wat voor 2ehands dressuur zadel heb je voor dit budget?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

wat voor 2ehands dressuur zadel heb je voor dit budget?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 16:08

Mijn lang gekoesterde droom is een dressuuurzadel en zit er over te denken nu echt de stap te gaan nemen om er ook daadwerkelijk één aan te schaffen. Ik wil dan een goed degelijk merk en mijn budget is niet zo ruim dat ik een nieuwe kan betalen. Ik heb ongeveer 600 euro te besteden, dus wordt het een tweedehands. Ik heb al eens op marktplaats rondgekeken, maar ik wil niet van een particulier kopen. Ik wil graag van een zadelmaker/ ruitersportzaak weten of het goed ligt. Omdat ik nog niet echt actief op zoek ben, en niet het gevoel aan een ruitersportzaak wil geven dat ik iets wil kopen, vraag ik het hier. Ook sta ik in een wat betere onderhandelingspostitie als ik weet wat de gangbare prijzen zijn binnen ruitersportzaken. Wat kan ik verwachten voor dit geld van een 2ehands zadel. Ik heb het dan over, stubben, passier, prestige etc. dus de goede A merken. Welke leeftijd kan ik verwachten, welke kwaliteit en staat van het zadel.

8nnemiek

Re: wat voor 2ehands dressuur zadel heb je voor dit budget?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:22

Voor 600 euro zijn genoeg mooie tweedehands zadels te vinden Lachen A-merken ook, maar wel een aantal jaren oud. Eventuele beschadigingen worden door de zadelmaker vantevoren vaak al gerepareerd.
Ik zou eens een zadelmaker opbellen of ze nog iets hebben liggen.
Bij ruitersportzaken laten passen zou ik je afraden, sommige kunnen het wel, maar de meeste verkopers hebben nooit een goede cursus hiervoor gevolgd. Tis zelfs zo erg dat je in heel veel zaken te horen krijgt dat westernzadel op álle paarden passen Nagelbijten / Gniffelen Ik denk dus niet dat die mensen een engels zadel wel goed kunnen passen Knipoog

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:05

Ik heb een jaar terug een hele nette Stübben Tristan voor € 450 op de kop weten te tikken. Heb 'm eigenlijk op de gok meegenomen, en hij bleek nog te passen ook. Een aantal maanden later heb ik een zadelmaker laten komen, die heeft 'm nagekeken en de vulling vervangen. Weet niet precies hoe oud 't zadel is, waarschijnlijk rond de 10 jaar.

Verder sluit ik me aan bij MT, gewoon een telefoontje naar je zadelmaker.

Happy hunting. Knipoog

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:07

Waar kom je vandaan? Ik kan John Kool uit Ede nl heel erg aanbevelen, die komt aan huis met zijn bus en neemt gewoon mee wat hij denkt dat je nodig hebt. En dan gewoon maar passen en proberen. Met dit budget zit je goed hoor, mijnes was iets van 300,- Knipoog En dat was een 2ehands KN. Maar die was dan ook wel heel goedkoop viavia Haha!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:07

Voor 600,- kun je een heel mooi dressuurzadel kopen van een goed A merk denk ik.
Ainsley,kieffer

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:10

heb laatst een heeel mooi kiefer wien dresuur zadel gekocht voor zeker de helft van jou budget.

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:15

Ik had het zelfde idee als jij. Voor 600 euro een goed 2e hands zadel kopen. Daarvoor ging ik naar Divoza en kwam thuis met een nieuw Rosner zadel van rond die prijs. Rosner is het huismerk van Divoza. Ik heb hem nu bijna 3 jaar en nog geen dag spijt van gehad. Volgens mijn zadelmaker was het een super zadel. Misschien is dit het overwegen waard? Een nieuw zadel kan nog helemaal gevormd worden naar jouw zit en paard.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:16

Mooi budget hoor. Ook moet dit lukken met een op maat gemaakt zadel.

Ainsly zou ik niet nemen, die staat erom bekend snel drukkingen te geven,zeker de oude types van ainsley.

Ik zou als ik jou was denken aan een JC of een Kentaur. Beide geen A merk, maar ook net wat beter dan de meeste B merken.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:22

Ik blijf dit topic even volgen, want dit is precies wat ik ook wil, en met hetzelfde budget.
John Kool heb ik eerder goede verhalen van gehoord op stal. Hij doet ook mee met bestfit zadels geloof ik?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:26

Kentaur ben ik niet zo gek van, die vind ik vaak glad op de een of andere manier.

Volgens mij doet hij idd iets met bestfit zadels ofzo? Ik weet dat hij iig heel erg fan is van de schumacher zadels en van kn. Iets te maken met het zwaartepunt geloof ik Verward

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 18:54

Ik woon in Losser, das omgeving Enschede. Ik heb tot nu toe hele goede ervaringen met Steven Walter. Ik wil denk ik geen nieuwe omdat ik een zadel wil dat zijn waarde houd. Mijn paard is 18 en gelukkig gezond van lijf en leden (klopt af op ongelakt hout) maar het kan zomaar zijn dat ik het zadel wat minder lang op haar kan gebruiken dan ik hoop. Stel dat ik een ander paard ga rijden en het zadel niet zou passen, wil ik het voor een redelijke prijs weer kunnen verkopen.

@ crossmonster; ik dacht dat op maat gemaakt heel erg duur was? Ken jij een adres waar dat kan binnen mijn budget?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:57

Nee hoor, als een zadelmaker naar je toe komt, neemt ie gewoon veel verschillende tweedehands zadels mee. en degene die het best past, die word aangepast zodat ie perfect past.
Lachen

Ik weet dat :
Het gareel, schijndel
en
Gijs Weck, Megen
en
Drunens Ruiterhuis,drunen.

