Gevaarlijk of niet ? terugsteken stijgbeugelriemen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

olgamaria

Gevaarlijk of niet ? terugsteken stijgbeugelriemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 21:03

Van mij uit mag niemand op mijn paarden het restant van de stijgbeugelriem terug steken in het lusje op het zadel tijdens het rijden.

Ik heb aangenomen dat dit lusje er alleen opzit voor het opsteken van je beugel na het rijden.

Zelf heb ik hier een enorm gevaarlijk ongeluk mee gehad in het verleden namelijk dat toen ik van mijn paard werd gebokt ik met mijn voet door de beugel schoot (overgens een gewone rijlaars in een niet te grote beugel) en ben zo'n 100 meter achter mijn paard aangesleurd omdat mijn beugel wel goed van de goedwerkende haak afschoot maar bleef hangen aan het lusje waar ik op dat moment mijn stijgbeugel riem had doorgestoken.
Ik heb een flinke tijd plat moeten liggen door een zware hersenschudding en een behoorlijke klap op mijn rug ( wel met cap op)

Toch zie ik erg vaak hier op bokt dat zowel particulier als manegelessen dit toch doen!?
Ziet verder niemand hier het gevaar van in of ben ik een beetje te para?
Zijn er maneges die dit ook verbieden?

Graag jullie meningen en ervaringen...

( mocht iemand een duidelijke foto/plaatje hebben ter verduidelijking)

mait

Re: Gevaarlijk of niet ? terugsteken stijgbeugelriemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:08

ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit over nagedacht heb,... maar ik heb altijd mijn uiteinden door de lusjes.
je hebt natuurlijk wel een punt, ookal is mijn paard niet zo'n verschrikkelijk duveltje Duivel het kan natuurlijk altijd gebeuren.
Maar ik geloof dat die lusjes er wel zitten om ook tijdens het rijden de uiteinden in te doen... Dat je dat niet doet is nieuw voor mij Knipoog ik heb het altijd al zo gedaan/aangeleerd.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:06

Ik vind je helemaal niet zo paranoïde hoor! Het is inderdaad wel een punt om over na te denken. Ik ben overlaatst ook met m'n voet in de beugel blijven steken, gevolg: alles wat kon breken en afscheuren was dan ook gebroken en afgescheurd... gewrichtsbanden, ligamenten, enkelgewricht in drie stukken gebroken, kuitbeen gebroken... een half jaar heb ik moeten revalideren... Ik vind het geen overbodige luxe om daar eens bij stil te staan...

Bij mijn endurance zadel heb ik de uiteinden van de beugels ook niet door zo'n lusje steken (in feite heb ik zelfs helemaal geen lusje om het door te steken). Heb de gesp van de beugelriem beneden zitten en rond de beugelriemen zitten passanten met klittenband om het boeltje bij elkaar te houden... ook mijn beugels zelf zijn van de nodige veiligheid voorzien. Zo draait mijn beugel 360° mee, waardoor bij een val mijn voet er heel gemakkelijk kan uitglijden en ze zijn voorzien van korven zodat mijn voet niet kan doorschieten.

bij mijn dressuurzadel steek ik de lusjes ook niet door zo'n passant.... Ook hier zit de gesp beneden aan de beugel en deze beugels zijn voorzien van een vering zodat de beugel ook mee kan bewegen met mijn voet, zodat die er ook makkelijker uitschiet moest ik vallen...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:07

dan had jij een sterk lusje, die lusjes zijn volgens mij zo gemaakt dat ze echt wel kapot gaan als er een flinke kracht op komt.

die lusjes zijn er juist voor om tijdens het rijden de uiteinden erdoor te doen. dan kan het uiteinde van de beugelriem niet omhoog kruipen onder je bovenbeen. dan kan behoorlijk zeer doen!

