Boomloos op langere termijn

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

aleida_thijs

Boomloos op langere termijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 09:07

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kan er niet zoveel over vinden...
Ik kan me goed voorstellen dat een boomloos zadel de eerste weken heerlijk rijd, mar hoe gaat het na een paar jaar? Omdat er toch minder goede drukverdeling is, vraag ik me af of het vaak drukplekken kan gaan geven...
Het gaat om een paard met een vrij hoge schoft.

En vervangen jullie ook elk jaar de pads? Die tip kreeg ik namenlijk, omdat het anders gaat inzakken.
Ik wil waarschijnlijk een barefoot, wie o wie kan mij iets vertellen (ervaringen) over hoe het gaat op langere termijn?
alvast bedankt!

ikenindi

Re: Boomloos op langere termijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:10

ik heb die van mij al wel een tijdje, maar rijd maar 1 a 2 keer per week... dus kan er weinig over zeggen. ik moet zeggen dat mijn barefoot mij tot nu toe prima bevalt!

Belles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:45

Ik heb mijn Randoll's (vergelijkbaar met Barefoot) nu sinds Oktober en rijd er ongeveer 3 a 4 keer per week mee. ben er zéér over te spreken, maar kan je niet vertellen hoe het na b.v. jaren gaat ofzo..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:47

Ik heb gehoord dat sommige mensen na verloop van tijd drukplekken kregen bij de plek van de beugelophanging. Zelf heb ik er geen ervaring mee omdat ik persoonlijk liever ga voor een goed passend boomzadel en ik dat ook heb gevonden.

Ik denk dat er wel veel verschil zit tussen de barefoot en bijv. een BM, ook zijn er qua pads veel verschillende merken waarvan de een weer beter is dan de ander.

Broekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:48

Ik heb me laten vertellen dat het belangrijk is om een goede pad eronder te leggen met op de plekken waar de druk groter is goed verdelen, deze zijn geloof ik ook bij boomloosrijden.nl te verkrijgen. Ik rijd op het paard van mijn vriendin altijd op een barefoot cheyenne en ben er erg tevreden over.
Ik weet niet wat het op langer termijn doet, hij ligt er net een half jaar op denk ik, maar hij is niet regelmatig gereden.
Succes!

Liefs, Broekie

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:10

Ik heb nu ongeveer 3 jaar een barefoot. Een dik jaar geleden heb ik mijn cheyenne verkocht en een arizona gekocht. Ik ben er nog steeds heel erg blij mee. Het eerste jaar, met de cheyenne, heb ik om de dag gereden, vrij intensief, en er hebben ook zwaardere mensen op gereden. Dat ging altijd prima. Het jaar daarna heb ik wat rustiger gedaan, zo'n 3 keer per week gereden. En afgelopen zomer weer om de dag, soms een paar dagen achter elkaar, ook vrij intensief. En nog steeds ligt het zadel prima, mijn paard heeft er geen problemen mee (hij laat dit wel goed merken als het niet lekker zit, dat heb ik met het boomzadel gezien, 3 jaar geleden..). Hij heeft nooit drukplekken gehad. Heeft ook totaal geen problemen met aansingelen..opstappen.. Hij staat altijd los met opzadelen, mag van mij weglopen, maar dat doet hij niet.

De inlages van barefoot zijn een tijd geleden vernieuwd, en gaan gewoon jarenlang mee. Vroeger was dat inderdaad wel zo dat ze na een jaar platgeduwd waren.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:14

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:35

Ik heb een paar jaar met een boomloos zadel gereden, een barefoot. De periode dat ik 3-4 keer per week reed en dan niet langer dan een uur ging het goed.
Nadat ik van stal verandert was en ook langere buitenritten varierend van drie tot zes uur, ging maken kreeg mijn paard drukplekken op de plaats van de beugelophanging.

