Waar moet het heen, van dun dekje naar dikke pad...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Waar moet het heen, van dun dekje naar dikke pad...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 12:48

Eigelijk zit ik hier al een poos mee, vraag me af hoe dingen zo kunnen lopen namelijk. Zal het even toelichten:

Vroeger lagen er geen dekjes onder de zadels, destijds was het ook niet belangrijk of het zadel paste of niet. Doordat zweet slecht is voor je leer kwamen er dunne dekjes, welke het zweet absorbeerde en het zadel dus niet meer aantastte. Dit is lang goed gegaan, totdat er nieuwe ontwikkelingen kwamen, de bontjes. Het werd mode dus iedereen deed deze samen met het katoene dekje onder het zadel, goed of slecht. Een bontje is ongeveer 3cm dik, zeker 2cm verschil met de dunne katoenen dekjes die we eerst hadden. Nog later, de komst van de pads, dikke dekjes die helemaal mode zijn en nog steeds nieuwe soorten en maten van op de markt komen. Wederom koopt iedereen die dingen en ligt je zadel 3cm hoger. Alleen al op bokt zie ik vrijwel enkel pads voorbij komen, al dan niet Anky of Eurostar. En wat ik laatst weer zag was een pad mét bontje erop, dus pad, dan een bontje en dan je zadel. Dit is natuurlijk weer zo'n uiterst geval.

Dan heb je het verhaal van zadels moeten passen en op maat worden gemaakt voor je paard. OK, dus ze worden op maat gemaakt met de rug van je paard, zijn schouders en zijn bespiering. Hier komt dan een zadel uitrollen die goed past op je paard. Je rijd er eens mee zonder dekje niks en komt tot de conclusie dat het goed ligt, het zadel is nu definitief op je paard aangepast en ligt goed. Dan kan ik me erin vinden dat je een dun dekje onder je zadel legt ter protectie van het leer. Maar nee, er worden dikke pads en bontjes onder gelegd die het op maat gemaakte zadel geen nut meer geven. Juist door die bontjes en dikke pads die onder het zadel komen te liggen past ie niet meer, kan ie gaan schuiven wat dus niet prettig is voor je paard. Ik snap dat niet, waarom verliezen spullen hun nut als het om "mode" gaat ? Is het nou echt nodig om met bontjes en pads rond te rijden zodat iedereen kan zien dat je de nieuwste ankypad al hebt weten te kopen ?

Iedereen roept op bokt dat een zadel passend moet zijn gemaakt op je paard, om er vervolgens van alles onder te stoppen. Dat heeft toch allemaal geen zin? Waarom gaat niet iedereen terug naar de dunne dekjes die fijner zijn voor je paard ? Medische redenen daar gelaten alhoewel 70% daarvan ook anders kan worden opgelost.

Hoe kijken jullie er tegen aan dat alles meer en meer opgevuld word? Zijn jullie het met me eens dat spullen zo hun functie verliezen, of juist niet? Vinden jullie dat dit een verbetering is ten opzichte van vroeger?

Brand los, maar hou het gezellig Haha!
Weet dat ik met dit bericht niemand van bokt of in mijn omgeving aan wil vallen op het gebruik van deze spullen, iedereen moet dit zelf weten maar denk er eens een keer over na Lachen

Silence

Re: Waar moet het heen, van dun dekje naar dikke pad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:50

Ik ben het met je eens. Knipoog
Ik vraag me soms echt af wat er onder sommige zadels gepropt ligt.
Zelf werk ik gewoon met de dunne dekjes van BR.
Super en beinvloeden het zadel nauwelijks.
Zowieso passen die achterlijk dikke pads niet op Silence, maar zou ze anders toch niet kopen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:51

haha ik ben al tijden een groot TEGENSTANDER van al die dikke pads en bontjes.

Ik zie idd door die pads zadels juist knellen en schuiven, schuurplekken etc etc.

Als een zadel goed past, en jij als ruiter kiest voor het zogenaamd mooie ( op de kleuren na vind ik zo'n dikke matras geen gezicht. En een bontje al helemaal niet ) en dus kiest voor het weer on-passend maken van je zadel.......

