onderhoud leer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie

onderhoud leer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 21:05

Nou heb ik net een nieuw zadel en hoofdstel aangeschaft.
nu zijn er zoveel methodes voorgeschoteld hoe ik het beste mijn tuig kan onderhouden.

maar wat is nou echt dè methode?

ik heb dit zadel bij zadelmarkt weg en deze vrouw zei dat ik eerst adelzeep moest doen en dan gewoon invetten.

iemand van stal zei me eens dat ik met zonnebloemolie het troeve leer soepel kon maken en dat ik het gewoon paar keer moet invetten.

weer iemand zei dat je eerst gewoon moet gaan rijden en dan zadelzeep + vetten

anderen zeggen dat alleen vetten genoeg is.

maar wat is nou dè methode?

ik zit zelf te denken aan even schoonmaken met zadelzeep dan invetten. even in de olie en dan dan nogmaals invetten.

alleen met het hoofdstel zit ik met het volgende punt: mijn vorige hoofdstel is tè soepel geworden door de olie. ik kreeg de riempjes niet meer door de daarvoor bestemde ringetjes.

wat is jouw ervaring, en wat is volgens jou dè methode?

moppielover

Re: onderhoud leer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:09

Mijn hoofstel en andere lederen spullen doe ik om de zoveel tijd even in olieen met speciale olie daarvoor. Mijn zadel hoef ik weinig aan te doen want die is van kunststof.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:13

Ik maak het eerst schoon met zadelzeep, zet het dan in de olie en eventueel doe ik daarna als de olie opgedroogd is na een nachtje) nog een dun laagje vet op de binnekant (ruwe kant) van het leer. Eén keer in de week maak ik het daarna even schoon met zadelzeep en 1 keer in de maand zet ik het weer even in de olie en daarna (als de olie opgedroogd is) doe ik er weer een dun laagje vet op. Werkt perfect en is niet echt veel moeite.

Het zadel doe ik ook zo, maar de bovenkant alleen met zadelzeep natuurlijk. Olie en vet moet je eigenlijk alleen op de onderkant en zijkant (ruwe kant) van leer gebruiken.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 21:16

Yvonnelind schreef:
Het zadel doe ik ook zo, maar de bovenkant alleen met zadelzeep natuurlijk. Olie en vet moet je eigenlijk alleen op de onderkant en zijkant (ruwe kant) van leer gebruiken.

waarom gebruik je het niet op de bovenkant?
en is dit het zitvlak? of horen de zweetbladen hier ook bij?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:22

Dan wordt je rijbroek vet en dat krijg je er ook niet meer uit. Bovendien is het leer gepolijst en kan het van de gladde kant geen olie of vet opnemen, waardoor hetr totaal geen nut heeft. Het zadel wordt er ook glad van en dan zit je minder stevig. Veel ruitersportzaken willen geen zadels inruilen die aan de bovenkant ingevet zijn. Zadels moet je sowieso met mate vetten als ze te zacht worden slijten ze sneller en verliest het leer zijn stevigheid. Je kunt het zadel beter elke week goed schoonmaken met zadelzeep, dat verzorgt het leer ook goed.
Zand/modderspetters altijd meteen schoonmaken, want dat schuurt en daar wordt je zadel lelijk van. Ook de singel, beugels en beugelriemen schoonmaken voor je ze opsteekt dus. Lachen

Dat zijn mijn tips.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 21:29

ah dankje wel dat wist ik dus niet, heb mijn oude zadel altijd aan alle kanten gevet Lachen
Dat ga ik nu dan in ieder geval anders aanpakken

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:39

Ik gebruik voorlopig alleen lederdressing voor mijn nieuwe zadel Lachen

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:45

Ik maak mijn zadel altijd schoon met lederdressing, en heb altijd een fles en een doekje in mijn poetskoffer, na het rijden 2x per week even een doekje erover. Bij voorkeur doe ik dit na het rijden met het zadel nog op mijn paard. 1x per maand doe ik de binnenkant van de zweetbladen met ledervet. Olie schijnt niet zo goed voor je stiksels te zijn is mij gezegd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:46

Gewoon regelmatig een keer nivea bodymilk opsmeren, dat houdt het ook wel mooi en glad.