Nu ben ik dus weer overgestapt op een boomzadel, hoe jammer ik het ook vind want verder beviel het ons goed.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:37

ik rijd nu 4 jaar boomloos. Gaat en bevalt nog steeds prima.
Nooit drukkingen of irritaties gehad.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:16

Er is wel heel veel veranderd aan de barefoot de laatste tijd.
De barefoot van nu is van beter kwaliteit van 4 jaar geleden. Er is nu ook meer mogelijk op het gebied van drukverdeling.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 16:23

Bedankt voor jullie reacties!!
Omdat ik niet zo heel veel en intensief ga rijden, denk ik dat boomloos wel lukt bij ons...
Maar het feit dat je van 'te veel' rijden met een boomloos zadel drukplekken krijgt (sommigen dan), zegt toch wel wat over de drukverdeling. Al kan dat per paard verschillen natuurlijk.

Mystic Tinker: De pads hoef je dus niet te vervangen?
Ook bedankt voor de link, ik ga daar eventjes kijken en deze vraag nog maar eens stellen Vork
Oja, moet je bij een barefoot ook onder het zadel door kunnen kijken zodat de ruggegraat vrij is, of zeg ik nu iets heel doms?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:26

aleida_thijs schreef:
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kan er niet zoveel over vinden...
Ik kan me goed voorstellen dat een boomloos zadel de eerste weken heerlijk rijd, mar hoe gaat het na een paar jaar? Omdat er toch minder goede drukverdeling is, vraag ik me af of het vaak drukplekken kan gaan geven...
Het gaat om een paard met een vrij hoge schoft.

En vervangen jullie ook elk jaar de pads? Die tip kreeg ik namenlijk, omdat het anders gaat inzakken.
Ik wil waarschijnlijk een barefoot, wie o wie kan mij iets vertellen (ervaringen) over hoe het gaat op langere termijn?
alvast bedankt!

Niet alle paarden hebben een geschikte bouw om boomloos mee te rijden. Als jouw paard een vrij hoge schoft heeft is boomloos misschien niet eens een optie. Lachen

Er zijn tegenwoordig gelukkig heel veel modellen/soorten zadels en de kans dat er wat geschikts tussen zit is daardoor groter dan een paar jaar geleden.

De zadels en vullingen van nu zijn inmiddels ook al een hoop veranderd. Zelf heb ik wel al jaren een boomloos zadel maar omdat ik er niet wekelijks mee op dezelfde paarden rij, kan ik je dus over de drukverdeling op langere termijn niet zoveel vertellen.

Verder spelen er andere factoren mee of een paard drukplekken krijgt (ongelijke belasting, zware ruiter, zadel dat schuift of op de verkeerde plek ligt).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:38

HippoLogic schreef:
Niet alle paarden hebben een geschikte bouw om boomloos mee te rijden. Als jouw paard een vrij hoge schoft heeft is boomloos misschien niet eens een optie. Lachen
Ik heb 2 paarden met een hoge schoft, waarvan één van 22 jaar, dus ook een wat hollere rug. Die rij ik nu al dik 4 jaar boomloos (BM) omdat er geen boomzadel meer op pastte. Ik heb wel een speciale pad opm dit probleem op te lossen. Een zgn SwayBack pad. Die is in het midden iets dikker als aan de uiteinden.

Niet elk paard is geschikt voor boomloos, net zo goed als niet elke ruiter geschikt is voor boomloos.
En de druk op de 'zit'plek is idd iets hoger als met een boomzadel. Maar met voldoende rijtechnisch inzicht of aangepaste rij-uren hoeft je paard hier geen last van te hebben.
@TS: staar je niet blind op één type boomloos. Er zijn tegenwoordig zeer veel soorten en modellen.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 19:23

Bedankt voor de reacties en tips!
Ik weet dat boomloos niet op elk paard past, maar ik durf het 'risico' van een boomzadel niet aan. Ook ben ik niet van plan om elke dag een uur te gaan rijden, en ik ben ook niet zwaar Lachen

Ik ben van plan om een testzadel aan te vragen om een week uit te proberen, en dan eventueel te kopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:26

Hou het niet bij één testzadel, er zijn meerder merken waar je een testzadel van kunt uitproberen. Zo kun je je ook een beter beeld vormen van wat jij prettiger vind, of misschien merk je ook wel verschillen bij je paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:35

Voor een boomloos zadel geldt eigenlijk niks anders dan voor een boomzadel , bij allebei kun je drukkingen krijgen als je als ruiter niet goed in het zadel zit , bij een boomzadel komt daar nog eens de onzekerheid van het passen van de boom bij.

