innovaties bij harnachement , vooruitgang of beperking??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

innovaties bij harnachement , vooruitgang of beperking??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 15:38

tegenwoordig zie je om de haverklap nieuwe zadels voorbijkomen met innovatieve handigheidjes, truukjes en onderdelen

ongelofeloos diepe zit, belachelijk dikke kniewrongen , contourblocs
etc, allemaal om het voor de ruiter zogezegd makkelijker te maken
makkelijker en steviger te blijven zitten , je been in de goede houding te houden , je zit in een bepaalde richtng te dwingen en ga zo maar door

maar zijn dit allemaal wel positieve ontwikkelingen?
moet je wel willen dat je op je paard en zadel stapt, je been nerlegt omdat het zadel het op die manier aanbied/dwingt, je zit zo diep is dat je in de juiste houding gedrukt word ?
is het door die zadels niet moeilijker geworden om daadwerkelijk een onafhankelijke zit te ontwikkelen

tuurlijk , het zadel moet passen op het paard, het moeten passen voor de ruiter en het zwaartepunt etc moet op de goede plek liggen
maar zelf zitten hoeft steeds minder, en eingelijk vind ik dit heel erg jammer

ik zie soms mensen op zadels voorbij komen waarbij ik me afvraag hoe het uberhaupt mogelijk is dta men het paard nog voelt, (als ze dit al doen)
en ken ook voorbeelden van mensen die van hun eigen opgesloten dik gewatteerde zadeltje op ene ouderwets vormgegeven zadel stappen , denk hierbij aan een open redelijk platte zit (nu zijn dingen al gauw open en plat in vergelijking met sommige moderne zadels)
dunne doch goed vormgegeven wrongen en opeens zie je de houding flink achteruit gaan , de zit word niet meer gedwongen , de benen zijn opeens vrij, je bent opeens afhankelijk van je eigen lijf ipv van je zadel ... maar die heeft de persoon in kwestie niet

(ik zeg niet dat dit zo is bij iedereen die een modern, diep zadel met megawrongen heeft , maar het viel me op dat ik regelmatig mensen zie waarbij dit dus wel het geval is )

dus sja, hoe handig zijn al die handige nieuwigheidjes, innovatieve vormgevinen van moderne zadels nu eingelijk?

speciallover

Re: innovaties bij harnachement , vooruitgang of beperking??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:42

Tsja, het slaat eigenlijk nergens op. Je leert niet een natuurlijke nette houding aan met dat ingebouwde zadel. Maar als je er eenmaal in zit voelt het heel stevig, en het zit heel lekker, veel lekkerder dan een ouderwets zadel. Maar je houding wordt er niet echt geweldig van zonder dat ding.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:46

Uit eigen ervaring: ik heb een tijd op een euroriding gereden. Vrij diepe zit en behoorlijke wrong. Ik vind dat het zadel je in een houding dwingt. Een houding die voor mij verkeerd was. Zadel verkocht en een nieuwe (2ehands) gekocht. Een Wow. Behoorlijk vlakke zitting en geen wrong. En daar kan ik dus wel op zitten!

Er hebben meerdere mensen op mijn zadel gezeten en je haalt direct de mensen eruit die echt niet kunnen zitten. Die zwabberen alle kanten op. Haha! Maar als je een beetje kunt zitten zie je over het algemeen de houding van de ruiter alleen maar vooruit gaan.

Wat mij betreft mag een zadel dus zo simpel mogelijk. Juist omdat ik zie dat mensen er netter op zitten. Maar goed, eerlijk gezegd kan het mij niet zo heel veel schelen waar de rest van de wereld op rond rijdt. Moet ieder voor zich weten. Lachen

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:49

Ik heb een ER Titan II,en voor mij met mijn lange benen zijn die wrongen een uitkomst,ik kon mijn benen gewoon niet kwijt Haha!
Ook heb ik nu minder last van mijn rug...Lachen

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:54

Wat maakt het uit? Niet alle nieuwe dingen zijn slecht. Zadels verbeteren e vaak met een positief effect.Maar evengoed moet de ruiter zelf kiezen waar hij of zij lekker in zit. Voor mensen met beperkingen en/of medisch problemen kan het nieuwe een uitkomst bieden. Tegenwoordig kunnen ze heel veel. Over iemand zijn keuze kan ik echt niet gaan oordelen.
Als er nooit nieuwe dingen zouden zijn dan zou alles maar oude sannie zijn, willen we dat dan ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:04

