Hoe ziet jouw zadelafdruk (zweet) er uit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Hoe ziet jouw zadelafdruk (zweet) er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 16:30

Nav een ander topic ben ik gaan kijken hoe de afdruk van mijn zadel is na het rijden. Nu het warm weer is kan je dat goed zien aan de zweetplekken Haha!

Nu denk ik de druk bij dit zadel niet goed verdeeld is Verdrietig omdat aan de achterkant een duidelijkere zweetplek te zien is dan in het midden (bij mijn IJslander nog extra goed te zien, omdat het stof na het zweten omhoog komt Bloos zie topic [VSW] Hoe krijg ik haar weer wit (aarde)?)

Het zadel ligt aan de achterkant wat los en als je gaat zitten achterover. Vandaar dat ik er een gelpad onder doe die aan de achterkant hoger is. Nu ligt het zadel beter, al ligt het nog een pietsie los. Denk dus dat de afdruk niet komt, omdat het zadel aan de achterkant te strak ligt. Maar zou het kunnen komen omdat ik te ver achter in het zadel zit? Of omdat mijn derrière toch wat te groot is voor een 17 inch zadel? Nagelbijten / Gniffelen Bloos

Of is deze afdruk normaal? Hoe ziet jouw afdruk er uit??

Afbeelding

Afbeelding

Coconut

Re: Hoe ziet jouw zadelafdruk (zweet) er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:33

ik heb bijna tot geen afdruk van het zadel na het rijden op mijn ijslander, alleen rond de randjes van het dekje eigenlijk...

zoals ik aan de zweetplek kan zien, lijkt het zadel aan de achterkant niet optimaal te liggen...je zegt dat het zadel los is aan de achterkant, dus het kleppert?

Ik zou dan een ander zadel proberen te passen / lenen van iemand, dit lijkt me niet helemaal goed Lachen

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:35

ik heb bijna geen zweetplekken op mijn paard. alleen waar de zweetbladen liggen en het dekje erg nat is. Maar hoe bedoel je dat je bij jou het wel ziet?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:37

ik kijk het regelmatig ook eens na en de afdruk is eigelijk overal zo goed als gelijk.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 18:12

@Skess: Het zadel klepperde inderdaad, maar doet het door de gelpad niet meer.

@Kapi_Dust: zie het rode pijltje Knipoog

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:41

De afdruk van mijn op maat gemaakt zadel ziet er ook zo uit Lachen In mijn ogen was dit dus ook niet goed. Heb het daarom eens aan de zadelmaker voorgelegd. Hij vond dat het zadel prima lag.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:22

het is bij mij redelijk gelijkmatig,het zweet onder het zadel.

een vriendin van mijn nichtje heeft een pony,en daarbij is de plek onder het gedeelte waar je als het ware op zit,een stuk droger als de rest waar het zadel op het lijf zit.
wat zou dit betekenen?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:28

heeft mijn ijslander ook, gedeelte waar je zit is gewoon droog, daaronder is het nat van het zweet.

Volgens de zadelmaker een teken dat je zadel gewoon goed past Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:36

ah oke,zal ze prettig vinden om te horen.
bij haar is het gedeelte waar je op zit(kussens)droog,de rest een stuk natter.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:36

Precies, dat heb ik precies hetzelfde Lachen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:56

Ik heb juist altijd begrepen dat dit brugvorming betekend. Daar drukt hij dus minder meestal, soms veel meer (dan kan hij niet meer zweten)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:58

als een zadel minder drukt,dan zweet hij daar toch automatisch meer dan?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:09

Dan kan er wat lucht tussen, koelt het en zweet het dus minder.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:11

hmmm okee,dus hoe moet een afdruk van een goed passend zadel eruit zien dan?

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:45

Bij mijn paard zie je de gehele kussenafdruk links en rechts zitten,, helemaal egaal ..
Ruggengraat is geheel vrij.. Pling

Met warm weer en flinke training zie je het beter..zowel links als rechts de natte kussenafdruk helemaal egaal..
Ruggengraat is altijd droog..

Mijn zadel ligt gewoon super,, en de afdrukken bevestigen dat ook..

Zelfs de haren liggen allemaal glad(ook als ik weer eens niet goed heb aangesingeld) Pling

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:49

Het zijn jouw woorden, maar eveneens mijn bevindingen. Vork
Laatst bijgewerkt door Tanja op 23-05-08 05:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 08:22

Bedankt voor jullie antwoorden!!

