Zadel oplaten vullen op eigen kosten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zirkonia

Zadel oplaten vullen op eigen kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 15:55

Hey,

Ik rijd een paard voor een man en het zadel is nu toch echt aan de nodige opvulling toe van de kussens en kniewrongen.
Maar de kosten schijnen op te kunnen lopen tot ongeveer €50,- of meer. Hij wil er zelf geen geld aan kwijt, en ik vind dit persoonlijk een behoorlijk bedrag om zelf te betalen. Het zadel sluit nergens meer aan en schuift alle kanten op. Het gaat om een dalemanzadel dat al redelijke gebruikssleitage heeft. Ik zit te denken aangezien ik zo naar een ruiterzaak ga waar ze ook zadels opvullen, het zadel even mee te nemen en vragen wat de kosten zullen worden. Wat vinden jullie?

Zo was het zadel toen ik met haar begon;
http://img210.imageshack.us/img210/7646 ... 832hp0.jpg

En nu;
Beeld van de kniewrongen;
http://img210.imageshack.us/my.php?imag ... delih3.jpg
Zadel van opzij;
http://img215.imageshack.us/img215/5558 ... oonlu5.jpg
Zadel van achter;
http://img215.imageshack.us/img215/3236 ... terww7.jpg

Sonja_vR

Re: Zadel oplaten vullen op eigen kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:28

sja, je kunt het even meenemen om te vragen naar de kosten
maar ik zou hem niet wegbrengen om te laten opvullen zonder dat degene die gata vullen het paard en het zadel saman heeft bekeken

anders kun je erinproppen wat je wilt, maar zegt dat nog steeds helemaal niets over of het dalijk wel of niet past

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 16:33

Dus het beste kan iemand aan ''huis'' komen om het te doen?
Ik ben bang dat de kosten erg hoog oplopen, terwijl het niet eens mijn paard/spullen zijn. Heb de eigenaar gewaarschuwd dat het paard door niet passend tuig bijvoorbeeld last van haar rug kan krijgen, maar dat maakt hem niets uit omdat het hem te veel geld gaat kosten.(Zijn eigen woorden)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:34

De eigenaar is er niet verplicht toe. jij rijd met het paard en het zadel. Dus een eigenbijdrage aan harnachement zou netjes staan. Mijn bijrijder heefd laats ook mijn zadel laten opvullen terwijl hij alleen maar met het zadel rijd en ik niet. Hij vond het ook geen pobleem. En ja hij betaalt ook een kleine bijdrage permaand. Hij studeert en heefd het geld niet voor een eigen paard, maar het klikt super met die van mij.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:35

Of koop zelf een zadel wat past en dat blijft dus ook van jou.

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:37

zoon heel groot bedrag is dat ook weer niet! als je daar altijd amg rijden zou je daar ook best ven voor terug moeten doen

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:37

Iemand die er wel een paard op na houdt en toch te beroerd is, te zorgen voor een passend zadel, die zou ik maa reens een paar veel te grote of te kleine schoenen aan laten doen en hem daarop 20 km laten lopen .Wat een *censuur*! Da tzadel ziet ernaar uit, of he tnie tmee rvan deze tijd is en eigenlijk denk ik, dat dit arme paard dringend aan een compleet nieuw, goed passend zadel toe is. Hier zou de Inspectiedienst ook eens iets aan moeten doen, dit is dierenmishandeling.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:39

bterlaan, dat klopt zeker, kan me ook niet voorstellen dat dat paard happy is met dat zadel op zn rug.
Vaak genoeg vind je 2de hands zadels met leuk prijskaartje

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 16:40

Ik heb al een totaal bedrag van +/- 70 euro aan haar uitgegeven, voor passend matriaal. Het zadel past verder prima. Hij is verder ook te beroerd om iets te betalen voor haar. En het zadel blijft zijn eigendom hé.

Ik heb zelf het geld niet voor een eigen zadel voor haar, mijn ouders willen het ook niet betalen. En de eigenaar zal daar niet blij mee zijn.
Laatst bijgewerkt door Zirkonia op 25-02-08 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:41

oOoKellyoOo schreef:
De eigenaar is er niet verplicht toe. jij rijd met het paard en het zadel. Dus een eigenbijdrage aan harnachement zou netjes staan. Mijn bijrijder heefd laats ook mijn zadel laten opvullen terwijl hij alleen maar met het zadel rijd en ik niet. Hij vond het ook geen pobleem. En ja hij betaalt ook een kleine bijdrage permaand. Hij studeert en heefd het geld niet voor een eigen paard, maar het klikt super met die van mij.

dat ze mee betaald zou idd netjes zijn. maar ik vind het de taak van de eigenaar dat het tuig goed is en goed past. bij mijn bijrijdpaard heb ik zelf het hoofdstel aangepast omdat het bit en de frontriem echt te klein waren. dat zijn de grootste kosten niet en kan ik later vast ook wel weer voor een ander paard gaan gebruiken. maar een zadel vind ik toch echt wat anders.
misschien kun je met de eigenaar overleggen om de kosten te delen?

