Daaleman vs. Hulsebosch

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Daaleman vs. Hulsebosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 12:39

Vanwege de moeilijke rug van mijn paard moet ik een zadel op maat gaan laten maken.

Ik twijfel nu tussen Daaleman en Hulsebosch. Hoor over beiden goede en minder-goede berichten.

Waar zouden jullie voor gaan en om welke reden?

Mocht ik het zadel ooit willen verkopen, wat ligt dan beter in de markt, daaleman of hulsebosch?

__inge__

Re: Daaleman vs. Hulsebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:42

Wij hebben net een Hulsebosch aangeschaft, en hij zit echt heeeerlijk! we waren bij divoza, en stalgenootje en ik gingen op dit zadel zitten, en we hadden beide gelijk iets van; dit moet m maar worden. Met daaleman heb ik geen ervaring.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:53

Zelf zou ik gaan voor Daaleman en niet voor Hulsebos, terwijl ze hier beide dicht in de buurt zitten.

Hulsebos: het was imo een hele goede zadelmaker, maar nou de 'jonge' Hulsebos het over heeft genomen hoor ik erg veel klachten, o.a. hier op bokt.

Daaleman ken ik maar 1 negatief verhaal over en voor de rest alleen positieve verhalen, daarnaast vind ik Daaleman uit eigen ervaring ook zeer kundig.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:59

Ik heb het idee dat Hulsebosch wat mooier is en fijner zit, maar Daaleman, vooral voor moeilijke ruggen, wat beter past.
Alle klachten die ik over Hulsebosch ken gaan over de pasvorm, terwijl Daaleman klanten eerder klagen over hun eigen zitcomfort. Persoonlijk vind ik Hulsebosch zadels mooier, maar heb zelf dus een Daaleman ivm lastige rug..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 13:02

Weet iemand trouwens de levertijd van Daaleman zo uit het hoofd? Kan het op hun site niet zo snel vinden.

Hulsebosch zegt op site 8 - 12 weken...

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:58

Daaleman is ongeveer hetzelfde, 2-3 maanden. Ze tellen vanaf datum eerste contact, niet vanaf opmeting.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 14:00

Iemand bij ons op stal heeft een Daaleman, super mooi zadel en zit ook erg lekker!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 14:02

batje schreef:
Ik heb het idee dat Hulsebosch wat mooier is en fijner zit, maar Daaleman, vooral voor moeilijke ruggen, wat beter past.
Alle klachten die ik over Hulsebosch ken gaan over de pasvorm, terwijl Daaleman klanten eerder klagen over hun eigen zitcomfort. Persoonlijk vind ik Hulsebosch zadels mooier, maar heb zelf dus een Daaleman ivm lastige rug..

Hier ben ik mee akkoord!
Omwille van de schoonheid van de Daaleman zadels moet je het niet doen. Ik ken heel wat andere zadelmerken die ik veel mooier vind dan Daaleman. Maarja dat is natuurlijk persoonlijke smaak. De Daaleman zadels zijn eigenlijk maar heel simpel, ook qua modellen. Maar de pasvorm is echt 100% wat het moet zijn! Ik heb ook een paard met een moeilijke rug. Ik heb al tig zadels voor hem gehad maar alleen de Daaleman past. Het comfort van je paard komt natuurlijk voor het esthetische aspect hé.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:38

Hier ook een daaleman fan. Ik heb toen ook even getwijfeld, maar vond a het prijskaartje bij hulsebosch hoog en b maken zij ook niet het zadel vanaf de kale boom passend en c omdat ik er toch veel klachten van vernam.

