Voorsingel in zadel KN Symphonie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ezmee

Voorsingel in zadel KN Symphonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 23:20

Ik heb een zadel gekocht met Voorsingel in zadel KN Symphonie.
Helaas werkt dit tegenstrijdig en ligt het zadel niet goed. De kussens komen iets omhoog en na het aansingelen bij de voorsingestoot zit het zadel erg strak op de schouders.

Mijn vraag: Is die voorsingel weer terug te zetten naar normale singelstoten i.v.m v-vormige systeem met voorsingel?
Zoja welke zadelmakers zijn goed en komen aanhuis. Wat zijn daarvan prijzen zover je weet ?

Alvast hartelijk bedankt!

unamie

Re: Voorsingel in zadel KN Symphonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 00:16

Die idiote voorsingels lijken wel in de mode Verward
Er komt zo behoorlijk veel druk op de schoft....idd niet goed dus

Je kan alles weer in normale positie laten veranderen
Had zelf ook al 2 KN 's gekocht waar ingebouwde voorsingels in zaten
dus de boel er meteen uit laten halen, en er normale singelstoten aan laten zetten
Arie boer heeft er ook 1 voor ons gedaan.
Hij komt ook aan huis.
De prijs weet ik niet meer precies..

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 01:11

Niet zo generaliseren unamie Knipoog Voorsingels kunnen voor sommige paarden juist heel fijn uitwerken!

Maar ombouwen van voorsingel naar normale singelstoten kan gemakkelijk door je zadelmaker gedaan worden. Andersom trouwens ook.

Ursy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 01:49

Is het niet zo dat wanneer de voorsingel eruit wordt gehaald diens functie ook verdwijnt? Ik zat er namelijk over te denken om dit ook te laten doen bij mijn nieuwe zadel, maar volgens de zadelmaker zou het zadel dan naar voren schuiven.
Ik houd overigens alle mogelijkheden open, een second opinium is nooit weg!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 08:58

VValar schreef:
Niet zo generaliseren unamie Knipoog Voorsingels kunnen voor sommige paarden juist heel fijn uitwerken!

Fijn voor wie?
Mijn ervaring is dat paarden daar een enorm pijnlijke schoft van kunnen krijgen.
Logisch ook want de ruiter hoort in het diepste punt van het zadel zitten
Als er dan aan de voorkant getrokken (soms zelfs in combinatie met de achterkant, de zgn 3 punts gordel) wordt komt er op de verkeerde plaats druk
Een goed passend zadel schuift niet....uitzonderingen daargelaten.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:49

Ursy schreef:
Is het niet zo dat wanneer de voorsingel eruit wordt gehaald diens functie ook verdwijnt? Ik zat er namelijk over te denken om dit ook te laten doen bij mijn nieuwe zadel, maar volgens de zadelmaker zou het zadel dan naar voren schuiven.
Ik houd overigens alle mogelijkheden open, een second opinium is nooit weg!

Als de voorsingel er uit wordt gehaald, vervalt ook inderdaad de functie van de voorsingel (het voorkomen dat het zadel naar voren schuift).

Goed passende zadels schuiven inderdaad niet unamie. De bouw van sommige paarden laat het echter soms niet toe om een zadel zonder voorsingel te gebruiken. Informeer er anders maar eens naar bij je zadelmaker. Die van mij staat er echt niet lijnrecht tegenover, zoals jij. En die man heeft er voor geleerd Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:52

Ik heb gehoord dat de vorm van de buik van merries en ruinen wat verschilt en voornamelijk merries kunnen baat hebben bij een voorsingel.
Voorsingels kunnen ze inbouwen, dus ook er weer uit halen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:59

VValar schreef:
Informeer er anders maar eens naar bij je zadelmaker. Die van mij staat er echt niet lijnrecht tegenover, zoals jij. En die man heeft er voor geleerd Knipoog

Ik heb 2 zadelmakers die er allebei niet zo gecharmeerd van zijn.
Sterker nog, van 1 weet ik zeker dat hij zelfs weigert om het in te bouwen!!!
85% procent van de zadelmakers heeft te weinig kennis van de anatomie/spieren van het paard.
Dus dat iemand er voor "geleerd" heeft zegt niet alles..
Het ligt er n.l maar net aan van wie ze het vak geleerd hebben, en of ze het in hun vingers hebben..

@Needje
Bij merries met een (dikke) buik kan het iid lastig zijn
Maar een banaansingel is dan een veel betere keuze dan een voorsingel.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:35

Zoals Needje al zegt, bij sommige paarden kan een voorsingel juist heel veel baat hebben. Idd vaak merries, omdat deze ronder zijn, maar ook ruinen/hengsten die ronder zijn.

