het grote mysterie van het elastiek van een singel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

het grote mysterie van het elastiek van een singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 21:49

Jaja.. hierbij eens een vraag hoe de gemiddelde bokker het geleerd heeft Clown

Ik heb zelf namelijk een leren singel met elastiek, en geef les aan een meisje die ook zo'n singel heeft. Zelf heb ik de singel altijd zo vast dat het elastiek aan de kant vastzit waar je de singel vastmaakt.
Dit omdat de druk op de gehele singel minder zwaar is omdat je direct bij het elastiek trekt ( fijner voor het paard), het makkelijker aan te singelen is en ik het al vaker zo gezien heb.

maar.. nu komt het.. mijn leerling heeft ook les van een andere instructrice, en die draait dus steeds de singel om met het leren stuk aan de kant waar je aansingelt. ( dus het elastiek zit ten alle tijde vast)
Haar methode is dat het elastiek juist dan minder druk geeft op de buik en het ook op deze manier hoort officieel.

nu ben ik tot nu toe nooit ergens wat erover tegengekomen, dus mijn vraag, hoe hebben jullie die singels met elastiek aan een kant vast en met welke reden? Clown

luxje

Re: het grote mysterie van het elastiek van een singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:51

mijn singel heeft aan beide kanten elastiek Clown
maar geen idee hoe het eigenlijk hoort als er maar aan 1 kant elastiek zit Bloos
Laatst bijgewerkt door luxje op 30-04-08 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

DeSa

Precies zoals jij het doet, en ook om de reden dat het een stuk makkelijker aansingelen is! Haha!

Serendipity1

Ghehe het blijft een rare boel daar Haha! Je gaat zelfs aan jezelf twijfelen? Haha! Ik weet ook niet anders dan dat het elastiek aan de aansingelkant moet, maar misschien hebben wij, en nog veel mensen die ik ken die het ook zo doen, het wel massaal fout Tong uitsteken

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 23:31

kijk.. als ik de discussie aan ga, wil ik wel 100% zeker weten dat ik het goed heb. en mjah.. eerlijk gezegd kon ik het nergens in mijn boeken vinden hoewel ik zelf bijna zeker wist dat het zo moet

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:34

Stiek "moet" aan de aansingelkant.
Maar tegenwoordig hebben steeds meer singels elastiek aan beide kanten, omdat er mensen zijn die aan beide kanten (moeten) aansingelen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:20

de zadelmaker heeft egen mij gezegd da thet stiek niet aan de zadelkant moet, omdat je dan aan blijft singelen (het stiek rekt dan mee) maar ik heb nu toch een singel zonder stiek Tong uitsteken

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 09:36

juist dan hoef je maar een keer na te singelen lijkt mij, elastiek houd zadel veel beter op de plek en je hebt meer kracht vanuit de elastiek kant om hem strakker te krijgen toch?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:36

ik heb een tijdje zo'n singel gehad, en mijn ervaring was dat de singel helemaal zo vast niet zat... De elastiek rekt gewoon uit en uiteindelijk verliest die na een tijdje de elasticiteit en is die zo geleurd dat je singel precies te lang wordt... Ik gebruik nu neoprene singels zonder elastiek.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:38

ik heb nog nooit van zo'n singel gehoord maar het lijkt mij wel prettig voor het paard, heeft iemand een plaatje ?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:39

ik heb hem ook altijd aan de linkerkant zitten het elastiek. ik singel wel aan 2 kanten, gaat eerst op beide kanten op gat 1 en dan rustig omhoog werken. maar vind het een stuk prettiger aansingelen zeker omdat ik niet zo groot ben en je snel boven je macht staat te werken met korte stoten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:42

Ik heb m ook aan de linkerkant zitten. Een singel met een goed elastiek, hoef je zelfs minder strak aan te singelen. Als stiek te los/rekbaar is, dan is de werking weg.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:43

DeSa schreef:
Precies zoals jij het doet, en ook om de reden dat het een stuk makkelijker aansingelen is! Haha!

