Wat is het meest zachte bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Billy20

Wat is het meest zachte bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 17:39

In de titel staat het al wat is volgens jullie het meest zachte bit. Heb wel eens een artikel in Bit hierover gelezen maar weet niet meer preies wat er in stond. Ik zit overigens niet te wachten op reacties over bitloos rijden...

Hilde_92

Re: Wat is het meest zachte bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:42

K&K bitten zijn superfijne bitten.
Elk bit kan scherp zijn, het ligt er maar aan hoe je ermee omgaat natuurlijk.
Ik voel het verschil duidelijk als ik met een K&K bit rijd of als ik met een gewone watertrens rijd.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 17:52

Kun je ook iets specifieker zijn? K&K is ook in verschillende soorten en breedtes.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:55

Dat verschilt echt per paard. Het ene paard doet het beter op een bit die op de lagen werkt, het andere paard doet het beter op een bit die op de tong werkt. Het ene op ongebroken, het andere op dubbelgebroken. Overigens is enkelgebroken weer scherper dan dubbel en ongebroken. Heeft je paard een klein mondje? Hang er dan geen dik bit in, daar is simpelweg de ruimte niet voor.

Edit: Overigens prefereer ik ook K&K boven de goedkope rotzooi.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 02-08-08 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

GWENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:58

Je hebt van die speciale bitjes met appelsmaak,
ze worden ook vaak gebruikt om paardjes af te richten..

Je hebt er zowel zachte van als harde.
Maar het lijkt me fijner voor een paard om zoiets in je mond te hebben.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:59

Je bedoelt die harde, witte, goedkope dingen? Die lijken me nou helemaal niet prettig.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 18:06

Hoeveel cm noem je een dik / dun bit en is een dun bit niet scherper?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:10

Was je van plan om eraan te gaan plukken dan? Als het bit gewoon stil in de mond ligt is er niets scherps aan.

Een voorbeeldje, heb je wel eens shetlanders gezien met die o zo vriendelijke dikke bitten? Die mond kan gewoon niet meer dicht.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 18:16

Sorry, maar aan zo'n reactie heb ik niet zoveel.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:18

En waarom niet? Er staat gewoon een atwoord op je vraag, inclusief voorbeeld. Als jij stil kunt zijn met je handen, is een dun bit niet scherp. Als jij loopt te plukken wel, maar dan is een dik bit ook niet fijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:28

Vaak wordt gezegt hoe dunner hoe scherper en dat is in weze ook wel zo maar een bit moet goed in de mond liggen en fijn aanvoelen voor een paard.

Je kunt er wel een dik bit inschuiven maar als de mond te klein is hiervoor is dat dus niet prettig.
Ligt dus echt aan je paard...dikker hoeft niet altijd zachter te zijn of beter,zoals hierboven al gezegt werd.
Ik heb een paard met een kleine mondspleet en daar ligt een dubbelgebroken onderlegtrens in,daar loopt hij fijn op.

Bitten met scharen werken vaak pittig in maar vergis je ook niet in de werking van een neusriem.Als deze te strak zit is hij ook al enorm sterk qua inwerking.

De meest gebruikte bitten zijn enkel en dubbel gebroken trensen en ook goed gangbaar,wil je eens wat anders proberen dan zijn er een aantal winkels met een bittenbibliotheek waar je bitten kunt "lenen" en uitproberen voordat je er uiteindelijk een aanschaft.

Uiteindelijk is een bit zo scherp als de hand van de ruiter Knipoog

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:32

Utixo schreef:
En waarom niet? Er staat gewoon een atwoord op je vraag, inclusief voorbeeld. Als jij stil kunt zijn met je handen, is een dun bit niet scherp. Als jij loopt te plukken wel, maar dan is een dik bit ook niet fijn.

Je moet een paard toch kunnen bewegen .. OOK IN DE MOND Lachen
Dus ik denk niet dat ze stil kan zijn met haar handen, Dat kan zelf jij niet Lachen
En er zit toch zeker wel een verschil in tussen scherpe bitten en geen scherpe bitten,
Dus als jij een scherp bit neemt, dan zit jij er absuluuuuuut niet aan !?? want dan bezeer je je paard ?
Dan zou ik als ik jou was een minderscherp bit halen Knipoog

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:34

Zucht... Uiteraard zit er een verschil tussen plukken, en meegaan met de bewegingen van je paard en vragen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:35

Verwacht je dan echt dat iemand aan het BIT van een paard gaat staan plukken ?
Dan is er niet echt een groot verschil tussen plukken en meegaan Lachen
Maargoed. zo denk ik Lachen

