Wat moet je hier nu mee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat moet je hier nu mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:53

Misschien even een korte geschiedenis..
[***] is vroeger altijd gereden geweest met dressuurzadel. Toen ik met hem begon was het een boomloos zadel. De reden voor omschakelen weet ik niet precies, ik weet dat hij mij het dressuurzadel singelwondjes had en hij werd ook niet zoveel bereden.
Ik heb hem dus een tijd met het boomloos zadel gereden, maar heb op een gegeven moment het dressuurzadel geprobeerd omdat ik zelf niet zo'n goed gevoel had bij het boomloos. Aan [***] was niks te zien (qua drukplekken ofzo) maar toch ... Toen ik met het dressuurzadel reed was het een heel andere pony, hij liep veel beter en veel vrijer. Maar .. ook de singelwondjes kwamen weer .. Verschillende soorten singels geprobeerd enzo, maar uiteindelijk toch maar weer met boomloos gaan rijden.
Maar naar mijn gevoel ging dit dus niet zoals ik wilde .. En na een tijdje toch weer het dressuurzadel erop gelegd (ben soms koppig Tong uitsteken). Weer singelwondjes, maar ik heb toen een andere onderlegger geprobeerd (ook hadden we nu een nieuwe, zachte singel maar hier waren in eerste instantie ook wondjes mee) en toen was het probleem opgelost .. Geen wondje meer te zien.

Totdat .. ik een paar weken terug gereden had en de volgende dag zag dat er in de buurt van de schoft wat verdikking was. Ik heb toen daarna een e-mail gestuurd naar de eigenaar of die eens het deken wilde afdoen en kijken, die heeft dit gedaan maar heeft niks speciaals gezien. Ik daarna ook niet meer, tot gisteren .. Witte haartjes ... Hoe of wat? Geen idee .. maar een goed gevoel had ik er toch niet bij. Ik heb er een andere onderlegger onder gelegd (met wol onder) en ben gaan rijden, hij heeft goed gezweet (en erg goed gelopen) en toen ik afzadelde zag ik dit:

Afbeelding

http://i152.photobucket.com/albums/s195 ... border.jpg

Afbeelding

Als je het naar analogie van de ruggengraat bekijkt: droog = geen druk; dan zou je denken dat op die plaatsen net geen druk komt? Of net wel en zit ik helemaal verkeerd? Nagelbijten / Gniffelen

Zo ziet het er van boven uit:

Wat moet ik hier nu mee? Hoe moet ik dit bekijken?
(de pony geeft geen speciale reactie met rijden, loopt beter dan ooit, en ook niet als je er op drukt of krabt of ... hij lijkt er dus geen last van te hebben en niet gevoelig op te zijn..).

Joto

Re: Wat moet je hier nu mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:55

Precies zoals je zegt, daar zit geen druk, dus de druk word niet goed verdeeld, dus zadel ligt niet correct, vandaar waarschijnlijk ook de wondjes e.d.

Edit: Nieuwe zadels worden daarom altijd zonder dekjes getest dan kun je aan het zadel zien (stof van paard enz) Waar de druk wel of niet komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:57

Maar als daar geen druk komt, hoe kunnen daar dan wondjes komen? Je zou toch denken dat die door druk ontstaan, niet?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:00

wondjes door schuren omdat het zadel daar net niet raakt ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:01

Kan dat ookal? Nagelbijten / Gniffelen Clown

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:03

Haha ja kan tegenwoordig allemaal, ga zelf maar eens met te kleine of te grote schoenen rond lopen voelt ook niet prettig, dus ik zou zeggen als advies, mocht je met dressuurzadel willen blijven rijden even zadelmaker laten komen, Ik weet niet hoelang dit paard met dit zadel is gereden, maar op den duur loopt een paard door zijn eigen pijn heen, dus kun je voorstellen dat hij zijn best maar gaat doen, zodat hij snel klaar is. (zo komt het over)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:04

tja , je kan ook niet om een mening vragen
wat een reactie zeg .. joto zegt inprincipe het zelfde en de rest ook

kussens lijken me dus niet goed gevuld
zeker niet tot dit paard
raakt erom heen wel daar niet

veel paarden krijgen in de winter met wintervacht
of bepaalde dekjes op het eind bij de rug ook afgebroken haren
tot soms wondjes aan toe
door het schuren , daar ligt het dekje dan net niet stil ..

