Koudbloeden & Bandages / peesjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Koudbloeden & Bandages / peesjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:07

Tsja dat vraag ik me nu toch echt af, sportpaarden en af en toe wat shetties maar vooral de luxe type paard hebben vaak peesjes of bandages om, ik zie zelden een tinker / belg / shire met peesjes of bandages om, haflingers en fjorden heel af en toe maar wat is de reden erachter dat koudbloeden vrijwel nooit met peesjes en bandages geshowd worden en de 'sportpaarden' wel?

EdelweissBel

Re: Koudbloeden & Bandages / peesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:20

Ik heb bij mijn haf alleen peesbeschermers in het bos en met het springen om. Tijdens dressuur vind ik overdreven.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:10

koudbloeden hebben iets meer aan hun benen (vet of haar). dus niet zo gauw nodig plus dat de benen breder zijn en peesje niet zo snel te vinden zijn

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:50

Nelleke1 schreef:
Tsja dat vraag ik me nu toch echt af, sportpaarden en af en toe wat shetties maar vooral de luxe type paard hebben vaak peesjes of bandages om, ik zie zelden een tinker / belg / shire met peesjes of bandages om, haflingers en fjorden heel af en toe maar wat is de reden erachter dat koudbloeden vrijwel nooit met peesjes en bandages geshowd worden en de 'sportpaarden' wel?

probleem met paarden met echt flinke benen is dat er vrijwel geen beschermers zijn in de goede maat

bij benen met veel haar zou ik persoonlijk sowieso vermijden er bandages etc om te doen ,
word warm onder de beschermers, en met sokken kan dat tot jeuk leiden

en het ligt ook erg aan wat je met je paard doet,als je hel fanatiek springt met een paard wat redelijk flinke sokken heft , dan zou ik wel proberen peesjes te vinden
maar gewoon bosritjes etc, dan zou ik het gewoon laten zitten als ze niet strijkt of zichzelf aantikt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:56

ik heb bij indi geen tot bijna nooit beenbescherming om, simpelweg omdat de pezen eerder slap worden door het dragen van peesbeschermers dan dat het baad heeft. hooguit tegen het stoten. daarom heeft ze ze met springen wel om haar voorbenen. 3 in 1 beschermers, dus helemaal rondom...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:02

peesbeschermers geven geen steun alleen bescherming......

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:53

De grootste reden (voor diegene die het eigenlijk wel willen gebruiken) is volgens mij dat er gewoon geen peesbeschermers, strijkkappen en springschoenen in trekpaardmaat te vinden zijn.
Ik ben al een paar jaar hierna op zoek, maar kan niets vinden!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:28

Bij mijn tinker zouden beschermers alleen maar irriteren en jeuken over die sokken heen..
Ze zijn inderdaad ook moeilijk te vinden in zo'n brede maat..
Maar daarnaast ken ik niet een verhaal van een koudbloed die zich tegen de pezen heeft getrapt, en maar héél weinig met peesblessures. Misschien omdat ze gewoon rustiger zijn, minder snel in een gekke sprong iets verzwikken..

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:20

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:26

MysticTinker schreef:
Maar daarnaast ken ik niet een verhaal van een koudbloed die zich tegen de pezen heeft getrapt, en maar héél weinig met peesblessures. Misschien omdat ze gewoon rustiger zijn, minder snel in een gekke sprong iets verzwikken..

Of gewoon omdat ze jarenlang gefokt werden (nu alweer iets minder) om hun kracht, robuutsheid en stevigheid...

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:08

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:43

Ik heb altijd peesbeschermers om bij mijn Fjord. Puur voor bescherming, een Fjord (of welke andere koudbloed dan ook) kan zich evengoed aantikken en blesseren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:08

klopt, maar je kunt beter kijken of dta het gebeurt en alleen indien nodig bescherming gebruiken dan standaard het er maar om te doen ..
zeker bij fjorden en dergelijk
mijn ervaring is dat fjorden heerlijk lomp kunnen zijn , geloof me dta vind ik heerlijk aan het ras Ja Clown
en juist de paar keer dta ik fjordne met peesjes heb gereden merkte ik dta ze na een paar keer gebruik meer aantikten dna voordta ik de peesjes gebruikte , ben er dus ook snel vanaf gestapt , heb verder ook nooit echt problemen gehad met de fjorden kwa aantikken en peesblessures
en heb er door de jaren heen toch aardig wat onder mijn kont gehad

met springen zou ik er best snel voor kiezen ze wel even om te doen , maar met recreatief /dressuurmatig alleen als het nodig blijkt te zijn/is

het is idd wel zo dat peesjes alleen bescherming bieden en geen steun , daar zijn ze ook voo rbedoelt
om de paazen te beschermen tegen tikken van buitenaf
dta is ook de reden dat je geen bandages moet gebruiken om die reden , een bandage houd een eventuele tik van een hoef totaal niet tegen , denpt een heel klein beetje, maar de impact blijft groot, dat is bij een peesbeschermer niet het geval
wel is het probleem bij veel koudbloeden toch het haar , dat in combi met de peesjes produceert te veel wartme wat tot irritatie leid

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:42

Waarom onderscheid tussen Fjord en warmbloed? Als je gaat kijken naar de anatomie is het been van een Fjord echt niet anders dan die van wat voor ander paard ook.
Ik heb ooit een keer bij mijn eerste pony een peesblessure gehad doordat ze een keer wegsprong met rijden en zichzelf daarbij zo hard aan heeft getikt dat de pees gedeeltelijk door was. Dat soort grapjes zit ik niet op te wachten, dus bij mij gaan ze er lekker iedere dag omheen.

