Betaalbaar dressuurzadel voor haflinger

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Betaalbaar dressuurzadel voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 09:48

Een vriendin van mij heeft dus een haflinger, niet overdreven breed, mooi gebouwd. Zij zoekt hier al enige maanden een zadel voor. Het moet een 18 inch zijn.
Wat past in ieder geval niet:
Stubbens met boommaat 31. Boommaat valt net even te smal.
Wintec (boommaat doet er niet toe, zelfs met een juiste boommaat kun je er niet goed op zitten).
Thorowgood, je valt compleet voorover met dit zadel.
Höpfner met boommaat 31, is te smal.

Wat past wel:
Zaldi New Kent met boommaat 32. Tweedehands zijn ze niet te vinden voor een schappelijke prijs. Of te ver weg. Want zelfs al weet je dat een boommaat 32 zou moeten passen, je wilt toch zeker weten dat je een goed zadel koopt, en dus moet je het zien.

Zaldi Oro met boommaat 32. Dit zadel past, maar is een springzadel en is dus ook niet het zadel dat gezocht wordt.

Verder hebben we het over Kentaur gehad. Maar ik vind de pasvorm van Kentaur lang niet op alle paarden goed. Of dit een optie zou zijn voor een haflinger weet ik niet.
Zijn er mensen die een Kentaur op een haflinger hebben? En welk model en boommaat is het dan?

Zijn er nog andere opties?
JC, Pagony en Rossner vallen af, kwalitatief niet goed genoeg, al is een medium boommaat wel een juiste maat voor deze haflinger. Knightrider leer hoor ik te veel slechte verhalen over.
A-merken vallen in eerste instantie buiten de scope, de nieuwprijs is te hoog. Maar tweedehands houden we ze wel in de gaten.
Er wordt op dit moment gezocht naar goede B-merken. Het liefst ook tweedehands vanwege de prijs, maar nieuw mag uiteraard ook.
Eric Thomas heb ik zelf geen ervaring mee.
De Knightrider Neptunus ken ik niet, ziet er op foto's wel goed uit, maar geen ervaring met pasvorm en comfort.
Fieldhouse ken ik verder ook niet. Maar op plaatjes zijn dit mooie zadels. Heeft iemand zo'n zadel op een haflinger?
Claridge House?
Andere opties?

We zitten zelf nog te denken om eens een ritje naar Animo in Veendam te maken. Deze winkel heeft Zaldi en Kentaur zadels.

iSaBeLL

Re: Betaalbaar dressuurzadel voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:00

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:05

Knightrider Neptusus vind ik een goed zadel voor die prijs, maar meer als zadel voor er bij.
Rossner vind je kwalitatief niet goedgenoeg --> dus dan Knightrider ook niet
Ik heb ook een Rossner gehad die was beter dan de KR.

Kun je niet een zadelpasser laten komen?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:28

ainsley!!
2de hands rond 400/500 te vinden..

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:29

Kieffer genf? Die's zowel vzh als dressuur te krijgen, ik heb de vzh. Lachen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:31

Ik zweer bij Daeleman zadels, maar heb geen idee of het in haflingermaat bestaat Haha! Anders zou ik voor ainsley gaan! Ik heb zeker geen problemen met JC! Deze zadels worden zeer vaak voor haflingers gekocht en verkocht, en heb er zelden slechte dingen over gehoord...

70% van bokt gebruikt denk ik voor zijn haflinger wintec, omdat het meestal past, in het budget past en omdat het best goed zit voor wat het hoeft te zijn!

Als je natuurlijk wedstrijden rijd en voor langere tijd of meerdere dagen in de week kan ik zeker begrijpen dat je op zoek bent naar een sublieme kwaliteit zadel.

Ik heb mijn info over haflingerzadels bij zadelmakerij de clerck gehaald in Berchem, antwerpen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:30

probeer eens een ijslanderzadel..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 10:46

Wintec past op deze haflinger wel, maar je kunt dan zelf niet meer fatsoenlijk zitten. Dit geldt voor zowel de wintec 500 als de wintec pro dressuur. Is dus geen optie.

Ijslandszadel? Eentje zonder stegen bedoel je dan zeker?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:56

Euroriding schijnt ook op veel paarden mooi te liggen,en deze zijn tweedehands ook niet duur Lachen

Is een 18 inch zadel niet te lang voor haar haflinger?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 11:09

18 inch is niet te lang, dan zouden zeer veel mensen niet op ijslanders of haflingers of fjorden kunnen rijden.
Ik zelf ook niet, ik ben 1.81, heb gewoon maat 42, dus heel normaal, maar ik heb ook een 18 inch nodig als het om dressuurzadels gaat.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:20

germie schreef:
Wintec past op deze haflinger wel, maar je kunt dan zelf niet meer fatsoenlijk zitten. Dit geldt voor zowel de wintec 500 als de wintec pro dressuur. Is dus geen optie.

jazeker, heb ik zelf ook op mijn tinker.
Stegen maken een zadel lang en dat is weer niet geschikt voor een korte rug. Daarom eigenlijk best wel raar dat die er zijn voor ijslanders.
Ze zijn er overigens ook zonder ribzit.

dit is mijn zadel en ik zweer er bij:
Afbeelding

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:56

Stubben maat 32? Heb ik ook voor mijn pony.
Wat beviel je niet aan Thorowgood? Had jij wel het juiste model speciaal voor haflingers?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:56

germie schreef:
18 inch is niet te lang, dan zouden zeer veel mensen niet op ijslanders of haflingers of fjorden kunnen rijden.
Ik zelf ook niet, ik ben 1.81, heb gewoon maat 42, dus heel normaal, maar ik heb ook een 18 inch nodig als het om dressuurzadels gaat.

