Hoofdstel bij paard met kleine oren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Joanne1987

Hoofdstel bij paard met kleine oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:01

Ik rijd momenteel een Fries met heel kleine oren, ik heb mijn hoofdstel met een sporenbandje aan een vlechtje achter zijn oren zitten met rijden, zoals je dit vaker ziet. Zijn hoofdstel gaat ook echt af als hij bijvoorbeeld gaat grazen met hoofdstel (wat uiteraard vrijwel nooit voorkomt, alleen als hij iets in zn kop krijgt haha). Maar mijn vraag is of en mensen zijn die bekend zijn met hoofdstellen die bij didt soort paarden goed blijven zitten zonder eventueel zo'n lelijk riempje achter zijn oren.

Groetjes Joanne

Joanne1987

Re: Hoofdstel bij paard met kleine oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 12:13

veel mensen hebben het gelezen maar weten er blijkbaar niets op...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:16

Hoe kan een hoofdstel vanzelf afschuiven bij het grazen?? Ik kan me niet voorstellen dat dat gebeurt eigenlijk, zelfs al had het paard helemaal geen oren.. Dat sporenbandje heb ik ook nog nooit gezien.
Ik heb wel eens gezien bij een paard met een een-oor hoofdstel, zonder keelriem, dat het hoofdstel over de oren viel doordat een paard met het hoofd sloeg.. Maar normaal zou de keelriem het hoofdstel toch op de plek moeten houden?
Zit je frontriem misschien veel te strak, dat die het hoofdstel naar voren trekt?
Misschien kun je anders een hoofdstel met gedeeld kopstuk nemen. Daarbij zit de keelriem verder naar achteren waardoor die het hoofdstel nog wat beter vasthoudt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:21

Ik snap ook niet helemaal wat dit met de grote van de oren te maken heeft eigenlijk.
De oren horen een hoofdstel niet zijn plaats te houden, en ook een shetlander kan een hoofdstel omhouden.
Zitten je bakstukken wel strak genoeg?

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:23

ik ken een menner met welshjes. hij heeft de keelriem wat strakker dan normaal omdat zij ook hele kleine oortjes hebben.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:04

Ik kan me hier niet zoveel bij voorstellen, het afzakken van een hoofdstel.
Misschien moet je eens naar een ruitersportzaak om advies te vragen. Misschien zit je hoofdstel gewoon niet goed op maat.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:31

Ik denk dat het heeft te maken met het grote bos manen wat bij een Fries hoort.

Een relatief goedkope oplossing zou kunnen zijn dat je een stukje manen achter de oren wegknipt, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die een Fries en een schaar geen goede combi vinden. Haha!

Er staat me iets van bij dat er ook hoofdstellen zijn voor paarden die heel gevoelig zijn achter de oren. Die hoofdstellen hebben een anatomisch gevormd kopstuk wat een eindje naar achteren ligt. Heb al even gezocht op Google, maar kon zo gauw niks vinden.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 18:27

nee het ligt niet aan mij, hij heeft dit echt met alle hoofdstellen tot nu toe, het glijdt gewoon over zn oren heen, geloofde het eerst ook niet zo toen de eigenaar het zei maar het is me zondag zelf ovekomen...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:32

Keelriem gewoon strakker doen. Zorgt dat hij nog iets overhoudt maar dat hoeft niet zoveel te zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:46

Het kan zijn dat het bit gewoon te laag zit.. Maar neem aan dat je daar al aan gedacht hebt.

Verder vraag ik me af waar je de scheiding maakt van manenkam en voorpluk.. Ligt het kopstuk precies op die scheiding? Want beide friezen hier hebben er dan nooit last van, van gleiden.

Wat je ook nog kan doen als het alsnog schuift is het kopstuk invlechten in een korte hengstenvlecht. Dan schuift die niet meer en ligt goed vast.

Zou wel graag een foto zien, want kan me moeilijk voorstellen dat die af glijdt. Doet het halster dat ook?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:50

mijn fries heeft dat ook,en ook bij mij denkt iedereen dat het aan mij ligt,maar tis een heel vervelend probleem...

mijn paard heeft dus ook van die kleine oortjes,en het is echt heel moeilijk er wat op te vinden,vorig jaar hebben ze op een stal waar hij ingereden werd(ook daar floepte zijn hoofdstel er steeds vanaf),een bandje om zijn keel gedaan,en daaraan werd het hoofdstel vastgeknoopt met touwtjes als ze wat met hem gingen doen...

dat was het enigste waardoor het hoofdstel bleef zitten.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 18:52

keelriem zit tsrak genoeg, halster blijft wel wat beter zitten maar niet veel beter, heeft ie dan buiten ook niet om

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:54

Wacht eens.. kwam net toevallig een topic van je tegen TS. Het is een paard met een behoorlijke hengstenhals waarna het lijkt alsof zijn nek heel smal en kort is. Ik denk dat het een combinatie is van gladde haren/manen, breed kopstuk en die behoorlijke hals.
Al eens een heel dun kopstuk geprobeerd?

