Vraagje, wat zijn zadel pads?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ingeeu

Vraagje, wat zijn zadel pads?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 13:00

Hehe, sorry ik denk beetje raar vraagje, aangezien iedereen het hier zo'n beetje over zadelpads heeft Tong uitsteken
Maarja wat zijn het en waar gebruik je het voor?

En eeuh.. Als er iets verkeerd is, sorry. Het is mijn eerte topic ben hier nog niet zo lang namelijk haha. Lachen

CM_

Re: Vraagje, wat zijn zadel pads?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:03

Dat zijn die dikke matrassen die zogenaamd mode zijn Huilen van het lachen

Een pad is een dikkere en minder gevormde vorm van zadeldekje.

De kleuren zijn best mooi, maar door de dikte gaat de pasvorm van het zadel al gauw verloren, word de kamer te nauw en krijgt het paard last van drukkingen.

Maar goed, dat is mijn mening Haha!

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:21

Een pad is in principe een dekje die onder zowel veelzijdig als dressuurzadel past.
Een pad heeft meestal ook geen singellusjes.

Anky heeft inderdaad geen vorm voor de rug van het paard, maar je hebt bijvoorbeeld van HH wel heel mooi voorgevormde pads, of van Eurostar. HH heeft ook dunnere pads trouwens, en het hoeft geen drukkingen te veroorzaken

Als een pad drukkingen gaat veroorzaken is je zadel te smal voor je paard. Een paard hoort bij de ruggegraat nog voldoende ruimte te hebben met het zadel. En dan hoor je dus ook nog een dikker dekje te kunnen gebruiken.
Laatst bijgewerkt door ikkiN op 15-07-08 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:24

jup pads zijn enorme dikke dekjes die het hele idee van sjabrakken en goed passende zadels naar de maan helpen...

maar goed dat is mijn menig....

Alles om er maar goed op te zitten.... want tegenwoordig moet alles in setjes en gaat het niet meer om de rijkunst....

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:27

ikkiN schreef:
Een pad is in principe een dekje die onder zowel veelzijdig als dressuurzadel past.
Een pad heeft meestal ook geen singellusjes.

Anky heeft inderdaad geen vorm voor de rug van het paard, maar je hebt bijvoorbeeld van HH wel heel mooi voorgevormde pads, of van Eurostar. HH heeft ook dunnere pads trouwens, en het hoeft geen drukkingen te veroorzaken

Als een pad drukkingen gaat veroorzaken is je zadel te smal voor je paard. Een paard hoort bij de ruggegraat nog voldoende ruimte te hebben met het zadel.

euhmm als je zadel drukkingen gaat veroorzaken dan is je pad te dik...

een zadel hoort goed te liggen ZONDER pad of sjabrak... Als jij er vervolgens een pad onder legt van 5 cm dik dan vind ik het niet zo raar dat je zadel gaat drukken...

Een sjabrak is ENKEL bedoel om te voorkomen dat het zweet in het leer trekt. En NIET om eventueel verkeerd liggen van een zadel te voorkomen wat iedereen doet met veel te dikke pads en bontjes en weet ik veel wat voor onzin nog meer...

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:29

Wel even goed lezen voor je op mijn berichtje reageert Knipoog

Als een pad onder je zadel drukkingen veroorzaakt, is je zadel te smal.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:33

ikkiN schreef:
Wel even goed lezen voor je op mijn berichtje reageert Knipoog

Als een pad onder je zadel drukkingen veroorzaakt, is je zadel te smal.

wat lees ik niet goed dan??? jij zegt dat als een zadel drukkingen geeft terwijl er een pad onder ligt dat het zadel dan te smal is.

