Inrijden met Barebackpad?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nanette_bokt

Inrijden met Barebackpad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 10:53

Wat vinden jullie?
Kun je een (sterke) pony inrijden met een barebackpad ?
of kun je écht beter een zadel kopen ?
Laatst bijgewerkt door nanette_bokt op 24-03-08 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaimyliefje

Re: Inrijden met Barebackpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:56

Ik vind dat je een paard altijd moet inrijden met een goed passend zadel,
voor meer contact een boomloos zadel. (ik vind boomloze zadels sowieso wel erg goed, heb er zelf echter geen)

Een paard moet ruggegraat vrijheid hebben, al helemaal tijdens het inrijden.

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:00

wat voor pad bedoel je met of zonder beugels?

die met beugels zou ik je afraden, die geven te veel drukpunt belasting op de rug aangezien jou gewicht totaal niet verdeelt wordt.

met een pad zonder beugels is het prima rijden, heb ik zelf ook goede ervaringen mee. Of het voor inrijden geschikt is?

het voordeel is dat je je paard erg goed kan voelen en dus ook voorbereid kan zijn op eventuele bewegingen, ook komen (mits je deze goed geeft uiteraard) je hulpen beter en duidelijker door.

het nadeel is dat als een jong / onbeleerd paard een sprong maakt je er makkelijk naast ligt of je evenwicht kwijt bent. een zadel is dan veel steviger.
een schuivend mens is dan misschien ook eng ?

ik zou het met een zadel doen, uit oog punt van veiligheid en zekerheid.

veel succes,

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 11:01

Zonder beugels,, en dan niet vallen Tong uitsteken Haha Haha!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:43

ik zou zeker een jong paard niet inrijden met barebackpad hoor! Zeker als je gaat draven is dat niet goed... een jong paard kan al moeilijk op eigen benen lopen met het ruitergewicht en als je dan niet kan lichtrijden belast je de rug van het paard echt teveel! Niet doen hoor! Als je graag veel contact maakt met de paardenrug raad ik je ook een boomloos zadel aan. Ik heb mijn jonge paard ingereden met een randoll's (namaak van barefoot). Het zijn fijne zadels om paarden zadelmak mee te maken. Ze zijn lekker licht in gewicht en als het zadel eens tegen de grond gaat kan er geen boom breken want er zit geen in... enkel de pommel kan breken, maar die kost niet zoveel om nieuw te kopen.

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:47

Zou ik niet doen, je paard voeld de ruiter heel erg. Alle druk komt op een plaats. De eerste keer op mijn paard reed ik ook boomloos. Met het idee dat het lekker licht en flexibel zou zijn. Mijn paard is heel erg in paniek geraakt met alle gevolgen van dien.
Hier na is er een gewoon zadel op gekomen, niets meer aan de hand.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:58

tunes schreef:
Zou ik niet doen, je paard voeld de ruiter heel erg. Alle druk komt op een plaats. De eerste keer op mijn paard reed ik ook boomloos. Met het idee dat het lekker licht en flexibel zou zijn. Mijn paard is heel erg in paniek geraakt met alle gevolgen van dien.
Hier na is er een gewoon zadel op gekomen, niets meer aan de hand.

Dat ligt volgens mij eerder aan te weinig voorbereiding dan aan het zadel hoor...
Eens het paard het ruitergewicht kent als iets wat niet eng is is het logisch dat die er niet vandoor gaat...

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:57

Als je paard nog geen evenwicht heeft en jij zelf ook niet op het paard, vind ik dit geen goede keuze. Ook niet voor odyle. Die kan beter een passende ruiter vinden en een zadel.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 19:56

MissDonna schreef:
Als je paard nog geen evenwicht heeft en jij zelf ook niet op het paard, vind ik dit geen goede keuze. Ook niet voor odyle. Die kan beter een passende ruiter vinden en een zadel.

ik vind dit en beetje kinderachtig, oke we weten nu dat er "ruzie" is...
We weten het oke ? Knipoog

