dekjes onder boomloos zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fabiee

dekjes onder boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 22:00

Hallo,
Ik vroeg me af welke dekjes onder een boomloos zadel kunnen?
Kun je ook 'gewone' dekjes die je onder een zadel met boom legt?
Of moet je speciale hebben..
Alvast bedankt.

GeneralFlynn

Re: dekjes onder boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:58

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:01

Je kan geen gewone dekjes gebruiken Knipoog
Een boomloos zadel verdeelt de druk niet zoals een boomzadel, daarom heb je een speciaal dekje nodig dat wel de druk verdeeld.
Je kan wel een normaal dekje óver een speciaal boomloos-dekje leggen als je dat echt zo mooi vind, maar het is natuurlijk beter voor de pasvorm om niet te veel over elkaar heen te leggen.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:35

ik haak even in/mee:
heb net een ghost besteld en met de bijbehorende pad..maarr:
kun je onder de ghost ook een andere pad doen? zoals de budgetpad of de high-tech? vroeg het me af namelijk...kan dat niet halen uit t sticky van tinkerloos namelijk....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:57

Dat moet qua drukverdeling wel goed zijn, maar ik denk wel dat de pads erg ver uitsteken, de ghost is een stuk kleiner dan de bf cheyenne.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:54

Je kan echter wel dekjes met schaapswol onder een boomloos zadel doen, die van Mattes zijn daar speciaal voor gemaakt met echt lamswol onder de kussens en wrongen
http://www.hipponet.be/N_frame.html?htt ... _42-1.html

kleuren van dekje: 17 keuzes en kleuren wol 18 keuzes

Mattes kwam trouwens best uit de bittest qua drukverdeling bij de halfpads, dus daar hoef je je ook al geen zorgen over te maken Vork

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:00

Maar al heb je er alleen een laagje wol tussen zitten lijkt het me ook niet bevorderlijk voor de rug? Ik gebruik onder mijn BF een Christ pad met dubbele inlages, mijn paard loopt hier heerlijk mee.
Onder mijn Ghost ligt gewoon een ghost pad. Ik heb een tijdje terug hier op bokt gelezen dat er mensen zijn die er een ander dekje onder gebruiken.
Ik probeerde dus ook eens mijn Christ pad eronder, maar vond het niet zo fijn liggen. Je hebt enorm veel ruimte over, wat opzich wel fijn is voor de singelstoten, die liggen dan niet tegen de vacht aan, maar het zadel ging er minder mooi door liggen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:04

Feminsky schreef:
ik haak even in/mee:
heb net een ghost besteld en met de bijbehorende pad..maarr:
kun je onder de ghost ook een andere pad doen? zoals de budgetpad of de high-tech? vroeg het me af namelijk...kan dat niet halen uit t sticky van tinkerloos namelijk....

Ik rij op de Ghost zonder pad.
De kussens (panelen) zijn dik genoeg,en zorgen vind ik voldoende ruggegraad vrijheid.
(je kan ze verschuiven naar je eigen smaak)

Onder de Barefoot heb ik wel een grandeur dek met inlages,want die heeft geen kussens.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:06

als je in de link kijkt, zie je dat dit dekje los gebruikt kan worden of met een opkleefsysteem: een zakje waar je inlages in kan steken. Je kan dit dekje ook kopen met standaard ingewerkte zakken om inlages in te doen
maar de vraag van de TS ging dus specifiek over dekjes
en die wollaag onder deze boomloze dekjes is speciaal gevormd en echt dik, geen nep wat binnen de kortse keren in elkaar zakt

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:09

Ik heb een barefoot cheyenne voor mijn haflinger en heb daar een speciale bijbehorende pad met inlagers bijgekocht ( anti schuif)
Persoonlijk zou ik geen normaal schabrak of pad onder een boomloos zadel gebruiken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:32

Bij een boomloos zadel zoals de Barefoot kun je altijd het beste een goede pad met goede inlages gebruiken. Er zijn mensen die met een simpel dun dekje rijden en daar geen problemen mee ondervinden , maar het is niet aan te raden. Wil jezekerheid hebben van een vrije ruggengraat en goede drukspreiding , schokdemping en comfort , dan is een speciaal voor boomloze zadels ontwikkelde pad gewoon een must.

