Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Eleandra schreef:Als je graag een bulldozer achter je paard hangt kan de neus inderdaad breken.
Natuurlijk een beetje overdreven, maar de neus breekt echt niet zo snel, al helemaal niet als de hack op de goede hoogte hangt. Zelf rijd ik er ook mee, geeft net dat beetje controle wat ik (vooral vroeger) nodig heb als Comotu hyper wordt. Tegenwoordig luistert hij ook zo wel naar me, maar ik zie geen reden om de hackamore niet meer te gebruiken.

Eleandra schreef:@hennieb
Ik rijd bitloos zodat de paarden onderweg kunnen weten en omdat Comotu een blóedhekel aan het bit heeft. Ik rijd met hackamore, omdat ik (vooral vroeger, zoals ik al zei) toch wat controle nodig heb. Zelf ben ik ook geen voorstander van een hack in een willekeurige ruiterhand hoor, maar bij mij zitten de teugels altijd in een boog, behalve als hij heet wordt.
@minimouse
Daar ben ik het niet mee eens, waar haal jij dat vandaan? Zelf meegemaakt of van horen?

Eleandra schreef:@hennieb
Ik rijd bitloos zodat de paarden onderweg kunnen weten en omdat Comotu een blóedhekel aan het bit heeft. Ik rijd met hackamore, omdat ik (vooral vroeger, zoals ik al zei) toch wat controle nodig heb. Zelf ben ik ook geen voorstander van een hack in een willekeurige ruiterhand hoor, maar bij mij zitten de teugels altijd in een boog, behalve als hij heet wordt.
@minimouse
Daar ben ik het niet mee eens, waar haal jij dat vandaan? Zelf meegemaakt of van horen?
beantsje schreef:Eleandra schreef:@hennieb
@minimouse
minimouse heeft gelijk; als een hackamore te laag hangt, zal hij op het uiterste puntje van het neusbeen drukken. Daar is het neusbeen klein en dun en kan inderdaad redelijk gauw breken.
Dat is dus de reden dat je een hackamore nooit te laag mag hangen. Hang hem dus hoog genoeg, gebruik in ieder geval wel een kinketting/kinriem en wees je bewust van de hefboomwerking van de hackamore, dan komt het wel goed.
Sankzzzz schreef:Ik denk dat wanneer je een beetje fatsoenlijk kan rijden, je de neus ook niet gaat breken van je paard, want dan werk je helemaal niet hard met je handen, maar rijd je op je zit..
Wij rijden soms ook met een hackamore, en de paarden lopen hier veel beter op dan met bit!