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 16:45

Ik weet dat het zadel er niet meer uit ziet en oud is, maar dit is het enige dat ik tot mijn beschikking heb. En zoals ik net al zei heb ik er persoonlijk het geld niet voor om een eigen zadel te betalen. En willen mijn ouders het niet doen. Hun vinden zoals suuzepuus net zei de taak van de eigenaar om voor een passend zadel en hoofdstel te zorgen.

Ook heb ik op dit moment het geld niet om het zadel helemaal in orde te laten maken, want volgens mij mankeerd er nog wel meer aan dan alleen de kussens er wrongen. Zo liggen bijv. de bladen ook niet recht meer. Mijn instructrice ziet het zadel wekelijks, maar heeft er niks over gezegt.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:48

Als de eigenaar het zadel zelf niet gebruikt dan kun je er heel weinig aan doen. Zeker niet als het hem ook niet uitmaakt of jij er nu wel of niet op rijdt.
Toch zou ik niet te lang hiermee door blijven rijden. Een zadelmaker kost nu eenmaal geld, maar een opvulbeurt is nog wel te overzien. Als je (bij mijn zadelmaker) het hele zadel moet laten opvullen dan ben je incl. voorrijkosten geloof ik nog onder de €100 klaar.
Waarom zou de eigenaar trouwens niet blij zijn als jij zelf een ander zadel voor haar koopt? rijden er nog meer mensen op?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:50

het is een moeilijke situatie.
betaal je toevallig lease/rij geld? of mag je er gratis op rijden?
als je betaalt kun je namelijk denk ik verwachten/aanspreken dat de eigenaar zorgt voor degelijk materiaal.
als je er gratis op rijdt, tjah.. ik als eigenaar zou ook niet geld aan andere ruiters uitgeven.
ik heb vroeger alles ook altijd voor mijn verzorgpony moeten kopen omdat ik degene was die er gebruik van maakte.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 16:54

Ellee schreef:
Ik heb al een totaal bedrag van +/- 70 euro aan haar uitgegeven, voor passend matriaal.

Dit heb ik net gezegt. Ik betaal zelf dus over het algemeen ook veel dingen voor haar.
Ik betaal geen leasegeld, de man heeft mij gevraagd zijn paard te rijden omdat hij zelf daar niet tot in staat is(hij is 73, en heeft een hernia Knipoog ). En buiten om dat ik zijn paard rijd, help ik hem ook met klusjes voor van alles en nog wat. Alles zonder dat wel elkaar een vergoeding geven aangezien ik een leuk paard heb en hij mijn hulp voor het paard en de rest kan gebruiken.

Het is een jong paard waar het hier omgaat, en ik vind het persoonlijk ook zonde als haar rug eraan zou gaan hierdoor. Maar ik heb het geld er dus niet voor. Mijn instructrice heeft nooit een opmerking over mijn zadel gemaakt en is zelf ookal 2x op het paard geweest met dit zadel. Maar heb haar er nog steeds niet over gehoord.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:55

Als jij de enige bent die het paard rijdt dan kan ik me voorstellen dat de eigenaar er niet in gaat investeren.. dan betaald hij jouw hobby... mss toch sparen voor een 2e hands zadel (bijv wintec ofzo) hoeft geen super duur/nieuw zadel te zijn, gewoon 1 die goed past en van behoorlijke kwaliteit... zadel is en blijft dan van jouw en mocht je ooit stoppen kun je m meenemen en weer verkopen

Als de eigenaar zelf ook rijdt mss aanbieden de kosten van t opvullen te delen..

en een instructie die niks over zadels zegt kan ik me iets bij voorstellen, zadelmaker is een vak

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:56

Als ik nooit op mijn pony reed, maar mijn bijrijdster wel en zij dus verantwoordelijk is voor de slijtage (cq inzakking van het zadel door gebruik) dan verwacht ik dat als zij iets wil, dat zij het zelf betaald Lachen

Als mijn ouders een auto hebben, maar er niets mee doen en ik rijd er alleen in, is het toch logisch dat ik het onderhoud betaal?