Dat lees ik goed toch?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:38

Een zadel hoort zonder dekje perfect aan te sluiten... als er dus een pad onder gedrukt word dan ligt hij niet meer perfect... daar kun je dus een sjabrakje onder leggen tegen het zweet die zo flexibel is dat je hem in de kamer kunt drukken(dat dus de kamervrijheid blijft). wat met een pad absoluut onmogelijk is. en het pad dus, en gaat strakstaan op de ruggegraad en de pasvorm naar de maan helpt.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:41

Welke pads heb jij het dan over smokey17? Mijn pads kan ik prima in de kamer optrekken, en dan ligt mijn zadel nog net zo mooi als zonder dekje.

Anky pads zijn wel slecht, die trekken inderdaad strak op de ruggegraat en kun je nauwelijks netjes in de kamer optrekken. Mijn pony's fysiotherapeute heeft me deze pads dan ook afgeraden.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:46

ikkiN schreef:
Welke pads heb jij het dan over smokey17? Mijn pads kan ik prima in de kamer optrekken, en dan ligt mijn zadel nog net zo mooi als zonder dekje.

Anky pads zijn wel slecht, die trekken inderdaad strak op de ruggegraat en kun je nauwelijks netjes in de kamer optrekken. Mijn pony's fysiotherapeute heeft me deze pads dan ook afgeraden.

ik wou net zeggen. lees je eigen profiel...

alle pads zijn slecht..

pads zijn een fashion hype......

Vroegahh hoefde wij nooit fyshio's bij paarden/pony's te halen(nog steeds niet trouwens).. die bestonden niet eens... en nu....

Zadels werden door echte kenners op de pony's en paarden op maat gemaakt.. eens in de zoveel tijd kwamen ze langs om te kijken of alles nog goed laag.... en dat waren zadels die wel 50/60 jaar mee gingen... en nu...

Daar lag een simpel dekje onder om het leer te beschermen tegen het zweet.

En nu liggen er dikke pads onder en bontjes en gelpads en tennisrackets en weet ik wat nog meer.

Koop een fatsoenlijk zadel.. laat die op maat maken door een ECHTE kenner en laat die pads lekker liggen..

ze kosten klauwen vol geld en je helpt alleen maar je paard naar de vernieling..

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:57

Nou, dan mag jij me even uitleggen hoe het komt dat 'vroegah' 9 van de 10 paarden witte vlekken bij de schoft hadden (de meeste veroorzaakt door slecht passende zadels) en je dat nu nog maar weinig tegenkomt ?

Mijn zadel past prima, is ook keurig aangemeten. Hoe komt het dan toch dat mijn paard geen fysio nodig heeft en toch de pads op haar rug krijgt ? Naar mijn idee ligt de oorzaak van de narigheden die een pad en ieder ander shabrak veroorzaakt nog altijd bij de gebruiker. Er zijn zat ruiters die niet eens even de tijd nemen om het dekje fatsoenlijk recht neer te leggen en netjes de kamer in trekken. Ook aansingelen lijkt wel te veel gevraagd Huilen van het lachen

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:02

Mosh schreef:
Nou, dan mag jij me even uitleggen hoe het komt dat 'vroegah' 9 van de 10 paarden witte vlekken bij de schoft hadden (de meeste veroorzaakt door slecht passende zadels) en je dat nu nog maar weinig tegenkomt ?

Mijn zadel past prima, is ook keurig aangemeten. Hoe komt het dan toch dat mijn paard geen fysio nodig heeft en toch de pads op haar rug krijgt ? Naar mijn idee ligt de oorzaak van de narigheden die een pad en ieder ander shabrak veroorzaakt nog altijd bij de gebruiker. Er zijn zat ruiters die niet eens even de tijd nemen om het dekje fatsoenlijk recht neer te leggen en netjes de kamer in trekken. Ook aansingelen lijkt wel te veel gevraagd Huilen van het lachen

Nou ik weet niet over welke Vroegah jij het hebt. Maar in mijn Vroegah was dat echt niet zo.

Sinds de laatste 15 jaar ofzo is er een paardenhype en en zie je steeds meer waardeloze paardenmaneges/stallen... en ja steeds meer witte plekken en opstandige naar de vernieling gereden pony's en paarden.

