sappho schreef:het is bewezen (door mijn mentor die onderzoek doet naar het effect van het zadel op de paardenrug) dat een bontje of geldek qua drukken van het zadel of de ligging van het zadelverbeteren totaal GEEN effect heeft. Bij sommige paarden minimaal. Het is inderdaad minder zweterig en sommigen vinden het mooier.. ook voor overgevoeligheid kan het soms helpen.
Ik denk dat een bontje of zonder dekje of boven het dekje het best te gebruiken is.
Wat leuk! Heb je misschien ook uitslagen van dat onderzoek?
Ik heb namelijk op zeer kleine schaal hetzelfde gedaan maar dan om juist wel te bewijzen dat het werkt. (Is ook te lezen in het andere topic overigens, alleen degene die de foto zou proberen te plaatsen lukt het waarschijnlijk ook niet om alleen de foto en niet al mijn persoonlijke gegevens erbij te zetten) Ik had met iemand met een thermografische camera een soort weddenschap gedaan, hij dacht dat een bontje (echt schaap) géén druk kon verdelen. Ik zei van wel, vlgs de fysio die bij mijn paard was geweest. Dus hij is gekomen, paard heeft gewerkt en tadaaaaa geen drukplekken te zien. Foto's zijn voor en na het werk genomen. Dus ik had die weddenschap gewonnen. Moet er wel bij vertellen dat mijn zadel dus juíst iets omhoog moet inzijn geheel, omdat het anders netnietgoed ligt.
Bij mij ook bontje op dekje, om bovenstaande reden.