Welk bit gebruiken jullie en waarom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Welk bit gebruiken jullie en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 15:51

De vraag is simpel: welk bit gebruiken jullie en waarom?

Zacht, hard, jong paard, druk paard ... kortom alles!

Dus als je wil: barst maar los!

blensink

Re: Welk bit gebruiken jullie en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:00

Ik gebruik bij mijn jonge paard geen bit Haha! .

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 16:01

blensink schreef:
Ik gebruik bij mijn jonge paard geen bit Haha! .

Oeps ja ... sorry schaam schaam, ook een mogelijkheid natuurlijk ... maar hoe laat je hem dan
bijvoorbeeld stoppen als hij zin heeft eens flink te rennen?
Ben erg geïnteresseerd!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:04

Op je zit Knipoog

ik gebruik momenteel weer een enkelgebroken trens..

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:04

Met je zit? En zonder bit heb je toch een andere optoming waar je een paard mee terug kunt rijden. Lachen

Ik rijd momenteel met een ongebroken bitje, dit omdat mijn paard daar het fijnste op loopt!

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:05

9 jarige NRPS. 62.5 procent arabisch dus lekker heet paardje. Ik reed hem eerst altijd op enkel gebroken watertrens, maar dat reed gewoon niet goed voor mijn gevoel. Toen heb ik een dubbel gebroken bus trensje gekocht met bol middenstuk en dat lag ook een stuk rustiger in de mond. Haha!

JoCo @ EEN BIT IS NIET OM JE PAARD TE STOPPEN... Tuurlijk mag je hem wel een ophouding geven, maar voornamelijk op je zit moet je een paard stoppen.... Het is niet aanvallend bedoelt hoor Knipoog Dat is iig mijn mening

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:06

Ik rij op een gewone enkelgebroken trens met mijn half pensionpaardje. Het is een BWPtje van 16 jaartjes jong en hij heeft pit als het hem uit komt Lachen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 16:07

Joonsel schreef:
Met je zit? En zonder bit heb je toch een andere optoming waar je een paard mee terug kunt rijden. Lachen

Ik rijd momenteel met een ongebroken bitje, dit omdat mijn paard daar het fijnste op loopt!

Ja oké maar ik kan me toch wel voorstellen dat een jong paard soms eens lekker goesting heeft om te rennen ...
ongeacht hoe zeer je hem ook tracht terug te rijden op de zit?

Een ongebroken bitje, is dit dan zacht of valt dat eerder onder een strenger bit?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 16:09

kimmysan schreef:
9 jarige NRPS. 62.5 procent arabisch dus lekker heet paardje. Ik reed hem eerst altijd op enkel gebroken watertrens, maar dat reed gewoon niet goed voor mijn gevoel. Toen heb ik een dubbel gebroken bus trensje gekocht met bol middenstuk en dat lag ook een stuk rustiger in de mond. Haha!

JoCo @ EEN BIT IS NIET OM JE PAARD TE STOPPEN... Tuurlijk mag je hem wel een ophouding geven, maar voornamelijk op je zit moet je een paard stoppen.... Het is niet aanvallend bedoelt hoor Knipoog Dat is iig mijn mening

Ja tuurlijk sorry ik druk me verkeerd uit ... ik bedoelde een jong fris paard dat eens echt goesting heeft van 'huppa hier gaan we' en dan vroeeeeeeemmmmmmm

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:09

Het is een trensje he, dus niet streng oid. Ik vind het fijn omdat het niet kan scharen dus het bitje kan niet tegen het gehemelte steken.

Een bit stopt een paard niet, als ie gaat dan gaat ie. "Als je een paard wilt stoppen met een bit, moet je het om de benen binden!" Dat is mij altijd geleerd.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:16

Haha joonsel daar sluit ik me bij aan Tong uitsteken
Oke joco...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:17

Ik heb een gewoon huis-tuin-keukenpaard, en die wordt gereden met een huis-tuin-keukenbit.

En dubbelgebroken watertrens van K&K. Dit laatste omdat dit bit even wat zwaarder is, dikker is en het heeft een andere hoek als de meeste dubbelgebroken bitten en hij het daardoor fijner aanneemt. Daarnaast zorgt het materiaal voor wat extra speekselvorming en daardoor meer lossigheid in de kaken.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:48

ik rij bij mijn 36 jarige die het enorm leuk vind om keihard te galloperen met een enkelgebroken watertrens. bij mijn 3 jarige heb ik een dubbelgebroken watertrens, rij ik nog niet mee, alleen om er aan te laten wennen en longeer daar dus aan, maar daar reageert ze zo aan de hand prima op. die heb ik bij mijn 36jarige ook geprobeert.. alleen reageert die dan totaal niet meer op me.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:52

Ik reed bij mijn 4jarige welke vaak genoeg een leuk grapje in petto heeft met een lerenstang .....en nu met een gebrokenwatertrens met dat latex erom heen, deze pas sinds een aantal dagen dus daar kan ik nog niet zoveel over zeggen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:08

Een vrij dunne dubbelgebroken bustrens, waarbij het middenstukje gebold is. Mijn paard heeft een klein mondje en met een dik zwaar bit kan ze niet zoveel. Ik heb dit bit omdat het voor haar rustig in de mond ligt en het zacht inwerkt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:21

JoCo schreef:
De vraag is simpel: welk bit gebruiken jullie en waarom?

