Welk zadel op een Belg?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tessacheyenne

Welk zadel op een Belg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 20:24

Hallo! Een vriendin van mij heeft pas een 3-jarige Belg gekocht. Het zadel wat erbij zat vinden we aan de kleine kant, dwz vrij weinig ruimte bij de schoft. Onder dit zadel wilde hij bijna niet draven en werd erg nukkig. Zonder zadel daarintegen loopt ie in draf super, oortjes erop en ruim draven!

Wat voor zadel gebruiken jullie voor een Belg? Hij is ongeveer 1.70m met een vrij korte rug.
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!!!!

Groetjes, Tessa

Wildgirl

Re: Welk zadel op een Belg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:25

er zijn speciale koudbloed zadels maar die vind ik eerlijk gezegd bagger liggen en zitten.
Ik zou gaan voor een kunstof zadel met verwisselbare boom; kennissen van mij hebben goede ervaringen met thorowgood zadels die ze op 2 verschillend gebouwde belgen hebben liggen

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 20:28

Maar kunststofzadels zijn geloof ik niet geschikt voor ruiters zwaarder dan 70 kg toch? Dat hoorde ik ooit van een zadelmaker. Heb jij ook ervaring met boomloos? Zo ja welk merk?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:29

De belgen hier in het dorp lopen met een barefoot tot volle tevredenheid

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:30

Nee boomloos vind ik niet fijn omdat belgen vaak vrij rondgeribt zijn en boomloze zadels imo dan onstabiel liggen(ben er zowiezo geen fan van) kunstofzadels kunnen net zo goed iemand van 110 kg dragen als leren zadels; maakt geen verschil.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:26

Misschien een Massimo? Die hebben hele brede boommaten.
Als ik het goed heb is er op bokt iemand die een Massimo op een Belg heeft liggen

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:34

equestor en frysio zadels zijn speciaal ontwikkeld voor rondgeribte paarden met veel schoudervrijheid en brede bomen mischien is dat iets?

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:10

Ik had eerst een Jc onyx maar ze al best oud en gaat invallen bij de schoft. Nu heb ik een zadel met een Smalle boom en een bontonderlegger en Divopad. Die van jou is 3, ik neem aan niet ingvallen . Probeer een Jc, Rossner, Pagony etc met een breder boom. Mocht het niet passen geef je niet zoveel geld uit. Wintec kun je boom van verwisselen Knipoog

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:40

Heb je al aan Paul Paree gedacht, deze man meet zadels aan speciaal voor belgen. Hij heeft zijn eigen merk en deze zadels zitten super!!!
Je kan ook kiezen uit verschillende modellen.
Paul leverd echt goed vakwerk af! Hij woont in Kwadendamme in zeeland, maar hij doet ook regelmatig een rondje nederland om zadels aan te meten.
Op internet is er meer informatie te vinden over Paul Paree.

Groetjes Coby

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:24

Ik zou je boomloos aanraden om eens te testen Ja Barefoots zijn gratis te testen bij boomloosrijden.nl en een paar andere merken bij buitenzinnig.nl
Ik heb zelf een ronde tinker die ik met barefoot rijd, en totaal geen problemen met opstappen of schuiven tijdens het rijden, en ik ken ook meerdere mensen met de grotere koudbloeden die heel blij zijn met hun barefootjes Lachen

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:01

Heb je dan een zadel nodig voor zo'n paard Haha!
Lijkt me gaaf om een x met een belg te rijden Ja

Verder dacht ik aan een Fryso zadel de tweespan in Boornbergum verkoopt ze,je kan altijd daar wel info over vragen

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:03

tja.. of een zadel op maat laten maken..
Of boomloos waar je heel erg aan moet wennen..
En wat ook altijd nog kan is een kunststof wintec met verwisselbare boom

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:05

Met een belg bedoel je dan een BWP'er?
Belgisch Warmbloed Paard

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:15

Sfietje schreef:
Met een belg bedoel je dan een BWP'er?
Belgisch Warmbloed Paard

ik denk een trekpaard belg Vork

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 15:48

Ik bedoel idd een belgisch trekpaard! Bloos

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:17

Ahj Lachen

srry:$

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:51

bel een zadelmaker, en ga passen. dat is toch het beste Lachen

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:35

Ik volg dit topic even, ik moet ook nog een zadel voor mijn nu 4/jarige Belg. Ik heb nu een Barefoot, maar hoewel dat best lekker zit, vind ik het veel te weinig steun geven. I.t.t. tot de ervaring van anderen vind ik wel dat het makkelijk verschuift, zelf heb ik daar niet zo´n last van, ik heb de singel ook vrij los en ik stap gewoon met een verhoginkje op.

