Hackamor? En bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lynne_berna

Hackamor? En bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 19:09

Hoi,

Ik heb meerdere topics doorzocht maar niet duidelijk kunnen vinden wat nou het verschil is. En wat nou vriendelijker is?
En iemand toevallig nog ervaringen met bepaald hoofdstel, merk?

Groetjes Lynne

Oamaru

Re: Hackamor? En bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:13

Ik heb een Marylot Crosslink, heerlijk ding. Wil nooit meer anders ! Kan je als crosslink en als sidepull maken. Super ding.

Als je even googelt op afbeeldingen, dan zie je het verschil. Lachen Ikzelf vind hackamores iets té, die extra kracht met scharen ed heb je naar mijn idee niet nodig.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 19:14

Oke, want wat is de werking eigenlijk van die scharen? Prikken die als het waren in de neus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:14

Op http://www.bitloos.nl/ staan verschillende bitloze optomingen (o.a de hackamore) met informatie over de precieze werking Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:16

lynne8 schreef:
Oke, want wat is de werking eigenlijk van die scharen? Prikken die als het waren in de neus?

Nee hoor.. daar zitten je teugels aan vast en hebben een hefboomwerking waardoor er druk op de neus komt. Dat is eigenlijk alles, maar let wel erop dat hij goed zit..!! Laat er dan iemand naar kijken die er echt verstand van heeft..

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 19:21

Oke, ik wil 1 van deze 2 misschien gaan kopen. Om lekker af en toe mee buiten te rijden, en soms in de bak. Meestal is ze erg rustig maar soms is ze wel een beetje hittepetit (tja het blijft een dier) het is trouwens een fjord. Wat zou het handigst zijn?

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:22

Inderdaad, een touwhalster kost je misschien 10 euro. Doen het prima, en kan je kijken of het wat voor je is. Lachen

Ik zou persoonlijk niet voor een hackamore gaan, helemaal niet als je geen ervaring hebt met bitloos.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 19:24

Nee dat heb ik inderdaad niet, het is meer voor echt lekker te ontspannen. En op een touwhalster durf ik niet te gokken, ben veelste bang dat het knapt. Ik vind dat sitepull wel erg gaaf. Zijn er ook nog echt dingen die je voor bitloos moet weten?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:25

Ik rij mijn halve Fjord momenteel in met een touwhalster en een PmP optoming (http://www.paardenmetplezier.eu). Daarnaast rij ik hem in op zit e.d. (centered riding). Gaat super!!!
Is/was er ook eentje met geen rem, maar dat is een kwestie van goed aanleren en ze op jou richten (wat ik gedaan heb met o.a. grondwerk als basis). Een hackemore, nee, daar zou ik persoonlijk niet voor kiezen.

PS: Touwhalsters knappen niet, die zijn vrijwel onbreekbaar. Knipoog
Je mag er een paard bv ook NOOIT aan vast zetten. Succes met het vinden van een fijne optoming.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 19:27

Oke, hackemore word het dus niet. Maar ik vertrouw die halstertjes echt niet, ik zou haar er natuurlijk nooit aan vast zitten maar het geeft me nou niet echt een zeker en veilig gevoel als ik buitenrijd denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:29

Nou, een touwhalster is vrijwel onbreekbaar hoor Knipoog
Maar als je er geen fijn gevoel bij hebt (ik gebruik touwhalsters graag voor grondwerk, maar met rijden kan ik er niet mee overweg) zijn er nog genoeg andere opties.
Een sidepull met zachte leren neusriem is ook erg duidelijk.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 19:31

Oke, ik denk dat dat het dan gaat worden. We zien wel of we het leuk vinden. Maar als er iemand nog tips heeft of ervaringen dan hoor ik het errug graag!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:31

Als je je er niet zeker mee voelt, niet gaan buiten rijden. Altijd eerst in de bak uittesten en de basis bij je paard goed aanleren. Ik heb een hele sterke, jonge pony, maar heb alleen nog maar bitloos gereden en wil zo ook naar buiten toe straks. Sidepull, is dat wat? Of een bosal?

Ikzelf kan je de kruislingse systemen (Dr. Cook, het hoofdstel van de ruitersportshop, Voest e.d.) ook niet echt aanraden. Maar ook dat is heel persoonlijk. Mijn paard vond het vreselijke ondingen, ik dus ook. Clown

Ik denk dat je toch e.e.a. moet uitproberen, hoor. Een bitloze optoming is iets heel persoonlijks. Knipoog

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 19:33

Ja ik snap dat ik het eerst in de bak moet uittesten, maar dat lijkt me wel zo handig hahah. Ik ga eens kijken wat een sidepull is.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 19:33

Uhh bosal bedoel ik

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:44

Ik heb ervaring met een hack....2 jaar lang paard mee gereden en sinds een week rijd ik mijn huidige pony ermee.Ik vind het een super optoming en kan hem weer op mijn pinken rijden maar je moet er wel een rustige hand voor hebben en je paard moet het accepteren.Je kunt het vergelijken met een scherp bit en eigenlijk net als bij elke optoming...gebruikt het met wijsheid en vooral zachte hand Knipoog

