Zadel-dilemma, wat te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

__Astrid

Zadel-dilemma, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 12:10

Ok, voor jullie massaal vragen gaan stellen eerst even een stukje uitleg:

Neem de tijd om alles te lezen want op vragen die in de tekst staan reageer ik niet!

Ik rijd sinds kort op een Fries die 12 juli 4 wordt. Ik heb op ongeveer anderhalf jaar tijd zo'n 4 verzorgpaarden/pony's gehad wegens redenen zoals verkoop, paard écht gevaarlijk, niet klikken met eigenaar, ...
Maar nu rijd ik dus op die Fries, en ik heb echt het gevoel dat het deze keer zal blijven duren aangezien de eigenaar zelf bijna niets van paarden afweet en die Fries eigenlijk de functie van Shetland pony uitoefent. (GEEN VERDERE REACTIES HIEROP, DANK U!)
Nu, die Fries had een gewoon vzh zadeltje waar ze mee opgeleerd is (september-oktober 2007 ofzo?) en ik denk wel dat dit toen gepast was.
Natuurlijk is die Fries enorm gaan uitzetten omdat ze natuurlijk veel gereden werd enz enz.
Dus past dat zadel niet.
De eigenaar zei me toen ik met haar ging beginnen rijden, dat ie van plan was om een nieuw zadel te kopen, ooit wel eens.
Ik heb ongeveer een maand of 2 met dat zadeltje gereden en zat er best wel redelijk goed in.
Maar het tussen de schoft van het paard en de kamer van het zadel kon ik de volledige breedte van m'n hendpalm tussen steken.
Conclusie: dit zadel past dus écht niet meer!

Ik dit tegen de eigenaar gezegt, en wat gepraat over zadels enzo en uiteindelijk kreeg ik het startschot om een nieuw zadel te zoeken.
Ik mocht een 2dehands wintec (zgan) proberen op de kop te tikken.
Had een zadel gevonden, datum afgesproken, lesgeefster verwittigd, ...
Totdat ik precies een week vóór dat ze met het nieuwe zadel zouden komen, telefoon kreeg:
De eigenaar had een nieuw zadel gekocht van een stalgenoot die nog een zadel had liggen.
Ze hadden het "gepast" en het "zat goed" want hij kan er nog zo z'n hand "vanboven" tussen steken!
Nu moet je wel weten dat die mensen die hem dat zadel hebben verkocht, mensen zijn die gewoon "een zadel" op gelijk welk paard gooien.

Ik dus dievolgende dag vol spanning naar de manege:
Een BRUIN! zadel, zo iets raar tussen spring en vzh in, de boom misschien 1 cm breder dan het andere zadel, zo hard als een steen!
Ik dacht: dit kan nóóit passen! De boom was amper 1 cm breder en de boom van het oude zadel moest zeker tot 4 cm breder zijn!!
Ik het zadel naar beneden gesleurd, die rug op.
Verschrikkelijk!
Het schoof even veel als het andere, lag voor geen meter op d'r rug, de SINGELSTOTEN wezen meer naar voren als naar beneden (heb ergens gelezen dat deze LOODRECHT op de grond moeten staan!!)
De boom is veel te smal, de kussens te klein en aan de voorkant kan ik me hand tussen het zweetblad en de schouder steken. Verdrietig

Oké, ik dus met een grote zucht een doek d'r onder, singel d'r met véél moeite aangedaan, ...
Met rijden zat ik er echt vréselijk op! Huilen
Het kraakte dat het een lieve lust was, en de zit dwóng me naar acheteren te zitten waardoor m'n hele houding naar de knoppen was en ik zelfs (in springhouding!) met m'n knieën niet tot aan de wrongen kwam!

