Zadel : Anky vs. KN of Kentaur

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Simba_

Zadel : Anky vs. KN of Kentaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 12:40

Hier ben ik dus benieuwd naar.
Wat zijn jullie ervaringen met deze zadels? Ik ben namelijk aan het sparen voor de aanschaf van een nieuw zadel.
Ooit heb ik gelezen dat Anky eigenlijk het zelfde zou zijn als Kentaur, de zelfde wrongen enzo.
Welk type van Kentaur zou dit zijn ?

Er is een lange tijd geleden (zeker 1,5) een topic over de anky-zadels geweest, toen het net op de markt werd gebracht.
Omdat dat topic niet up to date is ben ik benieuwd naar de ervaringen nu.
Hoe blijft de pasvorm, welk type paardenrug etc.
Het gaat om de classic smooth, die met de vierkante lepel.

xx Lotty

Horsea_nl

Re: Zadel : Anky vs. KN of Kentaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:46

ik heb geen ervaring met kentaur, het zal een vergelijkbaar merk zijn als rossner en de JC zadel. Anky zadels zijn namelijk 2 keer zo duur.

ik heb er sinds kort een en vind het een heerlijk zadel. mijn zit is er echt beter van geworden en ik vind het zadel ook helemaal niet gedwongen. mijn paard loopt er ook super onder. voor foto's moet je maar een pm sturen. het zadel is trouwens meer geschikt voor mensen die wat langere benen hebben en of lang zitten.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:57

Zelf zou ik voor KN kiezen,zit heerlijk en ze blijven er ook na veel gebruik als nieuw uitzien,daarbij (heel persoonlijk)houd ik niet van een vierkante lepel Tong uitsteken
Het is wel zo dat bij zowel KN medium boom of anky medium de ruimte voor de wervels erg krap is...
Met een wijde kamer KN is er meer rekening gehouden met de breedte tussen de kussens Lachen
Want ook al heb je geen breed paard de ruimte voor de wervelkolom blijft noodzakelijk.
Verder is het natuurlijk de vraag welke vorm boom het beste op je paard past Lachen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:11

Ik had eerder een Rosnner ofzo genomen, deze zijn érg goed en niet zo duur. Anky's vervormen best snel, en hebben veel onderhoud nodig!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 13:35

Ik heb maar een paard, dus het zadel zou zo'n 5 a 6 keer in de week worden gebruikt.

@lotjj92 : Ik ben niet heel groot, maar heb in verhouding best lange benen!
Foto's zou leuk zijn !
Het probleem met mijn huidige zadel is dat het naar achteren schuift. Had voor een snelle tussenoplossing een gelpad. Nu rijd ik helemaal niet omdat mijn paard een blessure heeft, maar we hopen dat dat helemaal goed komt.

Ben in de tussentijd dus op zoek naar een goed zadel Lachen

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:44

De Anky schijnt hetzelfde qua wrongen en kussens te zijn als de Kentaur Penelopa Lachen
Ik zou eerder voor een KN gaan,en als je wat prijsgunstigers wil een Euroriding Jade of Achat..of Rossner Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:32

Simba_ schreef:
Ik heb maar een paard, dus het zadel zou zo'n 5 a 6 keer in de week worden gebruikt.

@lotjj92 : Ik ben niet heel groot, maar heb in verhouding best lange benen!
Foto's zou leuk zijn !
Het probleem met mijn huidige zadel is dat het naar achteren schuift. Had voor een snelle tussenoplossing een gelpad. Nu rijd ik helemaal niet omdat mijn paard een blessure heeft, maar we hopen dat dat helemaal goed komt.

Ben in de tussentijd dus op zoek naar een goed zadel Lachen

KN symphony hebben we trouwens ook. goede kwaliteit zadel. maar als je van zadels houd die lekker zacht zitten moet je niet voor kn kiezen. ik vind hem persoonlijk te hard. mar mijn zusje vind hem super!

het anky zadel:
[HAW] jara in training bij MissToseland (L1)

het kn zadel:
[HAW] Melle aan het werk bij MissToseland! (L1)

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:37

Ik heb met zadels passen ook het anky zadel mee laten nemen, meer om te kijken wat nou echt het beste was voor mij en mijn paard.
Ik vond het echt niet lekker zitten en het lag gelukkig niet goed, ook is mij gezegd door een paar verschillende zaken dat de kwaliteid van het leer ook niet geweldig is.

Dus als je toch een zadel wilt in die prijsklasse zou ik als ik jou was even verder kijken.

KN Symfony vond ik overigens wel heel fijn en Euroriding Diamant ook.
Passier vond ik lekker zitten, paste alleen niet op mn paard.

Uiteindelijk na heeeel veel passen is het toch de Diamant geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:28

Qua fabricage zou ik je niet aanraden om een Anky aan te schaffen... Als je echt moet kiezen tussen deze merken, heb je de beste prijs/kwaliteit-verhouding met een KN.

Mits die ook past op je paard.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 18:29

Bourrelier schreef:
Qua fabricage zou ik je niet aanraden om een Anky aan te schaffen... Als je echt moet kiezen tussen deze merken, heb je de beste prijs/kwaliteit-verhouding met een KN.

Mits die ook past op je paard.

Wat is er mis met de kwaliteit van de Ankyzadels dan Lachen ?
Je ziet ze steeds vaker op concours, zouden ze ook niet mooi blijven als je ze goed onderhoudt ?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:32

leerkwaliteit schijnt niet denderend te zijn.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 18:32

moonfish13 schreef:
leerkwaliteit schijnt niet denderend te zijn.

