Ervaringen met WOW zadels?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jokano

Ervaringen met WOW zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:31

Er zijn hier vast mensen die een WOW zadel hebben. Ik hoor graag jullie ervaring. Ik overweeg er namelijk één aan te schaffen.

Welke type? Hoe zit het? Hoe moeilijk is het aan te passen? Kan je dat zelf doen of moet je er altijd iemand bijhalen? Blijft het mooi? Wat vind je paar ervan? Etc. etc.

Thanks!

Urielle

Re: Ervaringen met WOW zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:05

Ik heb een WOW-zadel. Paard vind het geweldig, echt ongelofelijk veel fijner voor zijn rug, je kunt het verschil echt merken, zelfs al bij het testrijden.
Aanpassen laat ik doen door Arie Boer (Zadelboer), daar ga ik zelf niet aan prullen.
Zadel is nog steeds heel netjes, maar ik ben zuinig op mijn spullen.
Voor mezelf vind ik het rijden op lucht heel fijn, maar de zit van het zadel vond ik erg wennen en is nog steeds niet helemaal op en top. Wil dan ook met Arie nog eens kijken naar mogelijkheden voor bijv. een andere wrong. Dat is gewoon het ideale aan het zadel: ander paard? Ruiter wil iets anders? Paard verandert van bouw? Dan is het zadel aan te passen. Ander voordeel vind ik dat je de beugelriemen zowel nar voren als naar achteren kunt plaatsen.

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 20:16

En heb je dan het goedkopere of het duurdere type? Ik begreep namelijk dat aan het goedkopere type voor de ruiter heel weinig veranderd kan worden.

Nou vind ik het welzijn van mijn paard veel belangrijker dan mijn comfort dat ene uurtje per dag, maar het is toch wel fijn als je een beetje prettig zit. Tong uitsteken

Wat moet ik me bij de zit voorstellen? En waarom bevalt het je niet helemaal?

Elisabeth007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:27

hoi
ja ik rijd ook met een wow zadel. dit bevalt echt super, wel prijzig maar goed je krijgt er wat voor terug. mijn paard heeft veel meer bewegingsvrijheid en je zit wordt wel anders want met dit zadel heb je minder steun en je voelt je paard meer bewegen. bij mensen waarbij de zit nog niet helemaal optimaal is, is het niet helemaal aan te raden. bij mij regelt een engelsman mijn zadel. je zadel kan ook op allerlei manieren versteld worden dus dat is wel handig als je bv een ander paard koopt.
de wow zadel blijft bij mij harstikke mooi, je moet wel oppassen dat hij niet lek wordt gestoken Clown er is niet zo heel veel keus maar je kan kiezen uit diepe\minder diepe zit en wel of niet blokken aan de voorkant van je zadel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:37

Jokano schreef:
En heb je dan het goedkopere of het duurdere type? Ik begreep namelijk dat aan het goedkopere type voor de ruiter heel weinig veranderd kan worden.

Nou vind ik het welzijn van mijn paard veel belangrijker dan mijn comfort dat ene uurtje per dag, maar het is toch wel fijn als je een beetje prettig zit. Tong uitsteken

Wat moet ik me bij de zit voorstellen? En waarom bevalt het je niet helemaal?

Ik wist niet eens dat er een goedkoper en duurder type was, die van 2400 Euro iig.

Voor zover ik weet heb je diepe zit en vlakke zit (ik heb vlakke zit)
en zweetbladen met verschillende typen wrongen (ik heb kleine wrong).

De zitting van het zadel is bol, dat is even wennen maar zit wel fijn en in tegendeel tot mijn verwachting, voelde het ook safe aan. De zit is ook smal, voor mij prettig want anders gaan mijn heupen ontsteken.

Wat er niet zo bevalt is, dat ik, ondanks dat ik van een zadel met vlakke zit en weinig wrong afkwam, ergens toch steun mis blijkbaar want ik trek mijn knieen op, zodat mijn benen verder naar voren komen te liggen en ik ook nog steeds makkelijk naar voren val. Ik moet me echt concentreren op mijn houding om netjes te zitten. Daarom denk ik dat ik toch misschien over moet naar een zweetblad met iets meer wrong, zodat ik niet onbewust ga 'zoeken'.