Zo heb ik het ook gedaan. Alleen had ik in het begin geen rekening mee gehouden dat het elastiek zó ver zou uitrekken en daardoor de singel veelte groot was Tong uitsteken

[edit] voordat er verkeerde opvattingen komen. Ik had aan de kant zonder elastiek steeds 1 gaatje aangesingeld en aan de kant met elastiek 2 gaatjes. Op een gegeven moment zat ik aan beide kanten evenhoog terwijl ik nog steeds met ruim gemak een hand er tussen kreeg, laat staan nogmaal kunnen opstijgen of aandraven Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 01-05-08 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:45

Singels met elastiek zijn best gevaarlijk, omdat je snel te strak aansingelt. Als je een goed passend zadel hebt hoef je gewoon niet strak aan te singelen. Bij mij kan je altijd je hand tussen de singel en de buik steken en mijn zadel verschuift echt niet.

Bovendien moet je niet aan 1 kant aansingelen, maar aan beide kanten. Dan wordt de druk beter verdeeld.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:11

Ik heb ooit eens gehoord/gelezen/gezien dat het elastiek aan de rechterkant, dus aan de kant waar je niet aansingelt, moet zitten. Dan kun je niet te strak aansingelen. Mijn singel met elastiek is anatomisch voorgevormd en kan alleen maar dicht met elastiek aan de aansingelkant. Dus tja, volgens mij doet iedereen het weer anders en naar eigen inzicht Knipoog

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:14

Ik heb het bij de ene singel het elastiek aan de kant waar je aansingelt, bij m'n andere singel zit het elastiek aan beide kanten Lachen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:12

Een tijdje geleden had ik een instructrice die het ook nodig vond om ons manegeklantjes wat theorie bij te brengen. Een van de dilemma's die ze ons heeft voorgelegd is zo'n singel met maar aan 1 kant elastiek. We kwamen er niet uit en ze heeft het uitgelegd: sommige mensen doen het elastiek aan de rechterkant omdat je anders de singel te strak trekt bij het aansingelen, anderen doen het elastiek aan de linkerkant om juist makkelijker te kunnen aansingelen. Er zijn dus meerdere opvattingen, de ene redenering is niet perse goed of fout, de andere ook niet. Het is gewoon wat je zelf het prettigst vindt Lachen

Is het mysterie zo opgelost?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 14:40

Nagelbijten / Gniffelen ehm.. dat houdt dus in dat het mysterie van de singel inderdaad aan 2 kanten kan worden vastgemaakt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:42

Lowara schreef:
Nagelbijten / Gniffelen ehm.. dat houdt dus in dat het mysterie van de singel inderdaad aan 2 kanten kan worden vastgemaakt?

Niet het mysterie, wel het stuk met elastiek Knipoog

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:44

Mijn verzorgpaard heeft ook een singel met aan 1 kant elastiek. Het gedeelte met elastiek zit aan de kant waar je aansingelt. Maar dat kwam omdat hij in het begin te dik was en zo iets makkelijker kon aansingelen. Daarna nooit verandert en ik heb er eigenlijk ook nog nooit bij stil gestaan Vork

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:56

Het mysterie is dat je het beste een singel kunt nemen met aan beide kanten elastiek óf zonder elastiek.
Elastiek aan één kant van de singel is niet aan te raden, omdat het een ongelijke trekkracht geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:58

EmptyWords schreef:
de zadelmaker heeft egen mij gezegd da thet stiek niet aan de zadelkant moet, omdat je dan aan blijft singelen (het stiek rekt dan mee) maar ik heb nu toch een singel zonder stiek Tong uitsteken

dat is mij ook geleerd
Plus ik blijf idd ook aan het singelen als het aan de aansingelkant zit heb ik gemerkt...vindt dat echt niet werken.

Ondertussen heb ik weer zonder elastiek..bevalt me beter

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:21

luxje schreef:
mijn singel heeft aan beide kanten elastiek Clown
maar geen idee hoe het eigenlijk hoort als er maar aan 1 kant elastiek zit Bloos

heb het zelfde

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:18

het elastiek moet volgens mij aan de kant waar je aansingelt. Logisch ook. ikzelf vind ze niet zo goed omdat je daardoor veel druk aan een kant zet. Ik heb er eentje van wintec. Elastiek zit daar onder de buik in het midden. Ik vind ze echt heel goed deze singels.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:23

sommige singels rekken echt heel erg uit..

ik heb gelukkig 1tje met 2 kanten elastiek