Schuurplekken op de rug op het einde van het chabrak, wat do

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L_Ruiterhuis

Schuurplekken op de rug op het einde van het chabrak, wat do

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 00:04

Mijn paard heeft op zijn rug, achter het zadel (dus niet door het zadel) waar het chabrak eindigt schuurplekken.
Nu heeft hij het altijd op die plek tijdens de verhaarperioden, maar nu is het erger en begint het helemaal te schilferen.
En wil ik er iets onder leggen om het tegen te gaan, maar heb geen idee wat ik er tegen kan doen.
Iemand een idee?

Ir111

Re: Schuurplekken op de rug op het einde van het chabrak, wat do

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:07

Zeg paashaas, waarom ben jij nu niet bezig met eieren verstoppen!? Clown

Mijn paard heeft daar ook last van gehad. Het zadel bleek een fractie te krap op de schoft te zijn waardoor het achter ging 'kwispelen', heen en weer schuiven. Toen dat opgelost was waren de kale plekken ook verleden tijd.

Anders gewoon een tijdje zonder dekje rijden?

_Paardjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:08

bontje onder je zadel, dus met bontje gaan rijden en niet met pad of katoenne dekje Knipoog
had mijn pony eerst ook nu rijd ik met een heel bontje en nergens geen last van schuurplekjes door het randje van het dekje achter bij het zadel Knipoog

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 00:29

Alle eieren zijn al verstopt, ben werkeloos! Lachen Lachen

Even serieus, het zadel is op zijn maat gemaakt, en waar het zadel ligt schuurt het ook nergens, het is een paar cm achter het zadel.

Een bontje heb ik vorig jaar geprobeert, maar hij krijgt er allergische reacties op waardoor zijn huid kapot springt..

Nu heb ik een gelpad rechtstreeks op zijn rug liggen, maar dat is net wat korter dan zijn chabrak en als ik het iets meer naar achter leg, dan begint het met rijden naar achter te schuiven tot ik verlies..

Zonder chabrak rijden, lijkt me niet zo goed voor mijn zadel (zweten enz) en hij is een heel gevoelig type, en hem kennende krijgt hij dan weer ergens anders last door het niet op hebben van een chabrak.

Zijn er geen speciale dunne lappen stof of onderleggers die schuurplekken door chabrakken voorkomen?
Een soort grote dweilen ofzo?
Je ziet wel eens op van die grote handelsstallen of hengstenshows enz dat ze van die rare doeken onder hun chabrak hebben liggen, is miss daarvoor?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:31

mijn paard heeft daar ook last van..
elke keer.. nieuw pad, ander zadel.. niks helpt.. dus ik let even op hier..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:34

Paashaas schreef:
Even serieus, het zadel is op zijn maat gemaakt, en waar het zadel ligt schuurt het ook nergens, het is een paar cm achter het zadel.

Dat was bij mij precies zo en lag toch aan het zadel. Was ook maar echt een fractie te krap. Maar goed, je weet zelf t beste hoe je zadel ligt! Lachen

Paashaas schreef:
Zijn er geen speciale dunne lappen stof of onderleggers die schuurplekken door chabrakken voorkomen?
Een soort grote dweilen ofzo?

Geen dweil maar luiers... Tenminste, die gebruikte een kennis van mij voor onder haar zadel. Gewoon ouderwetse babyluiers.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 07:20

mmmmmm,, dat had mijn paard ook ,, 10cm achter het zadel in het midden van de ruggengraat,,precies daar waar mn HH pad eindigd...
(Pad had ik pas gekocht,, en heb ik maar 3 dagen opgehad Pling )

Daar zat een schuurplekje echt heel klein rondachtig plekje van 1cm bij 2cm ongeveer Huilen

Ik rij nu zonder sjabrak (sinds 4 dagen)en moet zeggen dat het plekje bijna verdwenen is Bloos