Zacht, hard, jong paard, druk paard ... kortom alles!

Dus als je wil: barst maar los!

wel , edda gaat dalijk tot aan december (ze moet echt iets gaan doen momenteel ivm spek en er aan toe zijn , maar in december is ze pas oud genoeg voor onder de man aan de slag te gaan , en misschien wacht ik nog langer, ligt er een beetje aan )
opgeleid worden aan de longe en de lange lijnen
die krijgt een hel simpel dubbelgebroken bustrensje als eerste bitje
vrij dun, maar ja, zoveel ruimte is er daar binnen allemaal niet , en voor de vorm (gehemelte, tong, lagen) lijkt dubbelgebroken de wijste keuze,
bustrens is omdat het nu eenmaal even zo uitkomt dat ik er nog 1 in de juiste maat heb liggen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:21

Ik rij Falco met een simpele enkelgebroken bustrens. Waarom? Simpel bit waar hij goed op loopt. Waarom dan iets anders kiezen?

Chaddie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:56

Ik gebruik een Watertrens omdat deze geloof ik niet scherp is. Mijn pony is niet erg gevoelig, maar reageert goed, dus waarom zou ik een andere kopen?? Lachen
In de tijd dat hij wat moeilijker was heb ik wel eens geprobeert om met een dikke dubbel gebroken bit te rijden, maar op een een of andere manier accepteerde hij dit niet en bleef er tegen in komen. Ik rijd dus gewoon met mijn oude bitje. Mijn pony is trouwens nu 9 jaar oud.
Hij is nu super braaf, ik mag bijna naar de L2!!!:D Ik heb nu 9 winstpunten!! Met deze wedstrijd , heb ik 3 wintpunten gehaald!!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 18-04-08 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reclame verwijderd.

Kobus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:58

Ik rijd op een dubbelgebroken watertrens Lachen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:59

JoCo schreef:
Oeps ja ... sorry schaam schaam, ook een mogelijkheid natuurlijk ... maar hoe laat je hem dan
bijvoorbeeld stoppen als hij zin heeft eens flink te rennen?
Ben erg geïnteresseerd!

Het antwoord is ondertussen al gegeven, inderdaad op zit Knipoog .
Mijn paard is bitloos ingereden en reageert heel goed op zit en stem.
Als het nodig zou zijn heb ik natuurlijk ook een hoofstel wat evt inwerkt om terug te nemen.
Als je meer wilt weten mag je me best pben.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:20

Ik heb altijd gereden (en ingereden) met een dubbelgebroken watertrens. Later een enkelgebroken geprobeerd, maar dubbelgebroken liep die fijner op dus heb die maar ingelaten Lachen.

Maar mijn eigen poown wil ik bitloos gaan proberen, kijken of dat wat is

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:35

enkelgebroken watertrens..
gewoon simpel bitje, want hou niet van al die poespas aan een bit.. een paard moet gewoon kunnen lopen op een enkel/dubbel gebroken trensje

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 20:38

immii_clarr schreef:
ik rij bij mijn 36 jarige die het enorm leuk vind om keihard te galloperen met een enkelgebroken watertrens. bij mijn 3 jarige heb ik een dubbelgebroken watertrens, rij ik nog niet mee, alleen om er aan te laten wennen en longeer daar dus aan, maar daar reageert ze zo aan de hand prima op. die heb ik bij mijn 36jarige ook geprobeert.. alleen reageert die dan totaal niet meer op me.

Even totaal off-topic maar 36 jaar en je rijdt er nog steeds op?! Ik val bijna van mijn stoel!!!
Vind ik hélemaal supergeweldig! Afgod
Welk ras is het als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:57

Ik gebruik geen bit. Omdat het niet nodig is en omdat ik een stuk ijzer in de mond van m'n paard geen aangename manier van samenwerken en communiceren vind.

@JoCo: een bit is geen rem. Knipoog

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:32

Ik rij met een vrij dikke dubbelgebroken koperen/aurigan watertrens (KK Ultra).
Heel fijn bitje, nog nooit problemen mee gehad en denk ook niet dat ik dat ga krijgen Knipoog