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:52

nee daar gaat het niet om. Het gaat er om dat het paard straks met inrijden geen evenwicht heeft. En op zon barebackpad heb je geen steun. En * niet banketstaaf bedoeld* jullie hebben allemaal niet veel rij ervaring, en waarschijnlijk ook niet genoeg evenwicht om dat te vinden op een jonge pony die dit probleem waarschijnlijk wel heeft.

naja, goed. kijk maar wat je doet nanette, ik hoop alleen dat je zelf wat slimmer bezig zal zijn als de andere.

succes met bertha

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:58

Echt inrijden moet je doen op een goed passend zadel. Ik heb zelf een boomloos zadel bij mijn jonge pony, die heel goed bevalt.
Maar toen ik vorige zomer rustig begon met af en toe op mijn paardje te zitten en te stappen, heb ik op warme dagen wel gewoon op een bareback pad gezeten (zonder beugels natuurlijk, want op een GOED bareback pad horen GEEN beugels!!!).
Ging prima, mijn Sam had nergens last van, hoor. Maar dan heb ik het wel over spelenderwijs laten wennen aan mij op zijn rug.
Niets aan de hand, hoor.

Maar ga je echt wat serieuzer aan de slag, met draf/galop e.d. dan verkies ik een (boomloos) zadel. Overigens heeft mijn paard vanaf het begin af aan aardig gelopen, hoor, zonder te zwalken. Daar waren we juist zo verbaasd over dat hij het meteen zo goed oppakte. Heb in het verleden toch wel wat ''zwalkers'' ingereden, maar mijn eigen paard liep vrijwel meteen stevig. Haha!
Dus dat kan ook nog verschillen per paard. Knipoog

(Oja Duivel , mijn paard is 1x erg geschrokken van een stel opvliegende eenden uit de sloot naast de bak. Ik reed toen dus met barebackpad stapvoets en hij begon te galopperen. En ja, toen zat ik er nog eens op, wat hij niet gewend was in galop, dus toen volgde er een rodeo. Met een bareback pad lig je er dan vrij snel naast Clown ).

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:04

Ik zou het niet doen. Ten eerste kan je op een barebackpad niet lichtrijden, waardoor je dus vanaf het eerste moment meteen al moet doorzitten, wat voor zo'n jong ding niet echt wenselijk is bij het inrijden. Ook heb je nou eenmaal minder balans op een pad, waardoor je er bij de eerste vreugdebok naast ligt. Wil je het paard dus vertrouwen geven, dan zou ik zelf aanraden met een (goed passend) zadeltje in te rijden en pas als een en ander bevestigd is, een barebackpad te proberen.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:05

Naar mijn mening kun je i.v.m. het gebrek aan bespiering bij een jong paard beter niet inrijden met een barebackpad. Een boomzadel verdeelt de druk een stuk beter en dat lijkt me voor het paard een stuk aangenamer. Later, als de bespiering op orde is, kun je altijd nog overstappen.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 20:14

maar wat is dan beter, een gewoon zadel of boomloos ? (voor een fjord... )

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 20:21

MissDonna schreef:
nee daar gaat het niet om. Het gaat er om dat het paard straks met inrijden geen evenwicht heeft. En op zon barebackpad heb je geen steun. En * niet banketstaaf bedoeld* jullie hebben allemaal niet veel rij ervaring, en waarschijnlijk ook niet genoeg evenwicht om dat te vinden op een jonge pony die dit probleem waarschijnlijk wel heeft.

naja, goed. kijk maar wat je doet nanette, ik hoop alleen dat je zelf wat slimmer bezig zal zijn als de andere.

succes met bertha

Neej, k wou gewoon kijken wat mense van bokt ervan vinden.. Knipoog
K was eigenlijk al van plan met normaal zadel in te rijden,,
Maar je hebt mij nog nooit zien rijden toch?
Maarja. K heb wel wat evenwicht, maar kan altijd beter he Tong uitsteken

Naja.. Gr.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:46

op een paard dat geen evenwicht heeft, heb jij als ruiter ook niet veel evenwicht. En niet l.ullig bedoeld, maar je rijd zelf ook nog niet zo lang. Ik zou als ik jou was evengoed wat hulp zoeken die je helpt met inrijden. iemand die er wat van af weet. Beter Janneke of iemand dan odyle. Zij rijd zelf ook niet lang en heeft er zelf ook ( anper) verstand van.