Ik denk dat het dus aan de HH pad ligt,, want verder heb ik daar met al mijn andere dekjes nog nooit geen last van gehad Pling

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 07:28

Meestal is je zadel dan te recht voor de rug.
Ik had het ook altijd bij m'n oude zadel. Die leek goed te passen, maar dat was toch niet zo. Met m'n nieuwe zadel is het over

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 07:44

Mijn vorige paard was er ook gevoelig voor, ik heb toen een dekje gekocht met fleece aan de onderkant. (HKM Gently en van Global heb je ze ook)
Dat was veel beter Ja

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 07:46

Lijkt mij ook dat je zadel niet helemaal goed ligt. Als het van voren iets krap ligt, dan krijg je achter wat speling waardoor het wat gaat wippen of schuiven. Dan schijft je shabrak wat mee en krijg je schuurplekjes.
Ook een aangemeten zadel moet af en toe nagekeken worden. Je paard kan spieren opbouwen of juist verliezen waardoor de vorm van zijn rug verandert en het zadel niet meer 100% ligt.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 07:57

Yorghos schreef:
Lijkt mij ook dat je zadel niet helemaal goed ligt. Als het van voren iets krap ligt, dan krijg je achter wat speling waardoor het wat gaat wippen of schuiven. Dan schijft je shabrak wat mee en krijg je schuurplekjes.
Ook een aangemeten zadel moet af en toe nagekeken worden. Je paard kan spieren opbouwen of juist verliezen waardoor de vorm van zijn rug verandert en het zadel niet meer 100% ligt.

Er zit kern van waarheid in Pling

Maar bij mij komt jaarlijks controlle zadelmaker (controlle voor boom/opvullen/aanpassen etc..)(bij twijfel komt hij vaker)..
Zadel ligt goed,, en ik had het dus alleen van die HH pad,,
Mijn andere dekjes heb ik daar geen enkel probleem mee gehad Bloos

Ondanks dat die HH pad heel zacht is aan de onderkant Cool

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:21

Dat had de mijne ook in de ruiperiode. Dan rij ik altijd met een zadelvormig dekje, die zijn niet zo lang. Todat ze uitgehaard is en dan kan ik de gewone grote dekjes weer gebruiken.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:36

zazoeyou schreef:
en ik had het dus alleen van die HH pad,,

Maar die pads zijn best dik en volgens mij ook niet voorgevormd?
Als je een dekje niet goed in de kamer trekt, dan ligt het strak onder het zadel en dat zorgt dan misschien weer voor drukplekken?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:40

Je kan gewoon een fleece dekentje op maat knippen en die onder je zadel leggen. Misschien niet zo modeus Clown maar wel functioneel

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:40

een beter dekje nemen Haha!
Dekjes zijn vaak recht, en dat is een paardenrug niét! ik rij met een dekje wat VOOR én ACHTER omhoog komt, en dus volledig de rug vrij geeft.
in de kamer trekken heetf geen nut, t schuift toch wel weer terug.
mischien eens een lamicell dekje proberen, die voorgevormd is Lachen

of zonder dekje rijden, als je zadel past, ligt dat zelfs beter zonder dekje Lachen en dan maar even poetsen na het rijden, je zadel kan het wel hebben, als het goede kwaliteit is.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 17:50

Ik gebruik alleen de eskadron impuls chabrakken of de Equiline gegolfde uitvoering. Van alle andere chabrakken zoals anky enz krijgt hij overal schuurplekken doordat de vorm niet goed naar de paardenrug staat. Maar als ik mijn chabrak onder het zadel haal, dan denk ik dat mijn gelpad helemaal onder mijn zadel uit gaat glijden.. En zonder dat durf ik niet te rijden omdat hij heel gevoelig is op zijn rug.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:50

als jou zadel goed ligt, blijft ook je gelpad liggen, anders ligt je zadel toch echt niet goed.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:08

Yorghos schreef:
zazoeyou schreef:
en ik had het dus alleen van die HH pad,,

Maar die pads zijn best dik en volgens mij ook niet voorgevormd?
Als je een dekje niet goed in de kamer trekt, dan ligt het strak onder het zadel en dat zorgt dan misschien weer voor drukplekken?