Kijk tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar 90 procent gebruikt de matrassen omdat ze ze mooi vinden, omdat het zogenaamd mode is.

Ik snap het ook niet eigenlijk..

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:53

Tja, daar heb je wel gelijk in eigenlijk.. het enige waar ik wel heel goed over te spreken ben is een onderlegger van memory foam. Dit beinvloedt de vorm van het zadel niet, maar geeft wat meer comfort voor het paard tav de ruiter die niet altijd geweldig in het zadel zit...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:53

Je hebt helemaal gelijk, wanneer je zadel past is al die poespas niet nodig....
En al die 'setjes' had je vroeger niet, en eerlijk gezegd vind ik het ook geldklopperij. Maar enfin, het belangrijkste is toch dat mensen te pas en te onpas overal dekjes, bondjes en pads onder leggen en op die manier de juiste ligging van hun zadel ondermijnen en blessures juist in de hand werken.... zucht.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:55

Ik liet mijn zadel zo laten maken dat ie met bontje goed lag ivm gevoeligheid rug. Dat was zo omdat mijn paard dat nodig had. Inmiddels heb een paard waar dat niet op nodig is en rijd ik met bijna altijd met de pad's van eurostar (niet die stripe's die vind ik te dik, maar die effen maxx pads) en verder niks. Deze pad is echt niet veel dikker dan een gewoon dekje en is gewoon fijn in gebruik. Anky's vind ik ondingen, die trekken strak op de schoft en veroorzaken schuurplekjes. Ik snap ook niet dat mensen een bontje gebruiken voor de mooi, ik vind het alleen nuttig als je een bontje gebruikt als je zadel daarop aangepast is.

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:57

Ik gebruik zelf wel een pad, omdat ik dan geen bontje nodig heb. De zadelmaker raadde me aan om een pad of een bontje te gebruiken, en sinds ik dat doe gaat het prima.
Ik heb ook een gewone pad met een leuk kleurtje, geen merk, en zeker geen bijpassende peesbeschermers Knipoog. Het gaat mij om het effect van dat ding (waar mijn paard baat bij heeft) niet om het modeverschijnsel. Maar helaas denkt een heel groot deel van paardrijdend NL dat je er niet bijhoort als je niet in set met de nieuwst spullen en kleurtjes rijdt. Ik vind het dom, maar het is wel erg slim gedaan van de merken die alle spulletjes bijpassend qua kleur maken en ons proberen te doen geloven dat je het ook echt allemaal nodig hebt! (en natuurlijk in dezelfde kleur Knipoog)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:59

Ik heb inmiddels gewoon alles in bruintinten, ook m'n kleding/dekjes etc. Hoef ik me niet druk te maken of het past Haha! .
Maar imo heeft deze discussie niks met de kleurtjes te maken. Ik zie liever iemand met 10 verschillende setjes en een passend zadel, dan iemand met 0 setjes en een niet passend zadel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:00

Ik heb 1 pas, en dat omdat het zadel iet ste breed was en ik hoopte dat dat door trainen beter zou worden, Niet gelukt en inmiddels boomloos met dat paard
verder heb ik overal vrij dunne dekjes onder, ook om knellen te voorkomen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:01

Hahaha! Jaja, het is maar wat de gek ervoor geeft he?
En wat jullie situatie betreft; wanneer een zadelmaker het gebruik van een bepaald dekje adviseert lijkt me dat meer dan voldoende reden om zijn advies op te volgen.
De problemen beginnen vaak pas wanneer mensen zelf gaan lopen dokteren....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:04

ik vind juist de normale dikte pads ideaal, je paard blijft er veel droger onder! Een dikke pad heb ik ook 1, deze is echter alleen voor het springen om extra schokken op te vangen. Verder heb ik ook met gelpad gereden omdat mijn zadel niet goed lag en achter omhoog kwam. Echter heb ik nu een nieuw zadel en ligt hij in de kast Haha!. Bontjes doe ik helemaal niet aan...Word je zadel veel krapper van en dat is bij mij zeker niet de bedoeling.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:06

Ik ben het ook met je eens.

