Moeilijk om een goed shetlander zadel aan te schaffen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Moeilijk om een goed shetlander zadel aan te schaffen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 18:10

*Zucht* zit nu echt met m'n handen in het haar, ik heb gewoon al van alles geprobeerd, maar niets lijkt goed te liggen op mijn shetlander. Ik ben er uit dat 16 inch te groot is, ik heb al 5 verschillende zadels gekocht, en dus ook weer verkocht, het begon met een pannekoek, toen een lederen VZH, daarna een westernzadel, toen een pinokio, daarna een kunststof VZH minizadel.
De ruitersportzaken in de buurt, willen geen zadels komen passen bij shetlanders. Erg raar want een shet heeft toch net zo goed recht op een goed zadel?

Ik ben inmiddels een stuk armer, want ja je maakt er geen winst op (alleen maar verlies)
Heeft iemand tips?

tyleysmiley

Re: Moeilijk om een goed shetlander zadel aan te schaffen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:15

Hoi,ik lees even mee,wij hebben een shetlander van 1.05 meter,hij is zowieso veel te dik,wordt aan gewerkt Bloos ,wij hebben wel zo'n pinokkio-zadel,ligt nog eens niet zo heel slecht,maar om nu te zeggen dat het geweldig past,nou nee,mij is aangeraden een staartriem te gebruiken,maar ik neem aan dat je dat zelf ook al uitgevonden hebt?? En dat ze geen zadel willen komen passen,belachelijk,inderdaad zoals je zelf zegt:zo'n pony heeft toch ook recht op een goed zadel.Mooie reclame maak je dan voor je zaak zeg,groetjes Linda

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:17

Dat zal zijn omdat die zadeltjes ook niet zoveel kosten. Als je gewoon voorrijkosten betaalt komen ze wel hoor.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:19

Ik heb ook een pinokkio zadel (moet er vanaf trouwens, de ''rijshet'' is verkocht en Vendetta is pas 8 maand), het pastte prima maar ik vind het niet ideaal. Wanneer Vendetta bereden gaat worden laat ik een zadel op maat maken. Lachen

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:21

Onze Bobby is met zijn zeven jaar nog niet zo geweldig doorgereden,ik denk inderdaad dat het een hele goede oplossing is om een zadel op maat te laten maken,het hoeft natuurlijk geen dikke 1000 euro te kosten,maar als je een beetje rondsnuffeld kom je vast wel een goede zadelmaker tegen,ik zal eens meezoeken,ik ben toch wel benieuw eigenlijk wat dat zou kosten,groetjes Linda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:24

Pinokkio zadels zijn eigenlijk geen zadels, meer een soort pads. Ik heb voor mijn shet een keer uit een aanbiedingspartij een redelijke kwaliteit leren zadeltje gekocht (ik geloof van 300 euro voor 150), die heb ik door de zadelmaker op maat laten maken (ook 100 euro verder). Maar ze heeft nu wel een echt goed zittend zadel. Ik denk dat iedere zadelmaker wel shetlanders doet, als je maar een geschikt zadel aanlevert of koopt.
Wintec's zijn ook leuke zadels voor shets, maar ik vind dat ze die wel moeten komen passen, want niet iedere wintec ligt zomaar goed en je moet ook de juiste boommaat hebben.
Maar het hangt ook af van je budget, hoeveel wil je uitgeven?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:25

Hier een beetje hetzelfde verhaal maar dan voor onze welsh. Het is een kleine B. Ik vind het erg moeilijk om voor haar een goed zadeltje te vinden. Heb er al meerdere geleend, maar het ene zadeltje schuift, het andere zadeltje kiept iets aan de achterkant. Het geleende zadeltje wat ik nu heb, past goed, maar is eigenlijk gewoon te oud.
Wat me ook op valt is dat het allemaal van die zadeltjes zijn met het zweetblad erg naar voren, springmodel zeg maar.
Ben benieuwd waar de TS hier op uit komt! Lees even mee...

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:00

Ik heb voor mijn shet van 90 cm een klein westernzadeltje. Ik gebruikte het wel alleen om met hem in het bos te rijden. Daarvoor was het prima.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:31

Het fijne aan Wintec is dat je de boommaat kunt (laten) veranderen. Wij hebben op onze ene shet dus een Wintec 2000 met een wijde boom en die ligt prima, zonder staartriem o.i.d.

Onze andere shet is een stuk ranker gebouwd en dus is deze Wintec hem te wijd...ik ben super geholpen door Nicky (Nickyu) op bokt om voor hem een passend zadel te vinden...Ik kan je echt aanraden contact met haar op te nemen!

ponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:42

ik weet dat deze ook goed kan
Kunststof zadel,Knightrider Neptunus in kleinere maten

Het zadel is in de wijdte aan te passen d.m.v. uitwisselbare beugels.