Ik zit echt vreselijk op dit zadel en ben nu op het idee aan het broeden om zélf een zadel te kopen nl:
de Wintec 500 DR
Ik heb gekeken en in Duitsland verkopen ze deze zadels zo'n 150€ goedkoper(ze kopen ze met 1000den tegelijkertijd) dus kom ik op een totaal van 300€ zonder cair en 350€ met cair. (+20€ verzendingskosten)
Nu moeten jullie niet meteen gaan zeggen: Hoe weet je dan dat zadel past? Ik ga 1. een wintec boommeter zoeken, 2. zo'n zadel eens op d'r passen 3. zelf eens op de zoek gaan naar de juiste inch maat (zadels genoeg in de winkels om eens op te gaan zitten Knipoog)
Ook wil ik per sé een wintec, aangezien die Fries niet m'n eigen paard is, en het dus goed mogelijk is dat ik binnen enkele maanden weer op een ander paard rij (laat het asljeblieft niet zijn! Verdrietig )
Omdat ik nog wat beloningsgeld krijg voor goed rapport(wat ben ik toch verwaand Bloos ); en het binnenkort m'n verjaardag is én ik een feetsje geef, kan ik dit dus wel betalen.
Alleen zit dus nog met het probleem: m'n ouders.
Mits ik dus maar 14 wordt, en m'n ouders àbsoluut niet gek zijn van paarden, moet ik ze dus weten overtuigen.
Ze hebben me al eens gezegd: zolang je geen eigen paard hebt, koop je geen zadel.
Maar ik doe toch zélf met men geld wat ik wil? Als ik hiervoor wil sparen? En zélf wil opdraaien voor alle kosten?

Dus beste bokkers, hier m'n vragen:
-Zou ik zelf dat zadel kopen?
-Zo ja, heb je een tip(s) om m'n ouders te overtuigen?
-Verdere reacties..

<< Ik post dadelijk wel een foto van hoe ik op dat bruine zadel zit + ik maak vanmiddag wel wat foto's van hoe de 2 zadels op d'r rug liggen >>

Precious20

Re: Zadel-dilemma, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:28

Goh.... Moeilijk om hier een nuttig advies op te geven.
Persoonlijk zou ik nooit of te nooit een zadel kopen voor een verzorgpaard. De kans is nl. heel reeël dat je om eender welke reden tóch niet meer op dit paard kan blijven rijden. En wat dan. Dan zit je daar met een zadel wat 9 kansen van de 10 niet op je volgende verzorgpaard zal passen.

Maar ja, als je langs de andere kant bekijkt: ieder paard verdient een goed passend zadel! Kan je niet nog eens met de eigenaar praten?? En hem/haar uitleggen dat dit 'nieuwe' zadel (dat bruin zadel iig) toch niet past en dat er weer moet uitgekeken worden naar een ander zadel?

Pff, lastige situatie hoor!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 12:29

Afbeelding
Hier kan je dus goed zien hoe slecht m'n benen d'r op liggen, ik wordt echt naar achter geduwd Boos!

Afbeelding
de ruimte tussen schoft & zadel + ligging van benen & zit

http://img90.imageshack.us/img90/4606/img1297ed6.jpg
dit was het vorige zadel: ruimte tussen schoft & zadel

Precious20 schreef:
Goh.... Moeilijk om hier een nuttig advies op te geven.
Persoonlijk zou ik nooit of te nooit een zadel kopen voor een verzorgpaard. De kans is nl. heel reeël dat je om eender welke reden tóch niet meer op dit paard kan blijven rijden. En wat dan. Dan zit je daar met een zadel wat 9 kansen van de 10 niet op je volgende verzorgpaard zal passen.

Maar ja, als je langs de andere kant bekijkt: ieder paard verdient een goed passend zadel! Kan je niet nog eens met de eigenaar praten?? En hem/haar uitleggen dat dit 'nieuwe' zadel (dat bruin zadel iig) toch niet past en dat er weer moet uitgekeken worden naar een ander zadel?

Pff, lastige situatie hoor!

dat wil ie wel,, binnen een maand of 5 zei hij Huilen
maar ja, je moet ook weten dat hij er niet echt ruim bij zit...

*owjha,, ik gebruik nu een voortuigje, omdat ik vond dat het bruine zadel naar achteren schoof Bloos*
Laatst bijgewerkt door Tanja op 25-06-08 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:33

Op de foto's ziet het er idd niet zo best uit...

Heb je verteld hoe jij erover denkt?
Waarom zou een Wintec wel passen op dit paard?