cindii_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:29

ik maak het zadel altijd eerst schoon met zadelzeep, dan even afnemen miss even laten drogen en daarna in de olie..en dat gaat prima Knipoog

nathan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 00:27

eerst schoonmaaken met waater en als het opgedroogd is meot je het insmeeren met slakenslijm Tong uitsteken dat helpt echt geod hoor een stalgenot van mij doet dat ook Knipoog xxjes anja {en nathan nathan is mijn pony i love nathan}

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:11

Mariska89 schreef:
Ik gebruik voorlopig alleen lederdressing voor mijn nieuwe zadel Lachen

Idd, lederdressing. Dat geeft niet af en is niet vet en je leer word er super soepel van en gaat glimmen. Van te voren maak ik het eerst schoon met zadelzeep (een blok, nat maken met een spons en smeren maar!!)

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 15:14

aah super!
dankje wel.

Ik heb eerst even met zadelzeep gedaan en de ruwe delen gezet.

Ik denk dat ik dan maar even wat lederdressing ga halen voor soepelheid.. lijkt me toch iets beter dan de zonnebloemolie Clown

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:18

Eehm...als ik jou was zal ik eens zoeken op bokt naar zadelmarkt. Ben zelf ook zo dom geweest om daar een zadel vandaan te halen. Is nu een decoratief zadel op mn kamer geworden Clown Je krijgt ze niet soepel, want het is van dat opelkaar geperste leer met een soort plastic coat Knipoog Daar trekt het niet of nauwlijks in Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:18

nathan_ schreef:
eerst schoonmaaken met waater en als het opgedroogd is meot je het insmeeren met slakenslijm Tong uitsteken dat helpt echt geod hoor een stalgenot van mij doet dat ook Knipoog xxjes anja {en nathan nathan is mijn pony i love nathan}

Kan jij niet spellen of zo, echt ergerlijk gewoon.

Check je onderschrift ook even wil je?

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 18:58

Sisco4life schreef:
Eehm...als ik jou was zal ik eens zoeken op bokt naar zadelmarkt. Ben zelf ook zo dom geweest om daar een zadel vandaan te halen. Is nu een decoratief zadel op mn kamer geworden Clown Je krijgt ze niet soepel, want het is van dat opelkaar geperste leer met een soort plastic coat Knipoog Daar trekt het niet of nauwlijks in Lachen

Ik heb mijn vorige zadel gewoon soepel gehad hoor.
en verder nooit problemen.
Ik heb nu hetzelfde zadel weer en het bevalt me gewoon goed =)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:18

Ik maak alles altijd schoon met warm water en dan smeer ik het als het droog is met Lederdressing van Rapide...

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:28

Ik gebruik een zadelzeep spray, even met een vochtig sponsje poetsen en na het drogen even opwrijven.Het leer is weer lekker soepel, schoon en glanzend.! keer in de maand gaat ie ook nog in de olie o.i.d.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:58

eerst gebruik ik zadelzeep en olie daarna in en alles ziet er nog nieuw uit

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:17

Eerst zadelzeep, en daarna invetten, altijd prima gewerkt, alles ziet er nog als nieuw uit!

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:51

Iedere dag al het modder en etc er af halen.
1 Keer per week schoonmaken met zadelzeep.
1 Keer per maand invetten.
Tip: Voor het invetten kan je het zadel het beste eerst even schoonmaken met azijn, want anders blijft er soms een vettig laagje achter.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:56

nathan_ schreef:

Daar kan ik me nog een topic van jou over herinneren, probeer je nu iemand anders in de maling te nemen zoals ze bij jou hebben gedaan ?

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:39

Ik maak mn spullen eerst schoon met warm water en zadelzeep, daar wordt het lekker soepel van, en daarna met leer of olie, net waar ik zin in heb Clown Meestal doe ik hoofdstellen enzo met olie en het zadel met vet.
Wat ik hier las over de ruwe kant met vet en de andere kant met olie leek me wel een goede!

spa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:16

Speciale olie, gekocht bij het zadel

Boxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:32

Nouvel schreef:
Ik maak alles altijd schoon met warm water en dan smeer ik het als het droog is met Lederdressing van Rapide...

Zo doe ik het inderdaad precies hetzelfde. Zo is me dat bij de aankoop van mijn zadel ook opgedragen Haha!