zou dit bit kunnen helpen..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

zou dit bit kunnen helpen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 14:21

Hallo,
Ik heb een fries die erg voorwaarts is en moeilijk terug te rijden op je zit.
Nu heb ik al een bustrens geprobeerd en een watertrens, maar op geen van deze 2 bitten reageerd ze goed. Nu zit ik eraan te denken om een pessoabit te gaan gebruiken, maar ik weet zelf niet echt goed of dit nut heeft en eventueel schade kan geven aan het paard. Want dat wil ik natuurlijk niet.
Heeft iemand tips of ervaring hiermee.

P.S. Toen ik haar kocht zat het hoofdstel erbij en daar was ze gereden op een onderleg trens, dit vind ik niet kunnen vandaar dat ik nu met bitten aan het experimenteren ben. Op de onderleg trens was te scherp en reageerde ze geheel niet of nauwlijks.

Weet iemand anders nog een ander bit, wat ik eventueel zou kunnen proberen....
als het verkeerd staat verplaats het maar.

ellepel

Re: zou dit bit kunnen helpen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:23

wat is er mis met een onderleg trens dan?
een pessoa kan ook best scherp zijn he..
een bit is altijd zo scherp als hoe de ruiter ermee inwerkt.

maar terugrijden doe je inderdaad op zit en niet op teugel. hoe lang ben je al bezig om je dier terug te rijden op zit?
misschien toch nog wat dooroefenen?
stemhulp erbij gebruiken?
krijg je les?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 15:02

ellepel schreef:
wat is er mis met een onderleg trens dan?
een pessoa kan ook best scherp zijn he..
een bit is altijd zo scherp als hoe de ruiter ermee inwerkt.

maar terugrijden doe je inderdaad op zit en niet op teugel. hoe lang ben je al bezig om je dier terug te rijden op zit?
misschien toch nog wat dooroefenen?
stemhulp erbij gebruiken?
krijg je les?

Er is niets mis met een onderlegtrens, maar dit is een veelte scherp bit en dat gebruik je onder je trens....
Ik ben op het moment al bijna 2 maanden bezig, eerst grondwerk gedaan en doe ik nog steeds.
Dit gaat goed en ze reageert goed op stem tijdens het grondwerk. Dit doe ik gemiddeld 2 a 3x in de week.
Mijn stem gebruik ik altijd met rijden en ja ik krijg les en we zien wel iets vooruitgang, maar ze reageert totaal niet op het bit. Sturen met het bit lukt, maar ophoudingen enz. doet ze helemaal niet.
Daarom ben ik nu ook aan het experimenteren en mijn instructrice zegt een pessoabit. Ik zelf ben geen voorstander van scherpe bitten en heb daarom ook dit topic geopend. Of iemand anders nog suggesties heeft, want er zijn zoveel bitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:06

ik denk dat je voordat je naar scherpere bitten gaat grijpen ( pessoa is namelijk ook scherp)toch meer les moet hebben, het gaat allemaal niet zo snel als je hoopt denk ik.
en ik ken dat gevoel wel hoor!

2 maanden is niet zo lang ,kan nog wel even duren voordat je eindelijk een hele fijne reactie krijgt.
een paard moet net als jij leren he, en daar gaat nou eenmaal wat tijd overheen.

heb je al een tandarts bij dit paard gehad om te kijken of er eventueel mondproblemen zijn?
heb je ook al es geprobeerd om met een simpel stalhalster te rijden en te kijkn hoe ze daar op reageerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:09

Heb je momenteel een enkel gebroken of dubbelgebroken bit?
Verder schrijf je dat je paard erg voorwaarts is maar realiseer je wel dat een bit geen rem is.
Verder vind ik ook dat het niet gek is dat een paard niet direct perfect doet wat je wilt in een tijdsbestek van twee maanden. Op wat voor nivo rij je?
En hoe oud is het paard waar het om gaat?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:10

Een onderlegtrens???
Jeuj lekkere mensen zijn dat geweest...

Hoewel,in sommige gevallen, met paarden die zeer weinig ruimte in de mond hebben, is een dunnere trens zachter dan een dikke.

Ik zou als ik jou was zeer zeker niet naar een scherper bit overstappen.

Eventueel een normale dikte, ongebroken bustrens (stangetje dus) kan er ook voor zorgen dat ie makkelijker terugkomt. Dit niet omdat een stang scherper zou zijn, nee integendeel. Een gebroken trens kneveld, en als jij trekt, dan zit het vel van zijn tong al snel tussen het bit Knipoog

Verder heel veel schakelen, en in het begin, meteen zodra ie onder je vandaan loopt, halt zetten, respect afdwingen op een vriendelijke manier.
Leren dat JIJ het tempo bepaald, niet hij.

