Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Natuurlijk zal je er wel wat aan moeten wennen, maar daarna zit je wel stevig.Yinka schreef:Ik heb zelf een Barefoot London. Die geeft best wel wat steunNatuurlijk zal je er wel wat aan moeten wennen, maar daarna zit je wel stevig.
Het handige aan boomloos is dat je testzadels hebt.
Kijk maar rond op http://www.boomloosrijden.nl
sifra01 schreef:Volgens mij kun je het beste gewoon een zadel nemen waar je zelf lekker op zit. Ik doe met zadelmak maken (bijna) overal mn oude kn dress. zadel op.
Ideaal toch, als het zadel meegroeit? Je voelt je paard ook beter aan, wanneer hij gespannen is, en je een bok kan verwachten.. EmptyWords schreef:misschien een 2e hands zadel? dat is minder duur en alsje een oude neemt ook niet zo zonde als je paard er rare fratsen mee uithaalt ik zou voor een vzh of dressuur gaan...(maar dat is meer wat ik gewend ben)
Op zo'n boomloos zadel krijg je echt een onafhankelijke zit, veel beter dan bij een boomzadel, en dat heeft natuurlijk ook weer voordelen bij zo'n jong paard. Kun je niet eens op de manege gaan vragen of je daar een paar keer in de les mag meerijden met je eigen boomloze zadel (of testzadel)? Dan kun je zo eerst een week oefenen, en verschillende modellen uitproberen

pmarena schreef:Dat is voor iedereen verschillend wat je het fijnst vindt. Als je naar de Barefoots kijkt kan het zelfs zo zijn dat 1 persoon de maat 1 Cheyenne helemaal super vindt , en de maat 2 helemaal waardeloos. Of dat ze bvb. de maat 2 helemaal super vinden maar alleen op hun eigen paard , want zodra ze hem op het paard van een vriendin gebruiken vinden ze hem een stuk minder fijn zitten.
Het blijft toch altijd heel erg afhankelijk van de combinatie van ruiter - paard - maat zadel - type zadel - lengte en soort stijgbeugels - wat voor dekje - goed opgezadeld of niet.
Is 1 van deze dingen anders dan kan dat een enorm verschil maken , het is dus echt een kwestie van uitproberen.

pmarena schreef:En waarom neem je anders niet gewoon een Malibeud , als je daarvan weet dat je er goed op zit ? Of ben je bang dat je daarvan geen goed passende kunt vinden ?