Neem de tijd om alles te lezen want op vragen die in de tekst staan reageer ik niet!
Ik rijd sinds kort op een Fries die 12 juli 4 wordt. Ik heb op ongeveer anderhalf jaar tijd zo'n 4 verzorgpaarden/pony's gehad wegens redenen zoals verkoop, paard écht gevaarlijk, niet klikken met eigenaar, ...
Maar nu rijd ik dus op die Fries, en ik heb echt het gevoel dat het deze keer zal blijven duren aangezien de eigenaar zelf bijna niets van paarden afweet en die Fries eigenlijk de functie van Shetland pony uitoefent. (GEEN VERDERE REACTIES HIEROP, DANK U!)
Nu, die Fries had een gewoon vzh zadeltje waar ze mee opgeleerd is (september-oktober 2007 ofzo?) en ik denk wel dat dit toen gepast was.
Natuurlijk is die Fries enorm gaan uitzetten omdat ze natuurlijk veel gereden werd enz enz.
Dus past dat zadel niet.
De eigenaar zei me toen ik met haar ging beginnen rijden, dat ie van plan was om een nieuw zadel te kopen, ooit wel eens.
Ik heb ongeveer een maand of 2 met dat zadeltje gereden en zat er best wel redelijk goed in.
Maar het tussen de schoft van het paard en de kamer van het zadel kon ik de volledige breedte van m'n hendpalm tussen steken.
Conclusie: dit zadel past dus écht niet meer!
Ik dit tegen de eigenaar gezegt, en wat gepraat over zadels enzo en uiteindelijk kreeg ik het startschot om een nieuw zadel te zoeken.
Ik mocht een 2dehands wintec (zgan) proberen op de kop te tikken.
Had een zadel gevonden, datum afgesproken, lesgeefster verwittigd, ...
Totdat ik precies een week vóór dat ze met het nieuwe zadel zouden komen, telefoon kreeg:
De eigenaar had een nieuw zadel gekocht van een stalgenoot die nog een zadel had liggen.
Ze hadden het "gepast" en het "zat goed" want hij kan er nog zo z'n hand "vanboven" tussen steken!
Nu moet je wel weten dat die mensen die hem dat zadel hebben verkocht, mensen zijn die gewoon "een zadel" op gelijk welk paard gooien.
Ik dus dievolgende dag vol spanning naar de manege:
Een BRUIN! zadel, zo iets raar tussen spring en vzh in, de boom misschien 1 cm breder dan het andere zadel, zo hard als een steen!
Ik dacht: dit kan nóóit passen! De boom was amper 1 cm breder en de boom van het oude zadel moest zeker tot 4 cm breder zijn!!
Ik het zadel naar beneden gesleurd, die rug op.
Verschrikkelijk!
Het schoof even veel als het andere, lag voor geen meter op d'r rug, de SINGELSTOTEN wezen meer naar voren als naar beneden (heb ergens gelezen dat deze LOODRECHT op de grond moeten staan!!)
De boom is veel te smal, de kussens te klein en aan de voorkant kan ik me hand tussen het zweetblad en de schouder steken.
Oké, ik dus met een grote zucht een doek d'r onder, singel d'r met véél moeite aangedaan, ...
Met rijden zat ik er echt vréselijk op!
Het kraakte dat het een lieve lust was, en de zit dwóng me naar acheteren te zitten waardoor m'n hele houding naar de knoppen was en ik zelfs (in springhouding!) met m'n knieën niet tot aan de wrongen kwam!
Ik zit echt vreselijk op dit zadel en ben nu op het idee aan het broeden om zélf een zadel te kopen nl:
de Wintec 500 DR
Ik heb gekeken en in Duitsland verkopen ze deze zadels zo'n 150€ goedkoper(ze kopen ze met 1000den tegelijkertijd) dus kom ik op een totaal van 300€ zonder cair en 350€ met cair. (+20€ verzendingskosten)
Nu moeten jullie niet meteen gaan zeggen: Hoe weet je dan dat zadel past? Ik ga 1. een wintec boommeter zoeken, 2. zo'n zadel eens op d'r passen 3. zelf eens op de zoek gaan naar de juiste inch maat (zadels genoeg in de winkels om eens op te gaan zitten
)Ook wil ik per sé een wintec, aangezien die Fries niet m'n eigen paard is, en het dus goed mogelijk is dat ik binnen enkele maanden weer op een ander paard rij (laat het asljeblieft niet zijn!
)Omdat ik nog wat beloningsgeld krijg voor goed rapport(wat ben ik toch verwaand
); en het binnenkort m'n verjaardag is én ik een feetsje geef, kan ik dit dus wel betalen.Alleen zit dus nog met het probleem: m'n ouders.
Mits ik dus maar 14 wordt, en m'n ouders àbsoluut niet gek zijn van paarden, moet ik ze dus weten overtuigen.
Ze hebben me al eens gezegd: zolang je geen eigen paard hebt, koop je geen zadel.
Maar ik doe toch zélf met men geld wat ik wil? Als ik hiervoor wil sparen? En zélf wil opdraaien voor alle kosten?
Dus beste bokkers, hier m'n vragen:
-Zou ik zelf dat zadel kopen?
-Zo ja, heb je een tip(s) om m'n ouders te overtuigen?
-Verdere reacties..
<< Ik post dadelijk wel een foto van hoe ik op dat bruine zadel zit + ik maak vanmiddag wel wat foto's van hoe de 2 zadels op d'r rug liggen >>

!
.
).