Tja toevallig gaat het bij jou paard wel goed. Maar bij het meisje hier boven niet.. kijk maar in haar profiel. Pony rug naar de knoppen... waarom... anky pads... zei de fyshio...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:05

Hmm... Je hebt niet alleen pads van 5 centimeter dik overigens he.... Ik vind zelf Polypads bijvoorbeeld erg fijn, die zijn echt niet bijzonder dik. Wel van andere "structuur" dan een "gewone" sjabrak, veel minder naden (lees: geen ruitjes, gewoon paar horizontale naden om te zorgen dat de vulling mooi blijft zitten).

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:15

Rug naar de knoppen?
De spieren rondom haar schoft zaten wat vast, na een week was dit verholpen. Het ligt ook aan de bouw van je paard, maar ik zou ook bij een volgend paard geen Anky pads meer gebruiken. Er zit helemaal geen vorm in de Ankypads.

Dekjes in de kamer optrekken voorkomt al heel veel knellingen. Maar pads vind ik niet slecht Absoluut niet.
Mijn pony transpireert veel, en als ik dan een dun dekje onder het zadel heb wordt het binnen no time zeiknat, en dat gaat ook schuren. Pads transporteren het zweet naar buiten.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:23

dus ze transporteren het zweet je zadel in... klasse..

Vandaar dat zadel tegenwoordig zo lang mee gaan

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:28

Met dunne dekjes zwemt mijn zadel in het zweet.
Ik denk dat het slechter voor je zadel is als je een zeiknat dun dekje onder het zadel hebt, dan een vochtige pad.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:33

ikkiN schreef:
Met dunne dekjes zwemt mijn zadel in het zweet.
Ik denk dat het slechter voor je zadel is als je een zeiknat dun dekje onder het zadel hebt, dan een vochtige pad.

hmm ik heb nooit last van zeiknatte dekjes.... ook nooit gehad.. zowel de lespony's niet als de wedstrijdpaarden. wel wat vochtig soms, maar zeiknat dat nooit...

maar mijn paarden/pony's hebben allemaal een topconditie... en worden niet getraint in de brandende zon dus tja...

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:36

Goh wat ben jij toch geweldig.

Omdat mijn dunne dekjes zeiknat worden, heeft mijn pony een slechte conditie en zou ik trainen in de brandende zon?!

Bord voor je kop.
Stel je eens open, ik zei net al dat mijn pony veel transpireert.
Het ene mens zweet toch ook meer dan een ander?
Dat heeft niets met conditie te maken.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:45

ikkiN schreef:
Goh wat ben jij toch geweldig.

Omdat mijn dunne dekjes zeiknat worden, heeft mijn pony een slechte conditie en zou ik trainen in de brandende zon?!

Bord voor je kop.
Stel je eens open, ik zei net al dat mijn pony veel transpireert.
Het ene mens zweet toch ook meer dan een ander?
Dat heeft niets met conditie te maken.

Heb helemaal geen bord voor mijn kop. heb hier meer dan 40 paarden en pony's lopen en loop denk ik wel heel wat langer mee in de paardenwereld dan jij.

Ken zat die mee doen aan die flauwekul van pads mee doen... nou al die paarden lopen schots en scheef met weggedrukte rug en afgeknelde benen van de verkeerd aangelegde bandages.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:47

Vind ik ook vreemd dat je pony niet zweet!
Die van mij zweet namelijk wel, tenzij ik beetje manege-gewijs rondjes rij Vork

Die dunne dekjes waar jij bij zweert, die zijn op 15 minuten doorweekt en het duurt dan ook nog eens 3 dagen voor ze weer droog zijn.
Het katoen aan de onderkant is na 2 keer gebruiken voorzien van een vieze aangekoekte laag zweet en vuil.

Ik gebruik wel ankypads, ik trek ze hoog op in de kamer van m'n zadels en singel goed aan. Verschuiven nooit, tenzij ik niet aansingel.
De Euro-star pads zijn mooier van pasvorm, maar zakken evengoed over de schoft als ik niet aansingel, net als ieder ander dekje dat ik ooit gebruikt hebt.