Ook de nieuwste niet nee ? Ik dacht dat die problemen inmiddels verleden tijd waren bij de zadels die nu uit de fabriek komen.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:34

Een half jaar geleden was het nog niet echt goede kwaliteid

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:35

Ik heb ook een Anky Knipoog (Goh anders had je niet gepbt Knipoog)

Vind het een onwijs fijn zadel, heel zacht en zit er gewoon erg goed op. Ik heb nog niks gemerkt van slechte leerkwaliteit?

Heb hem nu denk ik 3 a 4 maanden? En ziet er nog super uit, geen slijtage oid.. Instructie heeft ze al langer en die zijn ook nog super.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 18:38

MyWishMax schreef:
Ik heb ook een Anky Knipoog (Goh anders had je niet gepbt Knipoog)

Vind het een onwijs fijn zadel, heel zacht en zit er gewoon erg goed op. Ik heb nog niks gemerkt van slechte leerkwaliteit?

Heb hem nu denk ik 3 a 4 maanden? En ziet er nog super uit, geen slijtage oid.. Instructie heeft ze al langer en die zijn ook nog super.

Hee ! Thanks voor je reactie Lachen Lachen !
Ben echt helemaal weg van die zadels, passen ze ook op een paard met aardig wat schoft en smalle schouders ??
Mijn paard is wel groot, rond de 1.70, maar niet breed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:57

Ik heb het ook niet over de leerkwaliteit, maar heb nu 5 nieuwe, en een tweedehands in handen gehad, en daarbij zaten allemaal de kussens scheef eronder gestikt, de vulling was ronduit om te huilen, en 2 ( nieuwe) hadden een scheve boom.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 19:01

Bourrelier schreef:
Ik heb het ook niet over de leerkwaliteit, maar heb nu 5 nieuwe, en een tweedehands in handen gehad, en daarbij zaten allemaal de kussens scheef eronder gestikt, de vulling was ronduit om te huilen, en 2 ( nieuwe) hadden een scheve boom.

En dat kun jij vanaf de buitenkant zien ???

Ik laat igg Karl Langeraap komen, een goede zadelmaker zegt men.
Hij zal de slechte 2dehandse er toch wel tussenuit pikken ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:03

Simba_ schreef:
En dat kun jij vanaf de buitenkant zien ???

Ik laat igg Karl Langeraap komen, een goede zadelmaker zegt men.
Hij zal de slechte 2dehandse er toch wel tussenuit pikken ??

Ja.
Ik ken deze man niet. Ik hoop het voor je.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:09

heb hiervoor een kieffer gehad en die paste niet goed. had op mijn middendraf altijd 4 of 5en. hooguit een 6.

en nu met dit zadel. voor 7ens en 8ens. ze heeft haar rug nog nooit zo goed gebruikt sinds de anky!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 21:12

lotjj92 schreef:
heb hiervoor een kieffer gehad en die paste niet goed. had op mijn middendraf altijd 4 of 5en. hooguit een 6.

en nu met dit zadel. voor 7ens en 8ens. ze heeft haar rug nog nooit zo goed gebruikt sinds de anky!

Kijk eens aan !
Mijn paard heeft ook moeite met het volledig loslaten van de rug. Vaak is het net niet helemaal goed.
Dat kan door het huidige zadel komen, of door de blessure die hij nu heeft, dat weten we natuurlijk niet.
Maar het zadel is hoe dan ook niet goed, dus er moet een ander komen Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:14

ik ben erg te spreken over het zadel hoor. omdat het flap boven het onderste flap iets groter is. zie je iets slijtage maar de onderkant en de bovenkant van het zadel is nog pik zwart. totaal geen slijtage. en krijg ook een betere houding van het zadel vind ik zelf. beenligging is stiller geworden.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:16

Ik had een KN Symphony, fijn zadel maar lag niet heel goed op mijn paard (maar die heeft ook best een moeilijke rug bleek met het passen van een nieuw zadel), heb het aan mijn dochter gegeven en op haar paard ligt het super. Anky zadel heb ik ook geprobeerd, lag niet goed en zat ook niet echt lekker, ik was in de winkel wel weg van die vierkante lepel, maar bij het uitproberen vond ik het geen fijn zadel. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een Euroriding Titan II, super zadel, zachte, diepe zit, fijne wrong, ik ben er helemaal blij mee. En nog belangrijker, ik ben ook weer beter gaan zitten op mijn paard en ze loopt beter........... Pling

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 21:18

ThisIsMe schreef:
Ik had een KN Symphony, fijn zadel maar lag niet heel goed op mijn paard (maar die heeft ook best een moeilijke rug bleek met het passen van een nieuw zadel), heb het aan mijn dochter gegeven en op haar paard ligt het super. Anky zadel heb ik ook geprobeerd, lag niet goed en zat ook niet echt lekker, ik was in de winkel wel weg van die vierkante lepel, maar bij het uitproberen vond ik het geen fijn zadel. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een Euroriding Titan II, super zadel, zachte, diepe zit, fijne wrong, ik ben er helemaal blij mee. En nog belangrijker, ik ben ook weer beter gaan zitten op mijn paard en ze loopt beter........... Pling

Oke Haha!
Ik heb ook een hekel aan kapstokvoeten, weten jullie hoe dat zit bij jullie zadels ?

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:24

Heb ik ook een hekel aan, ik heb meteen hele fijne beugelriemen erbij gekocht, van prestige, zijn net als wintec webbers maar dan gewoon leer, heb al jaren van die flexibele stijgbeugels, dat helpt ook wel. En natuurlijk mijn heerlijke zit en wrong, kan nu ook beter mijn knieën aan het zadel houden. Haha, ik lijk wel een reclame-zuil, maar ik ben er echt heel blij mee Haha!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:25

ik heb kieffer beugelriemen, ook al een paar jaar. die beschadigen geen enkel zadel! heb daarna sprenger beugels. voor mij super! Bloos