Die 85% schud je volgens mij ook zo maar uit je mouw Knipoog Maar ben het met je eens dat veel mensen niet weten waar ze over praten. Aangezien mijn zadelmaker toch een bekende is in paardenminnend nederland, vertrouw ik volledig op zijn expertise.

Dus vol overtuiging roepen dat voorsingels bij voorbaat slecht zijn voor elk type paard, en dan je terugval doen op twee zadelmakers die bij jou een keer zijn langs geweest, vind ik nou niet echt spreken van geloofwaardigheid.

Je kunt nou eenmaal niet stellig beweren dat één type zadel, model of wat dan ook slecht of goed is voor alle paarden. Dat is generaliseren, en juist dat is zó gevaarlijk met zadels.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 18:52

Het is me volledige duidelijk geworden. Die Voorsingel gaat er volgende week nog uit. Weet iemand een goede zadelmaker die tegen een beetje leuke prijs dat kan herstellen omgv. Zeeland

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:55

Misschien is het handig om eerst gewoon eens door een zadelmaker naar je zadel+paard te lten kijken,. Misschien dat t nl niet aan de voorsingel ligt, maar past ie ook niet als je deze vervangt door een gewoon singelsysteem....

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 19:01

Ik heb zoveel ervaring met zadels. Ik kan het zelf ook wel zien dat het aan de voorsingel ligt. Die zit zo strak op z'n schoft dat dat zadel z'n bewegingsvrijheid belemmerd. Nu heb geprobeerd om de voorkant niet strak te singelen en hij liep perfect, dat was gisteren anders toen had ik het aangesingeld en liep hij gewoon slecht. Ik ga er verder niet op in. Ik was wel van plan om een zadelmaker er naar te laten kijken. Ik denk dat de vulling ook niet helemaal juist is.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:02

VValar schreef:
Die 85% schud je volgens mij ook zo maar uit je mouw Knipoog Maar ben het met je eens dat veel mensen niet weten waar ze over praten. Aangezien mijn zadelmaker toch een bekende is in paardenminnend nederland, vertrouw ik volledig op zijn expertise.

Dus vol overtuiging roepen dat voorsingels bij voorbaat slecht zijn voor elk type paard, en dan je terugval doen op twee zadelmakers die bij jou een keer zijn langs geweest, vind ik nou niet echt spreken van geloofwaardigheid.

Uit mijn mouw? dacht het niet!!
Omdat ik werzaam ben als sporttherapeute voor paarden heb ik van veel zadelmakers werk gezien én de gevolgen hiervan (spierproblemen bij paarden)
Daardoor heb ik redelijk goed (of eigenlijk slecht) beeld van veel zadelmakers
Ook heb ik ervaringen met syntetische vulling, wolvulling, flair etc.
Geloof me... het is droevig gesteld met de kennis en vakmanschap van de meeste zadelmakers (ook van bekende zadelmakers)
Daarbij hebben de meeste zadels te smalle ruimte in het kussenkanaal. zijn kussen verkeerd gevuld (bol, scheef, vulling zo hard als beton etc.)
Veel zadelmaker zien daar geen probleem in, maar ik zie en voel de pijnlijke spieren van o.a. de rug van het paard

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door unamie op 23-03-08 19:27, in het totaal 2 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:22

Ezmee schreef:
Ik heb zoveel ervaring met zadels. Ik kan het zelf ook wel zien dat het aan de voorsingel ligt. Die zit zo strak op z'n schoft dat dat zadel z'n bewegingsvrijheid belemmerd. Nu heb geprobeerd om de voorkant niet strak te singelen en hij liep perfect, dat was gisteren anders toen had ik het aangesingeld en liep hij gewoon slecht. Ik ga er verder niet op in. Ik was wel van plan om een zadelmaker er naar te laten kijken. Ik denk dat de vulling ook niet helemaal juist is.

Het belemmeren van de bewegingvrijheid Door een voorsingel is logisch, aangezien de schoft (trapezius) de schouder lift en opwaarts/voorwaarts/achterwaarts beweegt.
Dat gaat altijd ten koste van de schoudervrijheid!
En juist op de schoft komt dan druk te staan..de laaste plek waar je druk wil hebben...
Ook kan het zijn dat het zadel te lang is voor je paard
Haflingers hebben vaak een korte rug, daar past hooguit een 17 inch op
óf een 18 inch zadel met een 17 inch kussens eronder
Bij Een WOWzadels is dat laatste mogelijk.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 19:39

