Zadelprobleem bij scheve Fries

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Zadelprobleem bij scheve Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:51

Hallo!

Wij hebben thuis een ruim 3-jarige Fries, Djurre, die we graag willen beleren onder het zadel. Hij heeft echter een probleem, namelijk dat zijn achterhand behoorlijk scheef is. Zoals je kunt zien op de foto is hij rechts een stuk hoger dan links (en niet alleen doordat zijn linkervoet wat naar voren staat).
Afbeelding
Laat ik voorop stellen dat hij geen pijn heeft hieraan en dat hij alle gangen kan lopen. De DA heeft er ook naar gekeken en dit zal ook niet meer rechttrekken.

We willen echter wel kijken of hij onder het zadel kan, zonder pijn of problemen. Inmiddels hebben we er 4 keer opgezeten. 3 keer gebruikten we een ouderwetse veelzijdigheids Stubben en 1 keer gebruikten we een anatomica dressuurzadel. In stilstand liggen beide zadel eigenlijk prima. Vrije ruggegraat, schoft en schouders en aansluitende kussens. Echter, tijdens het rijden gaat het mis. In beweging zakt het zadel langzaam naar links weg, hoezeer we het ook terug naar rechts duwen of aansingelen.

Nader 'onderzoek' wees uit dat mijn aanwezigheid in het zadel in combinatie met zijn lopen ervoor zorgt dat het wegzakt. Zijn linker rughelft is ook lager door de scheefheid, waardoor de achterkant van het zadel als eerst wegzakt en zo het hele zadel meetrekt. Een fries heeft toch al zo'n lastige schoftloze rug waar niets op blijft liggen, maar doordat zijn rug ook wat lager ligt, schuift het helemaal erg. De anatomica blijft beter liggen, maar nog lang niet goed.

De 'boerenfluitjes'-oplossing zou zijn dat de linker kussens van het zadel achterin een stuk dikker worden opgevuld, om zo het gat op te vullen wat ontstaat als hij loopt. Dus eigenlijk zoeken we een 'compensatie' voor het feit dat hij links lager is.

Mijn vraag: bestaan hier zadels/dekjes/wat dan ook voor?

Ps. zadelmaker komt er hoe dan ook bij en er wordt momenteel ook niet meer op hem gereden.
Laatst bijgewerkt door Jana_en_Ik op 10-07-08 15:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Klara16

Re: Zadelprobleem bij scheve Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:53

Laat dit oplossen door een bekwame zadelmaker.

Volgens mij is dit echt een paard dat een zadel op maat nodig heeft. Een 'confectie-zadel' zal nooit passen. Lapmiddelen als dekjes en dekens kunnen nu goedkoper zijn maar zullen op termijn problemen geven.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:06

N je kan het niet (deels) oplossen dmv trainen oid? Of worden ze daar juist nog schever van als je links harder traint dan rechts Clown

Weten jullie wat de oorzaak van zijn scheefheid is?

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:22

@BrittKitt: ja qua training wordt er ook aan gewerkt. Hij is al een poos aan het werk voor de sleep om zijn gewrichten soepel te maken en wat spieren te kweken. Het hoofddoel is dat hij voor de koets kan lopen, wat zeer waarschijnlijk geen probleem zal zijn omdat hij dan geen belasting op de rug heeft en niet belemmerd wordt. Alleen zou ik ook graag op hem rijden. Dit echter natuurlijk alleen onder de voorwaarde dat het geen pijn/problemen oplevert en een goed passend zadel is toch wel nodig (ik + zonder zadel = slecht idee Clown). We pakken alles sowieso heel rustig aan, dus ook qua bespiering is er nog niet heel denderend veel gebeurd (nu ongeveer klein jaartje voor de sleep, eens in de 2 weken ofzo).

Wat precies de oorzaak is kan de DA ook niet zeggen. Hij is zo gegroeid, overmatige kraakbeen ontwikkeling of een slecht genezen ongeluk wat we niet hebben meegekregen. Het was een vrij lomp veulentje Clown We zouden fotos kunnen maken, maar die zijn duur en het feit dat ie geen last heeft en dat het toch niet goed groeit (al 2 jaar niet meer) heeft ons er tot vandaag nog steeds vanaf laten zien. De DA ziet er ook niet echt veel nut in.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:23

Ik denk dat ook al laat 1 kant van het zadel hoger maken, deze nog steeds naar links zal zakken, dit omdat 'de ondergrond' gewoon scheef loopt en je een zadel niet kunt fixeren. Ben bang dat dit paard onder het zadel niet te rijden is.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:26

Daar ben ik nog niet zo zeker van. Met een verhoogd kussen moet toch iets te bereiken zijn. Het gaat je wel wat extra kosten, een zadel volledig op maat voor hem gemaakt.

Aan jou om uit te maken of je dat wil bekostigen. Waarschijnlijk is het zadel dan duurder dan het hele paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:29

Je zou kunnen informeren of een dekje met daarin (4 of 6) luchtkamers (die onafhankelijk van elkaar zijn op te blazen) uitkomst kan bieden. De hoeveelheid lucht kun je aanpassen naarmate de training ervoor zorgt dat de scheefheid eventueel minder wordt. (heb lopen zoeken, maar kan het merk niet vinden, een stalgenoot van me rijdt ermee, en het paard heeft er erg veel baat bij!!)

Een zadel met daarin luchtkamers (ze bestaan, maar weet zo niet welk merk) kan natuurlijk ook uitkomst bieden.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:36

@Aslo: rijden is zeker geen moetje... ik heb mijn eigen paardje staan en een 2-jarige broer on the way (ow dit komt even verwend over Bloos), zijn welzijn komt voorop al zou dat zijn levenlang weidegang betekenen ofzo.