Ik hoor eigenlijk 2 verschillende dingen.. Clown

De ene groep zegt dat je bij een goed passend zadel met name zweet (door druk) hebt aan de achterkant. Dat het midden drukvrij moet zijn.

De anderen zeggen dat ze een egale zweetafdruk, dus van voor naar achteren hebben, na het rijden. Waaraan je kan zien dat de druk dus goed verdeeld wordt.

Wat zal het nu zijn? Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:31

Ik denk dat drukpunten niet goed zijn. Hoe groter de drukverdeling, hoe minder puntlastbelasting.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:33

ik lees straks even bij...moet nu weg!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:45

Voel ook meteen na het afzadelen de rug na of er verschil in temperatuur is. Op de ruggegraat hoort het koel te zijn, maar de rest moet ong. 1 temperatuur zijn. Kom je duidelijke verschillen tegen tussen links en rechts of voor en achter is er iets mis.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:48

De zweetplek hoort overal gelijk te zijn, over de hele rug en langs de voorkant naar beneden (waar de kussens ook doorlopen.
Als de zweetplek ergens onderbroken wordt wil dat of zeggen dat het zadel daar helemaal niet aansluit, maar meestal wil het zeggen dat het zadel daar drukt, de zweetklieren worden dichtgedrukt.

Als ik ook maar een kleine verandering zie in de zweetafdruk bel ik direct de zadelmaker. Zo gebeurd het dat hij zo 6 keer per jaar komt, maar hij is nog nooit voor niets geweest.

Ga eens met een schoon wit dekje rijden (of iig een witte onderkant) en kijk hoe het dekje er na het rijden uit ziet. Er hoort een egale zwarte afdruk op te zitten. Is dat niet zo, direct naar de zadelmaker.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:54

Lenneke_ schreef:
De zweetplek hoort overal gelijk te zijn, over de hele rug en langs de voorkant naar beneden (waar de kussens ook doorlopen.
Als de zweetplek ergens onderbroken wordt wil dat of zeggen dat het zadel daar helemaal niet aansluit, maar meestal wil het zeggen dat het zadel daar drukt, de zweetklieren worden dichtgedrukt.

Als ik ook maar een kleine verandering zie in de zweetafdruk bel ik direct de zadelmaker. Zo gebeurd het dat hij zo 6 keer per jaar komt, maar hij is nog nooit voor niets geweest.

Ga eens met een schoon wit dekje rijden (of iig een witte onderkant) en kijk hoe het dekje er na het rijden uit ziet. Er hoort een egale zwarte afdruk op te zitten. Is dat niet zo, direct naar de zadelmaker.

Ja klopt helemaal,, dat heb ik dus ook gedaan,, hele afdruk egaal zwart,, dus NIET ergens lichtgrijs,, gewoon een heel zadel op mn schone witte laken Pling

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:58

Ik kreeg die tip van de zadelmaker toen ik twijfelde of m'n zadel nog helemaal goed lag.
Ik moest met een wit dekje gaan rijden, dan kon hij precies zien waar de vervelende plek zat. Een zweetplek trekt weer weg.
Op de plaats waar het zadel teveel drukte zag je een ronde witte plek op het dekje, net naast de schoft.
Volgens mij heb ik het dekje daarna niet gewassen, ik kan er wel eens een foto van maken.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:00

eens met lenneke, mijn zadel ligt goed, mn paard heeft ook een egale zweetplek van voor naar achter en de ruggegraat is vrij,
als het ergens droog is betekend dat dat daar meer druk is waardoor de spier afknelt, en een afgeknelde spier kan niet zweten Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 12:38

Oke Haha! nu zijn de meeste het eens dat op 1 plek een zweetplek aangeeft dat de druk onvoldoende verdeeld wordt. Wat bij mijn zadel dan dus helaas het geval is Verdrietig Behalve dan dat 1 van de schrijvers, Skess, zegt dat haar zadelmaker het juist goed vond als er aan de achterkant meer zweet zit.

Dit brengt mij dan tot de volgende vraag. Heeft mijn paard aan de achterkant meer zweet, omdat het zadel daar te veel drukt, waardoor het te warm wordt en gaat zweten? In het midden zou in mijn geval dan lucht bij kunnen komen.

Of heeft ze daar meer zweet omdat het zadel daar juist niet aansluit? Want juist afgeknelde spieren of afgeknelde zweetklieren zweten niet. Ziek

In dat laatste geval zou mijn zadel, zoals de zadelmaker van Skess zegt, juist goed liggen..??