Cair OF geen cair in je zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zazoeyou

Cair OF geen cair in je zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 18:59

Wat zeggen jullie???

Wel cair omdat??

GEEN cair omdat??

Ben even nieuwgierig omdat ik twijfel tussen de wintec isabell werth met cair OF zonder cair

Niggie

Re: Cair OF geen cair in je zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:01

Ik heb met Cair. Vind het gewoon super fijn, maar of dat het nou persee beter of slechter is??

Krullenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:48

ben ook benieuwd wil namelijk ook een wintec zadel aanschaffen en weet ook niet of ik beter 1 met of zonder Cair moet doen

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:10

De 1 zegt niet aan beginnen WANT opvullen kost dubbel zo duur Knipoog

Ander zegt juist wel cair want opvullen is helemaal niet nodig + drukplekken worden voorkomen

Maar tja stel dat de kussens van cair niet mooi aansluiten?? dan ben je dus ontzettend veel geld kwijt aan het pasbaar maken

Terwijl je met wolvulling zo klaar bent Vork

Moeilijk dit,,pffff

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:09

Geen cair, drukplekken worden ook nog al eens door de middendeel van de twee kussens veroorzaak. Ieder kussen bestaat namelijk uit twee kussens.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:20

Een misvatting is dat je cair/flair niet zou moeten 'vullen'. Ook deze kussens moeten bijgepompt worden om aan te worden gepast aan de rug van het paard. Wel is dit natuurlijk veel goedkoper. In aanschaf ligt een flair zadel wel hoger dan een wolgevulde. En om flair in te laten bouwen kost dat ongeveer 400 euro.

Als je het geld hebt zou ik zeker voor flair gaan. Zelf heb ik nu m'n zadels op wol maar overweeg om bij 1 zadel flair in te laten bouwen. Dit vooral omdat mijn paardje rugproblemen heeft waardoor een zijde altijd wordt opgedrukt. (=vaak vulling laten vervangen of als het nog kan het kussens laten kloppen). Flair zou daarbij dus voordelen geven omdat het goedkoper is om wat lucht erbij in /eruit te doen.

Bijvullen kost je telkens 50 euro. Vorig jaar heb ik het 2 of 3 keer laten doen dus ja wat is dan voordeliger? Maar bij mijn andere paard heb ik nu al een jaar dezelfde vulling en deze is na controle nog steeds goed bevonden.

Mijn zadelmaker(s) (van triest uit ruinerwold, tom vd brink uit nijeveen) zijn er ook enthousiast over. (dwz flair in een barnsby, kn e.d. ik weet niet hoe hun denken over het cair systeem van wintec). Het zou nog meer vrijheid geven.

Succes met je keuze.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 07:31

Cair systeem is dus géén pompsysteem, maar twee foamzakjes. Daar kunnen sommige zadelmakers wol bij plaatsen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:57

cair en flair zijn idd twee heel verschillende dingen Ja
kwa systeem, opbouw , materialen en opvul mogelijkheden

flair kun je telkens weer heel makkelijk (laten) aanpassen door lucht weg te halen of bij te pompen n de verschillende kamers
bij cair is dit niet het geval ,
bij de kussens vullen is het moeilijker om er wol bij te stoppen, ik ken ook mensen die uiteindelijk de cair hebben laten verwijderen en er wol in hebben laten stoppen

persoonlijk kies ik bij wintec voor de versie zonder
omdat ik er niet van overtuigd ben dat het cairsysteem echt zo goed is op de lange termijn

Super_Lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:50

Met cair! Ik heb de Bates caprilli cair springzadel. Heeeeerlijk....

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:03

Ik heb ook een zadel met Cair en loop nu tegen het probleem aan dat mijn paard iedere keer na het rijden een kleine drukking naast de schoft heeft.
We hebben inmiddels de boom verwisseld maar dit helpt niet en de zadelmaker komt nog een keer terug.

Of dit met een beperkte opvulmogelijkheid bij een zadel met Cair te verhelpen is weet ik niet, dat is gewoon een nadeel.
Ik wel een 500 en men zegt dat de 2000 en Pro een betere pasvorm zouden hebben.

Verder zou ik als het zadel goed op je paard ligt zeker voor een zadel met Cair gaan, want volgens mij is het veel prettiger voor je paard.

Suc6 met het maken van jullie keuzes!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:09

Ik heb de Wintec Cair 500, en ik wil niks anders meer!
Ik vind hem heeeeerlijk zitten Ja En m'n paard loopt een stuk ruimer/vrijer Lachen
We hebben weer plezier in het rijden! Haha!

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:14

Ik heb van de zadelmaker gehoord dat cair alleen nut heeft voor jou en je paard wanneer je meer dan 70kg weegt

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:16

Ik weeg 50 kg, maar merk wel verschil Ja

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 14:10

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 14:59

Mizora schreef:
Isabell Werth is er trouwens geloof ik alleen met, of de zadelmaker moet het eruit halen.