over de singel wondjes
welke je niet hebt bij het boomloos
welke singel heb je dan onder het boomloos hangen ?
en ligt deze dan verder naar voren of naar achteren als
bij het dressuur ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:08

Joto schreef:
Haha ja kan tegenwoordig allemaal, ga zelf maar eens met te kleine of te grote schoenen rond lopen voelt ook niet prettig, dus ik zou zeggen als advies, mocht je met dressuurzadel willen blijven rijden even zadelmaker laten komen, Ik weet niet hoelang dit paard met dit zadel is gereden, maar op den duur loopt een paard door zijn eigen pijn heen, dus kun je voorstellen dat hij zijn best maar gaat doen, zodat hij snel klaar is. (zo komt het over)

Ik denk dat hij nu van in maart ongeveer weer met dressuurzadel gereden wordt, daarvoor boomloos en ik denk vorig jaar ergens een maandje of 2 maanden met dressuurzadel. Dus langer met boomloos dan met dressuurzadel, dat zeker. En hij loopt beter onder het dressuurzadel dan onder het boomloos ...

Of hij z'n best gaat doen om snel klaar te zijn, denkt een paard zo?
En we rijden buiten, endurance .. Denk niet dat hij kan weten hoelang we weg gaan zijn en hoeveel km we gaan maken, aan welk tempo (dat weet ik zelfs niet op voorhand Vork ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:10

nickyu schreef:
tja , je kan ook niet om een mening vragen
wat een reactie zeg .. joto zegt inprincipe het zelfde en de rest ook

kussens lijken me dus niet goed gevuld
zeker niet tot dit paard
raakt erom heen wel daar niet

veel paarden krijgen in de winter met wintervacht
of bepaalde dekjes op het eind bij de rug ook afgebroken haren
tot soms wondjes aan toe
door het schuren , daar ligt het dekje dan net niet stil ..

over de singel wondjes
welke je niet hebt bij het boomloos
welke singel heb je dan onder het boomloos hangen ?
en ligt deze dan verder naar voren of naar achteren als
bij het dressuur ?

Mag ik vragen wat het probleem is? Ik antwoord toch maar gewoon? Nagelbijten / Gniffelen

In de winter heeft hij minder (eigenlijk geen) problemen dan in de zomer Knipoog

De singel die onder het boomloos hing heb ik ook met het dressuuzadel gebruikt, met als resultaat wondjes.
Ik denk inderdaad wel dat het bij het boomloos de singel iets meer naar achter ligt, maar ondertussen heeft hij ook met het dressuurzadel geen wondjes meer dus ik denk dat we daarvoor de oplossing hebben gevonden (andere onderlegger). Maar nu dit dus..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:13

de reactie was naar aanleiding van deze -> Clown smiley
je doet er wat lagoniek over , het geheel,
tenminste zo komt het wel over
we zeggen alle het zelfde en dan reageer je
ja lachoniek ander woord heb ik er niet voor

dus sinds maart
moet je nagaan hoe snel je de rug verkloot

weet niet hoevaak je nu rijd en of dat hele jaar rond
zelfde aantal x en tijdsduur is

raad echt sterk aan dus niet meer met dit zadel te rijden
hopelijk kan een goede zadelmaker de kussens leeghalen
en opnieuw naar aanleiding van de rug vh paard vullen
dat is de goedkoopste oplossing
zo nog even doorrijden de duurste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:15

Excuseer dat ik niet wist dat het kon en het wat raar vond klinken (aangezien ze altijd zeggen dat het zadel niet mag drukken dus als er dan problemen zijn doordat het zadel net niet raakt..), bedoel er verder niks verkeerd mee hoor Knipoog

Bedankt voor je reactie.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:18

het mag niet plaatselijk meer drukken dan elders
het moet dus daar waar het zou moeten raken
een gelijkmatige druk hebben ..