Ik heb niet die dikke pads(ik hou ze het liefst zo dun mogenlijk)..

Ik heb de voorgevormde pads die zijn voor en achter opgesneden,, en JA altijd trek ik pads/sjabrakken in de kamer en alles wat ik heb aan pads en sjabrakken zijn allen voorgevormd,,dat rechte dat heb ik liever niet Tong uitsteken ,,
De schoft en ruggengraat ligt geheel vrij,, alleen het laaste stukje wat ik achter overhou zn 10cm,,dat ligt op de rug

Maar wat onder het zadel ligt dat zit allemaal netjes in de kamer van voor tot einde zadel Pling

Maar goed,, ik gebruik die HH niet meer,, en ik heb nergens geen last meer van,, dus Knipoog

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:02

Ik gebruik mijn gelpad rechtstreeks op de rug, dus zonder hoes.
En omdat zo'n gelpad nogal glad is.. zeker als mijn paard gaat zweten dan willen ze nog wel eens naar achter gaan schuiven..
En zonder chabrak zal dat helemaal erg zijn omdat een zadel zelf ook glad is.

Mijn chabrak ligt op de ruggegraat en schoft ook mooi in het zadel en niet op het paard. Maar op de rug naast de ruggengraat raakt hij natuurlijk weer en daar zitten dan ook de plekken.

Mijn zadel zal op dit moment niet 100% liggen, mijn paard heeft meer dan 1 jaar stilgestaan en we zijn pas vanaf november weer aan het rijden, hij heeft dus nog lang niet zijn spieren van vroeger terug. Het zadel nu laten aanpassen midden in de opbouw heeft dan ook weinig zin. De zadelmaker zei dat het goed genoeg lag, en dat als mijn paard weer helemaal in orde was hij opnieuw langs kwam om te kijken hoe hij dan was ontwikkeld en om het dan perfect te laten zitten, nu had dat geen zin.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:19

Misschien dat dan tijdelijk een bontje onder het zadel een optie is? Ik ben er normaal niet zo'n voorstander van, maar in dit geval lijkt het me misschien wel een oplossing totdat je paard zijn spieren weer terug heeft.
Shabrak en gelpad kun je dan weglaten en zo'n bontje heeft lusjes waardoor het wel netjes onder je zadel blijft liggen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:37

Mijn paard heeft dit ook, en vooral bij anky dekjes.
Bij de PK pads heeft ze het weer niet.. ik rij al met een bontje onder het zadel.

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:39

mijn pony heeft dit ook alleen dat komt door haar deken!!
ik dag eerst ook door het zadel of bontje dus ernaa laten kijken maar het komt door me winterdeken! Knipoog

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 21:19

Een bontje is geen oplossing, daar krijgt hij een allergie op, dan wordt heel zijn rug hard als beton en uiteindelijk springt dan de huid kapot. Maar ik kan inderdaad miss wel eens een ander chabrak proberen, de laatste weken heb ik gereden met de Equiline, miss nu maar eens terug de Eskadron opleggen, alleen dan krijgt hij weer schuurplekken van op zijn schouder...

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:20

Mijn oude paardje had het ook die kon niet tegen een bepaalde stof. Met een dekje met zachte onderkant of een bontje was het over. Hoop voor je dat je snel de juiste oplossing vind

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:24

Een zachte molton hoes om de gelpad misschien? Molton is wel lekker zacht en zorgt volgens mij voor erg weinig schuurplekken omdat er niet zoveel naad aanzit. Dacht eerst aan gewoon een molton dekentje, maar om de gelpad heen kan dat natuurlijk ook gewoon goed.