Bij een boomzadel moet je altijd maar afwachten en hopen dat het nergens knelt of drukt. Bij een boomloos heb je zelf in de hand of er teveel druk op bepaalde plekken komt te staan , omdat je zelf direct die druk geeft. Rij je op een goede manier en met een goede pad , met goede inlages , dan kun je er alles mee doen. Maar zet je bvb. vrijwel constant heel veel druk op de beugels dan is dat wel een heel 1-zijdige belasting op de stijgbeugelophanging. Maarja bij de gemiddelde boomzadels krijg je met zo'n zit weer heel veel druk rond de schoft , dus het is sowieso een probleem als je niet goed lichtrijdt.

De grap is wel dat mensen elkaar alert maken dat je bij boomloos op moet passen met lichtrijden , maar er vaak totaal geen erg in hebt dat je met je dressuurzadeltje hetzelfde probleem hebt alleen dan rond de schoft Tong uitsteken Met nog alle andere "gevaarlijk" punten van een boom erbij , die je bij boomloos dan weer niet hebt.

Het blijft toch iets dat je voor jezelf afweegt : gok je op de in theorie beter drukverdeling van een boomzadel , en geloof je erin dat je ten alle tijden tijdens alle bewegingen perfect passend kunt hebben , of ga je met een boomloos zadel aan de slag waar je zelf het grootste risico bent en je dus zelf ervoor kan zorgen dat het werkt ?

Er zit tegenwoordig ook heel veel verschil in boomloze zadels.
Sommige zadels lijken zo ontzettend op boomzadels , dat ze het qua stijfheid ook bijna weer zijn en ze daardoor veel voordeleb van boomloos verliezen. Maar wel weer "standaard" eruit zien en voor sommige mensen is dat juist weer heel fijn.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 13:57

Bedankt voor je reactie en informatie! Het is inderdaad maar afwachten wat het beste bevalt...
Ik wil inderdaad boomloos omdat ik oa het risico van een boomzadel niet aandurf.
Misschien wordt het niets, maar het lijkt me het proberen waard Lachen

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:15

Ik heb even een gerelateerd vraagje. Ik ben ook aan het rondkijken naar zadels. Omdat de paardjes die wij gaan kopen nog jong zijn kunnen ze alle kanten uit gaan groeien. Omdat er intensief gereden gaat worden ben ik een beetje bang dat een boomzadel drukplekken gaat veroorzaken.

Maar in hoeverre kunnen de boomloze zadels tegen intensief gebruik? (4 a 5x rijden in de week)
En ik ben ook wel iemand van lange buitenritten Tong uitsteken Is een boomloos zadel daar ook geschikt voor? (ik weet dat er boomloze endurance zadels zijn, dus het zal wel, Maar ik wil een vz-zadel hebben)

En tenslotte, mijn vriend weet hoe hij op een paard moet blijven zitten (en daar blijft het bij) Clown en moet dus het meeste nog leren. maakt het hiervoor niet uit of je een boomloos hebt of boomzadel?

Dank je Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:29

Het ligt er aan welk boomloze zadel. Je hebt hele goedkope zadeltjes , goedkope kopietjes van de Barefoot Cheyenne , en die zitten wat "makkelijker" in elkaar waardoor ze i.m.o. niet supergeschikt zijn voor intensief gebruik. De Barefoots en dergelijke nubuclederen zadels worden al snel glad in gebruik (net als suede minichaps enzo) maar hebben verder weinig te lijden van echte slijtage. Zo ook met de wat meer tuiglederen zadels waarbij je wel kans hebt dat de verflaag er een beetje afslijt maar door leer ga je verder niet snel ECHT heen. Wel is het opletten met inlages / kussens natuurlijk , of die bijgehouden of vervangen moeten worden eens in de zoveel tijd.
Net als boomzadels dus eigenlijk qua opvullen.

