[WN] Westernzadels van Loesdau

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie_

Westernzadels van Loesdau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 12:30

Ik wou eerst een Barefoot kopen maar nu ik er 1 op proef heb twijfel ik een beetje.
Heeft iemand ervaring met dit zadel of een ander zadel van Loesdau?

Afbeelding
Voordeel vind ik dat hij niet te zwaar is (7,5 kilo) maar is hij niet te lang voor mijn pony van 1.48m met redelijk korte rug? hij is 66 cm. en hij is er alleen in 16,5 inch, ik heb voor mijn dressuurzadel 17,5 inch, is dit dan niet te groot?
Hij heeft medium boommaat, staat dat gelijk aan semi quarter?

crazycactus

Re: Westernzadels van Loesdau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:28

Ik zou er niet aan beginnen, pasvorm is heel slecht en over de kwaliteit valt ook niet veel goed te zeggen ben ik bang. Een losse boom kost al 2 keer zo veel als dit zadel.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:30

het zadel ziet er ook niet echt uit alsof het van hele goeie kwaliteit is, het is wel een mooi zadel overigens maar daar houdt het dan denk ik ook bij op...

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 21:08

crazycactus schreef:
Ik zou er niet aan beginnen, pasvorm is heel slecht en over de kwaliteit valt ook niet veel goed te zeggen ben ik bang. Een losse boom kost al 2 keer zo veel als dit zadel.

Spreek je uit ervaring? zo ja, hoe is de zit?
Ik rij western naast dat ik spring en dressuur, dus het hoeft geen topkwaliteit te zijn. Ik rij geen western-wedstrijden en zal het zadel 1 a 2x per week gebruiken.
Ik vind het belangrijkste dat het comfortabel ligt op mijn pony, en ik lekker zit. dat het snel slijt en ik over 5 jaar een nieuwe moet kopen is nu niet zo belangrijk.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 21:10

Martine123 schreef:
het zadel ziet er ook niet echt uit alsof het van hele goeie kwaliteit is, het is wel een mooi zadel overigens maar daar houdt het dan denk ik ook bij op...

Hoe kan je van een foto zien dat de kwaliteit waarschijnlijk niet goed is? gewoon interesse hoor

Ik heb dit zadel ook in het echt gezien maar ik heb niet dat verstand van westernzadels dat ik zo kan zien of ze goed zullen liggen en lekker zullen zitten Knipoog daarom ben ik benieuwd of meer mensen dit zadel hebben en hun mening met mij kunnen delen.

ohja het zadel is van kunststof

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:13

@Blondie_ : dit soort zadels heeft vaak een 'aparte' pasvorm, dus grote kans dat het niet gaat passen. Kwalitatief wil ik er niet eens over beginnen, maar je doet er wijs aan iets beters te zoeken.

Verder is de maat voor jou ook aan de ruime kant. Als dit een western 16,5 is en je engelse zadel is een 17,5, dan is dat 15,5 naar western omgerekend.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:14

Voor 150 kan een zadel gewoon niet goed zijn, zoals ik al zei, een normale boom kost 300 dollar. Dit is te vergelijken met zadelmarkt kwaliteit. Qua zit... dit zit niet lekker, zeker niet als je beter gewend bent Knipoog (maar ja ik heb verwende billen Tong uitsteken )
Voor je paard is dit soort zadels verre van comfortabel.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 21:21

Jammer maarja 150 euro was ook te mooi om waar te zijn Huilen

Weten jullie welke zadels wel goed zijn voor mij?
Het is voor een middelbrede pony, met middelhoge schoft Knipoog mijn spring en dressuur zijn van wintec hier heeft hij dus boommaat medium en deze zadels liggen hem heel goed.
Pony heeft niet zon lange rug en wil het liefst niet een te zwaar zadel, hij is 1,48m en moet al 57 kilo dragen.
Niet duurder dan 700 euro maar als het kan liefst nog goedkoper natuurlijk. Het is maar voor erbij.

ik zou het heel erg op prijs stellen als jullie tips hebben! ik weet niet waar ik kijken moet namelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:23

Vraag eens een boomlose BareFoot aan; die zijn kort, licht en in je prijsklasse. Én je kunt ze een week gratis testen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:23

Ik zou rondkijken voor een goede 2e (3e,4e...) hands. Er zijn wel westernshops die een passervice hebben en bij je thuis komen passen. Voor 700 euro moet je echt wel wat kunnen vinden.
Er zijn geen standaart boommaten dus het is een kwestie van passen.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 21:29

DubbelDun schreef:
Vraag eens een boomlose BareFoot aan; die zijn kort, licht en in je prijsklasse. Én je kunt ze een week gratis testen.

Die heb ik deze week op proef omdat mij deze inderdaad geschikt leek, maar ben nu een paar dagen aan het testen en vind het niet heel geweldig.
Je zit zo breed op dat zadel, in plaats van dat mijn kont op het zadel rust zijn het meer mn bovenbenen zeg maar, ik mis echt een ophoging (boom dus) onder mn kont. Ook vind ik best strak trekken op de schoft. Echt jammer want ik vind het een heel leuk lekker zacht zadel...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:30

Als je graag een boomzadel wil dan kun je het beste op zoek gaan naar een tweedehands merkzadel.. Billy Cook, Continental, Crates, Circle Y..
Misschien kun je eens kijken wat Arthur's heeft liggen. Er is altijd wel iets moois te vinden rond de 500 euro Lachen
Wel goed laten passen door een goede zadelmaker.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 21:32

crazycactus schreef:
Ik zou rondkijken voor een goede 2e (3e,4e...) hands. Er zijn wel westernshops die een passervice hebben en bij je thuis komen passen. Voor 700 euro moet je echt wel wat kunnen vinden.
Er zijn geen standaart boommaten dus het is een kwestie van passen.

