hoe vetten jullie in?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

hoe vetten jullie in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 11:51

oke, hele stomme vraag, maar hoe vetten jullie je harnachement in? hoe vaak? met wat? meerdere lagen over elkaar?

ik heb net een nieuw hoofdstel. na 1 keer rijden zaten de scheurtjes al in het leer. echt zonde, want het is goed zichtbaar (behalve als indi hem om heeft gelukkig). ik denk dat het komt omdat ik het hoofdstel niet van te voren ingevet heb, icm dat ik met indi in water ben geweest en het hoofdstel dus nat is geworden.

ik heb het hoofdstel gisteren ingewreven met ledervet, en vandaag weer. is dat goed?

Coconut

Re: hoe vetten jullie in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:52

ledervet is goed ja Lachen Ik heb zelf leerdoekjes gekocht bij de blokker. Ook ideaal om je zadel mee af te nemen.

Mijn zadel vet ik ongeveer 1x in de 2 maanden in. Mijn hoofdstel doe ik ook niet zo vaak, behalve als die nat is geworden.

Ik heb zelf leerspray waarmee je het leer eerst schoonmaakt. Daarna smeer ik het zadel of hoofdstel in met leervet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 11:55

maar 1 laag of meerdere? en wrijf je het er in met rondjes zegmaar echt, of gewoon er overheen met een doekje en vet?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:56

als je een keer met water bezig bent geweest hoordt goed leer niet gelijk te scheuren. zelf gebruik ik mijn hoofdstel 1x per week en voel ik gewoon aan het hoofdstel of het droog is en vet het dan in, dat is vaak 1 x per 2 maanden of zo. merk wel dat de sperriem vaak iets vaker moet omdat dat door het schuimen vaak sneller droger wordt. ook haal ik het helemaal uit elkaar en vet het dan in. ik heb het ook een tijdje eerst met lauwe melk afgenomen en dan pas vetten maar vond dat niet echt een meer waarden geven. dus doe dat nu bijna niet meer.
ook heb ik wel een keer gehad met hele droge teugels dat ik die ook een aantal dagen paar keer achter elkaar invetten en op het laast ook een keer in de olie heb gedaan. dat werkt ook. denk dat het voor jou hoofdstel ook wel goed is om nu nog een keer te doen. en het in het begin goed bij te houden, let wel op dat de stiksel goed blijven die kunnen aagetast worden maar dat is meer met olie. succes er mee

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 11:58

met wat voor olie doe je dat dan? en er mee inwrijven of echt onderdompelen? (gaat wel sneller gok ik Knipoog )

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:59

ikenindi schreef:
maar 1 laag of meerdere? en wrijf je het er in met rondjes zegmaar echt, of gewoon er overheen met een doekje en vet?

Goed inwrijven, zowel met ronde bewegingen als rechte. Ik wrijf net zolang totdat het leervet goed is opgenomen in het zadel.

En ik doe maar 1 laag ja Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:03

Het hoofdstel dompel ik eens in de zoveel tijd in een bakje met lederolie. Dan een beetje afnemen en laten drogen (niet in de zon of bij de kachel ! )

Voor mn zadel gebruik ik 4 way care, dat maakt schoon en vet een beetje, maar je kleding blijft schoon als je er op zit

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:20

Op de manege moesten we de hoofdstellen altijd helemaal uit elkaar halen en dan alles met lederolie schoonmaken. Bij me zus haal ik er altijd snel een doekje met vet over heen.

diditheadoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:15

Ik heb leer-doekjes gekocht. Daar gewoon wat mee wrijven.
Of met een handdoekje/washandje lederolie op doen en in wrijven en laten drogen. Invetten doe ik meestal alleen als ze net nieuw zijn, zodat ze wat soepeler worden. Verderest denk ik dat ik het doe als het nodig is, 1x in de 2 maanden zeker wel.

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:18

Nu ik wedstrijden rij ga doe ik het om de 1 of 2 maanden. Met zadelvet 1 laagje .