Net zoals je bij een westernzadel een speciale dikke westernpad gebruikt , gebruik je bij een Barefoot een boomloos-pad.

Overigens vind ik de pads van Mattes niet zo'n succes. Het systeem met de opvulbare pockets is op zich leuk , maar juist in het midden van de pad zit een stiknaad waar de pockets bij elkaar komen en de "kussens" dus onderbroken worden. Terwijl dat net het punt van de stijgbeugelophanging is.... dit is niet handig uitgedacht.

De Christ pads zijn dan veel handiger : daar gaan gewoon inlages uit 1 stuk in die dus wel goede bescherming bieden onder de stijgbeugelophanging.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:57

bedoel je dan dit? Dit is een Freemax van Acavallo, en daar is de 'ingang' om vulling in te stoppen lager dan bij de Mattes pad
Afbeelding

Over die stiksels: zo dik zijn ze niet, er zit wel een extra reep velcro in en dat verdikt inderdaad iets, maar er zit dan ook een hele dikke wol onder

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:07

Hee grappig , die ken ik niet , kan daar dus ook weinig over zeggen Lachen

Die bies klitteband erover heeft niet mijn voorkeur maar met een stel goede inlages eronder zou die verdikking geen probleem moeten zijn.

Vraag blijft dan over wat voor inlages erin zitten en hoe de pad er aan de onderkant uitziet Lachen

Het modelletje oogt wel richting dressuur-vorm trouwens ?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:18

bij mattes kleeft de velcro langs binnen dus daar heb je geen verdikking van de bies

de inlage van de freemax is een gel inlage, dat is het enige wat ik uit de Shires catalogus kan opmaken
volgens mij is de pad zelf ook geen katoen, lijkt leer?

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:57

Die mattes pads zijn wel mooi, ik ben juist opzoek naar een champagne kleurige pad voor onder mijn Barefoot London.
Zijn er ook nog andere merken die pads in champagne kleur leveren?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:36

Wordt moeilijk denk ik , Mattes is daar heel goed in , allerlei verschillende kleurtjes Ja

Maar sowieso wordt een pad voor onder de London nogal moeilijk omdat het model zo specifiek is.

Een normaal dressuurdekje past er niet mooi onder.
Hooguit dat een vierkante pad (met inlages) een mogelijkheid is... maar weet eigenlijk niet of Mattes die ook heeft. Ze hebben wel veel , dus het ZOU kunnen.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:57

Oke, Lachen

Tja dat is wel een nadeel vind ik aan boomloos Vork dat je niet zo veel variatie hebt in kleuren.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:04

Yinka schreef:
Oke, Lachen

Tja dat is wel een nadeel vind ik aan boomloos Vork dat je niet zo veel variatie hebt in kleuren.

Ik vond dat dus ook altijd heel belangrijk, nu echt totaal niet meer.
Ik heb een pad van christ.
Superding, nadeel: de inlage vakken zijn veeel groter dan de inlages zelfs.
Heb ze nu zelf vast gezet.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:25

pmarena schreef:
Wordt moeilijk denk ik , Mattes is daar heel goed in , allerlei verschillende kleurtjes Ja

Maar sowieso wordt een pad voor onder de London nogal moeilijk omdat het model zo specifiek is.

Hooguit dat een vierkante pad (met inlages) een mogelijkheid is... maar weet eigenlijk niet of Mattes die ook heeft. Ze hebben wel veel , dus het ZOU kunnen.

hier staat hun hele catalogus online (für alle reitsportfans) , in de extra catalogus vind je alle kleuren
http://www.e-a-mattes.com/0_kat_auswahl.htm

aangezien Mattes sowieso alles op bestelling maakt, kost het hen weinig moeite om iets groter/kleiner te maken dan het standaard assortiment. En ze rekenen dan ook door wat ze meer/minder hebben verbruikt aan stof en wol, dus geen extra opleg voor het feit dat je iets specialers wil dan dat ze normaal doen.

Had laatst een klant die een dubbelzijdig lamswol western pad wou, nou dan doen ze gewoon de productiekost aan wol x 2 omdat ze dan ook dubbel zoveel wol gebruiken, maar er moest niet extra betaald worden voor het maken op zich.