En dan toch, ook al wil je het niet, een reactie op dat shetlander-pony-zijn: wat bedoel je hiermee? Als je er geen reactie op wou, had je het niet zo moeten schrijven Knipoog

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:36

Wat ik zo van de foto kan afleiden (en dat is ook maar een gok hoor, van een foto kan je in principe niets zien. Een zadelmaker kan dit beter beoordelen!), is dat de boom van het zadel te klein is. Het zadel kantelt hierdoor achterover, waardoor jij achterin in het zadel komt te zitten en bijgevolg kan je je benen ook niet meer correct aanleggen.
Tijd voor een ander zadel dus Knipoog

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:36

Lastig pakket idd... En zoals tieneke al zegt, heb je verteld hoe je er over denkt?

Over het shetlander gedoe houd ik wijselijk mijn mond.. Waar ze voor dienen? Pff. Lips are sealed

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:41

Ik vind dat je er nog knap op zit eerlijk gezegd! Ik kan me voorstellen dat het voor geen meter zit en zo te zien past ie inderdaad niet lekker. Wat een braaf paard! Hij lijkt me te smal, waarom zit er dan toch nog een extra laagje onder? (als ik het zo goed zie)

Ik heb ook altijd paarden van anderen gereden en toch mijn eigen zadels gehad overigens. Ja, ik wil wél lekker zitten! Alhoewel ik niet bij elk paard een ander zadel kocht uiteraard.

Aan de andere kant, als je zo'n wintec koopt, daar kan je toch een andere boom in doen als je een ander paard zou gaan rijden? En ik vind altijd, een hobby mag ook wat geld kosten. Jij hebt al geen kosten aan een eigen paard, dus waarom zou je niet gewoon wat investeren om je hobby met een stuk meer plezier te kunnen uitoefenen? Ik kan ook niet springen, maar heb wel een fijn (ja en duur...) springzadel, want ik kan dan wel niet springen, maar ik wil er wel lekker bij zitten Haha!

Nou ben jij natuurlijk nog maar 14, dus ik kan me ook voorstellen dat je ouders er bedenkingen bij hebben. Maar als dit nou je enige echte hobby is...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:42

Michelle_x schreef:
Over het shetlander gedoe houd ik wijselijk mijn mond.. Waar ze voor dienen? Pff. Lips are sealed

Ik gok als grasmaaier en zo te zien heeft dit paard al menig grasveldje gemaaid, vind hem wel iets aan de dikke kant!

Nagelbijten / Gniffelen

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:52

WowAmigo schreef:
Ik vind dat je er nog knap op zit eerlijk gezegd! Ik kan me voorstellen dat het voor geen meter zit en zo te zien past ie inderdaad niet lekker. Wat een braaf paard! Hij lijkt me te smal, waarom zit er dan toch nog een extra laagje onder? (als ik het zo goed zie)

Aan de andere kant, als je zo'n wintec koopt, daar kan je toch een andere boom in doen als je een ander paard zou gaan rijden? En ik vind altijd, een hobby mag ook wat geld kosten. Jij hebt al geen kosten aan een eigen paard, dus waarom zou je niet gewoon wat investeren om je hobby met een stuk meer plezier te kunnen uitoefenen? Ik kan ook niet springen, maar heb wel een fijn (ja en duur...) springzadel, want ik kan dan wel niet springen, maar ik wil er wel lekker bij zitten Haha!

Nou ben jij natuurlijk nog maar 14, dus ik kan me ook voorstellen dat je ouders er bedenkingen bij hebben. Maar als dit nou je enige echte hobby is...

Ik vind de argumenten van WowAmigo prima om je ouders te overtuigen om een eigen zadel te kopen Lachen !
Ik heb zelf altijd moeite om goed te kunnen beoordelen of een zadel wel of niet perfekt ligt, maar hier zie ik zelfs dat dat zadel een drama is (die andere ligt idd ook niet goed) Scheve mond .
Nu passen mijn Friesen beide helaas geen VZHzadel en rij ik ze dus met een dressuur zadel. (Wat op een rit van een uur of 5 niet echt prettig meer zit Clown ).
Een Wintec zadel lijkt me een prima alternatief om te kopen; niet zo duur, makkelijk aan te passen als het paard veranderd of als je een ander paard gaat rijden Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:54

Jij wil investeren in een zadel voor je verzorgpaard, prima.
Je snapt zelf dat het een hoop geld kost, maar dat heb je ervoor over.