Mijn zadel te lang? Als er al een 18,5 inch op heeft gelegen. Je oordeelt nou wel een beetje vanaf de computer op iets waarvan je geen IRL beeld hebt. Maakt niet uit ik snap wat je bedoeld en dat is het belangrijkste
Ik weet genoeg!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:14

Ezmee schreef:
Het is me volledige duidelijk geworden. Die Voorsingel gaat er volgende week nog uit. Weet iemand een goede zadelmaker die tegen een beetje leuke prijs dat kan herstellen omgv. Zeeland

Ik weet niet of sinke dit doet, zal wel..
of arie boer..of weet je ruitersportzaak wel een adresje( als het niet die in serooskerke is, anders i shet dubbel op Knipoog )

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 20:16

Bij Sinke komt Daaleman 1x in de maand langs om zadels te doen voor klanten van Sinke als ik het goed heb. De Kroo doet niks. Ik zit ook met Arie de Broer in m'n hoofd. Ik ga wel eens contact zoeken nadat ik bij Sinke ben geweest.

Zeabiscuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 08:23

ik ga met Vvalar mee. Ik heb ook ervaring met een voorsingel, en mijn zadel blijft nu perfect liggen, en mn paard loopt nog steeds fijn. Het is zelfs zo dat als ik aangesingeld heb, de singelstoot van de voorsingel bijna los hangt. En toch schuift mijn zadel niet meer. En het kiept ook niet meer voorover, wat het zonder de voorsingel nog wel deed.

Nu zit het drukpunt dus gewoon mooi in het midden.

Zoals Vvalar ook al zei, het kan dus wel een oplossing zijn. Denk dat het ook met de bouw van je paard te maken heeft.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 10:44

Het werkt bij mij heel erg in de nadelen dus ik singel de voorkant niet aan en alleen de achterkant en dan loopt hij prima. Ik ga Woensdag informeren bij de zaak in de buurt (die houden 3e pasen) en daarna eens kijken bij Arie *LOL*

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:08

Mijn advies is ook Arie Boer
Bij mijn zadel heeft hij het heel netjes in de oude staat terug gezet.
Wat een onding z'n voorsingel Sigaar
Een 17 3/4 inch is 9 van de 10 keer wel echt te lang voor een haflinger,maar wellicht kun je dat ook meteen laten beoordelen,het is toch zonde als het zadel uiteindelijk nog niet geschikt is Lachen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:53

Ben gisteren naar de Wereldbeker finale dressuur in Indoor Brabant geweest. Heb daar in de finale diverse paarden zien lopen die een zadel met voorsingel hadden. Zó verschrikkelijk slecht is een voorsingel dus Haha! Haha! Clown

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:26

VValar schreef:
Ben gisteren naar de Wereldbeker finale dressuur in Indoor Brabant geweest. Heb daar in de finale diverse paarden zien lopen die een zadel met voorsingel hadden. Zó verschrikkelijk slecht is een voorsingel dus Haha! Haha! Clown

Oh nee?
Heb jij de spieren van die paarden wel eens gezien en/of gevoeld dan???
Ik wel Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:41

Laat me niet lachen. Die paarden krijgen de beste fysio's en ostheopaten over de vloer. En dan gaan verkondigen dat de spieren van die dieren vast of in de knoop zitten. Zo slecht zelfs dat ze er 75% mee kunnen scoren in een Wereldbeker finale. Je verliest een beetje je geloofwaardigheid Haha! Haha! Haha! Clown

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:24

VValar schreef:
Laat me niet lachen. Die paarden krijgen de beste fysio's en ostheopaten over de vloer. En dan gaan verkondigen dat de spieren van die dieren vast of in de knoop zitten. Zo slecht zelfs dat ze er 75% mee kunnen scoren in een Wereldbeker finale. Je verliest een beetje je geloofwaardigheid Haha! Haha! Haha! Clown

Tuurlijk..de procenten wijzen uit of een paard wel of geen spierproblemen heeft. Clown
je heb zeker nog nooit op de stap gelet van die paarden Nagelbijten / Gniffelen
vele lopen op karakter! en ze lopen vaak ook nog met een te krap zadel
Een Ostpoaath doet niets aan de spieren!!
En ik kom regelmatig bij paarden die onder behandeling zijn (geweest) van Fysio's en nog steeds behoorlijk veel problemen hebben, dus dat zegt ook niet lang niet alles.
en je hoeft me niet te geloven Haha! ..zolang ik zelf maar weet dat het zo is Cool

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:33

Ik vind het bijzonder storend dat jij jezelf beter vind als iemand die er voor gestudeerd heeft. Iedere ziel kan een massagecursus volgen. Ik vind het eigelijk van de zotte dat jij het werk doet wat fysio's doen. Bloos