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 22:22

Ok, dat is zeker iets om rekening mee te houden dus. Het zadel dat ik nu heb geeft namelijk een hele fijne steun vind ik. Helaas is mijn paard er een stuk minder tevreden mee en dat vind ik toch het belangrijkst!

@ Elisabeth: is het Kerry Sharp toevallig? Die heb ik op aanraden van mijn instructeur namelijk naar mijn paard laten komen en hij raadde mij ook zo'n zadel aan.

Elisabeth007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 08:32

ja die is het!

laurens van lieren rijdt ook met zo'n zadel trouwens.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:36

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 12:25

Thanks Tanja!

Ik lees eigenlijk (tot nu toe) helemaal geen negatieve verhalen over de zadels. Dat doet me goed, want ik twijfelde nog altijd een beetje.

Meer ervaringen altijd welkom natuurlijk!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:17

ik heb ook een wow zadel die op twee van mijn paarden ligt.

en ook ik ben heel erg positief.

Ik heb het oude type (tweedehands gekocht) met een verwisselbare wrong.
Ik heb een lange wrong (die zat erbij) en deze bevalt mij goed, het geeft geen overdreven veel steun maar ligt lekker langs mijn bovenbeen.
Ik heb wel inmiddels al een keer de boom veranderd omdat beide paarden onder de brede boom beter liepen (ik heb boom 3 en 5 ) maar dit is een klusje van 10 minuten hooguit.

ik reed voorheen op een KN met flair maar moet zeggen dat ik op de wow veel "netter" en beter rechtop ben gaan zitten.
Ondanks de vrije zit van de WOW heb ik ook het gevoel dat ik veel vaster en stabieler zit (handig met mijn jonge paard en bakkabouters Haha! ).

De Wow ligt oa op mijn 15 jarig Z dressuur paard welke een behoorlijke progressie heeft doorgemaakt onder dit zadel,
voorheen drukte hij de rug nog wel eens weg bij een nieuwe of zwaardere oefening, dat komt nu nog zelden voor.

Je voelt wel alles door het zadel heen is mijn ervaring, bij een zijgang voel je of het paard ook buigt of niet, dat had ik bij een "vast" wolgevuld zadel niet.
Het enige waar je op moet letten is dat je het zadel wel gelijk singelt, dus links op gat 5 is rechts ook op gat 5 anders trekt het zadel scheef (is mijn ervaring tenminste)

Ik ben stiekum op zoek naar nog een (tweedehands) WOW zadel voor mijn nog zadelmak te maken 3 jarige , dus als iemand zo'n zadel kwijt wil......

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 09:32

Ik heb sinds afgelopen weekend mijn zadel. Heb er nu 1 keer op gereden en ben zeer enthousiast. Het gevoel is echt 100 keer beter dan op een gewoon zadel en mijn paard liep er ook heerlijk onder. Heel relaxed en heeft geen poging gedaan om haar rug weg te drukken o.i.d. Kortom, tot nu toe ben ik heel positief!

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:14

Ik heb sinds kort ook een Wow zadel en ik wil eigenlijk niet anders meer. Heb ik laten aanmeten door Arie Boer, die bij mij aan huis kwam.
Ik reed voorheen op mijn oude KN symphonie, de overgang naar de Wow qua zitting vond ik erg meevallen, het is alleen dat de zitting ietwat bol loopt, dit is absoluut niet hinderlijk. Als je een KN symphonie gewend bent, ben je een vrije zit gewend.
Ik had al veel positieve geluiden gehoord over de wow en heb deze ook eerst uitgeprobeerd. Hij wordt helemaal op maat gemaakt. En de zit komt goed overeen met de Symphonie.
Ik heb dunne/kleine wrongen genomen omdat ik nogal lang ben, door dikke wrongen steken mijn lange benen sneller uit. Dit bevalt me erg goed. Het leder is van een superkwaliteit, houdt zich ook goed.
Ik rij met enkele beugelriemen (Kavalkade), waardoor het close-contact gevoel versterkt wordt.
Verder heb ik de wrongen in donkerbruin laten uitvoeren met een klein bruin biesje langs het zadel, de rest is zwart. Het zadel veert (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven), maar geeft je voldoende steun. Ik was direct enthousiast over de pasvorm op Dirk's rug. Supergoed. Ligt als een huis. En volledig aanpasbaar!
Een goed zadel is een zadel dat past. Als je overtuigd bent van de ligging en de superpasvorm van het zadel op je paard die best een moeilijke rug heeft en ook nog eens heel erg groot is (1.81m), is dit het geld dubbel en dwars waard. Alle comfort voor mezelf (zitting, luxe biesjes, kleur e.d.) is dan niet meer belangrijk (wel leuk, maar slechts een bijkomstigheid). Je ziet dat je paard meer schoudervrijheid krijgt, opleeft onder het dagelijkse werk, er plezier in heeft en weer vrolijk is. En dat is me al het geld van de wereld waard.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:22