Omdat ik t.z.t. van de Barefoot af wil en een steviger zadel wil, had ik een Hilason Westernzadel gekocht , maar dat pastte dus voor geen meter (hij past wel op een Haflinger, maar ja ik heb dus een Belg).

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:20

Lenneke_ schreef:
Misschien een Massimo? Die hebben hele brede boommaten.
Als ik het goed heb is er op bokt iemand die een Massimo op een Belg heeft liggen

Dat ben ik! Ik heb er een Massimo trail op liggen, helemaal geweldig en past perfect!
Er zijn al wat tips gegeven, Robin Hood stables verkoopt ook een zadel speciaal voor zware paarden. http://www.robinhoodstables.nl/DaviWB/Pagina25.html
Trekpaardenzadel zou ik niet aan beginnen, helemaal omdat je al schrijft dat ie een korte rug heeft. Die dingen zijn buiten proportie groot, mijn paard verzoop erin. Kwaliteit is ook enigzins om te huilen...
Wintec heeft een extra wijde versie, de wintec wide (je raadt het niet Clown ) Die kost niet zoveel, maar nadeel van de wintecs is, dat de kussens zo smal zijn, die verdelen dus weinig druk over de brede rug van je paard. Thorowgood of Norton heeft geloof ik ook iets breeds, die heeft tijdens het beleren op mij paard gelegen. Maar als ik mijn paard als 3jarige vergelijk met nu (bijna 6) zitten daar wel wat boommaatjes verschil in!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:31

massimo is denk ik een hele goede optie voor de koudbloeden
boombreedte tot 42? dacht ik , daar kun je aardig wat paard onder stoppen Knipoog

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:35

Zelfs tot 46 Knipoog Mijn paard past nog in de grootste standaardmaat, 42 dus. Ze kunnen ook nog maximaal twee boommaten groter gemaakt worden, evt handig voor in de toekomst!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:19

ik heb er een barefoot cheyenne opliggen, mét physiopad en lederen (dure) banaansingel.
ligt perfect.

@ dav: ja op zon paard heb je ook een zadel nodig. de mijne bv draaft nogal hard en hobbelig, en kan als ze wilt zich plots 180 ° omsnukken, waardoor je erafgekatapulteerd wordt, dan is ee nzadel wel prettig in alle gangen vlugger dan stap

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:56

Mssn een wintec wide eens proberen? Die zijn speciaal voor de bredere types paarden.
Ik heb een New Forest pony en de gewone wintecs passen haar totaal niet (breedste boom en kussenkanaal niet breed genoeg), dus die zou ik je dan ook niet aanraden...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:01

Ik heb voor mijn belg ook een wintec wide gehad. Ik heb er wel een goede zadelmaker bij gehad die het zadel passend gemaakt heeft. De wintec wide zonder aanpassingen pasten voor geen meter. De kussens klopte niet met haar rug.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:47

Hangt er ook vanaf wat je wilt doen met je paard. Intensief in de bak rijden of ontspannende wandelingen maken?
Hier een zeer tevreden gebruikster van Barefoot Cheyenne op mijn Brabander.
We hebben ook een trekpaardenzadel van onbekende afkomst, maar dat is toch niet 'je van het' vind ik.
Ik wilde geen grote som uitgeven aan een duur zadel op maat en voor de wekelijkse boscross-wandeling voldoet mijn Barefoot nu toch al bijna 3 jaar perfect.
Verder rij ik in de week trouwens op een Kieffer dressuur op een andere Belg (bwp Knipoog ). Ben dus wel de 'uitersten' gewoon.

Probeer de Barefoot gewoon eens, dan weet je meteen of het iets is voor jou.