Leverbare maten dressuur: 17", 17.5", 18" NU OOK IN 16"

Leverbare maten veelzijdig: 15", 16", 17", 17,5", 18" NU OOK IN 14"

prijs is rondt de € 200,-/225,- euro kaal

foto heb ik misschien wel, kan ik alleen versturen via mail snap niet hoe dat werkt om te plaatsen Bloos

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 07:06

Ik heb een Wintec op mijn shet. Ik zou daar eens naar kijken als ik jou was. Prima zadels voor een prima prijs. Mist ze passen natuurlijk, maar dat kan je vanachter de computer niet zien

SammieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:07

Hallo!

Heb je al iets gevonden?
Ik heb gisteren een Harry's Horse zadeltje gekocht.
http://www.horseyshopping.nl/cgi-bin/ic ... p&mv_pc=46

Meteen een staartriempje bij gekocht.
Je kan de kussens verstellen met klittenband (voor een dikkere of dunnere pony), hij is boomloos en er zit een gelpad als zitvlak op.

Een leuke prijs voor een goed zadeltje!!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:11

Heb je wel eens een barefoot geprobeerd? Die hebben ze ook in de maat shettie.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:14

Ik zou ook de Knightrider neptunes eens proberen, die hebben inderdaad een verwisselbare boom en blijven erg goed.
Ik betaal er alleen 200E compleet voor.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:15

wat is precies het probleem...waardoor passen die andere zadels niet?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:25

Ik heb een JC, een Thorowgood en een aantal Wintec's. Liggen allemaal prima op de pony's waar ze nu op liggen.

Ik heb nog een Norton 15" te koop staan omdat ik die zelf niet lekker vind zitten (en alles al een goed zadel heeft). Deze lag op verschillende pony's ook goed.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:51

Die barefoot shettie was op mijn grote shetlander nog mégágroot. Het leek wel een deken, in plaats van een zadel!

Ik heb voor mijn grote maats shet een phantom van Ghost. Deze toont ook groot, maar omdat ik er een cantle blokje achter heb gedaan, eindigt de zit net voor de laatste rib.
Het zadel ligt verder eigenlijk ook prima. In het begin moest ie wel ff zetten naar de rug, en toen had ik wat afgebroken haren net achter het zadel. Nu het zadel goed ligt, en ik de singelophanging iets veranderd heb, heb ik er geen last meer van.

Groetjes, Lacuna

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:15

je hebt tegenwoordig ook een barefoot kids, die is weer een maat kleiner.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:21

Ja ik wilde net zeggen is boomloos geen optie?
Bij mij paste de zadeltjes ook niet altijd perfect. Nu heb ik een boomloos die ligt perfect en past zich nog aan ook!

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:15

Ik heb een heel goed shetland dressuurzadel, van Henri de Rivel, 15" van kunsttof, diepe zit, en super kwaliteit. Op maat laten maken bij
www.bestfitzadelservice.nl

Hij staat trouwens ook te koop Knipoog

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:09

Ik heb hetzelfde probleem bij de shet. Hij weet precies hoe hij je eraf kan krijgen... Hij gaat bokken en dan schuift het zadel naar voor over zijn nek heen. Ookal singelen wij heel goed aan het schuift toch, dus zat te denken aan een pinokkio met staartriem.. Weet niet hoeveel het kost om een staartring aan een zadel te (laten) maken?

Iedeeën??

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:52

Zon ring aan een zadel zetten is een werkje van niets, dat kan nooit veel meer dan een euro of 15 kosten.

Een staartriem valt altijd te proberen. Kijk wel goed uit dat het niet gaat schuren onder de staart, en dat t zadel niet naar de zijkant gaat glijden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:54

Ik ken het probleem, hoeveel zadels ik wel niet heb gehad is niet op 2 handen te tellen. Nu heb ik een barefoot drytek kids. In het begin schoof het zadel naar links en rechts. Toen heb ik een elastische singel van Fra gekocht en nu ligt het zadel als een huis.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:58

hier hetzelfde probleem, en voor die enkele keer dat de welshjes en shetjes bereden worden heb ik maar een boomloos kiddies zadel gekocht van barefoot, helaas wel weer met scheve pommel (grrrr).

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:08

Ik heb een shet van 1.07m hoog. Weet niet hoe groot die van jou is? Ik heb een knightrider zadeltje! Hij is echt top. Zit lekker en hij ligt mooi. Verwisselbare boom. En kunstof.