Bandages moeten verboden worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Guinness

Bandages moeten verboden worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 11:09

De stelling luid: Bandages die niet medisch noodzakelijk zijn moeten verboden worden.

Bandages zijn alleen maar schadelijk voor je paard of pony. De temperatuur onder de bandages loopt veel te hoog op, en ze dienen ook nog eens nergens voor. Als een paard met zijn achterhoef het voorbeen aantikt gaat dat met zo'n 50 km/h, dat gaat dus dwars door zo'n bandage heen. Het enige dat dan helpt is een peesbeschermer.

Onlangs stond er nog een artikel over in Bit. Als het niet nodig is, gebruik dan ook geen peesbeschermers. Gebruik gewoon niks. Van nature heeft een paardenbeen zijn eigen temperatuur regeling. Gaat dat niet verstoren.

Wie is het met mij eens en ook vooral wie niet?

Laat de discussie maar beginnen.

Hanne_SP

Re: Bandages moeten verboden worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:27

Ik gebruik zelf nooit bandages... SOms gebruik ik wel peesbeschermers al dat nodig is. Ik vind dat de hoofdzaak van bandages dragen voor de show is. Beetje nutteloos vind ik. Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:16

ik gebruik peesbeschermers omdat ze zichzelf aantikt.
gewone zwarten,dus niet voor de sier of de lol.

bandages zie ik ook niet het nut van in,het geeft toch geen enkele bescherming?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:18

Zelfde hier,,
Ik heb ook gewoon zwarte peesbeschermers

en bandages ben je alleen maar lang mee bezig en het is nog slecht ook
Ben het dus helemaal met je eens!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:19

Ik gebruik wel peesbeschermers omdat ze erg ruime passen heeft en daardoor voor met haar achterbenen kan aantikken, dus ik doe het voor de veiligheid.
Bandages niet.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:19

Ik draag bandages soms met wedstrijden of voorrijden ofzo. Verder wel altijd beenbescherming, peesbeschermers, want ze wil zichzelf nog weleens aantikken.

Maar bandages verbieden vind ik een erg grote stap.

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:21

Ik gebruik wél peesbeschermers en strijklappen omdat het gewoon nodig is. Bandages niet. Ik vind witte bandages wel mooi met een prijsuitreiking, maar van mij hoeft het niet onder de training.

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:22

ik heb ook peesbeschermers om omdat ze zichzelf aantikt.. ik heb welis x bandage omgedaan met rijden omdat ik toen vergeten was peesbeschermers om te doen en toen had ze gelijk al een wondje.. maar ik vind het eigenlijk wel link om met bandages te gaan rijden want het kan los raken en dan kan ze gaan struikelen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:22

Ik gebruik eigenlijk niets om de benen...
Ik heb momenteel geen bandages, maar ik ga vandaag naar de ruitersportzaak dus misschien koop ik ze vandaag wel Bloos .
Maar dan zal ik ze echt niet veel gebruiken, gewoon af en toe, en zeker niet met warm weer!

xsaarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:25

ik vind het wel een erg grote stap dat ze verboden moeten worden... met wedstrijden enzo, vind ik best dat je er mee kan inrijden ofzo. (ookal zie ik daar het nut niet van in Tong uitsteken

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:25

Aranel schreef:
Ik gebruik eigenlijk niets om de benen...
Ik heb momenteel geen bandages, maar ik ga vandaag naar de ruitersportzaak dus misschien koop ik ze vandaag wel Bloos .
Maar dan zal ik ze echt niet veel gebruiken, gewoon af en toe, en zeker niet met warm weer!

waarom haal je dan geen peesbeschermers die zijn net iets veiliger?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:26

Bandages gebruik ik niet, maar peesbeschermers altijd!
Mijn paardje heeft zichzelf tijdens galop zo geraakt dat hij een peesblessure opliep waardoor ik 2jr uit de running ben geweest, omdat ik géén peesbeschermers gebruikte.

Het idee op basis vanuit de natuur zal allemaal best wel zo zijn, maar in de natuur lopen ze niet uit zichzelf allemaal de kunstjes die wij ze laten doen.
Belasten ze de benen ook heel anders dan normaal gesproken.
En pezen raken zomaar niet oververhit!

Overal zijn voor en tegens over, maar ik kijk wel uit na die blessure van toen en gebruik mijn verstand ongeacht wat er in de boeken staat geschreven of wat uit onderzoek is gebleken.

Een verbod vind ik ronduit belachelijk!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:27

Sodeletuut schreef:
Ik gebruik wel peesbeschermers omdat ze erg ruime passen heeft en daardoor voor met haar achterbenen kan aantikken, dus ik doe het voor de veiligheid.
Bandages niet.

Dan kun je beter zeggen dat ze de passen niet afmaakt...

Ik gebruik voor mijn hengst niets om de benen.
Voor de merrie gebruiken we peesbeschermers omdat die zichzelf wel eens raakt en al verschillende schiefels op haar benen heeft daarvan...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:27

ik gebruik het wel: en waarom vind het gewoon mooi, en oke dient nergens voor maar zo slecht zal het ook weer niet zijn, anders was het allang verboden,

maar ik doe na het rijden wel altijd beentjes afspuiten als ze bandages heeft aangehad,
maar doe het eigenlijk ook niet zo vaak miss 1 keer in de maand ofzo, en dan nog meestal als er fotos worden gemaakt.