Bedoel dit allemaal niet l.ullig hoor nanet! Maar hoop voor je dat ze straks lekker makkelijk en lekker rijd Lachen

Je kan altijd nog een boomloos zadel doen Ja

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 19:08

Ja, ik was ook al van plan om prive les te nemen en dat diegene mij dus zou helpen met het inrijden.
En ik was niet van plan om het aan odyle te vragen hoor want ook zij heeft er nog niet zo veel ervaring mee ..

Ik ga Bjorna denk k ook niet wegbrengen,
ik wil het zelf ook meemaken en ze kent mij ook.
Zo leren we er allebei wat van, en kan ze toch met een vertrowud persoon leren... Haha!

Ja hoop ik ook.. Ik hoop dat heteen leuke tijd wordt met Bjorna. Maar denk het wel.

jy ook suc6 met sanne Tong uitsteken

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:46

ik heb in het verleden een fjord ingereden met een boomloos zadel. Vond het heel fijn om op deze manier het paardje in te rijden. Het voordeel vond ik dat als het zadel er eens langs viel door een gekke sprong, dan breekt de boom nie omdat er gewoon geen boom inzit Lachen hahaha

Nee ff serieus, welk zadel je kiest hangt allemaal af van je persoonlijke voorkeur en van de bouw van je paard.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:30

nanette_bokt schreef:
Ja, ik was ook al van plan om prive les te nemen en dat diegene mij dus zou helpen met het inrijden.
En ik was niet van plan om het aan odyle te vragen hoor want ook zij heeft er nog niet zo veel ervaring mee ..

Ik ga Bjorna denk k ook niet wegbrengen,
ik wil het zelf ook meemaken en ze kent mij ook.
Zo leren we er allebei wat van, en kan ze toch met een vertrowud persoon leren... Haha!

Ja hoop ik ook.. Ik hoop dat heteen leuke tijd wordt met Bjorna. Maar denk het wel.

jy ook suc6 met sanne Tong uitsteken

Mooi Lachen En ga je ook naar een stal? Of blijf je op t land?

Liefs !

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 19:48

Ik blijf op het land staan waarschijnlijk, want er schijnt een bak en een schuilstalletje te komen... Knipoog

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 20:36

Kga toch weg (A)

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 23:00

zelf heb ik het begin bij mij 4 jarige op de barebackpad gedaan, wel ree ik daarvoor al 1 jaar lang zonder zadel op me verzorgpaard dus heb voldoende evenwicht en kan aardig doorzitten. wat wel vereist is.

waarom met barebackpad?
gewoon omdat ik zelf het gevoel heb dat een paard je dan beter aanvoelt, heb ook eerst aan de longe gestapt en gedraaft, geen gallop natuurlijk.
en laat nu een zadelmaker komen voor een zadeltje.

wel zou ik les nemen van een goede instructrice, om je te helpen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 23:07

Je moet wel een heel erg goede en stabiele zit hebben wanneer je dit zonder zadel wil doen, en dat hebben maar heeeeeeeeel erg weinig mensen....

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:00

dan kan de ruiter nog wel een goede evenwicht hebben, wat na een jaar nooit stabiel genoeg is..!? Maar doorzitten is niet al te best voor de rug.

Maar als nog is dit mijn persoonlijke mening. En moeten jullie het zelf weten!

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 11:48

Ja, en daarom twijfelde ik ook, maar je herbt wqel beter contact met je paard. En zo bouw je juist evenwicht.. Maar ik ga Ws wel een zadeltje kiopen, en af en toe met Barebackpad gaan rijden. Uiteindelijk wil ik met alleen een halster kunnen rijden. Maar dat duurt nog wel eventjes ! eerst maar les nemen en björna inijden. Dan zien we wel verder Knipoog !