Dekjes, vooroordelen veroordeeld

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

Dekjes, vooroordelen veroordeeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 11:30

Naar aanleiding van een ontstane discussie op dit topic [HAR] "Setjesfreaks" Worst Nightmare hier dan maar een discussie over dekjes en alles wat daar bij hoort

Ik ben vooral benieuwd naar het favoriete merk en waarom? Welk merk vind je absoluut slecht en waarom?

Wat betreft vooroordelen: in het andere topic kwamen beweringen naar voren dat er soms veel geld wordt uitgegeven aan setjes en die mensen dan wel met slecht passend zadel rijden, of andersom met goedkope dekjes en slechtpassend zadel omdat ze er geen geld aan uit willen geven. meningen?

Mijn favo merk is toch wel Harry's Horse, dan wel de wat duurdere lijn, dus echt de wat dikkere pads. Ik vind ze mooi van kwaliteit, betaalbaar, komen mooi uit de was en hebben een prima pasvorm

Slecht vind ik Anky: ze komen niet mooi uit de was, vaak fabrieksfouten waardoor je ribbels krijgt of een kartonnen dekje (gewoon volgens voorschrift gewassen) en hoe hoog ik ze ook in de kamer trek, ze blijven rond de schoft zakken en gaan daar knellen.

dus barst los Clown

merrietje

Re: Dekjes, vooroordelen veroordeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:32

Als ik moet kiezen tussen merken ga ik toch voor HArry's Horse en Br. Het liefst Br, maar dit is al gauw wat duurder, dusdan is HH ook goed. Beide zijn fijn in pasvorm, redelijk dik en stevig en gaan een tijdje mee. Overigens kan het me niet zoveel schelen of er nou wel of niet een merk op een dekje staat of niet Knipoog

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:35

harry horse en br vind ik de fijnste de hh stripe pads en de br events. rijden heerlijk en liggen goed en ook nog leuke kleirtjes van beide merken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:36

hier ook een BR fan. HH ben ik niet zo weg van... mij vaak iets te penny. verder ben ik sinds gister ook weg van kalvade. heb een super fijne pad. super pasvorm. bleef mooi liggen.

en ik heb ook een hekel aan anky. de pas vorm is gewoon weg kl*ten idd veel fabrieksfouten. en veelste duur.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:37

In de Hoefslag (dressuur & lifestyle editie) hebben ze dekjes getest. Hier kwam naar mijn mening toch vooral uit dat bijna alle dekjes wel degelijk zijn (die ze getest hebben).
Ik ben wel heel erg te spreken over mijn Kavalkade Kavaltop, maar dit is meer over het effect dat het heeft op de rug van mijn paard Knipoog
Met Anky dekjes heb ik niks, maar dat komt omdat ik ze niet mooi vind Tong uitsteken

Ilsemarie

Ik ga voor de PK-pads! En dan als hoofdreden dat ze in de rug niet recht zijn en daardoor mooi onder het zadel liggen. Bovendien blijven ze in de was ook heerlijk en nemen ze goed zweet op. Ik hoef niet anders meer Lachen

Neroo

Ik heb al tig topics gelezen over 'waarom setjes' en daarin werd telkens setjes met slecht passend tuig gekoppeld.
Ook zou de DA, smid, tandarts etc nooit komen zodat er maar setjes gekocht konden worden.

Dat is imo het grootste vooroordeel wat er bestaat, ik heb zo'n geval nog nooit meegemaakt

Mijn favoriete merk is wel anky, op mijn pony liggen ze super, zal ook wel komen omdat die amper schoft heeft Tong uitsteken
Op paarden met veel schoft kan ik het me wel voorstellen Ja
Ook Eurostar vind ik een super merk, lekker dikke dekjes, prima pasvorm en nemen veel zweet op, net zoals bij de ankies!