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 16:57

Danneke80; Het maakt hem wel degelijk uit of ik rijd of niet. Maar hoe zijn matriaal eruit ziet maakt hij zich geen zorgen om.
Omdat hij enkel en alleen zijn eigen spullen bij zijn paard wil zien. Een ander dekje kon hij nog net aanzien. Het dekje dat ze had was een versletten (maakte zelfs haar rug stuk) dresuur maat cob. Terwijl dit zadel VZH Full nodig heeft.

Zijn kleindochter rijd er ook af en toe op.
Laatst bijgewerkt door Zirkonia op 25-02-08 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 16:58

Nimmy schreef:
en een instructie die niks over zadels zegt kan ik me iets bij voorstellen, zadelmaker is een vak

Ze kan lijkt me wel zien of een zadel redelijk ligt of voor geen meter?

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 17:00

Welshcobfan schreef:
Als ik nooit op mijn pony reed, maar mijn bijrijdster wel en zij dus verantwoordelijk is voor de slijtage (cq inzakking van het zadel door gebruik) dan verwacht ik dat als zij iets wil, dat zij het zelf betaald Lachen

Als mijn ouders een auto hebben, maar er niets mee doen en ik rijd er alleen in, is het toch logisch dat ik het onderhoud betaal?

Het zadel had al veel slijtage voordat ik het in gebruik nam. En het was al ver ingezakt maar doordat er nu gemiddeld 6x per week meegereden word is dat wel iets verder gegaan. Het zadel is al tig jaar oud en heeft op ik weet niet hoeveel andere paarden/pony's gelegen. En nooit is er wat meegedaan, ja ingevet and that's it. Nu is het enkel zo ver dat het dus nodig is aan een opvulbeurt, maar beter gezegt helemaal vervanging als ik andere bokkers zo hoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:02

Aan de foto te zien had ik gekozen voor een 2-de hands zadel Lachen

Ik was destijds 210 euro kwijt Lachen

Je kan altijd vragen of hij een deel wil meebetalen Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:04

Tja, altijd lastig zulke dingen...

Ik heb de zadels van de paarden die ik rijd eigenlijk ook altijd op eigen kosten laten nakijken en opvullen...

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 17:07

Ik zou zelf als ik het geld had het zadel het liefst ook vervangen, maar dat geld heb ik dus niet. En kan ik zo snel ook niet bij elkaar krijgen.

Hij wil er niks van weten dat zijn spullen slecht zijn. Dit is het enige dat ik aan hem heb gevraagd om te laten doen. Omdat hij het zadel zo geweldig mooi vind en absoluut geen ander wil zien/hebben. De rest van het matriaal heb ik zelf vervangen/laten repareren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:09

Je zou rond kunnen kijken voor een ouder, maar goed zadel (bij ruitersportzaken of op marktplaats) en die zo nodig passend laten vullen door een zadelmaker.
Dan heb je gewoon je eigen, goed passende zadel...

Als je goed zoekt, kun je best voor weinig iets vinden.
Zo heb ik voor 1 van de paarden die ik rijd en die echt niks paste een oude Daaleman op Marktplaats gevonden.
Het zadel kostte 150,-.
Ik heb het opgehaald, gepast en laten controleren en aanpassen door een zadelmaker, en we kunnen voorlopig weer vooruit! Knipoog
(een ander zadel heb ik helemaal opnieuw moeten laten vullen, dat kostte 170,-, dus wat dat betreft maakte dat qua kosten niet veel verschil... Cool )
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 25-02-08 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:10

Ellee schreef:
Nimmy schreef:

Ze kan lijkt me wel zien of een zadel redelijk ligt of voor geen meter?

maar tussen voor geen meter liggen en goed liggen zit ook nog een groot gebied...
Ik zou er persoonlijk niet snel uitspraken over doen tenzij het overduidelijk heel beroerd ligt, maar denk hier toch dat je een zadelmaker moet laten komen!

paardrijden is nu eenmaal een dure hobby, probeer anders te overleggen om de kosten te delen ofzo

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:10

Ik kan het hem ook niet kwalijk nemen Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk ook niet dat ik wou meebetalen aan iets waar ik zelf geen ene moer wat aan zou hebben.

Laat het zadel maar eens beoordelen door de paardensportwinkel Lachen kijken wat zij adviseren Lachen

Wat je intructrice betreft.. die van mij lette ook nog goed op of mijn zadel goed paste. Zij had niet het verstand om dat echt te kunnen beoordelen.