Vroeger lagen er geen dekjes onder de zadels, destijds was het ook niet belangrijk of het zadel paste of niet. Doordat zweet slecht is voor je leer kwamen er dunne dekjes, welke het zweet absorbeerde en het zadel dus niet meer aantastte. Dit is lang goed gegaan, totdat er nieuwe ontwikkelingen kwamen, de bontjes. Het werd mode dus iedereen deed deze samen met het katoene dekje onder het zadel, goed of slecht. Een bontje is ongeveer 3cm dik, zeker 2cm verschil met de dunne katoenen dekjes die we eerst hadden. Nog later, de komst van de pads, dikke dekjes die helemaal mode zijn en nog steeds nieuwe soorten en maten van op de markt komen. Wederom koopt iedereen die dingen en ligt je zadel 3cm hoger. Alleen al op bokt zie ik vrijwel enkel pads voorbij komen, al dan niet Anky of Eurostar. En wat ik laatst weer zag was een pad mét bontje erop, dus pad, dan een bontje en dan je zadel. Dit is natuurlijk weer zo'n uiterst geval.
Dan heb je het verhaal van zadels moeten passen en op maat worden gemaakt voor je paard. OK, dus ze worden op maat gemaakt met de rug van je paard, zijn schouders en zijn bespiering. Hier komt dan een zadel uitrollen die goed past op je paard. Je rijd er eens mee zonder dekje niks en komt tot de conclusie dat het goed ligt, het zadel is nu definitief op je paard aangepast en ligt goed. Dan kan ik me erin vinden dat je een dun dekje onder je zadel legt ter protectie van het leer. Maar nee, er worden dikke pads en bontjes onder gelegd die het op maat gemaakte zadel geen nut meer geven. Juist door die bontjes en dikke pads die onder het zadel komen te liggen past ie niet meer, kan ie gaan schuiven wat dus niet prettig is voor je paard. Ik snap dat niet, waarom verliezen spullen hun nut als het om "mode" gaat ? Is het nou echt nodig om met bontjes en pads rond te rijden zodat iedereen kan zien dat je de nieuwste ankypad al hebt weten te kopen ?
Iedereen roept op bokt dat een zadel passend moet zijn gemaakt op je paard, om er vervolgens van alles onder te stoppen. Dat heeft toch allemaal geen zin? Waarom gaat niet iedereen terug naar de dunne dekjes die fijner zijn voor je paard ? Medische redenen daar gelaten alhoewel 70% daarvan ook anders kan worden opgelost.
Hoe kijken jullie er tegen aan dat alles meer en meer opgevuld word? Zijn jullie het met me eens dat spullen zo hun functie verliezen, of juist niet? Vinden jullie dat dit een verbetering is ten opzichte van vroeger?
Brand los, maar hou het gezellig

Weet dat ik met dit bericht niemand van bokt of in mijn omgeving aan wil vallen op het gebruik van deze spullen, iedereen moet dit zelf weten maar denk er eens een keer over na

. Dit soort uitspraken of meningen vind ik altijd wel interessant om over te discussiëren en ben dan altijd benieuwd wie het ts is. Ik heb dus eventjes in jou berichtjes gesnuffeld en ik vind daarom dit topic een beetje dubbel