Ik had het er heel toevallig vanmorgen met m'n instructeur nog over, dat de oude zadels vaak toch nog de beste zijn!
De leerkwaliteit is nog echt degelijk, ze passen op een of andere manier op veel meer paarden, ze hebben een normale zit waar je zelf op leert zitten, etc...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 17:11

Ezmee schreef:
Wat maakt het uit? Niet alle nieuwe dingen zijn slecht. zeg ik dat dan? Zadels verbeteren e vaak met een positief effect.Maar evengoed moet de ruiter zelf kiezen waar hij of zij lekker in zit. Voor mensen met beperkingen en/of medisch problemen kan het nieuwe een uitkomst bieden. ik heb het in dit geval over reguliere ruiters/amazones die verder niet direct een lichamelijk beperking hebben als in een spasme, evenwichtsprobleem oid Tegenwoordig kunnen ze heel veel. Over iemand zijn keuze kan ik echt niet gaan oordelen.ik vraag ook niet om een oordeel over een persoonlijke keuze
Als er nooit nieuwe dingen zouden zijn dan zou alles maar oude sannie zijn, willen we dat dan ?

tuurlijk is vooruitgang goed, denk aan betere vulstoffen voor kussens die druk beter verdelen/schokken opvangen
of een gelzitting of wat dan ook in de zitting van het zadel om ook deels weer de druk/schokken op te vangen

materiaal vernieuwingen die levensduur van materiaal verbeteren, onderhoud eenvoudiger maken en ga zo maar door

maar daar heb ik het niet over
ik doel meer op de zadels waarmee je als ruiter steeds meer in een bepaalde houding gedwongen word, waardoor je van een onafhankelijke zit niet meer kunt spreken , terwijl er voor de ruiter geen lichamelijke indicaties zijn waardoor deze die onafhankelijke zit zelf niet kunnen bereiken

voor een ruiter is die onafhankelijke zit 1 van de belangrijkste dingen om te ontwikkelen in de basis , vandaaruit kun je pas echt gaan rijden , maar ik zie mensen die die zit niet hebben ontwikkeld op een zadel stappen waardoor het heel wat lijkt...totdat ze op een zadel stappen waar ze niet in opgesloten en vastgeplakt zitten en dan kom je er dus achter dat het zadel je een vals beeld heeft gegeven

ik heb dit topic dna ook gestart om te kijken hoe mensen hierover denken, wat de visie van verschillende mensen hierop is Lachen
en ook omdat het in mijn ogen een goed punt is om over na te denken ,
er zullen meer dan genoeg mensen zijn die een prima zit hebben maar toch een heel dwingend zadel hebben, gewoon omdat ze het fijner vinden zitten , maar er zijn net zoveel mensen die een dergelijk zadel hebben en denken dat ze geweldig kunnen zitten, maar niet door hebben dat een deel van die zit niet aan hunzelf te danken is

ook ben ik gewoon benieuwd of er meer mensen zijn die eenzelfde beeld als ik heb met enige regelmaat zien langskomen

ik pretendeer trouwens ook niet dat mijn zit super onafhankelijk is of wat dan ook , voor iedereen valt er ten alle tijden altijd wel iets te sleutelen en bij te leren , zo ook voor mij

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:15

draumpje schreef:
ik heb dit topic dna ook gestart om te kijken hoe mensen hierover denken, wat de visie van verschillende mensen hierop is Lachen
en ook omdat het in mijn ogen een goed punt is om over na te denken ,

Ik geef mijn mening, ik vindt dat je wat aanvallend doet op mijn mening. Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 17:54

ik val helemaal niets of niemand aan
ik geef alleen uitleg omdat je idd met een paar puntjes aankwam waar bij mijn originele post idd niet helemaal duidelijk is , en ik dus even in een kwootje reageer met uitleg Lachen
doordat het een geschreven tekst is is het minder duidelijk hoe iets bedoelt word, maar geloof me, geen enkele vorm of hoeveelheid aanvallendheid hier hoor Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:10

Ik vind dat je gelijk hebt hoor, ik houd absoluut niet van die zadels die je in een bepaalde houding dwingen. Net zo min van hulpteugels die paarden in de juiste houding dwingen.