Waarom haal je er dan geen zadelpasser bij? Kost je rond de 50 euro extra, maar dan weet je ook waarnaar je moet zoeken?
Een wintec hoeft helemaal niet te passen op een fries, nl.

Als je echt het beste voor hebt, ga je niet zelf zitten 'klooien', met zadels. Haal ook de eigenaar erbij, als je de zadelpasser laat komen, miss dat degene dan wel overtuigd is, ( met alle respect, t.o.v. een 14 jarige) en is er miss meer budget.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:57

Helemaal met bovenstaand eens Ja

Je spaart zelf voor dat zadeltje en het is je grote hobby. En als je daarnaast het idee hebt dat dit wel een blijver is, dan zie ik niet in waarom je een goed passend zadel voor je paardje zal kopen. Het is jammer dat je ouders er geen verstand van hebben, maar hadden ze dat wel dan zou dit al genoeg reden moeten zijn.

Ik zou alleen niet zelf beoordelen of het zadel past of niet. Haal er een kundig zadelpasser/maker bij en laat die er naar kijken. Wie weet heeft hij meerdere zadels die je ook kan proberen in de zelfde prijsklasse.

Het bruine zadel past idd niet. Je kunt bij de foto vanaf de voorkant direct zien dat ie veel te smal is. Het lijkt een pony zadel eigenlijk Bloos

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:10

ik ga ook een zadel kopen voor mijn verzorgpaard, ook een fries, alleen dan een wintec wide, aangepast door iemand die er verstand van heeft.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:40

Weet je of die Wintec wide ook past? Dat een Wintec altijd passend gemaakt kan worden, is nl. echt de grootste onzin. En ik spreek uit ervaring. Mijn paard had een Wintec met de juiste boommaat, maar toch paste het zadel niet.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 19:04

Tieneke schreef:
Op de foto's ziet het er idd niet zo best uit...

Heb je verteld hoe jij erover denkt?
Waarom zou een Wintec wel passen op dit paard?

En dan toch, ook al wil je het niet, een reactie op dat shetlander-pony-zijn: wat bedoel je hiermee? Als je er geen reactie op wou, had je het niet zo moeten schrijven Knipoog

eigenaar zet ze gewoon elke dag op de wei, wat knuffelen verwennen, niets werken dus Tong uitsteken

Michelle_x schreef:
Lastig pakket idd... En zoals tieneke al zegt, heb je verteld hoe je er over denkt?

Ik ga het m deze week ofzo eens zeggen Knipoog

WowAmigo schreef:

Ik heb ook altijd paarden van anderen gereden en toch mijn eigen zadels gehad overigens. Ja, ik wil wél lekker zitten! Alhoewel ik niet bij elk paard een ander zadel kocht uiteraard.

extra laagje: ik kan het me niet voorstellen dat zo'n slecht passend zadel bloot op d'r rug ligt,, de gedachte alleen al! Huilen
doe er zelfs soms een bontje onder Bloos
Laatst bijgewerkt door Tanja op 25-06-08 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:09

Hoe meer jij onder je zadel propt, hoe slechter het zadel past. De kamer wordt er namelijk alleen maar smaller van. 1 dekje is meer dan voldoende...

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 19:10

WowAmigo schreef:
Michelle_x schreef:

Ik gok als grasmaaier en zo te zien heeft dit paard al menig grasveldje gemaaid, vind hem wel iets aan de dikke kant!

Nagelbijten / Gniffelen

idd! Tong uitsteken ze is eigenlijk gewoon verwen-en-knuffeldier: huisdier dus kortom
maar nu staat ze dus op dieet (krijg helft van de korrels en staat op klein stukje wei) en er gaat flink wat vet af dus dat komt wel goed Knipoog

rowo schreef:
Het bruine zadel past idd niet. Je kunt bij de foto vanaf de voorkant direct zien dat ie veel te smal is. Het lijkt een pony zadel eigenlijk Bloos
^

zeg je mij wat Verdrietig

moonfish13 schreef:
ik ga ook een zadel kopen voor mijn verzorgpaard, ook een fries, alleen dan een wintec wide, aangepast door iemand die er verstand van heeft.