Slecht merk vind ik HH, onderkant van de dekjes was van dat vieze statische spul, na 2 keer wassen gingen ze al pullen en mijn pony zweette er zo doorheen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:38

Ik heb een hekel aan ankydekjes, waarom?
- Ze zijn ontzettend dik, dus ze maken een goed passend zadel alleen maar minder goed.
- Ze lopen in een bolle ruglijn, echt belachelijk dus.
- Ze kosten 50 euro omdat er zo'n stomme naam op staat.
En waarom zou ik - als ik moest kiezen tussen een anky-pad en een hh-pad - kiezen voor hh?:
- Ze zijn minder dik
- Er zit een voorgevormde rug in
Reden genoeg toch?
Hier een vraag van mij aan de mensen die anky-dekjes gebruiken..
WAAROM?!
Ik heb niks tegen mensen die die gebruiken, maar ik vraag me toch af wat er nou zo geweldig aan is..
Ze zijn helemaal in de mode en iedereen rijd er mee.. Tja..
Maar goed zijn ze niet..

Ik gebruik zelf gewoon dunne dekjes, dat maakt mijn zadel ook niet minder goed passend en ik vind ze ook veel mooier dan pads.
Mijn mening, ik wil hier niemand mee aanvallen ofzo Lachen

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:38

HH Lachen leuke simpele dekjes meer hoeft het niet te zijn Lachen
ik geef liever geld aan goede tuigage en halsters koop ik ook wel vaak Lachen

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:39

Ik ben fan van HKM en BR dekjes. Die zijn lekker soepel en niet zo dik, en leuke kleurtjes. Heb ook een anky dekje, vind ik op zich ook niet verkeerd. Maar die andere 2 vind ik fijner onder het zadel.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:40

Favo: Eurostar, Eskadron en Equest. Goede kwaliteit, blijven goed liggen en blijven gewoon goed.
Slecht: Anky. Blijven slecht liggen, rimpels na de was, stiksels laten soms los.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 11:42

mijn pony heeft ook weinig schoft/ronde schoft, toch trekt de anky eromheen. Ik vind ze best mooi hoor en ze liggen ,behalve op de schoft dan, ook wel stabiel. maar voor die prijs verwacht ik gewoon veeeeeeeeeeeeeeeel meer kwaliteit.

@neroo welke HH heb je gebruikt dan, want die van mij blijven allemaal prima

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:44

Mijn favo merken is Eurostar. Hele fijne dekjes, nemen super zweet op en liggen netjes onder mijn zadel. Ze zijn voorgevormd waardoor ze ook op de schoft netjes liggen.
HH ben ik echt geen fan van, ten eerste vind ik ze niet mooi, en ten 2e liggen ze niet fijn op mijn paard. Na 2 keer wassen worden ze lelijk.
Anky's heb ik ook geen problemen mee, die heb ik zelf ook, waarom? Ja ik vind ze mooi en zolang ik ze er goed opleg trekken ze absoluut niet strak. Op mijn paard liggen ze super Ja

trustHim schreef:
Slecht vind ik Anky: ze komen niet mooi uit de was, vaak fabrieksfouten waardoor je ribbels krijgt of een kartonnen dekje (gewoon volgens voorschrift gewassen) en hoe hoog ik ze ook in de kamer trek, ze blijven rond de schoft zakken en gaan daar knellen.

Sorry maar vaak fabrieksfouten vind ik wel erg overdreven. Alleen in de nieuwe collectie zat een fabrieksfout naar mijn weten. Als je ermee terug gaat krijg je gewoon een nieuw dekje Knipoog

Neroo

De hele simpele, de elite en de curly's Lachen

Heb HH sinds een paar jaar afgezworen, kwaliteit voldeed niet aan mijn eisen
En de printjes van nu met al die blokjes, streepjes en embleempjes vind ik te druk en kinderachtig.