Mmm dus of kijken voor een 2de handse uit de buurt die ik mag passen of een passervice laten komen. Ik ga zoeken of ik die kan vinden. bedankt!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:33

Blondie_ schreef:
Die heb ik deze week op proef omdat mij deze inderdaad geschikt leek, maar ben nu een paar dagen aan het testen en vind het niet heel geweldig.
Je zit zo breed op dat zadel, in plaats van dat mijn kont op het zadel rust zijn het meer mn bovenbenen zeg maar, ik mis echt een ophoging (boom dus) onder mn kont. Ook vind ik best strak trekken op de schoft. Echt jammer want ik vind het een heel leuk lekker zacht zadel...

Heb je wel ondertussen de pad met inlages eronder? Meestal ga je wat hoger zitten met de pad, en als je er dan dubbele inlages in doet dan zit je nóg hoger. Scheelt best veel zeggen ze.
Strak trekken op de schoft zou je kunnen oplossen met een hogere pommel. Maarja, als het echt niet goed ligt dan houdt het op natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:33

@Blondie_ : ja dat brede zitten is iets wat je op veel boomloze zadel wel hebt. Soms kun je met een pad iets daar aan doen, maar bij een testzadel is dat geen optie.
Er zijn wel meer boomloze zadelmerken, maar die vallen niet binnen je prijsklasse. Of je moet een Hilason willen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:38

In welke omgeving woon je Blondie?? Dan kunnen we je misschien wat tips geven over wie in de buurt zit.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 21:41

MysticTinker schreef:
Blondie_ schreef:

Heb je wel ondertussen de pad met inlages eronder? Meestal ga je wat hoger zitten met de pad, en als je er dan dubbele inlages in doet dan zit je nóg hoger. Scheelt best veel zeggen ze.
Strak trekken op de schoft zou je kunnen oplossen met een hogere pommel. Maarja, als het echt niet goed ligt dan houdt het op natuurlijk.

Ja heb altijd die inlages eronder behalve voor die fotoshoot maar het is nog steeds. Heb er net nog op gereden maar hoe meer ik erop rij hoe meer ik me eraan stoor. Vooral omdat mn benen zo naar voren gedwongen worden. Hoe rechter en langer ik mn benen hou hoe erger.

De pommel is juist goed, daar zit nog genoeg ruimte onder, maar dat leer wat daaronder zit dat trekt strak. Ik heb het geprobeerd naar de pommel te trekken zoals je doet bij een dekje onder een zadel, maar zodra ik opstap is die weer strak over de schoft.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 21:41

Ik woon in Venlo, N. Limburg

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:51

Ik denk dat je het zadel te ver naar voren hebt liggen. Dat leer onder de pommel mag eigenlijk niet de schoft raken, dat hoort er achter te liggen Knipoog

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:14

ik herken het wel van de barefoot vond het ook verschrikkelijk, op een ronder paard is het erger als op een dakjespaard trouwens
ook bij mijn bob marshall heb ik het maar dan minder (boomloos is voor mij dus ook nog steeds niet de enige oplossing)
idd proberen wat 2e hands te krijgen en die goed na laten kijken door ene zadelmaker
een wintec (echte wintec) is miscshien ook nog wel wat

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 18:37

MysticTinker schreef:
Ik denk dat je het zadel te ver naar voren hebt liggen. Dat leer onder de pommel mag eigenlijk niet de schoft raken, dat hoort er achter te liggen Knipoog

Hoe ver ik het ook naar achter leg, toch raakt het de schoft.
Als ik het zadel erop leg niet maar zodra ik erop ben gestapt wel.
Ik merk ook absoluut niet dat mijn pony boomloos fijner vind, eerder minder fijn.

Ik heb meer goede verhalen gelezen van wintec ondertussen. Die blijken (volgens zadelmaker) een hele goede pasvorm te hebben. Ik heb ze alleen nog nooit gezien op een paard, dus weet niet of ik het een mooi zadel vind. toevallig iemand foto's?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:35

Ik kan heb nog geen foto's maar die kan ik eventueel van de week wel een keer maken. Moet je nog even geduld hebben, want voor morgen staat er springen op het programma.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:03

@blondie het zijn hele eenvoudige zadels, glad kunststof, suede zitting, vrij vlakke zit. De pasvorm ligt natuurlijk geheel en al aan de rug van je paard, er is niet veel keuze in de maten.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:46

de startrekk western heeft een shorty zadel van 56 centimeter lang..die kun je ook testen. Tis ook een ligt zadel en ik vind dat je er veel meer op dan in zit..ik vind dat minder fijn maar tis maar net wat je zelf fijn vind.

Ik wilde eerst ook een freeform enduro....bomloos, maar heeft geen knop, maar wel een beetje dat korte lichte western uiterlijk. De voorboom is buigbaar en daarom aan te passen op je paard. Het schijnt dat het zadel vrij hard zit dus daarom heb ik er niet voor gekozen.

allebei zijn niet nieuw in jouw prijsklasse maar misschien wel tweedehands..

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 16:16

biancavos schreef:
Ik kan heb nog geen foto's maar die kan ik eventueel van de week wel een keer maken. Moet je nog even geduld hebben, want voor morgen staat er springen op het programma.

Zou heel fijn zijn!

De western wintec kan ik vanuit amerika bestellen voor zon 160 euro (www.horse.com) maar volgens jullie theorie kan het dan ook niks zijn, omdat de boom al veel duurder is.
Dus ben er nog niet zo van overtuigd dat goedkope zadels persee slecht zijn.