geen puntdruk , of achter of voor meer of minder
of zoals bij jouw paard ergens halverwege een kussen minder ..

best kans dat de wol in de kussens geklonterd is
en nu dus plaatselijk gelijke druk geeft
plaatselijk dus meer en plaatselijk dus ook duidelijk minder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:21

Dus in principe zou het er moeten uitzien zoals nu (ruggegraat enzo) maar de plekken die nu open zijn opzij zouden ook bezweet moeten geweest zijn?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:22

Volgens mij kunnen droge plekken twee oorzaken hebben. De ruggegraat is droog omdat het zadel daar de huid helemaal niet raakt en de huid kan ademen, ligt dus goed vrij. De droge plek om de witte haartjes heen ontstaat naar mijn idee doordat de druk daar juist wel erg hoog is, waardoor er geen "plaats" meer is voor vocht. Hij kan daar niet zweten vanwege de druk dus.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:42

Heel apart probleem heb je. Ik heb het bij mijn pony ook gehad, mensen op bokt gooiden het op drukplekken toendertijd, maar bij mijn pony is het tot drie keer toe gebeurd. Iedere keer naar zadelmaker en weer laten leeghalen, vullen, nameten. Alle keren met pony erbij. Iedere keer was het weer mis. Met gigantische witte plekken tot het gevolg.

Ik rij sinds het voorjaar boomloos. Het bevalt mij heel goed, vond mn andere zadel ook heel lekker zitten, maar hier loopt mn pony beter onder.. Hij is veel relaxter. Ik kan opzich wel begrijpen dat je er moeilijk aan kunt wennen, ik reed altijd al veel zonder zadel en dus was het voor mij niet zo'n verandering.. (springen en dressuur wel met zadel hoor, en ook de lange buitenritten.. Tussendoor zat ik er ook veel zo op) Als ik weer met normaal zadel zou gaan rijden, zou ik nooit meer mijn oude zadel erop leggen.

Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat je misschien nog beter een nieuw zadel kan kopen en aan laten meten, dan doorgaan.. Ook een zadelmaker kan het mis hebben. Ik heb er zowiezo twee verschillende zadelmakers naar laten kijken. Waarvan 1 ontzettend goed bekend stond.. Nl. Tom van de Brink.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:47

Je hebt twee opties als het droge plekken zijn.
- Of het zadel drukt.
- Of het zadel sluit niet goed overal aan, en raakt daar niet aan.

Ik heb overigens exact hetzelfde probleem met mijn haf gehad (maar dan met een stel veel afgrijselijker plekken, die godzijdank alleen in de wintervacht zaten). Bij haar waren het draagproblemen. Te brede schouder, rondgeribt, western, vzh en boomloos, allemaal sloot het niet goed aan. Inmiddels heb ik een dressuurzadel en geen probleem meer.

Door de vorm van jouw plekken denk ik persoonlijk eigenlijk dat het wel drukt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:53

Speedster schreef:
Volgens mij kunnen droge plekken twee oorzaken hebben. De ruggegraat is droog omdat het zadel daar de huid helemaal niet raakt en de huid kan ademen, ligt dus goed vrij. De droge plek om de witte haartjes heen ontstaat naar mijn idee doordat de druk daar juist wel erg hoog is, waardoor er geen "plaats" meer is voor vocht. Hij kan daar niet zweten vanwege de druk dus.

JA, dit wilde ik ook antwoorden.
De druk is zo groot, dat het juist droog is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:07

Dus kortom: iemand met verstand laten komen (waar vind je die en wat doen die dan precies?) ...

En in tussentijd? Wat kan/mag ik of mag ik zeker niet?
Nu niet dat het leven om rijden draait ofzo, maar er komt wel een wedstrijd aan waar ik dolgraag aan zou meedoen en aangezien ik niet vaak de kans krijg om zelf te rijden... Is er iets wat ik kan doen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:12

Dat zadel niet meer op totdat iemand met verstand ernaar gekeken heeft.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:15

Antheman schreef:
Speedster schreef:

JA, dit wilde ik ook antwoorden.
De druk is zo groot, dat het juist droog is.

dat kan ook ja
nickyu schreef:
[***] schreef:
Dus kortom: iemand met verstand laten komen (waar vind je die en wat doen die dan precies?) ...