Riejanne1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:10

mijn beugelriemen zitten onder het zadel, en daarbij komt dat ik ze op ze allerlangst heb, dus geen "stukje" meer overheb Bloos . maar er is zeker iets voor te zeggen!

dianne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:11

Ook nooit bij nagedacht, heb ze eigenlijk altijd in de lusjes. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:12

Ik wilde het net zeggen! Als ze er bij mij nog niet doorheen zitten dan merk ik dat snel genoeg (dat zit echt niet fijn onder je kuit!) en doe ik ze er alsnog doorheen..

Bij ons op de manege gaven ze er nooit aandacht aan, verboden is het dus niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:13

Ik ken meerdere lusjes die zonder val al kapot gaan Lachen
Maar die lusjes zijn niet alleen voor het opsteken bedoeld, maar vor onder het rijden dat er geen irri uiteinde zit

Maar ik heb aan mijn zadels veiligheids beugels hangen (quick - outs) dus ik maar me er minder druk om Lachen
Ik ben wel echt voorstander van veiligheidsbeugels. Ik heb dus 2x iemand zien hangen, ook met gewone rijlaarzen.

Oceans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:37

Ik heb er ook nooit bij stilgestaan.
Vroeger bij mijn vorige zadel zaten ze er altijd door maar nu draag ik mijn gespen naar onder.
Ook als ik ze terug normaal zou hangen zou ik ze er niet doorsteken omdat de lusjes dan uitrekken en dat vind ik niet mooi.

skatja23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:14

Daar heb ik eigenlijk nooit over nagedacht, dacht dat ze er juist in moesten.
Weer iets geleert Clown

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:20

Ik ben ook een keer in mijn beugel blijven hangen, getrapt door mijn paard omdat ik hem perongeluk had getrapt. Meneer schrok toen zo dat hij meteen stilstond(L). Mijn beugelriem schoof langs dat ijzeren dingetje die openschoot. dat wsa mijn redding geweest toen. Nu heb ik gewoon veiligheidsbeugels, voor als er iets mocht gebeuren. Die 3meter achter mijn paard hebben de rest van mijn leven licht beïnvloed. ik heb meteen toen hij van mij werd stijgbeugels met elastiek gekocht:). Het zal mij nooit meer gebeuren:).

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:48

Mij is niet bekend dat er maneges zijn die dit verbieden, immers de manegezadels met bijbehorende beugelriemen zijn meestal volgeprikt met gaatjes om iedereen te kunnen laten zitten. Als er dan een korter persoon in het zadel zit is het niet fijn voor een paard om die lange uiteindes in z'n flanken te voelen kletteren. Vandaar dat die wel eens opgestoken worden.

Ik zou zeggen: meid...geef even 119,90 euries uit aan die safestyle stijgbeugels en je hebt een (kop)zorg minder. Bovendien maak je meteen fashionstatement. Knipoog

Als je dat te duur vindt: Divoza heeft ook van die klipjes te koop die je beugel losklikken mocht je onverhoopt vallen. Nadeel van die dingen is dat ze al losklikken als je paard gaat bokken en je komt ff raar in je beugel terecht.... Sigaar

Succes!

AylaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:31

Ik doe hem zelf ook altijd in het lusje, maar ik heb daar nog nooit overnagedacht eigenlijk! je kan toch ook je beugelriem onder je zweetblad doen? Is dat neit goed dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:32

beugelriemen eronder vind ik zonder veiligheidsbeugels wel echt gevaarlijk.
Je beugel kan dan nooit van dat haakje af glijden Lachen

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:35

even een vraagje: wat bedoel je presies? Zoals op plaatje
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VA6TAPRD.jpg

? gewoon door het lusje dat op je zadel zit, of nog een keertje terug erinsteken? (en ja, ik weet dat het zadel verkeerd lijkt te liggen, maar zit niet goed stevig vast, was alleen voor foto.)

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 18:05

ja Kapi_dust dat bedoel ik ..

Veiligheidsbeugels zijn natuurlijk een oplossing maar zelf heb ik totaal geen last van het loshangende gedeelte onder mijn kuiten.