Trouwens nog wat links over cair:
[HAR] Opvullen wintec MET cair systeem?!?
[HAR] Cair systeem
[HAR] Cair System

Isabell werth is ook zonder te verkrijgen,,overigens wil ik hem uit duitsland halen 615euro compleet
OF uit america,, 440dollar..MAAR ik weet niet hoeveel dat omgerekend is naar euro's Vork

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:28

ik heb een isabell werth met cair en het zit heerlijk ten eerste Haha! en danae hier op bokt (nancy soort paardenfluisteraar nou ja niet alleen paarden maar alles en iedereen) en vertelde allemaal dingen die klopte en zij niet weten kon, en ze vertelde dat olja dit zadel veel lekkerder vind zitten dan haar vorige zadel (wintec 2000 zonder cair)
ja duitsland is niet duur en je moet er toch rekening mee houden dat je invoerrechten moet betalen vanuit amerika Cool

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:09

440 dollar is 279.4 euro

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:30

Verschillende meningen dus.
Ik zit ook na te denken over een wintec met cair Lachen

Dacht dat cair/ flair hetzelfde was, maar blijkbaar niet Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:58

Misschien dat een kiekje erbij makkelijker visualiseren is voor jullie, dit is cair:

Afbeelding
Afbeelding
Stukje schuim, met een plastic paneel erom heen.
Niets meer, niets minder. Doordat er gaatjes in het schuim zitten, zit er lucht tussen.
Zeer ruime vertaling van ' lucht in je zadel' dus, door Wintec.

De panelen zijn in de winter ook nog eens harder. Tevens is het niet aan te passen.

Gewoon zonder cair kopen, scheelt genoeg geld, en eventuele ellende.

@TS, ik zou de werth in USA kopen, zeker nu de dollar zo laag staat!

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:29

Kijk eens bij :http://www.reiterlive.de/index.php?osCsid=184a2b722acaadb677c85a35a3a797d0

Verzendkosten zijn 19,90 maar het schilt genoeg in de prijs. Ik wil ook nog een wintec voor buiten en springen kopen die ik daar ga bestellen. Knipoog

Cair is niks, hard stukje plastic. Voelt niet zachter aan dan wol. Wol kun je makkelijk aanpassen cair niet. Ik ben nooit CAIR fan geweest het is me zelf afgeraden door ruitersportzaak en ik hou het bij wol. Wil ik een luchtzadel dan kies ik echt Flair.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 19:48

Bourrelier schreef:
Misschien dat een kiekje erbij makkelijker visualiseren is voor jullie, dit is cair:

Afbeelding
Afbeelding
Stukje schuim, met een plastic paneel erom heen.
Niets meer, niets minder. Doordat er gaatjes in het schuim zitten, zit er lucht tussen.
Zeer ruime vertaling van ' lucht in je zadel' dus, door Wintec.

De panelen zijn in de winter ook nog eens harder. Tevens is het niet aan te passen.

Gewoon zonder cair kopen, scheelt genoeg geld, en eventuele ellende.

@TS, ik zou de werth in USA kopen, zeker nu de dollar zo laag staat!

OHW jeetje zeg Wow! DAT had ik niet verwacht...
Ik dacht echt dat het lucht was.. Vork
Maar dat is gewoon schuim,,zoals een matras Haha!
Tja,, als dat nou 1 geheel was?? maar dan doen ze het ook nog eens in 2 delen??per kussen??

Tja,, dan ga ik liever voor wol Cool

Jeetje zeg,, dat had ik echt niet verwacht bij het woord CAIR Vork

Bedankt voor de foto,, zo helderd het wel op,,maakt de keus in 1 klap heel simpel Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:57

zazoeyou schreef:
Tja,, als dat nou 1 geheel was?? maar dan doen ze het ook nog eens in 2 delen??per kussen??

Dit is de helft van het rechterpaneel. En dan door de midden gesneden. Het is dus een deel per kussen.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:02

Mijn zadelmaker raadde t Cairsysteem ten zeerste af omdat veel paarden er rugproblemen door krijgen. Het "stuitert" op de rug van je paard. Hij vergeleek het met een skippybal onder je zadel...

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 06:02

Overigens was ik gisteren bij Divoza,, even zadel op isabell werth gezeten..

Ik ben alleen leder gewend en dan o.a BR kieffer prestige etc..
MAAR de isabell zat echt heerlijk, super zelfs Vork

Had op mn 1e paard (al wel 10 jaar geleden) een wintec 500dressuur liggen,, MAAR dan zit dit toch heeeel anders,,

Vind hem echt lekker zitten

Maar wat ik zeggen wil??

Medewerkster van divoza vertelde mij dat zij ook dit zadel heeft MAAR de cair heeft laten vervangen voor wol Pling

Om heel veel redenen die hierboven ook al beschreven staan Pling

In het begin liep haar paard er super op,, maar na 4mnd kreeg hij drukplekken en ongelike bespieringen,,OOK vertelde ze mij dat het zadel in de winter(kussens) zo hard waren als steen!!

Ze was verplicht het zadel mee naar huis te nemen want anders kon ze gewoon NIET rijden..

Nu ze de kussens vervangen heeft voor wol(4 maanden na aankoop) "zij ze" was haar paard er 10x beter van geworden,, en heeft het zadel inmiddels minimaal 5jaar Pling

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:18

Ze zijn wel een beetje tegenstrijdig bij Divoza Nagelbijten / Gniffelen ik was er vorige week vrijdag en daar werd Cair door de twee medewerkers nog helemaal opgehemeld Nagelbijten / Gniffelen

Heb me even wat meer verdiept in het cair/flair idee, flair is wel echt een mooi systeem!