Nu niet dat het leven om rijden draait ofzo, maar er komt wel een wedstrijd aan waar ik dolgraag aan zou meedoen en aangezien ik niet vaak de kans krijg om zelf te rijden... Is er iets wat ik kan doen?

dan toch maar even tot dat er een goede zadelmaker is geweest met je boomloos rijden ?
Laatst bijgewerkt door Judje op 09-06-08 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: posts samengevoegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:18

Antheman schreef:
Dat zadel niet meer op totdat iemand met verstand ernaar gekeken heeft.

Neen, dat lijkt me inderdaad niet Knipoog
Maar bedoelde wat ik dan eventueel wel nog kon .. of dat het beter/noodzakelijk was helemaal niet meer te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:18

nickyu schreef:
[***] schreef:

dan toch maar even tot dat er een goede zadelmaker is geweest met je boomloos rijden ?

Was ik ook aan het denken Ja
Heb alleen wat schrik dat ik daar dan ook weer schade mee aanricht, aangezien ik toen dus het gevoel had dat het zadel ook niet 100% was wat we moesten hebben ...

(heb ondertussen wel een pm gestuurd naar iemand die nogal wat van boomloze zadels weet, misschien kan die mij wel wat tips geven of helpen Lachen ).

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:26

Mijn pony had ook altijd een singelwond (allé het haar was er af maar het lag niet open) en ik doen er saddle sore op, na 3 keer het erop gesmeerd te hebben is het haar al terug gegroeid en zie je niets meer.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:54

[***] schreef:
(heb ondertussen wel een pm gestuurd naar iemand die nogal wat van boomloze zadels weet, misschien kan die mij wel wat tips geven of helpen Lachen ).

ben zelf geen leek (verkoop diverse types) maar panerma (boomloosrijden.nl)
heeft er zelf diverse uitgeprobeerd en weet echt waar ze het over heeft
mocht je vragen hebben zij geeft iig eerlijk antwoord ongeacht het merk
al verkoopt ze uiteraard liever de bf Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:02

Hoi , bokker van de PM meldt zich Tong uitsteken

Ik heb je PM doorgelezen en je topic , eerste dat ik dacht bij de foto's was ook OEI !!! dat zijn gemene drukplekken !!! Nagelbijten / Gniffelen

Het kunnen natuurlijk juist niet-dragende plekken zijn , maar zo rond de schoft is toch juist een plek waar het vaak knelt bij zadels.... wil je zekerheid dan moet je gewoon een keer met een spierwit dekje rijden , dan zie je beter waar er veel huidvet zit of juist weinig , kun je beter interpreteren dan alleen de natte rug.

Wat betreft de foto van je boomloze zadel-met-pad :

Deze pad is niet zo goed zichtbaar zo onder het zadel , maar het lijkt me zo op het oog een schaap (merino) wollen pad van OF Podium , OF van Torsion. Zitten er wel (uitneembare) inlages in ?

Ik weet wel dat ik met zo'n pad niet op mijn paardje moet gaan rijden want dan vinden we het allebei ook niet fijn , loopt ze veel meer gespannen dan bij een koelere pad met goede ruggegraatvrijheid Lachen

Nickyu : als de BF imo. het beste is voor een combinatie , dan wil ik graag zo'n zadel slijten natuurlijk , gaat weer in de spaarpot erbij Clown
Maar als een ander merk beter is voor die combinatie dan heb ik liever dat ze die kopen , want aan een ontevreden klant heb je toch niks Lachen
Dus daarom geef ik idd. altijd eerlijk antwoord.

Sowieso heeft elk merk zijn eigen zeer interessante pluspunten , maar ook bepaalde minpunten , al is dat geheel afhankelijk van wat je wilt natuurlijk.

De ene persoon wil geen sportschoenen maar klompen , omdat je daarmee niet ineens op iets scherps dat op de grond ligt gespiest wordt bvb , en de ander wil juist absoluut geen klompen omdat die dingen zo lomp hard en losjes zitten , terwijl die eerste persoon dat juist een enorm voordeel vindt Lachen