Als een 18 inch zadel over niet op 18 e rib komt is het idd geen probleem,en anders zijn er wellicht 18 inch zadels die kortdragend zijn en zonder keilkussens....

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:22

beantsje schreef:
germie schreef:

jazeker, heb ik zelf ook op mijn tinker.
Stegen maken een zadel lang en dat is weer niet geschikt voor een korte rug. Daarom eigenlijk best wel raar dat die er zijn voor ijslanders.
Ze zijn er overigens ook zonder ribzit.

dit is mijn zadel en ik zweer er bij:

Wat is het merk van je zadel?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:25

Ainsley en KN liggen op mijn haf perfect.
Mijn haf heeft ook medium/wijdt.
Van de Ainsley heb ik fit 3 en de KN MK2

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:23

ik ken een haflinger die een kentaur had. Het lag keurig op de rug.

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:29

uhm ik denk dat de keuze voor je zadel ook heel persoonlijk is, ik heb een kwpn gereden met een daleman zadel, zeker weten een zalig zadel, maar ik heb op paarden formaatje haflinger en grover een wintec 500 dressuur liggen en daar zit ik zelf heerlijk op, zelf dagtochten van 6 uur gereden. Persoonlijk dus of iemand wel of niet lekker zit.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:31

kieffer?
is ook wel betaalbaar 2e hands.
en soms vind je ze nieuw ook voor een leuke prijs Haha!

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:39

taffy schreef:
germie schreef:

Als een 18 inch zadel over niet op 18 e rib komt is het idd geen probleem,en anders zijn er wellicht 18 inch zadels die kortdragend zijn en zonder keilkussens....

Veel 18" zadels zijn weldegelijk te lang voor Haflingers (en Fjorden en andere paarden die vaak een kortere rug hebben)
Wil niet zeggen dat dat bij elke 18" en elke Haflinger zo is, maar dat is zeker wel iets waar je erg op moet letten,
anders kan je er veel problemen mee krijgen (met name doordat het zadel dan achter het dragende gedeelte van de ribben
ligt en daardoor op de lendenen kan drukken, iets dat erg vervelend is voor het paard)

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:20

Ulwinn
Dat zeg ik Tong uitsteken
Alleen als het zadel niet over de 18 e rib komt is het niet te lang,maar een 18 inch is vaker wel te lang voor dit soort paarden dan niet,en dat zorgt voor rugproblemen.
Onze zadelmaker van een tijd terug zei ook dat meestal 17 inch maximaal is,ook voor de meeste e-pony's
Dus inderdaad passen veel mensen die 18 inch nodig hebben niet op haflingers ect. die z'n korte rug hebben,tenzij daar speciale zadels voor zijn ??.. Lachen
Laatst bijgewerkt door taffy op 18-06-08 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:23

Kentaur heeft verschillende modellen dressuurzadels (Medea, Penelope etc.) met prijzen variërend tussen 700 en 900 euro.
Ik vind de prijs kwaliteit verhouding van die zadels erg goed.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:24

een usg met verwisselbare boom is nog een optie

dat e met de thorrowgood naar voren duikt houd
waarschijnlijk toch in dat de verkeerde maat er oplag ..

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:28

ik heb de kentaur elektra voor mijn haflinger! ligt super en zit ook heel lekker Haha! ik heb geen foto's... maar kunnen bij intresse wel gemaakt worden Knipoog

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:18

Wintec Isabell Werth? Is het fijnste zadel van wintec vind ik persoonlijk.
Zelf heb ik een KN (oude model!) voor mijn haflinger. Die zijn wel tweedehands voor een schappelijke prijs te vinden (rond de 500,-).

En verder ga ik mee met de reactie van Ulwinn. Een 18 inch kan wel degelijk te lang zijn voor de vrij korte ruggetjes van een haflinger. Ja

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:36

taffy schreef:
Ulwinn
Dat zeg ik Tong uitsteken
Alleen als het zadel niet over de 18 e rib komt is het niet te lang,maar een 18 inch is vaker wel te lang voor dit soort paarden dan niet,en dat zorgt voor rugproblemen.
Onze zadelmaker van een tijd terug zei ook dat meestal 17 inch maximaal is,ook voor de meeste e-pony's
Dus inderdaad passen veel mensen die 18 inch nodig hebben niet op haflingers ect. die z'n korte rug hebben,tenzij daar speciale zadels voor zijn ??.. Lachen

Ik weet dat je dat zegt Haha! Maar heb het idee dat het bij veel mensen onbekend is en er werd
zo over je opmerking heen 'gefietst' door Germie dant ik het nog even extra wilde benadrukken Ja