Kunststof zadels zal weer liggen aan de kwaliteit kunststof.
Is ideaal qua onderhoud natuurlijk maar veel ruiters vinden het toch wat broeierig / branderig zitten , vooral in de zomer. Is maar net wat je fijn vindt Lachen

Voor beginnende ruiters is het juist ideaal om zonder boom te leren rijden , omdat je dan direct de bewegingen van het paard kunt volgen zonder een hard element ertussen. Bij een boomzadel moet je je aanpassen aan de bewegingen van het paard + de vorm van de boom , hoe de boom je in het zadel zet.
Bij boomloos zit er alleen een schokdempend kussentje tussen en leer je direct jezelf op het paard aan te passen.

Mensen zeggen vaak : boomloos geeft te weinig steun voor beginnende ruiters. Zo kunnen mensen die een boomzadel gewend zijn het ook wel ervaren de eerste ritten , dat is waar.
Maar als ze dan na een weekje intensief op de boomloze rijden weer terug gaan naar hun boomzadel dan schrikken ze zich rot hoe weinig feeling ze dan nog met hun paard hebben.

En mensen reageren bij een testzadel vaak heel enthousiast dat ze ineens een rare beweging van het paard konden uitzitten waarbij ze er normaal naast liggen , en dat het paard er heel verbaasd bij stond dat de ruiter nog boven zat deze keer Tong uitsteken

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:53

Heb nu zo'n 1,5 jaar mijn barefoot cheyenne en rij hiermee ongeveer 3x in de week. En dan heb ik ook nog een arizona waar ik ook 3x in de week mee rij. Rij trouwens met mijn barefoot cheyenne ook wedstrijden en heb hiermee dus alle punten in het L2 mee bij elkaar gereden. Ga nu 23 maart M1 starten. Haha!

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:47

Wauw, wat leuk om te lezen Marcella

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:57

Ik heb een tijdje boomloos gereden maar mijn paardje kreeg last van drukpunten bij de beugelophanging. Ze had echt twee pijnlijke plekken op haar rug Boos!
Ik heb nu sinds kort weer een boomzadel aangeschaft (Massimo Trail) en kan weer heerlijk zorgeloos rijden.
Wel jammer, want het zadel zat heerlijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:36

yankeestar schreef:
Wauw, wat leuk om te lezen Marcella

En nog steeds hetzelfde zadel als wat ik toen van jou overgekocht had. Haha!

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 16:13

Mendi schreef:
Ik heb een tijdje boomloos gereden maar mijn paardje kreeg last van drukpunten bij de beugelophanging. Ze had echt twee pijnlijke plekken op haar rug Boos!
Ik heb nu sinds kort weer een boomzadel aangeschaft (Massimo Trail) en kan weer heerlijk zorgeloos rijden.
Wel jammer, want het zadel zat heerlijk.

Op wat voor paard reed je met dat boomloze zadel, en wat voor zadel was dat?
En reed je heel vaak en intensief, of kwamen die plekken al van 4x rijden per week?

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:41

aleida_thijs schreef:
Op wat voor paard reed je met dat boomloze zadel, en wat voor zadel was dat?
En reed je heel vaak en intensief, of kwamen die plekken al van 4x rijden per week?
Ik heb er mee gereden op mijn tinker, waar ik 5 tot 6 x in de week bosritten mee maak. Eerst reed ik met de "gewone" inlages, die de problemen hebben veroorzaakt (na een maand of 3) waarna ik de dikke inlages heb geprobeerd, maar het probleem ging niet weg. Ik heb een Cherokee.