@Klara: ja daar vrezen we wel voor, maar goed info inwinnen kan geen kwaad...

@Angela: over zulke dekjes had mijn vader wel eens gehoord. Zou jij daar wellicht nog achter kunnen komen welk merk het was? Een dergelijk zadel had ik ook al eens over zitten denken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:42

Je zou even contact op kunnen nemen met Edwin van Hyposport in Wijchen. Ik weet dat hij de dekjes in ieder geval verkoopt. Hij wilt je vast wel vertellen wat het merk is, en of het zinvol is ernaar te kijken Lachen

Door de vakantie's zie ik niet iedereen regelmatig op stal, en dan moet ik er ook maar net aan denken Knipoog
Laatst bijgewerkt door Angela op 10-07-08 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:42

Misschien is een wow zadel iets? Zijn alleen wel schreeuwend duur!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:44

wat is een wow-zadel?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:59

Dat zijn zadels waarbij de kussens zijn gevuld met lucht. Je krijgt er een pompje bij zodat je ze helemaal op maat kan maken.
Zijn wel rond de 3000 euro!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:17

Ze verkopen van mattes ook bontjes waar je inlages in kan doen. Geeft denk ik hetzelfde effect als luchtkussens en het grote voordeel van deze twee is dat je de rug van het paard, mocht dit licht bijtrekken nog de kans geeft om te groeien. Wat het naar mijn mening met een zadel een stuk minder doet omdat dit gewoon gaat drukken, bont en lucht knellen minder snel en kan je dus ook laten afnemen door er wat uit te halen.
Misschien kan je Roxy80 pben over die mattes bontjes met inlages? Die verkoopt ze namelijk.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 18:23

Misschien een stomme vraag, maar ik ben niet thuis in de boomloze zadels. Zouden dergelijke zadels eenzelfde probleem hebben? Of van die barepacks (zo heten ze meen ik?). Schoft om op te drukken heeft ie immers amper en ik stel ze me meer voor alsof je met een extra dik 'dek' rijdt, of zie ik dat nu helemaal verkeerd? Clown

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:25

probleem is dat je dan zélf helemaal scheef zit. daar krijg jij ook nog eens rugpijn van.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:25

De bonte hengst in mijn profiel heeft ook een verschil in de heupen van een cm of 5. Hij is al twaalf en heeft er de laatste 3-4 jaar dat ik hem heb gereden, nooit last van gehad. Hij had wel een redelijke schoft (niet abnormaal).
Ik reed er altijd met mijn eigen, wat oudere pagony dressage zadel op. Het enigste wat ik merkte zodra ik het zadel op een ander paard/pony legde ik mijn beugels anders moest doen.
Ik zie dat je in Eindhoven woont, en je zou het best een keer mogen proberen en eventueel overnemen. (Uiteraard een vriendelijk n.o.t.k. prijsje, want het is een ouder zadel, boom en alles kan nooit meer kapot want dat is extra gelast.)
Het zadel hangt nu in de schuur te hangen want op de manege waar ik nu rij gebruik ik het nauwelijks.

PB maar als je wat zou willen afspreken.

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:35

Ik zal er mee naar een zadelmaker gaan, die kan een zadel voor hem maken.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:37

aerdenhout1 schreef:
Dat zijn zadels waarbij de kussens zijn gevuld met lucht. Je krijgt er een pompje bij zodat je ze helemaal op maat kan maken.
Zijn wel rond de 3000 euro!

WOW zadels kan je nieuwe helemaal naar wens laten bestellen voor 2450,-
Je zou inderdaad ook kunnen denken aan een Korrektor (het dekje met Flair)
Je kunt Flair ook laten inbouwen in een bestaand zadel dat zo goed mogelijk
past. Ik zou zeker even een zadelmaker of een MSFC'er er naar laten kijken Ja
Voor Flair of WOW kan je het beste even contact opnemen met Arie Boer
(http://www.zadelmakerijboer.nl)

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 18:51

Bij Arie Boer was ik inmiddels ook al op de site beland ja Ja
Wat is een MSFC'er?

jenny1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:25

Poeh.. Denk dat je het beste na een goede zadelmaker kunt gaan die weet er wel raad mee! Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:54

Boomloos zou kunnen, wanneer je aan de ene kant dubbeldikke inlages doet en in de andere gewone dunne. Wanneer je dan voldoende ruggegraatvrijheid hebt zou het een optie kunnen zijn.
Misschien wanneer je pad groot genoeg is (dus niet de gewone grandeurpads) zou je er zelfs een 3dubbele inlage van kunnen maken oid. Als je het ooit wil proberen kan je me wel eens pben, heb een barefoot cheyenne en een grote pad waar flinke inlages in passen. Dan kun je iig passen of je dan nog recht zit Clown

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 20:17

@Britt en Lotte: ik waardeer jullie aanbod heel erg en zou er graag gebruik van willen maken. Helaas staat het paard zelf niet in omg Ehv maar in het zuiden bij Sittard... dus ik denk dat het dan geen optie meer is?

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:26

Jana_en_Ik schreef:
Bij Arie Boer was ik inmiddels ook al op de site beland ja Ja
Wat is een MSFC'er?

Master Saddle Fitting Consultant Haha! (oftewel, zadelpasser ; http://www.msfc.nl)

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:01

Het dekje met luchtkamers wat bedoeld wordt is de Korrektor pad. Maar voor deskundig gebruik altijd een MSFC'er vragen!

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:45

Nou je mag mijn zadel best oppikken en passen hoor. Als je interessen hebt natuurlijk. Nu hangt ie toch maar te hangen...