Help.. Problemen met onderleggers (ophogen zadel)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elmira

Help.. Problemen met onderleggers (ophogen zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 23:15

Een poosje geleden heeft de eigenaresse van m'n bijrijdpaardje een nieuw zadel aangeschaft voor de fries die ik rijdt, omdat de vorige te krap werd.
Ze heeft door meerdere veulens een behoorlijke doorgezakte rug gekregen. Een aantal zadels gepast, en tot de conclusie gekomen dat een goede onderlegger van belang is met haar rug. (dit heeft de zadelpasser geconstateerd )

Die we hadden, is na een aantal keren gaan schuiven. Het zadel past dus goed, mits er een goede onderlegger onder zit. Het gaat om een 18'' boommaat 36.
We hebben nu 3 onderleggers Clown geen enkele voldoet.. Daarom een beetje ten einde raad.

De volgende hebben we voor dit zadel:
1. Afbeelding
problemen: Blijft niet goed zitten met intensief rijden (schuiven, lijkt me niet echt bevordelijk...) én hoogt eigenlijk niet genoeg op.

2. Afbeelding
De voorste onderlegger, de ''tennisvorm''
probleem: Zakt na een paar minuten helemaal in zodat je als nog achterover kiepert.. Blijft verder wel goed zitten.

en tot slot nummer 3;
Dit is een bontje, waar alleen in de achterkant vulling in zit. Heb even geen betere voorbeeld foto.

Afbeelding
Probleem: Is ook te plat geworden na een aantal keer rijden.
(dit is overigens de fries en het zadel waar het over gaat.)

Wie o wie weet een goede onderlegger.

En nogmaals, zadel is gepast door een zadelpasser en past goed, maar ze heeft een erg ingezakte rug, dit is door training wel ietsjes rechter geworden maar ze is 14 dus recht zal het nooit meer worden Lachen .

LisaD

Re: Help.. Problemen met onderleggers (ophogen zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 07:33

Je legt toch wel de bontjes/schuimpje op het shabrak en dan het zadel erop?
Want dan kan het zowat niet schuiven lijkt me.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 07:43

Waarom vult je zadelmaker dan de achterkant van het zadel niet op? Mijn zadelmaker raadt iedereen het gebruik van onderleggers/bontjes etc af

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 08:24

ilovetrusha schreef:
Je legt toch wel de bontjes/schuimpje op het shabrak en dan het zadel erop?
Want dan kan het zowat niet schuiven lijkt me.

Ja, natuurlijk. Maar toch het schuift wel, vooral die schuimrubberen.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 08:25

Nibbit schreef:
Waarom vult je zadelmaker dan de achterkant van het zadel niet op? Mijn zadelmaker raadt iedereen het gebruik van onderleggers/bontjes etc af

Denk je dat het zadel zo'n 4 a 5 cm kan worden opgehoogd?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:29

Elmira schreef:
Nibbit schreef:

Denk je dat het zadel zo'n 4 a 5 cm kan worden opgehoogd?

dat red je met een bontje ook niet dat is mss 1,5 a 2 cm als je er op zit Knipoog

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:32

Er zijn van die zadelpads waar je lucht in kan doen geloof ik. Ik weet een Bokker die dat heeft.

*denkt heeeeel diep na*

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:33

ik heb precies hetzelfde probleem (met kwpn) ik heb ook een tennis racket gebruikt maar die zakt erg in. nu heb ik een recht bondje eronder (gewoon zo een die iedereen voor het mooie gebruikt) en ik heb het idee dat het nu beter ligt.
ze hadden in de ruitersport zaak ook een bontje wat aan de achterkant hoger ligt maar ik vond het rubber wat erin zat erg hard aanvoelen. leek mij niet lekker voor mn paard. en hij was 130 jeuro. te duur om even te proberen dus. ik blijf meelezen . misschien komt de tip nog!!

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:34

Of misschien nóg een ander zadel kopen met dikkere kussens? Clown (als je een geldboom in de tuin hebt staan tenminste Vork )

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 08:34

[quote="Nibbit'']

Denk je dat het zadel zo'n 4 a 5 cm kan worden opgehoogd?[/quote]

dat red je met een bontje ook niet dat is mss 1,5 a 2 cm als je er op zit Knipoog[/quote]
Nee klopt daar zijn we nu ook achter Clown vandaar dit topic ook!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 08:35

Mistie schreef:
Of misschien nóg een ander zadel kopen met dikkere kussens? Clown (als je een geldboom in de tuin hebt staan tenminste Vork )

Is niet genoeg volgens de mevrouw die ze paste. Dikke kussens staan wijder, dat paste niet.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:37

Pliiing Pling

Dat was merrieveulen. Moet je haar even pm-men!

Ik weet niet precies meer of het voor hetzelfde probleem was, maar dat was iets met lucht en dat kon je bijvullen etc.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:37

Soms ontkom je er gewoonweg niet aan om een onderlegger te gebruiken.