Daalemaan is nu 3 jaar geleden geweest en met exact 8 weken was het zadel klaar. Het was idd echt letterlijk voor mijn paard gemaakt. Over het zitcomfort hoor je mij niet klagen. Wel is het een zadel waarbij je naar mijn idee veel zelfhouding moet hebben. Ik het begin moest ik echt even stoeien, maar toen een nieuwe instructie als 1 van de eerste dingen zei 'wat zit je goed in dat zadel' had ik toch wel het idee een goede keus gemaakt te hebben.
Paard nummer 2 zal ook weer een daaleman zadel aangemeten krijgen. Het simplisme van de zadels vind ik er persoonlijk ook het mooie aan.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:14

Ik zou echt 1000% voor een daaleman geen, voor mij namelijk nooit meer een hulsebos op m'n paard. Grote leugenaar is het Nagelbijten / Gniffelen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:21

Ik heb een hulsebos gehad, mijn ervaring is dat het een prachtig zadel is, en t zit heel lekker, maar het bleef niet mooi van kwaliteit, en dan ben ik toch echt zuinig op mijn spulletjes!!!

Verder hoor je vaak dat het modelzadels zijn, ik zou nu ook voor daaleman gaan denk ik, omdat ik meer geef om de pasvorm dan om hoe het eruit ziet!! helemaal bij een paard met een moeilijke rug!!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:26

Ik kan je heel duidelijk vertellen wat het verschil is en waarom je over Daaleman meer positieve verhalen hoort dan over Hulsebos.
Hulsebos maakt de zadels niet helemaal op maat (alhoewel ze beweren van wel). Ze hebben een aantal bomen en een aantal zittingen en die combineren ze. Daaleman maakt ze wel helemaal op maat.
De reden dat Daaleman zadels vaak veel langer meegaan is omdat Daaleman de zadels van minder zacht/soepel leer maken. Hierdoor is het leer veel slijtvaster, maar zit natuurlijk wel minder zacht.
Hulsebos maakt de zittingen erg zacht, waardoor het heel lekker zit, maar wel véél sneller kapot gaat.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:27

batje schreef:

Heb je helemaal gelijk in!

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:33

Ik heb mijn Hulsebos al 8 jaar in gebruik, zit super en blijft ondanks intensief gebruik hartstikke mooi.
Nou vet in mijn zadels bijna nooit in waardoor je het leer wat droger houdt, misschien maakt dat wel uit? (neem hem alleen af met een licht vochtige doek met wat zadelzeep, en heel af en toe een likkie vet)
Ben alleen niet erg te spreken over de 'nazorg' van de firma Hulsebos, en ben voor verder onderhoud/opvullen snel naar een andere zadelmaker overgestapt.

Edit: qua lastige rug: de boom van mijn Hulsebos is flexibel, waardoor de pasvorm voor het paard ook heel comfortabel is. Inderdaad heb ik begrepen dat Hulsebos de zadels in elkaar zet uit verschillende onderdelen met standaard-maten, maar dat hoeft niet uit te maken: als de maten gecombineerd kloppend zijn voor jouw paard dan past het! (Snap je 'm nog Knipoog ?)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:48

Ja maar het probeem is dat mensen dénken dat Hulsebos heel goed zadels op maat kan maken, dus met al hun paarden met probleemruggen naar Hulsebos toe gaan. En dat werkt dus niet echt..

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:01

Nou ja, er wordt wel beter op maat gewerkt dan met standaard confectiezadels!
In ieder geval wordt de rug van het paard wel zorgvuldig opgemeten, en naar aanleiding van die metingen wordt het best passende zadel voor je in elkaar gezet .
Maar ook voor gewone confectiezadels geldt: het zou zomaar wel eens heel goed op de betreffende 'probleemrug' kunnen passen. Kwestie van veel uitproberen en goed/eerlijk advies!
Hoe dan ook: laat je goed informeren en voorlichten door verschillende zadelmakers, je hoeft tenslotte niet meteen een zadel bij ze te kopen....

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 21:40

Nee, ik snap het maar heb nu zoveel ellende achter de rug met diverse zadelmakers die al geweest zijn dat ik het nu écht zat ben om alleen maar op te draaien voor voorrijkosten en ze onverrichter zaken weer naar huis moeten omdat de 'standaard' zadels (Kieffer, Passier etc.) niet goed passen op mijn paard.

