Bontje op of onder het sjabrak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

Bontje op of onder het sjabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 16:12

Naar aanleiding van een ander topic vroeg ik mij af.. doen jullie je bontje op of onder het dekje? En waarom?

Het is trouwens niet de bedoeling om er een topic van te maken of bontjes wel of niet goed zijn Knipoog Ik rijd zelf altijd met een bontje omdat paardje anders plekjes op haar rug krijgt.. Haar zadel zit wel goed maar ze is gewoon heel gevoelig (krijgt echt overal plekjes van). Ik leg het bontje altijd op het dekje omdat anders het dekje niet meer goed zit..

happy2014

Re: Bontje op of onder het sjabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:13

zonder dekje, anders heeft het eigenlijk geen nut, maar als ik beide gebruik, doe ik hem op het sjabrak..

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:13

op het dekje doe ik hem ook

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:14

Eerst het dekje, en dan het bontje erop. Waarom, het staat netter en je kunt makkelijker controleren of het dekje nog goed ligt. Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:16

Als je hem onder je dekje doet ligt je dekje niet meer goed, dan ligt die op die bontrand en valt hij niet mooi meer. Bontje op je dekje dus Lachen

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 16:16

Er was dus iemand in een ander topic die zei dat het onder het dekje moest om nut te hebben (ik heb daar trouwens nog nooit iemand mee gezien Clown ) dus vandaar mijn vraag!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:16

Op het dekje heeft geen nut.

Ik heb een gewoon schapenvacht, die gebruik ik zonder dekje.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 16:19

Lenneke_ schreef:
Op het dekje heeft geen nut.

Ik heb een gewoon schapenvacht, die gebruik ik zonder dekje.

Hoezo niet? Mag ik vragen waarom jij een bontje gebruikt dan? Mijn probleem (zie beginpost) is er wel door opgelost namelijk..

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:21

Lenneke_ heeft gelijk eigenlijk hoort een bontje onder je sjabrakje te liggen of zonder sjabrakje te worde gebruikt, dan wordt het namelijk direct op de rug gedragen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:26

dondeyne schreef:
Hoezo niet? Mag ik vragen waarom jij een bontje gebruikt dan? Mijn probleem (zie beginpost) is er wel door opgelost namelijk..

Ik gebruik een bontje (gewoon een schapenvel, dus niet zo'n ding als iedereen heeft) omdat dat minder zweterig is dan een dekje.
Als je het bontje op het dekje legt is het nog net zo zweterig als alleen een dekje.

Bovendien is een bontonderlegger + dekje best wel dik. Mijn schapenvel is een stuk dunner, waardoor het zadel niet krapper wordt.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:28

ik heb ereen van echt lamsvel dus dat levert ook geen drukkingen op

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:31

Maar als je een bontje gebruikt zonder dekje dan komt er toch allemaal zweet in het leer van het zadel?

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:33

het is bewezen (door mijn mentor die onderzoek doet naar het effect van het zadel op de paardenrug) dat een bontje of geldek qua drukken van het zadel of de ligging van het zadelverbeteren totaal GEEN effect heeft. Bij sommige paarden minimaal. Het is inderdaad minder zweterig en sommigen vinden het mooier.. ook voor overgevoeligheid kan het soms helpen.
Ik denk dat een bontje of zonder dekje of boven het dekje het best te gebruiken is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:35

Een bontje houdt meer zweet tegen dan een dun dekje hoor.
Mijn dekjes zijn altijd door en door nat, het bontje niet.

Maar ik ben geen voorstander van de bontonderleggers, die vind ik te dik

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:44

Ik doe eerst het dekje en dan heb bontje erop. dat vind ik eigenlijk net iets mooier staan

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:33

Maar het doorsnee bontje heeft ook helemaal het model niet om daar nog een dekje bovenop te leggen. Dat gaat echt heel raar liggen. Daarom zij ik dacht eigenlijk. Maar zonder dekje kan natuurlijk ook prima

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:43

MonicaG schreef:
Eerst het dekje, en dan het bontje erop. Waarom, het staat netter en je kunt makkelijker controleren of het dekje nog goed ligt. Lachen

Same here..Knipoog

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:45

Bij ons op de manege liggen ze ook op het dekje.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:47

J_Optimaal schreef:
Bij ons op de manege liggen ze ook op het dekje.

bij mij ook op de manege

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 07:52

wil je dat het bontje effect heeft (betere drukverdeling) dan moet je het onder het dekje doen. Op het dekje heeft het eigenlijk alleen een cosmetisch effect en verder niets.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:00

sappho schreef:
het is bewezen (door mijn mentor die onderzoek doet naar het effect van het zadel op de paardenrug) dat een bontje of geldek qua drukken van het zadel of de ligging van het zadelverbeteren totaal GEEN effect heeft. Bij sommige paarden minimaal. Het is inderdaad minder zweterig en sommigen vinden het mooier.. ook voor overgevoeligheid kan het soms helpen.
Ik denk dat een bontje of zonder dekje of boven het dekje het best te gebruiken is.

Wat leuk! Heb je misschien ook uitslagen van dat onderzoek?

Ik heb namelijk op zeer kleine schaal hetzelfde gedaan maar dan om juist wel te bewijzen dat het werkt. (Is ook te lezen in het andere topic overigens, alleen degene die de foto zou proberen te plaatsen lukt het waarschijnlijk ook niet om alleen de foto en niet al mijn persoonlijke gegevens erbij te zetten) Ik had met iemand met een thermografische camera een soort weddenschap gedaan, hij dacht dat een bontje (echt schaap) géén druk kon verdelen. Ik zei van wel, vlgs de fysio die bij mijn paard was geweest. Dus hij is gekomen, paard heeft gewerkt en tadaaaaa geen drukplekken te zien. Foto's zijn voor en na het werk genomen. Dus ik had die weddenschap gewonnen. Moet er wel bij vertellen dat mijn zadel dus juíst iets omhoog moet inzijn geheel, omdat het anders netnietgoed ligt.

Bij mij ook bontje op dekje, om bovenstaande reden.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 08:22

Dat is interessant.. Had er in het andere topic ook al iets overgelezen Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:10

Bontje moet onder het dekje wil het het juiste effect hebben, drukverdeling en zacht zijn.
Ik heb hem dus onder het dekje liggen en heb daarom dus een bontje zonder bontrand. Vind het dus een erg vreemd excuus om te zeggen dat een bontje niet de juiste vorm heeft om onder een dekje te leggen, voor de vorm kies je zelf bij aanschaf.
Wel voor de duidelijkheid; dit gaat om écht bont. Nepbont moet je nooit onder het zadel leggen vind ik, het is synthetisch, gaat ontzettend zweten en naar mijn idee ook schuren. Dat kan je er dus beter bovenop leggen, ook al vul je op die manier alleen maar de kamer van het zadel op en is de drukverdeling grotendeels weg.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:23

ingvdh schreef:
wil je dat het bontje effect heeft (betere drukverdeling) dan moet je het onder het dekje doen. Op het dekje heeft het eigenlijk alleen een cosmetisch effect en verder niets.

Ja

iMandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:22

Ik doe hem altijd óp het dekje.