Maar er zijn ook genoeg nieuwe uitvindingen die ik wel een vooruitgang vind. Om het even bij zadels te houden; boomloze zadels vind ik een geweldige 'uitvinding'! Nóg minder gedwongen zitten, nog minder steun bij je knieën, waardoor je écht ZELF leert zitten, echt onafhankelijk.
Al de nieuwe bitloze optomingen.. de nieuwe wetenschappen omtrent ijzers (kunststof, hoefschoenen, blootvoets).. nieuwe ideeën over voeren en verzorging, steeds meer mensen geven meer ruwvoer en minder krachtvoer.. Dat alles komt nu voorbij als een soort rage, maar ik vind het absoluut een vooruitgang.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:50

Tsja ieder zijn ding... sommige mensen zitten graag in die diepe dwingende zadels, andere liever op een platte pannenkoek Knipoog
Ik heb zelf een middenmoot... weinig wrong en een middelmatige zit. Zat voor mij het beste en lag perfect op mijn paard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 23:20

het nadeel van boomloos vind ik persoonlijk toch wel de beperking van gewicht die raadzaam is erop te zetten
een gezonde hollandse kerel is vaak al te zwaar voor een boomloos ivm druk verdeling etc

het kan absoluut voordelen hebben, dat is zeker, maar het is niet voor iedere combi weggelegd , maar ja
dat kun je dan ook van ieder zadel ongeacht type zeggen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:16

Tja... Ik ben op zoek naar een dressuurzadel. 1 die niet dwingt in de zit... nou heb hem nog niet gevonden. Denk niet dat ik bij een nieuw zadel uitkom. Ik houd van simpel en wil graag dat mijn lijf doet wat ik wil, NIet wat mijn lijf doet omdat het zadel dat zegt...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:38

@WinBinChes, je zou een Wow kunnen proberen. Is zonder wrong (ook met hoor) te krijgen en heeft een vlakke zit. http://www.zadelmakerijboer.nl (op bokt zadelboer geloof ik). Lachen Is het zadel in mijn profiel.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:41

Heeft voor en nadelen, maar denk wel dat er steeds beter onderzoek gedaan wordt naar het lichaam van het paard enz. en daar worden de materialen (harnachement) ook weer op aangepast

o_floor_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:40

Ben het eens met wat Nouvel zegt. De zadels die vroeger werden gemaakt waren kwalitatief beter. Had het er laatst nog met een zadelmaker over. Die belachelijk grote keikussens die tegenwoordig maar onder de zadels zitten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:00

Ik heb een oud Stubben vzh zadel gehad. Plat, nauwelijks kniewrongen en zo hard als een plank, maar hij zat heerlijk. Helaas groeide Anouar eruit.

Diepe zit en dikke kniewrongen vind ik niet nodig. Al wil ik nu wel een zachte zit ivm het aantal uurjes dat ik nogal eens in het zadel door breng

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 21:06

ja stubben Haha! geweldige zadels, heb er ook nog 1 liggen,
idd een vlakke zit, niet te veel wrong, heerlijk

helaas gaat het zadel naar alle waarschijnlijkheid niet geschikt zijn voor de poownie,

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:08

Ik vind het een beetje nutteloos om zulke grote kussens en kniewrongen op je zadel te hebben..

In principe zou je gewoon netjes moeten kunnen zitten in een plat zadel.
Dus zo veel kussens en wrongen vind ik niet nuttig.

Ik denk inderdaad ook dat de houding van een ruiter hiermee achteruit gaat.
Ik denk ook dat die niet zullen blijven zitten in een plat zadel als ze eenmaal aan deze 'dwang'zadels gewent zijn.
Ik zou dan ook graag eens willen zien hoe zulke mensen zonder zadel zouden overleven.. Bloos

Comfortabel, oké! Maar overdrijven is ook een vak..