@Kimmie, jouw hengst heeft dat toch ook? En hoe zit dat bij je merrie? Glijdt die dan ook weg? Bij onze beide dames niet en de oren lijken niet extreem veel groter dan die van Erick.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:56

ja mijn hengst heeft ook een dikke hals,maar mijn merrie ook,maar daar blijft het wel gewoon op zitten...

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 18:58

hmmm zou misschien kunnen weet het eigenlijk niet, zal het wel een keer proberen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:59

doe es een foto van dit dier met hoofdstel om zodat we het kunnen zien?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:00

Liefste ook nog vanaf de zijkant zonder manen Tong uitsteken Verder niet veeleisend hoor Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:04

ik vind het egwoon wat apart en kan me er geen voorstelling van maken.
als een hoofdstel te ruim zit en je dier gaat grazen dan kan het er af glijden dat klopt.
ook bij voorwaarts staande oren glijd het makkelijker af.
maar dan lijkt het me zaak om het dier simpel niet meer te laten grazen met hoofdstel om?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:05

Een oplossing uit de mensport: Verbindt de keelriem met de neusriem, dmv een los riempje. Dan krijg je hetzelfde effect als een halster, daar zit ook een verbinding tussen de keelriem en de neusriem, tussen de kaken. Als je die strak genoeg doet krijg je het hoofdstel echt niet meer af. Probeer het maar eens met een touwtje, kun je later altijd een mooi leren riempje kopen.
Ik heb hetzelfde probleem (nouja, het is nog nooit gebeurd) met mijn Dartmoor. Die heeft hele kleine oortjes, en het hoofdstel vastmaken aan de manen vind ik altijd zo'n gedoe. Nu gebruik ik een oud hondenriempje, en daar verbind ik de keel- en neusriem mee. Hoe hard je ook aan het hoofdstel trekt, je krijgt het niet meer af. Wel zo veilig!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 19:07

zal het eens proberen, he niet echt een foto die naar jullie wens is, de enige foto's die ik heb staan in mn profiel

sannetotilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:11

Afzakken van een hoofdstel als het paard zijn hoofd erg naar beneden doet, vind ik ook maar een beetje vreemd.. dan zitten inderdaad denk ik je keelriem,neusriem en de bakstukken niet goed genoeg vast. Scheve mond Wat je ook kan doen, is een klein hengstenvlechtje maken, van een stukje haren achter het kopstuk en dan naar voren vlechten en doorvlechten in de voorpluk, zodat dit het hoofdstel vast houd. (dus dan gaat je vlechtje van achter het hoofdstel over het kopstuk en weer naar voor.) dit heb ik wel eens bij een welshje gezien omdat deze zelf zijn hoofdstel uittrok Clown Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:13

Joanne1987 schreef:
zal het eens proberen, he niet echt een foto die naar jullie wens is, de enige foto's die ik heb staan in mn profiel

wat voor maat hoofdstel heb je er om?
zou het helpen als je een kleiner kopstuk zou nemen?
dus een voor een pony?
krijg je wel wat een samengesteld hoofdstel maar wie weet werkt dat?
zie nu inderdaad wel dat zijn oortjes klein zijn en anders op zijn hoofd staan,heb ook het idee dat zijn nek niet helemal meewerkt aan een goede ligging van het hoofdstel.

zo heb ik een pony zonder kin...daar blijft dus geen enkel sperriempje achter liggen Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door ellepel op 30-04-08 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 19:14

zal mn hoofdstel dan nog maar eens gaan controleren voor de 100ste keer, zal voor het eerst zijn na al mn paarden dat het op een ander manier zit en dus niet goed...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:16

ik heb geen idee hoor,maar misschien dat het net helpt een kleiner kopstuk?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:18

heeft geen zin ,ik heb hier ook diverse hoofdstellen geprobeerd,maar alles gaat eraf..erg vervelend,met longeren als hij maar zijn hoofd naar buiten stelt,floep hoofdstel eraf...

dat bandje achter zijn keel was het meest effectieve wat we konden bedenken,en waardoor het hoofdstel bleef zitten.

maar ik maakte bv laatst foto's van mijn fries los in de bak,met hoofdstel,en met een paar keer schudden floepte het zo van zijn hoofd af... Clown