Hoewel mode aan mij nooit besteed is en ik ook niet echt een specifieke voorkeur had voor een dik of dun dekje had ik toch iedere keer de neiging voor het dikkere dekje te gaan. Dat "voelt" kwalitatief een stuk beter.

Nu ik een jaar verder ben met mijn eigen paardje heb ik wel ondervonden dat dik niet altijd goed is. Het liefste heb ik er nu ook een dunne BR onder liggen, die dekjes zijn echt ideaal. Waarom ik bij die scapa dekjes dacht dat dat fijn was weet ik ook niet meer, ik gebruik ze echt nooit meer.

Wel heb ik momenteel een bontje onder het zadel liggen. Dit zadel kreeg ik bij mijn paard en ik begon op een gegeven moment te merken dat hij toch niet zo goed lag als ik dacht. Ik heb het toen na laten kijken en een paar andere zadels geprobeert, maar deze lag toch het beste. Aangezien ze toen drachtig was leek mij de aanschaf van een nieuw zadel niet zo verstandig en hebben we het tijdelijk opgelost met een bontje. Zodra we d'r bespiering weer een beetje terug hebben gaan we een goed passend zadel aanschaffen. Moet ik alleen nog wel even vlug bedenken of we nu voor een dressuur of veelzijdigheid gaan...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:09

Scapa dekjes vind ik dus niet dik. Die hele dunne katoenen dingen vind ik echt ondingen. Omdat mijn paarden flink zweten na training moeten ze vaak in de was en die dekjes zien er na een maand al echt niet meer uit.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:10

bontjes als tijdelijke oplossing zoals bij Falona vind ik prima.
met gevoelige rug vind ik ook goed, mits je zadel er op aangepast is.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:15

Ik gebruik ook pads en een bontje, op advies van de fysio die bij mijn paard is geweest. Het zadel bleek netaan niet goed te liggen, maar omdat ze hypermobiel is en nog volop in bespiering gaat komen is nu een zadel aan laten meten kolder. En dus wordt het idd "passend gemaakt" met bontje en pad. Die dikkere matrassen gebruik ik ook niet, ik heb meestal de dunste pads (lees de goedkopere en als Zeker geen Anky) die liggen lekker en nemen ook voldoende op. Als er een ander zadel is kijk ik wel weer wat daaronder komt te liggen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:19

Toen ik dit topic las was ik eigenlijk wel benieuwd naar jou sisco Haha! Bloos . Dit soort uitspraken of meningen vind ik altijd wel interessant om over te discussiëren en ben dan altijd benieuwd wie het ts is. Ik heb dus eventjes in jou berichtjes gesnuffeld en ik vind daarom dit topic een beetje dubbel Bloos Lachen. Een berichtje sprong in het oog waarin je 'pronkt' met pads en setjes.....

Dan vraag ik me af.. wat vind je er zelf nu werkelijk van? En wat wil je met dit topic bereiken? Wil je dat mensen tot inzicht komen of wil je gewoon het 'fenomeen' ontmaskeren...

Wil je mensen tot inzicht laten brengen... begin bij het begin en dus jezelf Lachen. Heeft jouw pony bandages nodig? Of is het voor de sier?

Maargoed.. sorry als ik je helemaal verkeerd begrijp en ik erg vervelend ben Bloos . Overigens vraag ik me ook af in hoeverre de dunne dekjes comfortabel zijn. Een dikker dekje dempt toch beter! En dan vraag ik me af wat er dan van boomloos gezegd moet worden... dat is toch zo goed en zo vriendelijk? Volgens mij zijn de pads die daar ondergaan nog dikker dan die van ons.
Wel ben ik het met je eens dat er natuurlijk echte hypes zijn, zie het als mode.. daar gebeurdt precies hetzelfde. Waarom mensen dit doen, tja, dat kan een interessant studieopject zijn Ja

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:20

@#Ymke# want natuurlijk is het het aller belangrijkste of een dekje er mooi uit ziet, en of het dan de pasvorm van je zadel vernaggelt is van een 2de zorg...