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:34

Niet alle nieuwe uitvindingen en aanpassingen aan de nieuwe zadels zijn inderdaad een vooruitgang. Zo is de leerkwaliteit van nu niet te vergelijken met de de leerkwaliteit van pakmbeet 15 jaar terug. Nu heeft dit ook te maken met de regels die er nu zijn tav het looien maar toch.....
Wat de rest van de uitvindingen betreft: t is maar wat je gewent bent....... maar inderdaad zie ik ook regelmatig mensen voorbij komen die zelf een mega diep dwingend zadel hebben en dan hier op mijn toch (imo) redelijk comfortabele 15 jaar oude kieffertje alle kanten uitwapperen...... en toch.... kan ik voor sommige mensen wel begrijpen dat ze een dergelijk zadel aanschaffen, denk bijvoorbeeld aan de megagroot bewegende dressuurpaarden die er tegenwoordig rondlopen, die zijn echt niet zo makkelijk uit te zitten, ook niet met een goede onafhankelijke zit denk ik......en dan geeft zo'n zadel denk ik toch wat comfort voor zowel ruiter als paard niet waar?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 07:59

Ik heb sinds kort een Kieffer Lusitano Kur, met diepe zit en wat kniewrong. En toch zit ik niet 'vanzelf' in de juiste houding, ik werk nog steeds op mijn zit en beenhouding. Dus ik heb dat niet gekocht uit gemakzucht. Wel omdat het het enige zadel was dat voor mij en mijn moeilijke rug geen pijn veroorzaakte. Andere zadels, vlakkere zadels, geven mij gewoon enorm fel pijn. Ik heb op veel zadels gezeten om ze te proberen, maar ik kon echt geen 5 minuten op een Stubben blijven zitten, omdat ik er zo pijn van kreeg.
En het lag dan nog eens goed op mijn paard Lachen

Ik denk trouwens dat de verhalen rond een diepe zit sterk overdreven worden. Er is daar niet zo lang geleden serieuse opheldering over geweest in een ander topic.

Maar goed, mijn punt dus: ik heb een diepe zit en ik word niet in de perfecte houding gedwongen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 08:14

Ik ben de afgelopen maanden op zoek geweest naar een zadel met een plattere zit, omdat ik zoveel pijn aan spieren en gewrichten krijg door een diepe zit.
Die zoektocht was best lastig, want bijna alle zadels hebben een diepe zit. Heb een aantal oudere Stubbens geprobeerd. Qua zit heel fijn, maar geen goed geplaatste wrong, waardoor mijn been verkeerde steun kreeg en ik dus dikke knieën kreeg. Daarna nog een oudere passier geprobeerd, maar die had wrongen met scherpe randen, dus kon ook niet.
Heb nu een nieuwe Barnsby kanter besteld. Qua zit redelijk vlak, iets meer wrong. Dit zat erg fijn.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:33

Als de zadels van tegenwoordig de ruiter nou hielpen met een correcte zit dan zou het in het voordeel van het paard zijn (ruiter in balans). Ondanks dat de onafhankelijkheid van de zit niet bevorderd wordt als je in een houding gezet wordt door je zadel. Knipoog
Helaas zie ik dat de zadels van tegenwoordig de ruiters in allerlei houdingen dwingen, maar zelden in de klassieke houding (helaas meestal de stoelzit, waarbij de ruiter dan steun gaat zoeken op de teugels voor balans). Ook bij dressuurzadels waarbij je juist zou verwachten dat het je in de balans zet en het niet onmogelijk maakt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:47

Ik heb sinds een paar maanden een Massimo Trail zonder extra aanpassingen ofzo. Heeft een middelmatige diepe zit en een klein beetje wrong. Misschien dat meer wrong mij wel zou helpen met een stabielere zit, maar ben nu bezig het eerst met lessen te proberen te verbeteren. Aan het zadel "sleutelen" kan altijd nog Lachen
(Overigens heb ik wel een lichte vorm van spasme en een evenwichtsprobleem. Toch wil ik het liefst zo ongedwongen als voor mij mogelijk zitten, omdat hoe meer ik een gedwongen zit aanneem, hoe meer pijn het (achteraf) meestal doet.)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:08

Ik heb ook een Massimo Trail, ondanks dat die een diepere zit heeft vind ik dat hij wel een hele vrije zit heeft. Je wordt absoluut niet gedwongen.
De kniewrongen hebben bij mij weinig nut, m'n knieen komen er niet eens tegen aan.