Interessant topic.
Ben heel erg benieuwd naar deze zadels.
Iemand enig idee of je er ook mee kunt proefrijden?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:45

dan kun je het beste even Arie Boer benaderen, die zit hier op bokt onder de naam: Zadelboer
hij kan je in ieder geval verder helpen en adviseren .

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:13

Dank je wel.

Ik ben nu nog tevreden met de zadels die ik heb, maar als mijn paard daar uitgegroeid is is dit een mooie optie. Haha!

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:11

ey, ik denk er ook over om een wow te nemen dus blijft dit topic volgen.

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 09:10

Gisteren weer gereden. Je went erg snel aan het hele nieuwe gevoel dat het zadel geeft. Ik moet zeggen dat ik het erg lekker vind zitten. Gelijk singelen is wel belangrijk inderdaad. Doe je dat niet voelt het snel of het zadel een beetje scheef zakt.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:11

Hier nog een vaste wow klant. Zadels zitten heerlijk en wil echt niet meer anders.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:24

Wie denk dat het met je eigen lengte te maken heeft of het fijn zit?mijn instructrice die op GP niveau rijd vond het zelf niet zo fijn zitten maar zij is ook maar 1.60 ongeveer denk ik. ik ben bijna 1.80 misschien zit je dan ook heel anders of niet??

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:52

Ik heb sinds een paar maanden ook een WOW-zadel, eigenlijk bij toeval tegenaan gelopen... Cool

Ik was op dat moment erg aan het tobben met mijn merrie, ze is al snel gespannen en ze heeft ook nog eens een moeilijke gevoelige rug...
Mijn KN bleek toch niet goed te liggen (te wijd en niet mooi aansluitend op haar rug) en ik kon evt. een gebruikte WOW overnemen die beter voor haar rug zou zijn...

Ik heb nu dus een gebruikte WOW die op haar rug is aangepast en het bevalt tot nu toe heel goed!
Het moeilijke karakter van mijn merrie zal nooit veranderen, maar toch merk ik sinds ik dit zadel heb wel veel verschil met de tijd ervoor.
Ze is vaker en sneller ontspannen in het werk waardoor we er beide meer plezier in hebben!
Ook mijn instructeur zag duidelijk verschil, bij haar, maar ook bij mij.
Ik zat altijd erg voorover met m'n been er vanaf en met dit zadel zit ik rechterop en sluit ik m'n been makkelijker aan...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:32

Ik wil Flair nog steeds graag een keer proberen. Ken helaas niemand in het noorden van het land die zo'n zadel heeft.

En ik zou ook graag zo'n zadel eens op een aantal sprongen uitproberen. Volgens mij rijden er alleen dressuurruiters met zo'n zadel rond, maar ik vraag me af of het voor springen ook fijn kan zijn, of dat je dan te weinig stabiliteit hebt.

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 21:31

Je hebt ook WOW springzadels, die zullen dus ongetwijfeld gewoon winst maken. Misschien dat je Kerry Sharp kan benaderen. Die gaat volgens mij het hele land door.

Ik begin hoe langer hoe meer aan het zadel te wennen. Vooral dat je been zo los ligt is erg prettig, Ik merk nu pas hoe opgesloten je zit in gewone zadels.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:13

Zou kerry sharp het toestaan als je het zadel een week wil proberen??

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 14:20

Wie is Kerry Sharp?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 14:29