bitloos met hackamore..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ice_baby

bitloos met hackamore..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 13:41

hoi hoi

ik rijd met hackamore met korte scharen ( van divoza) maar de meningen zijn hierover nogal verdeeld ( te scherp, neus breken!) noem maar op..
wat vinden jullie en zijn er nog meer hackamore ruiters??
zoja wat voor hackamore en waar heb je hem gekocht??

groetjes kim
Laatst bijgewerkt door Ice_baby op 21-02-08 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Re: bit of bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:42

je titel komt niet helemaal overeen met de inhoud van je tekst;) ik denk dat een hackamore bij goed gebruik ook prima kan. bij een bit hard aan de teugels trekken is ook niet prettig...

Ice_baby

Re: bitloos met hackamore..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 13:45

thanx!! ik heb het veranderd

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:36

als de hackamore gewoon op goede hoogte hangt en goed gebruikt wordt, kan het prima.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:06

Ik reed heel fijn met hackamore, reed want vorige week is hij bij een buitenrit gebroken. Moet weer snel een nieuwe komen.
Je moet wel veel kracht zetten om een paardenneus te breken met een hackamore plus dat hij niet te laag moet hangen Lachen

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:07

Ik rijd soms ook met hackamore; gaat prima. meestal in het bos, lang teugeltje, en om een neus van een paard te breken moet je wel erg veel kracht zetten. gewoon doen hoor, Lachen

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:28

Ik heb ook wel paarden met Hackamore gereden maar er moet wel een goede reden voor zijn. Het is dan wel bitloos maar werkt scherp in op je paard! Je moet wel goed kunnen rijden wil je met een Hackamore om kunnen gaan, ik zou het niet zomaar iedereen aanraden.....

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:33

Ik rijd regelmatig met een hackamore.
Als die op de goede hoogte hangt en je hebt een zachte hand.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:45

Als je graag een bulldozer achter je paard hangt kan de neus inderdaad breken. Ja
Natuurlijk een beetje overdreven, maar de neus breekt echt niet zo snel, al helemaal niet als de hack op de goede hoogte hangt. Zelf rijd ik er ook mee, geeft net dat beetje controle wat ik (vooral vroeger) nodig heb als Comotu hyper wordt. Tegenwoordig luistert hij ook zo wel naar me, maar ik zie geen reden om de hackamore niet meer te gebruiken.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:00

Ik ga vast heel veel commentaar krijgen maar ik vind dat zo iets raars.. bitloos willen rijden maar er wel een hackamore aan hangen.. ga dan of met een zacht bit rijden of gewoon bitloos...
Maar goed das mijn mening haha..

Als jij voorzichtig met je hackamore bent dan kan het vast geen kwaad.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:05

Eleandra schreef:
Als je graag een bulldozer achter je paard hangt kan de neus inderdaad breken. Ja
Natuurlijk een beetje overdreven, maar de neus breekt echt niet zo snel, al helemaal niet als de hack op de goede hoogte hangt. Zelf rijd ik er ook mee, geeft net dat beetje controle wat ik (vooral vroeger) nodig heb als Comotu hyper wordt. Tegenwoordig luistert hij ook zo wel naar me, maar ik zie geen reden om de hackamore niet meer te gebruiken.

Als je hackamore ''te laag'' hang is er alleen een harde hand voor nodig om idd het neusbeentje van je paard te breken!

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 19:07

hhaahah iedereens mening moet gerespecteerd worden vind ik zelf.. daarom vraag ik er juist naar..

ik ben bitloos gaan rijden omdat ze na een sprint soms door het bit heen ging maar verder heb ik hem niet nodig.
nu rijd ik dus met hackamore en kan ik alles met haar doen.. ze stopt overal netjes, omdat ze "respect" heeft voor de inwerking hoef ik hem nauwelijks te gebruiken..

als er echt nood is bv. een ander paard gaat aan de kletter... heb ik haar altijd bij me..

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:18

ah ok nou ja dat verklaard alweer een hoop..
Waar ik op rijdt die liep ook in het begin door de bitten heen..
Rij nu met een stang en losse kinketting.. kan nu alles met losse teugel doen..