Ik weet ook dat mijn paard een maatzadel nodig heeft. Na een hele vervelende ervaring twijfel ik nu dus sterk tussen Hulsebosch en Daaleman waarbij ik wel naar de kant van Daaleman neig.

Het leer van Daaleman mag dan wat 'simpeler' zijn maar het stroeve ervan spreekt me dan wel weer aan (mijn paard zit erg moeilijk).

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:44

Mijn paard zit ook heel moeilijk en ik heb verschillende Daalemans geprobeerd, maar heb om die reden (dat het zadel niet fijn zat) ook niet voor Daaleman gekozen.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:19

De discussie gaat nu alleen over Hulsebos versus Daaleman, maar misschien een goede tip: Rene de Koning en zijn http://www.equinefit.com
Heeft zelf bij Hulsebos gewerkt maar is zijn eigen bedrijf begonnen. Werkt nu ook veel in Amerika en ik ken nu een paar mensen met zadels van hem die er supertevreden over zijn. Goede deskundige service en mooie zadels.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 22:25

am13 thanx voor de tip.

Maar juist door de vervelende ervaring ga ik toch echt wel op zoek naar een 'bekend' merk...

Liefst dus Daaleman of Hulsebosch óf iemand die aangesloten is bij de MSFC, geslaagd is voor de opleiding ook...

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:27

Goh, goed topic! Ik wilde namelijk morgen Hulsebos bellen om een zadel te laten aanmeten....ga nu toch eerst nog even verder kijken!

http://www.daaleman.nl?

Zijn er nog andere die zadels op maat maken?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:35

sjaantje schreef:
Mijn paard zit ook heel moeilijk en ik heb verschillende Daalemans geprobeerd, maar heb om die reden (dat het zadel niet fijn zat) ook niet voor Daaleman gekozen.

Het belangrijkste is dat het zadel goed op het paard past, niet dat je er lekker op zit.
Ik heb zelf een Daaleman en ik denk dat het niet het lekkerste zadel ter wereld is om op te rijden als ruiter maar op mijn paarden ligt het perfect.
Ik ben er aan gewend en rijdt er fijn op.
Het zijn kwalitatief uitstekende zadels en ik verwacht dat het er na 20 jaar nog zo uit ziet als nu.

Met Hulsebosch heb ik geen ervaring maar ik ken verschillende mensen die er wel 1 hebben en die hoor ik niet klagen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:46

Dat dat het belangrijkste is, weet ik ook wel, dat hoef je me echt niet te vertellen. Maar met 3 hernia's ga je echt geen hard zadel kopen waar je niet lekker op zit, hoor.
Verder heb ik een paard met een behoorlijk gevoelige rug, dus als het hem niet bevalt laat hij het meteen merken. Dit betekent dus dat het zadel niet alleen goed moet passen, maar ook dat de ruiter er stil op moet kunnen zitten. Als IK lekker zit, loopt het paard meer ontspannen. Natuurlijk hoort daar ook een goed passend zadel bij, maar denk je dat het dan slim is om een zadel te kopen waar de ruiter niet lekker op zit? Als je er alleen maar op zit te hopsen, wordt het paard ook niet blij.
Laatst bijgewerkt door Hoipiepeloii op 04-05-08 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:48

Nou het is wel degelijk belangrijk dat je er fijn op kan zitten...
ik heb ook altijd geroepen 'als hij maar goed ligt op het paard, je leert er wel op zitten' nou mijn houding ging compleet achteruit van dat zadel, ik kon er totaal niet op zitten, wat heb ik er een spijt van gehad dat ik die gekocht had...

heb nu een hulsebos. zitten heeeeerlijk, maar niet te vergeten is het belangrijkste toch nog dat ie goed ligt, maar toch vind ik het ook niet geheel onbelangrijk dat je er fijn op kan zitten Knipoog

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:50

Ja