En zeker goede instructie erbij nemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:12

Tandarts is ook het eerste waar ik aan dacht Ja

Daarnaast: hoe scherper het bit dat je erin hangt, hoe langer het zal duren voor het paard zachter wordt in de mond. O ja, en over de onderlegtrens: er zijn ook paarden waarvoor een "normale" trens te dik is. Ik ken een paard dat op een dubbelgebroken onderlegtrens wordt gereden en dat gaat super Ja

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:15

de mijne heeft ook een onderlegtrens vanwege een uberklein mondje en die doet het daar super op..
vandaar ook even mijn reactie wat er dan mis is met zo'n bit.
mijn pony is heel fijn terug te rijden op zit..
maar inderdaad veel schakelen, en het duurt echt even voor ze begrijpen wat je bedoeld....

niet aan de voorkant gaan sleutelen tot de achterkant goed werkt zeggen ze toch wel es?
Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:19

Dat heb ik idd ook wel eens gehoord... Knipoog

Steef20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:19

Ik heb goede ervaringen met een dubbelgebroken D trens, met rol in het midden. Rij rij heel vaak met verschillende bitten, de ene keer iets scherper en de andere keer heel vriendelijk zo word je paard nooit heel hard in de mond.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:20

Ik heb hetzelfde met mijn fries. Zij is ook moeilijk terug te rijden. We rijden altijd buiten en wanneer ze eruit knalt dan reageert ze gewoonweg niet op een trens. We hebben sinds kort een pessoabit in gebruik en dat gaat goed! Je hebt bij zo'n bit 3 ringetjes waar je de teugels in kan doen. Wij hebben de teugels gewoon door de normale bitring gedaan. dus niet in een van de ondersten (dit is echt scherp!). Wanneer ik bv op zn gemakje met 1 hand rijd, is ze met ophoudingen rustig te rijden, en op 1 tempo te houden. Wanneer ze aan de kletter gaat merk ik dat ik meer te zeggen heb.
Dus ik denk dat het het proberen waard is. En je hoeft niet gelijk de teugels in de onderste ring te hangen!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:21

ellepel schreef:
niet aan de voorkant gaan sleutelen tot de achterkant goed werkt zeggen ze toch wel es?
Knipoog

haha die van mij poept anders behoorlijk goed hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:22

Snap ik het goed, Steef? Wissel je af met bitten, de ene keer scherp en de andere keer minder om te voorkomen dat je paard hard in de mond wordt?????
Tjonge, als een paard goed loopt op een zacht inwerkend bit, dan mist het toch elk doel om er voor de afwisseling tussendoor een scherpere in te hangen??

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:22

Pessoa is scherper dan een onderlegtrens Nagelbijten / Gniffelen Snap ook niet wat daar mis mee is, rij mijn paard ook op een onderleg. Hij doet zn mond ook niet meer dicht als er wat dikkers in hangt Knipoog

Anyway ik zou meer les nemen. Met een scherper bit ga je het probleem niet oplossen. Ruim 600 kg tegen jouw gewicht ga je toch nooit redden

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:24

Ik was ook al bang dat ik verkeerd bezig ben, heb altijd gereden met dunne bitjes. Nagelbijten / Gniffelen En vaak zijn die bitten net een slagje scherper dan de wat dikkere.
Heb altijd hetzelfde gehad als jij, maar dat wat crossmonster zei, helpt zeker. Overgangen, overgangen, OVERGANGEN

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:25

Ik denk niet dat een ander bit een oplossing is. Dit klinkt veel meer als een rijtechnisch probleem. Dit kan ik natuurlijk niet zeker weten, omdat ik je nog nooit heb zien rijden maar als je zegt dat je een ander bit wil omdat je paard zo voorwaarts is krijg ik mijn twijfels. Ik denk dat de oplossing is consequent zijn. Steeds dezelfde druk op je teugels houden zodat je aan aanleuning toe kan komen, met af en toe een ophouding als je merkt dat je tempo niet meer van jou is.
Het nut van steeds met verschillende bitten rijden zie ik absoluut niet. Dan krijg je toch nooit een fijne stabiele basis waarbij je paard weet waar hij aan toe is?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:31

Voor je een pessoabit pakt, zou ik eerst het hele scala aan trensjes proberen, dus gebroken, dubbel gebroken, ongebroken, eventueel wat dikker of dunner. Daarbij goede les nemen, zodat je instructie krijgt die positief meedenkt.
En inderdaad niet teveel aan die voorkant sleutelen, hard lopen is niet hetzelfde als voorwaarts zijn. Je wilt een paard dat de achterhand gebruikt om naar voren te komen, niet eentje die aan de voorkant trekt om naar voren te gaan.
Met werken aan de hand kun je ook heel veel corrigeren wat in het verleden onder het zadel mis is gegaan.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 16:22