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:20

Mijn fries past gewoon geen peesjes Bloos

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:21

Mijn Tinker heeft met springen altijd peesjes om en bij de cross altijd voor en achter crossbeschermers en eventueel nog springschoenen, bandages soms.

_xAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:29

Mijn fjord heeft altijd peesjes aan tijdens het rijden. Dit doe ik voor de veiligheid een ongeluk kan ik een klein hoekje zitten Knipoog

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:32

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:46

Ik heb zelf altijd het idee dat er minder robuuste paarden lopen met standsafwijkingen dan bij de warmbloeden. Dus als ze zich minder aantikken zie je ook minder bescherming. Ook speelt de doelgroep van het ras mee. Robuuste paarden staan vaker bij recreatie ruiters die, minder genegen zijn om een hoop heisa aan het paard te hangen die niet nodig is. Want stel je gaat buitenrijden en rijdt door een meertje heen of een plas water, dan is beenbescherming alleen heel vervelend, aangezien dat nat, smerig wordt en klachten kan veroorzaken. Rij je dressuurmatig of spring je dan zie je sneller beenbescherming.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:43

MelanieB schreef:
Jaan81 schreef:
Peesbeschermers zijn er wel, da's waar! Die heb ik al eens ergens voorbij zien komen.
Maar die zocht ik niet. Ik zoek strijklappen en springschoenen. Mijn trekpaardje kan zelfs soms heel d'r kroonrand openschuren van het strijken.....

Al eens maatje XXL springscheonen geprobeerd? Knipoog

XL wel en die zijn voor haar echt mini-mini.
Waar kan ik XXL vinden?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:56

Pasterza schreef:
Jaan81 schreef:
De grootste reden (voor diegene die het eigenlijk wel willen gebruiken) is volgens mij dat er gewoon geen peesbeschermers, strijkkappen en springschoenen in trekpaardmaat te vinden zijn.
Ik ben al een paar jaar hierna op zoek, maar kan niets vinden!

Ze zijn er wel Knipoog :
http://www.kaltblutshop.biz/product_inf ... schen.html
http://drafttack.com/Halter/boots.html

Bij drafttack staat erbij: I don't think these will fit a full Draft but they may fit some crosses.
Te klein dus! Daarbij zijn de trekpaarden in de VS ook ranker qua beenwerk.
Bij de Kaltblutshop zijn peeskappen voor extra dikke benen nog steeds in de maak...
@Jaan: Bij horseshop horsepower hebben ze wel springschoenen in Xfull, geen idee wat voor doorsnede die hebben?
Ik zoek ook nog steeds strijklappen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:32

Wanja schreef:
Waarom onderscheid tussen Fjord en warmbloed? Als je gaat kijken naar de anatomie is het been van een Fjord echt niet anders dan die van wat voor ander paard ook. ik maak geen onderscheid in bouw ik maak onderscheid in algemeen gedrag
een fjord is gewoon geen kwpn kwa algemeen karakter etc, gelukkig niet

Ik heb ooit een keer bij mijn eerste pony een peesblessure gehad doordat ze een keer wegsprong met rijden en zichzelf daarbij zo hard aan heeft getikt dat de pees gedeeltelijk door was. Dat soort grapjes zit ik niet op te wachten, dus bij mij gaan ze er lekker iedere dag omheen.

ik merk gewoon dat de gemiddelde fjord wat lomper is dna de gemiddelde kwpn
bij de koudbloedjes gebruik ik zeker geen beenbescherming tenzij het nodig is

met inrijden wil ik er nog wel eens ene pijkousje aan gooien of een peesbeschermer, maar zo snel mogelijk met blote benen
(tenzij het dier de bescherming echt nodig heeft )

maar datzelfde geld bij mij trouwens voor ieder paard
niks bescherming, tenzij het nodig is door beenzetting onder het rijden

de enige dieren waar ik kwa "bouw" wel onderscheid in maak is dieren met zware beharing aan de benen ,
de nadelen van warmte opwekking in die sokken an leiden tot jeuk in de sokken , en dat is iets wat ik sowieso errug vermijden ,
kijk bv bij belgen en shores waar kriebelsokken vrij regelmatig voorkomen zonder gebruik van bescherming, als je daar ook nog extra warmte bij gaat voegen ...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:33

MelanieB schreef:
Mijn Tinker heeft met springen altijd peesjes om en bij de cross altijd voor en achter crossbeschermers en eventueel nog springschoenen, bandages soms.
kijk, dat zijn dingen , dan zou ik ook bij een sokkenpaard bescherming gebruiken Ja
risico word bij dergelijke activiteiten gewoon groter en dna is het wijs om te gebruiken Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:00

Ik rijd een Haflinger en een New Forest en ik maak geen onderscheid. Paardenbenen zijn paardenbenen.

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:04

er zijn zeker wel peesbeschermers en strijklappen te koop voor belzen. ze moeten alleen op maat gemaakt worden.. en dat vinden veel mensen te duur