Runningkawa
Dan had ik waarschijnlijk de pech van een supersterk passantje , maar ook in de toekomst ga ik niet zitten afwachten of ik weer een koppig passantje heb of eindelijk eentje die het wel begeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:07

Ik denk dat je idd die pech had Ja
Ken zoveel zadels waar ze kapot zijn zonder val Lachen

Dat je niet gaat wachten kan ik begrijpen Ja
En dat je mensen wilt waarschuwen ook Ja

Ik ben zelf een echte voorstander van de veiligheidsbeugels. Lachen

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:16

ik heb dat er nog nooit doorheen gestoken, op de manege werd het gedaan maar ik vind het zelf niet eens prettig zitten (vraag me niet waarom Clown )

en wat betreft veiligheidsbeugels: die had ik.. Jammer genoeg zijn die niet bestand tegen stuiterpaarden, kon om de 5 minuten of het rondje afstappen om mijn stiek te gaan zoeken - bij steigeren, bokken en wegspringen schoot die er meteen af, geheel olgens de gebruiksaanwijzing Haha! maar dus niet gemaakt voor mijn verzorgpony, vandaar dat die van mij op zolder onder liggen te stoffen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:17

Bij de quick-outs heb je geen elastiek Lachen
Ze bevallen me al ruim 10 jaar uitstekend Ja

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:24

ik vind het juist vervelend zitten. heb ze dus gewoon los naar beneden. nou ben ik vrij lang dus heb nooit veel over.

verder vind ik het veel gevaarlijker met beugels onder het zadel wat ik nog vrij vaak zie. als ik dan een keer op dat paard rij doe ik de beugels gewoon eroverheen. dat andere rijdt ook niet lekker

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:06

Met veiligeheidsbeugels zou dit, blijven hangen in je beugel, tot het verleden kunnen behoren.
Bij mijn weten zijn de lusjes er wel voor bedoelt om het restand van je beugel door heen te doen.
Als je rijd met goede veiligheidsbeugels, dan kun je niet blijven hangen. Althans dat zou niet mogelijk horen te zijn.

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 08:42

Maar josie wat is dan nog het nut van de veiligheidshaak op je zadel?

Het lijkt me nog een heel gedoe om heel paardrijland aan de veiligheidsbeugels te krijgen aangezien de prijzen aanzienenlijk hoger liggen dan die van de standaard beugeltjes, terwijl er eigenlijk al een goed werkend systeem op het zadel zelf zit (hoort te zitten) wat je dan ( bij mijn ervaring ) blokkeerd door gebruik te maken van het passantje.

Ik heb het geluk gehad dat ik tijdens mijn tochtje naast mijn paard als bezem niet tussen de benen van mijn paard ben beland maar ''gewoon een paard had dat hard ging galloperen'' anders had ik denk ik maar enkele meters nodig gehad om blijvend letsel op te lopen.

Dus ik snap zeer zeker het voordeel van de veiligheidsbeugels maar die had ik niet in mijn geval en met mij heeft het meerendeel die nog niet.

Moet je dan eerst half verongelukken voordat.. of is het stiekem toch een stukje voorlichting?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:51

Ik heb de riemen ook nooit door de lusjes, vind dat vreselijk zitten. (heb wel de beugelriemen afgeknipt op 3 gaatjes na het gat wat ik gebruik)

Ik rij op mn dressuurzadel met safestyle beugels en die zijn echt super.

Aan mijn vzh zadel (gebruik ik alleen 1x per 2 weken voor springles) heb ik die simpele veiligheidsbeugels, maar zonder het elastiek (dat knapte al toen ik het erom wilde zetten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:26

Toch werkt dat haakje heel vaak niet hoor Lachen
Ook niet als je het uiteinde niet door dat passantje doet.
Dus alleen op de werking van dat haalje vertrouwen... niet mijn ding Lachen

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:30

Voor minder dan 10 euro koop je hoesjes voor je beugelriemen.
Dan hangt de gesp naar beneden met het hoesje om de gesp en de riem heen. Dan heb je dat lusje niet nodig. Het is iets meer werk om de beugels korter te maken, maar daar krijg je vanzelf handigheid in. Bijkomend voordeel is dat die dikke gesp niet in je dijbeen drukt.