Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

ikenindi schreef:geen bit
Daar loopt mijn pony het prettigst op.
Lous schreef:Een ongebroken bit is naar mijn mening net zo vriendelijk en soms nog vriendelijker dan een dubbelgebroken. Mijn haflinger loopt op een ongebroken bit het lekkerst.
BitchyWitchy schreef:Lous schreef:Een ongebroken bit is naar mijn mening net zo vriendelijk en soms nog vriendelijker dan een dubbelgebroken. Mijn haflinger loopt op een ongebroken bit het lekkerst.
Met ongebroken bedoel je een stang???
Heb je een foto of zoiets?? 
BitchyWitchy schreef:Een ongebroken bit lijkt mij een bit aan één stuk.... Imo en stangHeb je een foto of zoiets??

jammerr schreef:BitchyWitchy schreef:Een ongebroken bit lijkt mij een bit aan één stuk.... Imo en stangHeb je een foto of zoiets??
het word wel een stang genoemd. maar omdat het de hefboomwerking van een stang niet ligt het heel stabiel en werkt zacht op de mond in, je hebt ook geen schaarwerking met dit bit.
Welshcobfan schreef:dus ongebroken bit heeft losse ringen en een stang niet?
Lous schreef:Uit de Wiki:
Ongebroken trens
2 ongebroken trenzenEen ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.

guppekop schreef:ieder bit is vriendelijk in de mond!
als jij zelf aan de teugels gaat hangen en trekken zijn alle bitten scherp en gemeen.
als jij zacht rijd kan je ook gewoon met stang en trens rijden als je wilt...