Meisje wat hier pony heeft staan heeft wel een hh dekje, die bruine met oranje en groene streep, en die zijn kwalitatief wel beter, maar vind de printjes niet leuk Lachen

Qimm

Ik heb vooral HH en BR dekjes, die vind ik erg fijn in gebruik, behalve de elite dekjes van de HH om de een of andere reden bleven die maar niet liggen. Ik heb ook een equitheme dekje die ik ook erg mooi en fijn vind.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:45

De Anky-dekjes komen trouwens uit die test van de Hoefslag niet zo geweldig uit Knipoog

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:45

Leentje_ schreef:

Krijgen we dat nou weer? De mensen die ankys kopen hebben ook heus goede tuigage. Ik heb tuig wat super op mijn paard ligt en past. En ja, ik heb ook dure dekjes zoals anky, eruostar en scapa.
Maar mij zie je toch echt niet met slecht tuig rijden

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 11:46

niet alleen de nieuwe collectie hoor, mijne was al van veel eerder collectie (lemon) en heb idd wel nieuwe gehad maar hoor toch wel erg vaak dat er dingen mis zijn met ankyspul

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:46

@Antoontje : ze zegt dat ze door minder geld uit te geven aan dekjes meer geld overhoudt voor de rest.
Het zegt niks over de mensen die wel meer geld uitgeven aan dekjes (en dan blijbaar toch nog steeds genoeg hebben voor goede tuigage)
Laatst bijgewerkt door Qimm op 22-06-08 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:47

Antoontje schreef:
Leentje_ schreef:

Krijgen we dat nou weer? De mensen die ankys kopen hebben ook heus goede tuigage. Ik heb tuig wat super op mijn paard ligt en past. En ja, ik heb ook dure dekjes zoals anky, eruostar en scapa.
Maar mij zie je toch echt niet met slecht tuig rijden

en nu voel je je weer aangevallen Lachen
ik zeg nergens dat mensen met setjes dat niet doen, ik bedoel maar ik ben 17 studeer nog heb geen vast werk oid dus ik kan niet én dekjes van 50euro én super goede tuigage hebben Knipoog

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:47

Ik heb alleen maar super ervaringen met anky Ja

Tref ik dan alleen maar de dekjes zonder fabrieksfouten oid Huilen van het lachen?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:48

Dekjes die ik goed vind: Anky, Euro-star en Scapa

Dekjes die ik niet meer gebruik: HH, enz.

Waarom? Omdat de Anky's en ES's een goeie zweetopnemende stof hebben aan de onderkant.
Ik heb een dekje gehad van HH (meerdere zelfs ) die zo'n vreemde synthetische stof hadden, waardoor er tussen dekje en paard een heel vieze schuimende laag kwam bij het rijden.
Bij die andere zweet ze uiteraard ook, maar heb daarbij nog nooit schuim gehad.
De Scapa's vind ik goed vanwege de mooie pasvorm (idem bij ES)
Anky's moet je gewoon helemaal in de kamer trekken, singel goed aan (voor en vlak na opstappen) en je hebt geen enkel probleem.
De goedkopere dekjes blijven ook niet mooi. Die duurdere doe je gewoon echt 10 jaar mee, en zelfs langer.

edit: Ik heb ook 2 goed passende zadels, bij elk 2 singels, en heb 2 netjes passende en goed onderhouden hoofdstellen, voor iemand denkt dat ik enkel maar geld uitgeef aan dekjes ROFL

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:49

Ze voelt zich niet aangevallen Leentje, alleen daat vooroordeel moet de wereld maar eens uit, want ik ken niemand die slecht tuig heeft en een hoop dure dekjes

Ben erg benieuwd waar dat oordeel op gebaseerd wordt!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 11:49

paarden houden is nu eenmaal niet goedkoop dus moet iedereen keuzes maken. allereerst lijkt mij dat je zorgt dat je dier goed verzorgt is, goed tuig draagt etc..... dan kijk je wat je nog over hebt voor iets als dekje etc... tja en bij de een is dat gewoon anders dan de ander, tel daarbij smaak, ervaringen en je hebt je favo merk

misschien heb jij dan net geluk neroo Knipoog

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:49

Ik vind BR en HKM ook de fijnste dekjes. Gewoon lekker simpel, ligt altijd goed op mijn paard en leuke kleuren.
De dekjes van Anky vind ik veel te duur en schuiven.