Allemaal best wel een eindje rijden voor het passen.
Gewoon ff bellen.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:31

Ik heb 2 jaar geleden een prachtig Passier dressuurzadel gekocht voor 400 euro. Het zadel was nog niet eens zo oud.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:18

@crossmonster : streep nummer 1 aub door van je lijstje, z'n waardelozen zaak. Mijn zadelmaker heeft hier een nieuw zadel van hun gezien en zij meteen, ; ''Ooh wacht maar een paar maanden en dan zakt de boom door''. Zadel van €750,- aan nieuwwaarde :S

Ik zou persoonlijk voor een goed A-merk 2e rans zadel gaan. Ikzelf zit vaak in de veel lagere prijsklasse ik zoek bij zowel particulier als zadelmaker/ruitersportzaak (voordeel daarbij is dat je hem vaak kunt terug brengen en garantie hebt als er iets mis is of hij past niet).

Ik heb zelf nu een hele oude passier van 30+ en een passier van 16 beide topzadels, hoewel ze ouder zijn nog steeds goed aan te passen en gaan nog jaren mee.

Zadels kopen en aanpassen blijft een gok, maar liever een 2ehands A-merk met nieuwwaarde boven de €1000,- als een net iets goedkoper zadel die toch weer wat harder slijten.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 08:37

LovesHerPony, je haalt me de woorden uit de mond. Dat is precies de reden waarom ik een 2ehands wil. Mijn lemetex veelzijdigheidszadel bevalt heel goed, doet het prima. Maar ik schrok wel toen ik 3 keer met een seatsaver had gereden, dat het zitvlak daar onder te lijden had gehad.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:08

Ik hoorde inderdaad dat John Kool veel met KN heeft ja.
Degene bij mij op stal heeft ook 2 KN zadels bij hem gekocht meen ik. Lachen

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:05

Ik heb zelf voor 500,- een Ideal dressuurzadel gekocht, was 1,5 jaar oud en echt er zat geen krasje op. Heb even een tijdje rond moeten kijken voor ik er eentje zag die me beviel, maar het zit super en pasvorm is ook super!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 15:23

@ Amanda; ik ken dat merk niet, valt dat ook binnen de A klasse?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:31

Eind dit jaar wil ik toevallig een nieuw zadel kopen, dus heb dan een prestige dressuurzadel te koop Knipoog

In Urk heb je een zadelhandelaar en daar heb je nieuwe leren zadels voor dat geld, nu weet ik niet of het goede kwaliteit is maar je kunt er altijd kijken. Ik weet alleen niet hoe die precies heet. zadelmagazijn, of zadelhandel ik weet het echt niet hij zit in iedergeval in Urk.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 15:41

Dat is zadelmarkt en de kwaliteit is niet denderend, gebruik de zoekfunctie maar even, er is genoeg over geschreven hier op bokt Knipoog.
Overigens bedankt voor je aanbod, maar ik koop mijn toekomstige zadel via een ruitersportzaak, dan kan ik er mee terug als er wat mee is, en zit ik zelf niet te klooien met de vraag of het past of niet.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:48

Geef je groot gelijk hoor!

Zelf ga ik voor een splinternieuw zadel, hou niet zo van 2de handsspullen en vooral niet als het om me paard ze rug gaat. Nou zal het wel onzin zijn wat ik uitkraam maar zoiets zit tussen me oren! haha me eigen zadel is nog goed maar wil gewoon een nieuwe Knipoog

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:48

Je hebt ook tuigen van Ideal... weet niet 100% zeker of de zadels ook van datzelfde merk zijn, maar er staat me iets van bij. Volgens mij zijn dat wel redelijk leuke zadels.

Wat betreft de pasvorm van een tweedehands zadel... (n.a.v. bovenstaande post)... ik heb mijn tweedehands Stübben door een zadelmaker na laten kijken en die heeft vervolgens de vulling vervangen zodat deze weer aan de rug van mijn paard kan aanpassen. Nooit geen klachten gehad van 't paard. Knipoog Maar ik snap de gedachtengang wel aangezien er ook tweedehands zadels bij zitten die scheef gereden zijn.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:51

4 jaar geleden heb ik voor 75!! euro een super springzadeltje gekocht van Barnsby.

Morgen komt de zadelmaker bij me met KN en County, tweedehands zadels, prijsklasse 400 tot 600 euro.
KN en County zijn echt mijn favorieten.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:29

marquez1 schreef:
@ Amanda; ik ken dat merk niet, valt dat ook binnen de A klasse?

Ik vind het wel vergelijkbaar met een A-klasse zadel, het leer is super, kwaliteit is ook ontzettend goed! Maar of het echt een klasse A is? Maar het is niet hetzelfde als de tuigen van Ideal, de zadels van ideal zijn volgens mij vergelijkbaar met Hulsebos als ik me het goed herinner. Wel een erg diepe zit, dikke kniewrongen, maarja, dat is het model dat ik dan heb, weet niet of er meerdere zijn? Lachen..Zal de site even opzoeken voor je..Kom ik zo op terug Haha!

Even een edit. Heb het even nagezocht, de zadels van Ideal worden bij hun geleverd door Hulsebos. Maar na een aantal aanpassingen aan het zadel e.d. krijgt het zadel de merknaam Ideal. Dus kwaliteit zoals Hulsebos Lachen. Ik ben super tevreden over mijn zadel, er is in het begin heeel veel mee gereden, maar er zit geen slijtage plek op, helemaal niks. Op dit moment rij ik al een aantal weken niet ivm. rug, maar het was ook het enigste zadel waar ik zonder rugklachten op kon rijden.

http://www.idealsaddle.com

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 13:51

Ik zal de site eens bekijken, bedankt voor de link!