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 20:43

zo ziet mijn hoofdstel er nu uit. het ois echt maar 1 riempje op 1 plek die die scheurtjes heeft. invetten maakt het niet minder helaas...

Afbeelding

Afbeelding

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:45

Nou het hoort zeker niet na 1 keer zo erg te scheuren!
Ik zou er mee terug gaan Ja

Gerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:50

hebben jullie er dan ook wel eens last van, als je je hoofdstel net heb ingevet, dat als het opgedroogt is, er witte resten achterblijven?!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 20:50

zou dat mogen ook al heb ik het nu ingevet? en teruggaan is lastig, maar kan iig bellen naar divoza mss?

ik heb geen divoza in de buurt helaas...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:53

bellen kan ook hoor, gewoon doen!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 20:55

weet jij toevallig tel.nr?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 20:55

Gerlin schreef:
hebben jullie er dan ook wel eens last van, als je je hoofdstel net heb ingevet, dat als het opgedroogt is, er witte resten achterblijven?!

is dat niet toevallig omdat je t vet niet goed uitgesmeert hebt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:56

eerst schoonmaken met zadelzeep daarna invetten,schoonmaken doe je na ieder gebruik en invetten eens in de twee weken.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:57

nee, dit mag niet kunnen. Dit zijn scheuren in het leer, dat kan nooit komen door het invetten.

nummer stuur ik je even via pb

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 20:58

_Skess_ schreef:
nee, dit mag niet kunnen. Dit zijn scheuren in het leer, dat kan nooit komen door het invetten.

nummer stuur ik je even via pb

nee, ik heb het er ook pas daarna gedaan. het invetten. die scheurtjes zaten er na 1 keer rijden al in...

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:03

ik doe mijn hoofdstel eens in de 2-3 weken, alles uit elkaar en dan invetten met een doek. zadel doe ik niet zo heel vaak, maar de beugelriemen wel, als ze droog worden vet ik ze weer in

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:03

ik heb een nieuw hoofdstel en een nieuw zadel ik gebruik dus geen ledervet, wordt mijn zadel heel vies van. ik maak het met een doekje en zadelzeep schoon en doe er daarna rapide overheen. en mijn hoofdstel nog een soort spul (weet de naam niet) die de kleur terughaalt en mijn hoofdstel laat glanzen.

larabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:09

ik doe mijn zadel en hoofdstel eerst met zadelzeep dan uitwrijven en daarna zadelvet erop en dan weer een beetje uitwrijven .in het begin deed ik er ook wel olie op maar de zadelmaker zei dat je leer daar te soepel van wordt als je het te vaak gebruikt. maar voor het begin een keer kanje het wel gebruiken ik vet het als ik merk dat het droog en vies wordt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:17

De ene keer maak ik het schoon met Cavalor lederzeep (is vloeibare in een spuitflacon) en de andere keer maak ik het zowel schoon en behandel ik het leer daarna met Cavalor Leather Shine.
De tijd tussen de beurten in is wel verschillend. Het is afhankelijk van hoe het er uit ziet, de ene keer wat sneller dan de andere keer (veel in de regen gereden, veel zweet van het paard met warmer weer enzovoorts).
Mijn oudste zadel is inmiddels ruim 11 jaar oud en ziet er nog zeer goed uit. En deze manier van schoonmaken en vetten bevalt mij goed.
Bij nieuwe spullen vet ik wel wat vaker in in het begin als het wat stugger leer is. Dit helpt het wel om sneller soepel te krijgen.

Pingui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:46

Elke keer na gebruik hoofdstel insmeren met zadelzeep (heel klein beetje op een vochtige spons en dan goed inwrijven) en eens per 2 maanden alles uit elkaar halen en insmeren met zadelvet.

@Gerlin Als je alles goed inwrijft zullen er geen witte vlekken onstaan, of je gebruik een heel slecht middel.