rubber bit: zacht of juist heel slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anto

rubber bit: zacht of juist heel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 16:55

Onlangs ging ik een nieuw bitje halen. Omdat ik een zacht bit wilde aanschaffen, wilde ik me in de winkel laten informeren over de rubberen bitten die ze hadden hangen. Toen werd ik flink op m'n nummer gezet door de verkoopster, die beweerde dat rubberen bitjes dierenmishandeling zouden zijn: het bit wordt enorm warm in de mond, en gaat hierdoor branden/snijden, volgens haar.

Ben ik nou zo onnozel dat ik dit niet weet of klopt dit helemaal niet? Ben benieuwd of iemand me er meer over zou kunnen vertellen.

(Heb nog wel gevraagd waarom ze dan überhaupt rubberen bitten verkochten in haar winkel, hier had ze nou niet echt een goed antwoord op..)

Flabbergast

Re: rubber bit: zacht of juist heel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:58

Rubber gaat alleen branden als de mond van het paard te droog blijft, dat kun je je ook wel voorstellen denk ik. Als dat rubber door een droge mond gaat gaat enorm branden.
Als je paard genoeg schuimt brand rubber helemaal niet, maarja dat is ook niet gegarandeerd. Als je zo'n soort bit wilt kun je ook voor bijv. happy mouth bitjes gaan Lachen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:44

Ik vinden branden wel een beetje overdreven, volgens mij is het meer dat het dan erg stroef in de mond ligt. Zal inderdaad ook afhankelijk zijn van hoeveel het paard schuimt.

Ik heb in ieder geval wel vaker gehoord dat rubber bitten niet zo prettig zijn voor een paard, omdat het dus neit makkelijk door de mond glijdt en die bitten zijn vaak erg dik.

Anto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 23:30

Dankje voor jullie reactie. En jep, als ze dik zijn en dat het gaat irriteren als het erg droog in de mond is, kan ik het me voorstellen ja! Ik heb uiteindelijk ook niet voor een rubber bit gekozen, maar vind het zo gek dat ze - dacht ik - wel bekend staan als erg vriendelijke bitjes.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 07:16

Rubber kan inderdaad wel heel stroef worden bij een droge mond, dan glijdt het niet meer...

Ik rijd zelf graag met een Happy mouth bitje, mijn paard schuimt daar snel en goed op en deze zijn ook minder stroef dan rubber...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 07:38

Er zijn weldegelijk brandblaren van rubberen bitjes gemeld. Voornamelijk bij paarden met een droge mond, maar enkele ook die lichtjes schuimden, maar blijkbaar niet genoeg.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 08:56

Mijn paard schuimt heel makkelijk, maar had na een keer rijden al compleet opengeschuurde mondhoeken van zijn rubber trens. Die hangt dus ongebruikt in de kast Ja

Anto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 09:19

@ Urielle: dat klinkt erg naar zeg!
@ Ezumii en Nouvel: Ik ga inderdaad eens kijken naar die Happy Mouth bitjes.

cindii_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:31

als het zon dierenmishandeling zou zijn zouden het niet door heel nederland verkocht worden...volgens mij is het gewoon zachter..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:55

Ik heb een rubberen ongebroken watertrens van Pfif, en mijn paard heeft nergens last van hoor. Dit is tot nu toe het bit waar ze het beste op loopt, en hij is ook niets dikker als mijn andere bitten. Ik schat anderhalve cm in doorsnee?
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 06-02-08 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:56

rubber wordt stroef en glijd dus niet Lachen

rubberen bitten zijn dus niet zachter als gewone bitten

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:00

ik heb in mijn kast nog een happy mouth bitje liggen.
Heb hem laatst nog in handen gehad, maar vind het geen fijn bitje.
Door het kauwen is hij op sommige stukjes een beetje beschadigd geworden en als je hem buigt heb je zo een velletje ertussen zitten..

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:04

Ik dacht ook altijd dat het juist goed was!

Offtopic:
Mystica schreef:
Ik heb een rubberen ongebroken watertrens van Pfif, en mijn paard heeft nergens last van hoor. Dit is tot nu toe het bit waar ze het beste op loopt, en hij is ook niets dikker als mijn andere bitten. Ik schat anderhalve cm in doorsnee?