On topic: een zadelpad is dus een dekje dat wat dikker is, vaak zonder lusjes Lachen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:48

smokey17 schreef:
Ken zat die mee doen aan die flauwekul van pads mee doen... nou al die paarden lopen schots en scheef met weggedrukte rug en afgeknelde benen van de verkeerd aangelegde bandages.

Geef niet de schuld aan de fabrikant van de pads of bandages, maar de onkunde van degene die ze gebruikt.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:49

Foryourneeds schreef:
Vind ik ook vreemd dat je pony niet zweet!
Die van mij zweet namelijk wel, tenzij ik beetje manege-gewijs rondjes rij Vork

Die dunne dekjes waar jij bij zweert, die zijn op 15 minuten doorweekt en het duurt dan ook nog eens 3 dagen voor ze weer droog zijn.
Het katoen aan de onderkant is na 2 keer gebruiken voorzien van een vieze aangekoekte laag zweet en vuil.

Ik gebruik wel ankypads, ik trek ze hoog op in de kamer van m'n zadels en singel goed aan. Verschuiven nooit, tenzij ik niet aansingel.
De Euro-star pads zijn mooier van pasvorm, maar zakken evengoed over de schoft als ik niet aansingel, net als ieder ander dekje dat ik ooit gebruikt hebt.

On topic: een zadelpad is dus een dekje dat wat dikker is, vaak zonder lusjes Lachen

Tuurlijk zweten mijn paarden en pony's wel... dat heb ik nooit gezegd... dat zou wel een beetje raar wezen he... maar ik heb geen doorweekte dekjes..

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:50

Ik wel, jammer genoeg. Ik heb nog een paar dunne dekjes over en gebruik ze amper, net om die reden.

De pads vind ik goed, omdat ze zo'n vochtopnemende onderkant hebben. Kan ze veel vaker gebruiken, en ze zijn al droog na amper een half uur drogen.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:52

smokey17 schreef:

Nu begin je een andere discussie Knipoog
Niet kunnen bandageren, je paard niet fijn los kunnen rijden (schots en scheef en weggedrukte rug) komt écht niet omdat je een pad onder je zadel gebruikt Huilen van het lachen
Druk zo'n pad eens in met je vingers, dan kom je uit op hoe dun een schabrakje ook is Ja

Wat boeite het wie wat gebruikt? Eigen keuze toch?
De vraag van de TS was wát een zadelpad was, en niet welke voor/nadelen of wat ook eraan vast zitten Lachen

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:53

Ik ken wel meer mensen die langer in de paarden zitten dan ik en een bord voor hun kop hebben en daardoor nog steeds niets kunnen. Ook al hebben ze veel paarden, dat zegt niets.

Je opmerking over conditie en trainen in de brandende zon slaan werkelijk nergens op. Omdat je daar ook niet meer op reageert neem ik aan dat je dat zelf ook wel inziet.

80% van de paarden loopt slecht, dit komt door het gebrekkige verstand van hun eigenaren/ruiters. Niet alleen door de zogenaamde paardenmode. Ik zie overal in de krul getrokken paarden, paarden met littekens op hun buik van de sporen van hun ruiter, scheve paarden, stakende paarden, gesloopte paarden, uitgeputte paarden... Ga zo maar door.

De paarden die met pads lopen? Ik ken ze die ook gewoon met dat fantastische dunne dekje schots en scheef lopen. Een plank. Overal stijf.
En ik ken ook paarden die wel pads dragen die wél goed lopen.

Mijn pony durft eindelijk los te laten in haar lijf, na jaren in de krul getrokken te zijn. Toen werd ze gereden met dunne dekjes, nu met pads. Toch loopt ze nu 500% beter dan toen.

Heeft niets met pads of dunne dekjes te maken. Wees een eerlijke ruiter en zorg voor goed passend harnachement.