Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

)

AndreaB schreef:Zelf rijd ik ook nooit met sperriem. Sterker nog, op mijn neusriem kan geeneens een sperriem.
Persoonlijk vind ik hem nergens voor nodig, hij trekt alleen maar mn neusriem scheef en vindt het bij mijn pony ook helemaal niet mooi staan.
frisiangirl schreef:Ikzelf liever niet, houd er niet zo van om mijn paard de mond te snoeren. Ook vind ik dat het paarden hinderd bij het kauwen op het bit.
?
MarrieLeen schreef:Het bit komt stiller in de mond te liggen, waardoor je een betere aanleuning krijgt.
Dit komt doordat het paard z'n mond niet open kan doen.
Welshcobfan schreef:Zover ik weet houd de sperriem het bit wat rustiger in de mond (maar ik kan er finaal naast zitten)
Mijn pony kan zijn mond nog rustig openen met sperriem en kauwt rustig op het bit (en de grassprietjes die hij stiekem meeneemt onderweg).
enige wat ik dus merk is dat het bit mét sperriem rustiger in de mond ligt, dan dat ik zonder rijd.

MarchaL schreef:Ik rij altijd met sperriem. Juist door een sperriempje ligt het bit stiller en constanter in de mond, dat lijkt mij persoonlijk alleen maar prettiger voor een paard. Een sperriem is echter niet bedoeld om de mond dicht te snoeren, de mensen die dat hierboven als argument geven weten dan denk ik niet hoe strak (oftewel juist niet strak) hij hoort te zitten...
MarchaL schreef:Ik rij altijd met sperriem. Juist door een sperriempje ligt het bit stiller en constanter in de mond, dat lijkt mij persoonlijk alleen maar prettiger voor een paard. Een sperriem is echter niet bedoeld om de mond dicht te snoeren, de mensen die dat hierboven als argument geven weten dan denk ik niet hoe strak (oftewel juist niet strak) hij hoort te zitten...

kynshiri schreef:dat het bit stabieler in de mond ligt met een sperriem is naar mijn mening toch enkel omdat het paard verplicht wordt zijn mond te houden.
Jibbel schreef:Ik rij ook met sperriem, maar snoer het nooit aan! Het zit er alleen om het bit stabieler te laten liggen. Er kan bij mij ook met gemak een vinger tussen. Vind persoonlijk als een trui te strak zit het ook niet lekker tijdens het bewegen, om die reden zit mn neus, sper en keelriem ook allemaal los!
Jibbel schreef:Ja tuurlijk, maar daar is ie uiteindelijk toch ook voor?