Ten eerste allemaal bedankt voor de reacties.
Ze is 9 jaar bijna 10.
Daarbij rij ik op dit moment met een gebroken watertrens. Hier reageert ze nog het beste op. Hij is niet dun, maar normaal. Ik heb echt alle trensjes geprobeerd. Ook een stang, maar dat is niets, word ze nog drammeriger.
Ikzelf weet dat dit soort dingen altijd rijtechnische problemen zijn...Ik heb 2x in de week prive les. Mijn instructrice snapte ook niet wat ik bedoelde en is vorige week zelf op mijn paard gestapt. OOOOOOWWWWW zei ze hang er maar een pessoa in. Maar ik heb hier mijn twijfels bij, vandaar dat ik vraag of er nog andere suggesties zijn...
Zelf reed ik op M niv. Maar heb geen zin meer in wedstrijden en ga lekker recreatief mezelf verder omhoog rijden...
hier een topic van een poosje geleden..
[HAW] Wietje @work na 3 weken...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:25

piewie schreef:
Mijn instructrice snapte ook niet wat ik bedoelde en is vorige week zelf op mijn paard gestapt. OOOOOOWWWWW zei ze hang er maar een pessoa in.

Waar twijfel je nog over? Wil je zeker weten les van zo iemand?

Edit: topic bekeken, paard heeft erg weinig onder het zadel gelopen voor je haar kocht. Hoe is ze ingereden? Snapt ze jouw hulpen wel?

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:35

Ze heeft ook voor de kar gelopen zie ik in jou topic. Daar worden ze vaak ook sterk van in de mond.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 16:38

Ik heb afgelopen weekend daarom les gehad van een andere instructeur om te kijken wat hij zegt... hij kon het paard niet goed genoeg...en wilde daarom hier eerst niets over zeggen. Hij wil het eerst nog even zo doen en dan kijken in de loop van de maand hoe ze het dan doet.
Wietske heeft bij de vorige eigenaar een jaar lang weinig gedaan. af en toe een rit onder het zadel of voor de kar. Ze snapt mijn hulpen prima. Hoe ze is ingereden weet ik absoluut niet, maar ik weet wel met de galop dat dat erg opgejaagd is. Hier ben ik dan ook helemaal niet mee bezig. Ben continu bezig de ontspanning op te zoeken en dat ze niet onder me vandaan vlucht.
Ik schakel veel en rij veel figuren. Ook naast het rijden, longeer ik haar 2 a 3 x in de week. Hierbij wordt ze ook al minder vluchtig. Een tandarts is erbij geweest toen ik haar kocht. Medisch is alles in orde.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:43

Zo te horen doe je er alles aan om het paard te helpen ontspannen, gaat het longeren goed? Zou rijden aan de longe een oplossing kunnen zijn, zodat jullie samen rustig aan het tempo kunnen werken?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:49

Ik vind een pessoa niet echt een goede oplossing.
Ik zelf rij nog liever met een helham omdat daar een kettinkje onder zit en dus een soort van anti door trek is.
Ik ken jou rijdstyle niet en ik ga er vanuit dat je niet zo met een bit om zou gaan. Maar ik heb wel eens verhalen gehoord dat een paard een gekneusde nekwervel heeft opgelopen omdat er met een pessoa bit werd door getrokken. Dti geeft veel druk achter de oren.
MAAR zoals ik al zei ga ik er vanuit dat je met een bit omkan gaan. Een oplossing zou ik niet snel weten.

veel suces

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:56

Piewie is het toevallig het paard op je avator waar je het overhebt?? Het is een onduidelijke foto, maar volgens mij staat hij daar met zijn neus tegen zijn boeg aan getrokken. Is dat echt het geval, dan snap ik ook meteen waarom jou paard het bit vast pakt en zich niet meer laat remmen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 16:59

aerdenhout1 schreef:
Piewie is het toevallig het paard op je avator waar je het overhebt?? Het is een onduidelijke foto, maar volgens mij staat hij daar met zijn neus tegen zijn boeg aan getrokken. Is dat echt het geval, dan snap ik ook meteen waarom jou paard het bit vast pakt en zich niet meer laat remmen.

Nee, dat is niet het paard waar het hier over gaat en hij staat een koekje uit mijn hand te eten dus hij is niet met zijn neus tegen zijn boeg getrokken.