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:23

Als je een zogenaamd dun dekje en een dikke pad vergelijkt als zowel het zadel als een ruiter erop zit, dan blijven de "dunne" dekjes veel dikker dan de zachte pads. De pads worden namelijk samengeperst door het gewicht van zadel+ruiter die erop drukt. Effectief gezien zijn de "dunne" dekjes in gebruik dus dikker dan pads. Dus nee TS, ik ben het niet met je eens!

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:24

Mmm dikke pads, 3 cm? Kan iemand mij vertellen van welk merk deze dan zijn? Wij hebben pads van pk en harry's horse, talloze mensen ook van anky op stal, maar geen enkele is 3 cm?
het zelfde geld voor de bondjes, 3 cm? ja als ie nieuw is, maar zodra ja er je zadel oplegd is het weg 3 cm hoor! Dus dat valt dan ook weer mee gelukkig.

Ik rijd ook met pad en bondje, om de simpele reden dat een paardenfysiotherapeut mij verteld heeft dat dat altijd goed is, want dat verdeeld druk, geen enkel zadel is tenslotte lekker voor een paard, want dat hoort er simpelweg niet op! Dus een bondje vangt en verdeeld druk.
En nu zullen er wel mensen roepen, dat hoeft niet want als je zadel goed past is de druk goed, nou naar mijn idee kan druk altijd nóg beter verdeeld worden en gedemt worden..

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:25

vróeger reed iedereen met gelpad want dat was goed voor de drukverdeling. Die zijn er nu tussenuit

eind van de som zie ik weinig verandering

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:40

Vjestagirl schreef:
@#Ymke# want natuurlijk is het het aller belangrijkste of een dekje er mooi uit ziet, en of het dan de pasvorm van je zadel vernaggelt is van een 2de zorg...

Tuurlijk niet, en als je goed gelezen had lees je dat ik ook niet van die dikke pads houd. Maar als iets mooi is wil toch niet meteen zeggen dat het slecht is?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:45

Ik ben het met de TS eens. Hoe meer spul je er tussen propt hoe krapper de ruimte wordt. Ik kan daarom ook niet helemaal geloven dat zadels daarop maat gemaakt van kunnen worden.

Dan nog leggen veel mensen de bontjes/gelpads OP het dekje, terwijl dit geen nut heeft. Het moet er ONDER.

Ik blijf zweren bij de dunne dekjes, die zijn goed ventilerend en knellen niet.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:47

Ik heb een hele dikke van HH pufferpad Lachen. die is echt 3 cm dik ongeveer ..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:54

Als je de pads een paar keer wast zijn ze al de helft dunner als ze waren toen ze nieuw waren. Woensdag komt de zadelmaker kijken naar mijn zadel dus ga dan wel even vragen of het passend kan met mijn pads. Vind ze fijn in gebruik, nemen goed zweet op. Heb 1 dunner dekje en 1 hele dikke pad, die laatste is eigenlijk vooral bij longeren, omdat mn longeersingel iets te groot is Schijnheilig

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:58

Sisco4life schreef:
Vroeger lagen er geen dekjes onder de zadels, destijds was het ook niet belangrijk of het zadel paste of niet.

Wanneer was dat? Verward

Verder vind ik het onbegrijpelijk dat mensen allerlei dikke onderleggers (bontjes, pads, enz) onder hun zadels proppen.

Als ik ruiters vraag naar de reden van een bontje of dikker pad, blijkt vaak dat onwetendheid een grote rol speelt in de aanschaf en het gebruik. De meeste mensen redeneren dat "hoe dikker, hoe zachter, hoe beter" geldt en ze staan er domweg niet bij stil dat een dikke(re) onderlegger meer kwaad dat goed doet. Daarnaast denken ze vaak dat "het goed is" omdat "iedereen het doet". "Het zal toch niet fout zijn als iedereen ermee rijdt?".

Verder vind ik de 'rechte' pads (ik bedoel die zonder pasvorm voor de schoft) ook slecht.

Goed dat dit topic er is. Lachen