het zadel dat ik dus eerst ging kopen was dus een wintec wide,, jij hebt trouwens nog in m'n topic gezeten van wintec brede boom of wintec extra wide, remeber? Haha!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 25-06-08 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:14

sweet_pony schreef:
rowo schreef:
^

zeg je mij wat Verdrietig

Huh? Ik snap even niet wat je bedoelt Lachen

Je moet trouwens ff berichten even editten tot 1 berichtje. Je mag niet zo vaak een bericht quoten, zodat je 5 berichten achter elkaar plaatst.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 19:14

Tieneke schreef:
Weet je of die Wintec wide ook past? Dat een Wintec altijd passend gemaakt kan worden, is nl. echt de grootste onzin. En ik spreek uit ervaring. Mijn paard had een Wintec met de juiste boommaat, maar toch paste het zadel niet.

ik ga wss zo'n dressurzadel eens passen op d'r/zadelmaker laten komen
weet nog niet precies wat en hoe, maar ga wel eerst kijken of ie past vooraleer ik em koop Knipoog

rowo schreef:
Huh? Ik snap even niet wat je bedoelt Lachen

Je moet trouwens ff berichten even editten tot 1 berichtje. Je mag niet zo vaak een bericht quoten, zodat je 5 berichten achter elkaar plaatst.

ow, oke, zal ik onthouden voor de volgende keer Tong uitsteken
ben alleen niet zo goed in quotes :p

wat ik dus bedoelde: moet je mij niet zeggen dat het meer op een ponyzadel lijkt Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Tanja op 25-06-08 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:19

Uh, je kan je berichten ook allemaal samen in 1 post plaatsen he Knipoog

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:57

Ik weet het Tong uitsteken
Ik zal der op letten Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:30

Idd sweet_pony, wil je alstjeblieft niet voor ieder antwoord aan een ander een nieuw bericht aanmaken? Dank je Knipoog

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 20:16

ik weet niet zo goed hoe ik het de eigenaar moet vertellen, of zou ik gewoon direct zelf het zadel kopen? Scheve mond

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:33

sweet_pony schreef:
ik weet niet zo goed hoe ik het de eigenaar moet vertellen, of zou ik gewoon direct zelf het zadel kopen? Scheve mond

Oh, gewoon tussen neus en lippen door vragen wat hij van plan is. En dan zeg jij, oh ok, dat is goed, dan weet ik dat, ik wou dan namelijk een zadel voor mezelf kopen, want ik pas niet zo goed op deze/zit niet zo lekker/wil gewoon een eigen zadel...

Kan ie toch nooit nee op zeggen als je hem laat nakijken door een zadelmaker? Haha!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:15

Je kunt toch zeggen dat je twijfelt over de ligging van het zadel en of er een zadelmaker naar mag komen kijken? Dan moet je wel even van te voren infomeren wat dat dan kost, want dat zal de eigenaar waarschijnlijk wel willen weten.
Ik heb ook vroeger voor mijn verzorgpony een zadel gekocht en gewoon weer meegenomen, toen ik ermee stopte.
Verder denk ik trouwens dat je geen Wintec Wide nodig hebt voor een Fries.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:24

DIT zadel is te smal het ligt erg hoog boven de schoft , dat je van opzijn n hand tussen schoouder en zweetblad kunt steken geeft niks , zolang het bij de boom en takken maar niet te smal of veel te breed is ...
Een wintec met verstelbare boom zou wellicht wel kunnen passen als je een 17,5 inch neemt zit je zelf in elk geval al goed ( schat ik zo )
Maar dit wat je nu gebruikt verpest het paard zijn rug en daar wordt ie stout van als het zeer gaat doen , en het is een heel leuk beestje zo te zien
Succes
Zorg in elk geval dat je aan een ander zadel komt voor het paard , misschien kun je de 2 zadels die niet passen inruilen , en n wintec kopen ...
Waar kom je vandaan ?
ik kom nl regelmatig bij n ruitesport zaak die prima zadels heeft maar die ene klein schoonheidsfoutje hebben kreukje in t leer of niet mooi gekleurd , maar ja als die wel zou passen , ben je geholpen toch ?