Dus pmarena, als jij duidelijk weet wat je wil qua afmetingen en zo, dan kan ik binnen de 24u weten hoeveel dat moet kosten. Ze hebben wel vierkante western pads met inlages, die verlengen naar beneden en onderaan volledig of gedeeltelijk of zonder wol maken lukt prima hoor.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:55

Zack schreef:
Yinka schreef:
Oke, Lachen

Ik vond dat dus ook altijd heel belangrijk, nu echt totaal niet meer.
Ik heb een pad van christ.
Superding, nadeel: de inlage vakken zijn veeel groter dan de inlages zelfs.
Heb ze nu zelf vast gezet.

Ik wil heel graag een champagne kleurig pad voorop wedstrijden Lachen Ik hoef niet 20 verschillende pads met allemaal kleurtjes, maar ik wil wel wat speciaals voor op een wedstrijd.
Dan zag ik net de mattes pads. Erg mooie pads, al hoeft van mij dat bont er niet onder, maar je bent dan ook weer €120 kwijt. Ik weet niet eens of hij onder mijn Barefoot London past. Dat vind ik jammer.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:00

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:34

foxy80 schreef:
pmarena schreef:

hier staat hun hele catalogus online (für alle reitsportfans) , in de extra catalogus vind je alle kleuren
http://www.e-a-mattes.com/0_kat_auswahl.htm

aangezien Mattes sowieso alles op bestelling maakt, kost het hen weinig moeite om iets groter/kleiner te maken dan het standaard assortiment. En ze rekenen dan ook door wat ze meer/minder hebben verbruikt aan stof en wol, dus geen extra opleg voor het feit dat je iets specialers wil dan dat ze normaal doen.

Had laatst een klant die een dubbelzijdig lamswol western pad wou, nou dan doen ze gewoon de productiekost aan wol x 2 omdat ze dan ook dubbel zoveel wol gebruiken, maar er moest niet extra betaald worden voor het maken op zich.

Dus pmarena, als jij duidelijk weet wat je wil qua afmetingen en zo, dan kan ik binnen de 24u weten hoeveel dat moet kosten. Ze hebben wel vierkante western pads met inlages, die verlengen naar beneden en onderaan volledig of gedeeltelijk of zonder wol maken lukt prima hoor.

Ja Mattes is een geweldig bedrijf , heel klantvriendelijk , mooie producten....niks mis mee.

Maar de London is dusdanig anders van vorm dat je er niet bent met iets meer lengte over de ruggengraat of aan de zijkant , het model is gewoon heel anders.

En een geheel onder het zadel zittend dekje met schaap geeft weer zo'n brede zit , dat moet je ook niet hebben. Ze kunnen natuurlijk ook wel schaap onder de zitting maken , met inlagevakken , en dan onder de zweetbladen geen schaap. Maar het zal toch even zoeken zijn om iets goed passend onder de London te krijgen.
Daarvoor kun je ze eigenlijk het beste een London pad aanleveren zodat ze die na kunnen maken , maar dan wordt het wel heel erg speciaal allemaal , en dat voor 1 dekje is dan wel de vraag of ze dat willen doen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:54

voor die brede zit onder de zweetbladen te vermijden kan het inderdaad zoals jij schrijft (dus geen wol onder zweetbladen) maar ze doen dat al standaard met dikke wol onder het zadel zelf en dunnere wol onder de zweetbladen

kan iemand me een goede foto bezorgen van een London en bijhorende pad, dan kan ik eens gaan graven wat er mogelijk is

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:09

Zie bij mij op de site , doorklikken naar de SHOP , op de London , op bvb. Hi-Tech pad , daar staan wat foto's als het goed is Ja

Maar de zweetbladen lopen dus wat anders , er zit een uitstulpinkje ter hoogte van de zadelringetjes aan de voorkant , de achterkant is allemaal wat ruimer...

Ik denk zelf aan zo'n dekje met een puntje achter het zadel zoals Mattes ze in het assortiment heeft , daar is wellicht wel iets acceptabels van te maken.

Maar dun schaap eronder zou ik ook niet zo snel doen hoor , is toch nog snel 2 cm dikte die je dan onder je kuiten erbij krijgt omdat de zweetbladen toch vrij lang zijn vanwege het dressuurmodel.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:47

Ik blijf dit even volgen qua ontwikkeling voor een pad die geschikt is voor de London Lachen