornamelijk op de tong.

Wat het beste is verschild per paard. Ik zou als ik jou was een RVS dubbelgebroken bustrens nemen die niet al te dik is, maar ook niet heel dun. Daar reageren de meeste paarden goed op.

Van één keer in de week een ander bit krijgt een paard echt niets hoor, zolang je er maar niet een of ander scherp bit in hangt. Een dubbelgebroken bustrens is een vriendelijk bit.