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 18:57

Chikkie96 schreef:
Utixo schreef:

Je moet een paard toch kunnen bewegen .. OOK IN DE MOND Lachen
Dus ik denk niet dat ze stil kan zijn met haar handen, Dat kan zelf jij niet Lachen
En er zit toch zeker wel een verschil in tussen scherpe bitten en geen scherpe bitten,
Dus als jij een scherp bit neemt, dan zit jij er absuluuuuuut niet aan !?? want dan bezeer je je paard ?
Dan zou ik als ik jou was een minderscherp bit halen Knipoog

Omdat ik zelf ook wel kan bedenken dat de werking van het bit ook afhankelijk is van de inwerking van de ruiter maar het gaat mij niet om de inwerking van de ruiter maar om de werking van het bit.

atlar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:59

hallo ooit heb ik een mooi keurig gebroken watertrensje gehad van zwart zacht gummy achtig rubber. allen heb geen idee meer waar dat vandaan kwam want dat is al zeker vijftien jaar terug. ik weet wel dat ze bestaan en dat ze heel prettig zijn.mocht ik er ooit weer een tegen komen dan zal ik t wel op de site zetten. succes met t zoeken naar een oplossing

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:04

Persoonlijk rijd ik met een Myler comfort Snaffle bit. Is een erg dun bit en je hebt er dus wel een goede onafhankellijke zit en stille hand voor nodig. Maar persoonlijk denk ik dat het voor een paard prettiger is een dun bit in zijn mond te hebben dan een heel dik. Juist omdat ze dan gewoon wat minder in de mond hebben. Ook zou ik dus altijd voor een dubbelgebroken gaan en niet voor enkel gebroken omdat dat in het gehemelte kan prikken.
Maar het is dus voor ieder paard verschillend wat ze echt prettig vinden

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:07

Een enkelgebroken bit werkt voornamelijk in op de lagen, knijpt de tong samen en prikt in het gehemelte.
Een dubbelgebroken bit werkt voornamelijk in op de lagen
Een ongebroken trens werkt voornamelijk in op de tong.
Een dik bit kan voor een paard met kleine mond zeer onprettig zijn.

Alle bitten met een glad mondstuk en zonder hefboomwerking versta ik onder vriendelijk/zacht, mits ze bij het paard passen.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:15

Er is naar mijn idee maar 1 soort waarheid in dit geval. Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.

En verder is het precies zoals lenneke ook al zegt. Het bit moet bij de mond van het paard passen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:17

Een bit is idd zo scherp als de ruiterhand hem maakt, maar een bit met hefboomwerking vind ik toch echt scherper dan een bit zonder.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:26

Valt me mee dat je nog geen reactie heb van geen bit Huilen van het lachen
Ik heb voor mijn jonkie een bustrens en niet al te dik ook niet te dun..
watertrens vind ik eng want kan een velletje tussen de ringen komen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:01

Was in de beginpost gezegt Knipoog
Met een watertrens velletje ertussen...nee hoor,rijd al jaren mee,mondje is zo zacht als boter...geen velletjes ertussen gehad.Je moet wel de juiste maat hebben en uitkijken met slijtage.Eigenlijk net als met elk ander bit.Vooral bus/D-trensen,als deze bitten wat slijten krijg je een scherpe rand die de mondhoeken kan irriteren,dan moet je daar even een rubber ring omdoen of nieuw bit aanschaffen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Tanja op 04-08-08 07:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd, het is nergens voor nodig de reactie boven je te quoten.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:03

Nou dat maakte met mijn andere paard niet uit die heeft zo'n gevoelig mondje...
daarom liever bustrens. Knipoog
En hoor dat het toch wel veel voor komt.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 04-08-08 07:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd, het is nergens voor nodig de reactie boven je te quoten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:08

Wij hadden er ook zoëen staan hoor...zijdehuidje,kon niets hebben Tong uitsteken
Maar daarom is het ook fijn dat er zoveel keuze is,voor elk paard een goed bit.Nu alleen uitvogelen welke dat is Haha!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:09

Zolang je paard schuimt onder het rijden, is een rubber bitje ook prima.
Mijn verzorg IJslander valt niet te rijden op dubbelgebroken of enkelgebroken bus/D trensjes. Dit is gewoon te sterk voor hem en flipt hem.
Nu ik er een rubber bit in heb is hij ontspannen en loopt lekker.
Maar...
Als je paard niet schuimt in z'n mond, dan kan ik je geen rubber bit aanraden, dat brand verschrikkelijk in zijn mond.

Zolang je paard maar schuimt kan het prima, zo niet, dan kan het veranderen in een nachtmerrie.