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:36

@hennieb
Ik rijd bitloos zodat de paarden onderweg kunnen weten en omdat Comotu een blóedhekel aan het bit heeft. Ik rijd met hackamore, omdat ik (vooral vroeger, zoals ik al zei) toch wat controle nodig heb. Zelf ben ik ook geen voorstander van een hack in een willekeurige ruiterhand hoor, maar bij mij zitten de teugels altijd in een boog, behalve als hij heet wordt.
@minimouse
Daar ben ik het niet mee eens, waar haal jij dat vandaan? Zelf meegemaakt of van horen?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:47

als je de hack op de juiste hoogte hebt hangen
dan breek je de hack eerder als de neus
hangt die te laag , ja dan kan je idd makkelijker de neus breken

een hack is vrij scherp in een onrustige hand
maar een touwhalster is ook niet zacht

ene paard reageert nu eenmaal beter op het een dan het ander
en ene ruiter kan beter overweg met het een dan de ander
de kunst is iets te vinden waar je allebei "blij"mee bent
dat wat werkt als nood rem en zo min mogelijk "irriteerd/in de weg zit"
ook ligt het er maar net aan wat je doet met je paard
wil je bij de knhs dressuur rijden hoef je echt niet met een
touwhalster of crossbriddle aan te komen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:50

Eleandra schreef:
@hennieb
Ik rijd bitloos zodat de paarden onderweg kunnen weten en omdat Comotu een blóedhekel aan het bit heeft. Ik rijd met hackamore, omdat ik (vooral vroeger, zoals ik al zei) toch wat controle nodig heb. Zelf ben ik ook geen voorstander van een hack in een willekeurige ruiterhand hoor, maar bij mij zitten de teugels altijd in een boog, behalve als hij heet wordt.
@minimouse
Daar ben ik het niet mee eens, waar haal jij dat vandaan? Zelf meegemaakt of van horen?

minimouse heeft gelijk; als een hackamore te laag hangt, zal hij op het uiterste puntje van het neusbeen drukken. Daar is het neusbeen klein en dun en kan inderdaad redelijk gauw breken.

Dat is dus de reden dat je een hackamore nooit te laag mag hangen. Hang hem dus hoog genoeg, gebruik in ieder geval wel een kinketting/kinriem en wees je bewust van de hefboomwerking van de hackamore, dan komt het wel goed.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:53

@beantsje
Ik ben van mening dat ze ongelijk heeft omdat ik een hackamore die te laag hing in een harde hand gezien heb. Dit ging al een tijdje zo en het neusbeen was (nog) niet gebroken. Uiteraard is het geen aanrader om je hack te laag te hangen, maar ik denk niet dat het neusbeen zomaar zal breken.

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:56

Ik denk dat wanneer je een beetje fatsoenlijk kan rijden, je de neus ook niet gaat breken van je paard, want dan werk je helemaal niet hard met je handen, maar rijd je op je zit..
Wij rijden soms ook met een hackamore, en de paarden lopen hier veel beter op dan met bit!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:09

Eleandra schreef:
@hennieb
@minimouse

Is algemeen bekend!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:09

beantsje schreef:
Eleandra schreef:
@hennieb
@minimouse

minimouse heeft gelijk; als een hackamore te laag hangt, zal hij op het uiterste puntje van het neusbeen drukken. Daar is het neusbeen klein en dun en kan inderdaad redelijk gauw breken.

Dat is dus de reden dat je een hackamore nooit te laag mag hangen. Hang hem dus hoog genoeg, gebruik in ieder geval wel een kinketting/kinriem en wees je bewust van de hefboomwerking van de hackamore, dan komt het wel goed.

Idd!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:10

Sankzzzz schreef:
Ik denk dat wanneer je een beetje fatsoenlijk kan rijden, je de neus ook niet gaat breken van je paard, want dan werk je helemaal niet hard met je handen, maar rijd je op je zit..
Wij rijden soms ook met een hackamore, en de paarden lopen hier veel beter op dan met bit!

Een voorbeeld is dat wanneer een hackamore zeer verkeerd gebruikt word dit absoluut kan gebeuren.
Als een hackamore op de juiste manier gebruikt word kan het idd niet.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:28

Dit vind ik wel interesant, Wat is het verschil dan tusse korten scharen en lange scharen? Wat voor werking hebben die scharen dan eigenlijk?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:37

Scharen is de hefboom werking, dus een veelvoudige kracht uitoefenen van teugeldruk.
Hoe langer de schaar hoe heftiger de hefboom werking/ kracht op het neusbeen.

Ik rijd met een S hack, geen scharen maar wel de pittige inwerking die nodig 'kan' zijn op een 3 jarige.
Daarnaast, mensen die tegen bitloos zijn.....jonge paarden wisselen en in vele landen/culturen word in die periode bitloos gereden. Geen voor of tegen het is de rijkunst die het maakt of breekt.

In profiel staat foto S hack. Die dus die extremen hefboomwerking van een schaar mist.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:58

@mltex, Mag ik weten waar de s-hackemore te koop is? Ik wil nl. wel bitloos rijden en deze hackemore spreekt me wel aan.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:09

Ze komen uit voornamelijk uit VS.
Na veel zoeken twee adressen waar bij een al uitverkocht was.
Probeer http://www.innovatack.nl eens weet niet of ik goed heb geschreven (google)
Ik heb er een via http://www.outdoor-riding.nl (meen ik) besteld die had er een paar laten komen en toen nog 1 over.