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:28

ik vind het wel een goed idee... het is natuurlijk mogelijk dat paarden die als ze zo'n hoge temperatuur onder de bandages krijgen dat ze dan klachten kunnen krijgen... ik vind wel dat je er nog wel gewoon mee kan rijden voor een fotoshoot ofzo. maar als een pony/paard tegen het andere voor- achterbeen aanschopt moet je idd peesbeschermers of strijklappen nemen... ik zou persoonlijk nooit voor bandages kiezen i.p.v peesbeschermers...!

ruitershopon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:29

ik ben het met je eens dat bandages bijna geen bescherming geven,maar ik vraag me dan toch af waarom de topruiters (oa.Anky)
wel altijd bandageren.......

A_n_n_e_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:31

Ik rijd met niets..Cross doe ik met goede crossbeschermers(Gewoon dus bescherming van eigen benen) En na de cross doe ik natte onderlappen met azijn en bandages..! tegen de ontstekkingen..!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:32

met rijden mogen ze verboden worden van me
Maar als jij een fotoshoot hebt is het best mooi om even wat om te doen, en dan is je paard ook niet ana het werk, dus wordt het er niet warmer onder Lachen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:34

maj0 schreef:
Zelfde hier,,
Ik heb ook gewoon zwarte peesbeschermers

en bandages ben je alleen maar lang mee bezig en het is nog slecht ook
Ben het dus helemaal met je eens!

Lang mee bezig is geen reden, als jij gewoon fatsoenlijk kunt bandageren heb je hem vierkant gebandageerd binnen 5 minuten.

Wij trainen af en toe met bandage's. We gebruiken onderlappen, en bandageren niet heel strak.
Daarbij komt dat we meestal maar 20 minuten trainen.
Geen enkel paard hier die slechte pezen heeft.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:34

Guinness schreef:
Onlangs stond er nog een artikel over in Bit. Als het niet nodig is, gebruik dan ook geen peesbeschermers. Gebruik gewoon niks. Van nature heeft een paardenbeen zijn eigen temperatuur regeling. Gaat dat niet verstoren.

Een artikel in een blad als Bit zegt imo niet zo veel. En van nature zat er niemand op het paard zijn rug, en werd dus niet uit balans gebracht waardoor hij zich zelf kan raken. En gebeurde dit toch en het paard kreeg er een blessure door dan werd hij opgevreten.
Dus peesbeschermers lijkt me vaak wel verstandig!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:35

Jolliegirl schreef:
met rijden mogen ze verboden worden van me
Maar als jij een fotoshoot hebt is het best mooi om even wat om te doen, en dan is je paard ook niet ana het werk, dus wordt het er niet warmer onder Lachen

Mag ik hier heel even op reageren? Nagelbijten / Gniffelen
Ik snap je bedoeling hoor. Maar als jij slaapt, doe je ook niet veel, toch wordt je deken warm. Pling

Judje

@ruitershopon: Omdat de paardensport een zeer 'klassieke' sport is, waar eerst alles 100x bewezen moet zijn dat het anders is. (Waarom verplicht de FEI nog steeds S&T? om maar een voorbeeld te geven. Hoe lang heeft dat in NL wel niet geduurd voordat dat veranderd was? Hoe lang duurde het voordat NH-ship werd geaccepteerd? Lang en nog steeds is het niet volledig geaccepteerd.)
Je kan je ook afvragen: waarom rijden bijna alle topruiters zonder cap?
Die zijn nog niet verplicht, maar wel noodzakelijk.

Daarnaast: zolang bandages verkocht worden, worden ze niet uit het assoritment gehaald. Aangezien de regering er echt geen baat bij heeft dat bandages verboden worden, zijn ze ook nog niet verboden. Er zijn nog steeds ook andere 'marteltuigen' te koop.

Dat het verboden moet worden vind ik ver gaan, al denk ik wel dat het voor de paarden uiteindelijk beter zal zijn, al zijn er natuurlijk uitzonderingen, waar bandages wel nodig zijn.

Peesbeschermers gebruik ik nooit. Peesbeschermers met neopreen vind ik een ramp, aangezien de benen er erg snel nat onder zijn.
Laatst bijgewerkt door Judje op 01-03-08 12:38, in het totaal 3 keer bewerkt

Jolliegirl

zorg dan dat je ventilatie in je beschermers hebt, gaatjes dus.

Danielle, maar mijn deken raakt niet oververhit/erg warm/ onaangenaam, ga ik bewegen onder die deken, ja dan ga ik zweten denk ik.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:37

ik zie het nut ook niet in van bandages, heeft het nut?
wie weet dat?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:38

Marigold schreef:
ik zie het nut ook niet in van bandages, heeft het nut?
wie weet dat?

voor het mooie..
het bied géén versteviging.. en amper bescherming + dat het los kan raken en er veel mensen zijn die bandageren zonder dat ze echt weten hoe het moet