Haha, leuk onderschrift. Ik dacht echt zo: WOOOOOW 70 KEER?!

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:06

Het kan wel dat het gaat schuren/snijden.
Maar kan me ook wel voorstellen als je een droge mond hebt.
Maar als je paard dat niet heeft heeft hij er geen lanst van volgensmij.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:10

viefdepief schreef:
ik heb in mijn kast nog een happy mouth bitje liggen.
Heb hem laatst nog in handen gehad, maar vind het geen fijn bitje.
Door het kauwen is hij op sommige stukjes een beetje beschadigd geworden en als je hem buigt heb je zo een velletje ertussen zitten..

Happy Mouth is geen rubber hè, we hebben het over dat zwarte spul.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:12

ik zit ook te twijfel om naar een ander bit over te gaan, wat is het voordeel/nadeel van zo'n happy mouth bit?

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:13

ik heb een rubber bitje erin hangen, vind het wel een fijn bit en hij loop er ook super op! Als ik gewoon ijzeren bitje erin hang gaat hij daar alleen maar tegenin!

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:15

ik rij ook met een rubber d-trens
nergens last van hoor

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:21

Haal zelf maar eens rubber over je hand heen, niet echt prettig, zelf een branderig gevoel. Ik zou nooit een rubber bit in de mond van mijn paard hangen, alles behalve vriendelijk!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:23

In het verelden, bij mijn verzorgpony, heb ik in het begin ook met rubber gereden. Het nadeel daarvan is dat die best snel stuk gekauwd was dus ik ben snel omgegaan naar een metalen bitje.

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:35

Ik heb ook nog nooit eerder gehoor dat het kon, blaren van een (zwart) rubber bit. Het zal een samenwerking zijn van de hoeveelheid schuim die een paard produceerd en hoe je zelf met je hand bent. Als je niet zo'n stille hand hebt dan zal je paard ook wel eerder blaren hebben.

Over die happy mouth bitjes zeggen ze dat paarden dit wel eerder accepteren dan een gewoon bit, maar dat het wel iets scherper inwerkt??
Mijn paard heeft erg veel moeite met het aannemen van een Bit. Ik moet allerlei trucjes en vechtwerk uit de kast halen voordat hij zijn bit in heeft. Hij is wel heel fijn met rijden, licht in de hand, schuimt enorm veel en heeft geen kapotte mondhoeken of is aan het wisselen.

Ik heb zitten denken om eens over te stappen op een rubber/happy mouth bit maar ik weet niet of dit wel werkt. Voor mijn gevoel kunnen ze zulke bitten ook sneller vastpakken??? (ik heb een Hengst die een behoorlijke nek heeft, dus vastpakken van het bit wil ik graag voorkomen) Ik rijd nu met een dubbelgebroken Watertrens, normale dikte?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:21

Ik zelf vind de sprenger bitjes super, het kost wat maar dan heb je ook echt wat!
Je kunt beter 1 keer een goed (duur?) bit kopen dan 10 keer een ander goedkoop bit. Maar goed wie ben ik....
En ja duur wat is duur, je kunt beter 100 euro uitgeven aan een bit, wat het communicatiemiddel is dan aan een hoofdstel!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:44

rubber is een heel stroef materiaal,
daarbij, mij lijkt het niet echt lekker smaken Tong uitsteken

Wat zachtheid betreft, ik raad koperen bitjes aan. Vooral die van Sprenger Knipoog
dat zijn echt heerlijke bitjes.

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:02

heb laatst op tv gezien dat een rubber bit zacht in voor de paarden mondt, heb er zelf geen ervaring mee omdat ik voor heen met happy mouth en sprenger reed die zijn ook echt super zacht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:04

Ik heb zo'n happy mouth voor mijn pony. Op dagen dat hij ontspannen is gaat hij lekker schuimen en loopt hij lekker op het bit. Maar als hij een klein beetje gespannen is, stopt hij met schuimen en liggen zijn mondhoeken open van het schuren.

Ik rijd er dus niet meer mee