Ik heb wel een hele zachte,vriendelijke versie met korte scharen,bestaat geheel uit leer op de scharen na dan Tong uitsteken

Afbeelding

Ik heb hiervoor een cross-rope gebruikt maar daar dook hij teveel mee naar beneden,was hard op de hand.Voor mijn pony waardeloos Clown maar voor de jouwe misschien het einde.Je kunt dit trouwens eenvoudig zelf maken,kans bestaat dat je het meeste al in huis hebt Knipoog http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina19.html

Als je de mogelijkheid hebt moet je zoveel mogelijk verschillende optomingen uitproberen totdat je diegene vind waarbij je paardje fijn loopt.Bitloze optoming hebben verschillende werking...de een werkt met druk op de neus,de andere achter de oren...keuze genoeg Ja

Succes!!

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:47

Ik dacht heir al gereageert te hebben...maar kan het niet meer terug vinden.
Ik heb ook een fjord en rijd met de hackamore. De reden daarvoor is omdat hij met een touwhaltser te sterk is en er geen beginnen aan is. Met een bitlooshoofdstel daar liep meneer dwars doorheen tijdens een buitenrit (levensgevaarlijk)

Die fjorden hebben een korte nek waar megaveel power is zit. Het liefe knuffelbeest kan (de meeste fjorden die ik ken) veranderen in een stuurlose tank!! Ik heb met de hack meer te zeggen op hem. Wel heb ik eerst info opgezocht en iemand erbij gehaald die er ervaring mee had. Maar gaat hij dat gaat hij toch wel, met of zonder bit. Ik heb alleen zelf het idee dat hij makkelijker te stoppen is met hackamore

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 19:51

Nou mijn fjord is dus ook aardig sterk, maar ze luisterd heel goed naar je zit dus dat kan ik altijd nog als oplossing gebruiken. En ze is ook heel erg voorspelbaar dus ik kan me er altijd op voorbereiden. Dus een hackamore is niet echt nodig.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:00

Ik heb een IJslander, die er eerst ook rustig doorheen liep. Maar met kracht kom je nergens, als het erop aan komt winnen hun altijd. Dus eerst weer terug naar de basis, en nu luisterd ie eigenlijk zonder er ook maar druk op te zetten. Het is dus wel mogelijk. Haha! Precies, ik denk dat je zelfs met een 10 euro halstertje lekker kan rijden!

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:02

Ik heb dezelfde hack als hierboven wordt getoont
Fijn ding vind ik het en wanneer je er normaal mee rijd gaat het ook wel goed.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:02

Tinky12 schreef:
Ik heb ervaring met een hack....2 jaar lang paard mee gereden en sinds een week rijd ik mijn huidige pony ermee.Ik vind het een super optoming en kan hem weer op mijn pinken rijden maar je moet er wel een rustige hand voor hebben en je paard moet het accepteren.Je kunt het vergelijken met een scherp bit en eigenlijk net als bij elke optoming...gebruikt het met wijsheid en vooral zachte hand Knipoog

Ik heb wel een hele zachte,vriendelijke versie met korte scharen,bestaat geheel uit leer op de scharen na dan Tong uitsteken

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GOV6FKX4.jpg

Ik heb hiervoor een cross-rope gebruikt maar daar dook hij teveel mee naar beneden,was hard op de hand.Voor mijn pony waardeloos Clown maar voor de jouwe misschien het einde.Je kunt dit trouwens eenvoudig zelf maken,kans bestaat dat je het meeste al in huis hebt Knipoog http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina19.html

Als je de mogelijkheid hebt moet je zoveel mogelijk verschillende optomingen uitproberen totdat je diegene vind waarbij je paardje fijn loopt.Bitloze optoming hebben verschillende werking...de een werkt met druk op de neus,de andere achter de oren...keuze genoeg Ja

Succes!!

Maar hier zit de hackamore dus niet goed!
Veel te laag en te los..
Laatst bijgewerkt door Tanja op 17-09-08 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aub geen foto's quoten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:04

Inderdaad hangt die hack echt niet goed......

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:09

ik heb vandaag gereden met een glucksrad deze heeft een lichte hefboomwerking,ik vond het vaag sturen ,ben gewend als ik mijn vingers een beetje beweeg ze naar beneden komt en makkelijk te wenden is.
nu was ze laag en langin nek,wat doe ik fout,moet ik op een speciale/andere manier rijden dan met bit ?

weet niet hoe ik een foto kan plaatsen ?

gr corine

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:11

Corine, rij je met je zit?
Dat is wat ik voornamelijk doe en teugels komen daarna pas een keertje. Knipoog
Ik doe aan centered riding in combinatie met bitloos rijden. Lachen

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:19

@nadya

ik rij op stem en zit,maar met de tolt(ijslander) gebruik ik wel wat druk op de teugel,ze kan dan wel eens nerveus kauwen,maar ze is altijd goed te rijden en wenden.
rden voor bitloos is dat ze soms wel een smet haar tong haar mond aflikt,deed ze net trouwens ook met de glucksrad,maar moet ik eigenlijk helemaal zonder druk rijden dan,

wat doe ik fout,vond het niet fijn aanvoelen
Afbeelding