Ik heb een supergoede ervaring met de Korrector.
Wel even heel diep in je buidel tasten (dik 200 euro) maar dan heb je ook wel wat. De Korrector bestaat uit 4 compartimenten die je onafhankelijk van elkaar met lucht kunt vullen. Je krijgt er inderdaad een pompje bij (nee, geen zorgen, je paard gaat er niet van aan de kletter). De eerste keer is het even passen en meten om de Korrector op de juiste manier te vullen met lucht zodat je zadel goed komt te liggen maar erna hoef je er even niet naar om te kijken. Natuurlijk regelmatig even checken of het nog goed ligt, want paarden veranderen continu van lichaamsvorm (per seizoen).
Voordeel is dat het met lucht gevuld is, lucht komt altijd weer terug in zijn vorm. Je kunt linksvoor, linksachter, rechtsvoor of rechtsachter naar eigen inzicht vullen.
Mijn paard is wat onevenredig bespierd op het moment; rechts wat minder bol dan links naast de schoft en door de Korrector heb ik geen problemen dat mijn zadel scheef gaat zakken e.d.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:38

WowAmigo schreef:
Er zijn van die zadelpads waar je lucht in kan doen geloof ik. Ik weet een Bokker die dat heeft.

*denkt heeeeel diep na*

Bedoelde je mij?

hahah en anders ken je er nu nog één... Knipoog

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:40

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:43

Hoi,

ik sluit mij helemaal aan bij Imago01, ik heb sinds dit weekend ook de Korrektor pad en ik ben er erg blij mee. Mijn paard heeft een erg hoge schoft, atrofie en een wat hollere rug en nu ligt het zadel perfect met deze pad.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:44

kun je dat zelf wel goed maken dan? of moet je dat door een zadelmaker laten doen?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:45

Imago01 schreef:
Bedoelde je mij?

hahah en anders ken je er nu nog één... Knipoog

Hihi, nee dus, maar correctie, ik ken TWEE bokkers... Knipoog

Maar dat dus!

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:01

Dit systeem kan je heel goed zelf aanpassen, je krijgt het complete pakket geleverd incl pompje, zodat je zelf ook evt lucht bij kan vullen indien nodig of evt lucht eruit laten gaan.

Vind dit een van de beste oplossingen tot nu toe.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:02

suuzepuus schreef:
kun je dat zelf wel goed maken dan? of moet je dat door een zadelmaker laten doen?

In principe kun je dat zelf doen hoor, hoef je niet perse een zadelmaker voor te laten komen. Arie Boer komt er in ieder geval niet apart voor langs maar het is ook niet absoluut noodzakelijk.

Als je onzeker bent van je zaak, kun je ook contact opnemen met Bourrelier hier op bokt. Zij verkoopt ook de Korrector en komt dan wel bij je langs (wel voor betalen natuurlijk). Zij is tot zover de enige die ik ken die langskomt om de Korrector juist onder je zadel te leggen.

Zoek anders even in mijn berichten geschiedenis. Ik heb laatst in een topic over een Morris & Nolan zadel wat foto’s van het zadel geplaatst. Je ziet op de foto’s de Korrector eronder liggen.
De Korrector zelf is van hele goede (lederen) kwaliteit en gaat in mijn ogen echt járen mee. Ik had nog het gelukje dat ik het kon overnemen van iemand maar ik doe hem zelf echt nooit meer weg. Altijd handig om die Korrector te hebben namelijk. Je paard kan per seizoen veranderen maar ook door training of juist door ziekte. Die Korrector is een hele goede (tijdelijke) oplossing om te gebruiken tot je paard weer in vorm is. Het is echt een hele goede investering!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:42

hohoho, een bontje kan wel uitkomst bieden MITS het een ingebouwd correctiesysteem heeft met inlagetassen, waar je naar believen vullingen in kan stoppen tot max 3 cm vulling. Tel daar nog de minimum 2 cm dikte van het bontje zelf bij en dan zit je aan 5 cm. Bij het merk Mattes, die wij verdelen, vind je dit.
Heb deze trouwens al aan bokkers verkocht, zijn erg handig in gebruik en kunnen zo de was in

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:09

Het zal inderdaad dan wel in prijs schelen met een Korrector en die drukverdeling klinkt niet verkeerd maahaaaaaar (hahaha) het grote voordeel van een Korrector, vergeleken met die van een onderlegger, vind ik, dat de Korrector gevuld is met lucht en lucht altijd weer in model terugkomt en automatisch wordt de druk op die manier goed verdeeld.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:13

De korrektor pad is idd geweldig. Bij ons op stal is er iemand die er mee rijdt, en het paard is totaal anders geworden (van nukkig naar super vrolijk). Kan nu weer vrij bewegen, en de spieren komen helemaal bij. Iedere week (of twee weken) komt de zadelmaker weer om de pad bij te stellen zodat hij weer goed aansluit. Dit zit bij de 200 euro in.... dus zo gek duur is het nou ook weer niet.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:34

Oh, dat vind ik een super nette service zeg! (maar zo te merken woon jij in Duitsland???).

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:55

ik zou graag willen weten bij wie ik evt een korrektor pad kan bestellen, heb een paard met een extreem holle rug, waardoor dat alle zadels ietwat kiepen