Dressuurzadel met 'smalle' zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spaikey

Dressuurzadel met 'smalle' zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 20:10

Ik vroeg me af of er ook dressuur zadels zijn met een smallere zit. De KN is wat smaller maar zijn er ook nog andere merken?

Ik heb momenteel een Anatomica zadel wat me eigenlijk prima bevalt. Alleen kamp ik de laatste tijd met een blessure in mijn lies. Vandaag mocht ik weer rustig aan beginnen met trainen van mijn fysiotherapeut. Alleen ik heb het idee dat het zadel qua zit gewoon wat te breed is voor mij.
Ik heb dit zadel afgelopen zomer gekocht voor mijn vorige paard welke smaller was qua bouw dan mijn huidige paard. Mijn huidige paard ben ik vanaf half augustus gaan rijden. Eind oktober heb ik mijn Anatomica laten aanpassen op mijn huidige paard. Heb het 31-10 terug gehaald bij de zadelmaker. En vanaf half november heb ik last van mijn lies. Mij lijkt het dat ik deze blessure mede heb opgelopen doordat ik nu 'breder' zit. In de tijd van half augustus tot eind oktober heb ik nergens last van gehad.
Ik probeer deze week een keer met de KN te rijden op mijn eigen paard gewoon om te kijken of dat beter zit voor mijn lies. Maar ik zou graag willen weten of er nog andere merken zijn wat smaller zijn dan de Anatomica.

abcheffie

Re: Dressuurzadel met 'smalle' zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:39

het wow zadel heeft een smalle zit
door de bouw van het zadel heb je met je bovenbeen direct contact met je paard waardoor je minder "wijd" zit .

http://www.wowsaddles.com

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:20

Passier heeft ook een smalle zit.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:39

Prestige Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:07

#Ymke# schreef:
Prestige Haha!

Heeft teveel wrong als je problemen in je lies hebt Lachen

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 08:59

Ik vind de stubben Maestoso ook een smalle zit hebben.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:48

Urielle schreef:
#Ymke# schreef:
Prestige Haha!

Heeft teveel wrong als je problemen in je lies hebt Lachen

Ligt eraan welk model, ze hebben niet allemaal van de megawrongen!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:04

Ik rij op een Eruoriding Diamant, 17 " en die is ook vrij smal. Ik moet wel zeggen dat het nog een oud model is en het paard ook vrij smal.

goodolded

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:07

Ainsley Vanquard is dat geen geschikt zadel voor je? Heb je geen vrienden die verschillende zadels hebben, kan je ze proberen.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:11

Kieffer heeft toch ook een smalle zit? En ainsley idd Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:11

ik heb een zaldi en die vind ik ook vrij smal...

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:12

Zadel van Anky heeft ook een smalle zit en de Prestige (kun je overigens ook met minder wrong bestellen).

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:01

Ik heb een Albion. Zit ook smal. Wel een rib uit mijn lijf maar geniet elke keer weer als ik opstap....

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 16:21

bedankt voor de info, maar heb een prestige top dressage gehad maar vond dat zadel te glad, en niet zo fijn zitten.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:23

ik vind Kn eigenlijk helemaal niet smal qua zit. Frank Baines vind ik smal en ik heb een keer op een hulsebos gereden en die vond ik ook smal.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 16:24

Esther_ schreef:
Ik vind de stubben Maestoso ook een smalle zit hebben.

Bij deze staat inderdaad vermeld 'smalle' vormgeving. Zal het is in mijn achterhoofd houden.

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:24

ik ben smal in mijn bekken en kan dus alleen smalle zadels, toevallig werkt mijn vriend bij een zadelmakerij dus ik heb rustig alles uit kunnen proberen.
Euroriding is smal en Passier ook, ik heb nu twee Passier zadels, model PSL en dan één met wrong en één zonder wrong. Bevallen uitstekend!

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 16:26

Barco schreef:
ik vind Kn eigenlijk helemaal niet smal qua zit. Frank Baines vind ik smal en ik heb een keer op een hulsebos gereden en die vond ik ook smal.

Misschien KN niet zo maar wel smaller dan de Anatomica Haha!. En inderdaad de Anatomica heeft ook dikke kniewrongen, toch maar iets gaan proberen met beduidend minder kniewrong.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:07

IK heb sinds een tijd ook behoorlijk last van mijn linker lies. Heb zelf een KN Allegro. Ik heb het idee dat dit zadel erg breed is en dat ik sinds ik dit zadel heb last heb van mijn lies. Ik vind het een super zadel, maar weet even niet wat ik moet doen. Vandaar dat ik even in je topic reageer.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 18:55

steinstein schreef:
IK heb sinds een tijd ook behoorlijk last van mijn linker lies. Heb zelf een KN Allegro. Ik heb het idee dat dit zadel erg breed is en dat ik sinds ik dit zadel heb last heb van mijn lies. Ik vind het een super zadel, maar weet even niet wat ik moet doen. Vandaar dat ik even in je topic reageer.

Oh zelfde probleem dus. Ach gut KN Allegro heb ik geen ervaring mee, de symphonie wel.
Hoop dat je ook een oplossing vind voor je lies.

Je zit dus met eigenlijk hetzelfde probleem als ik, nieuw zadel last van je lies..

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 18:56

@steinstein: heeft de allegro veel kniewrong?

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:57

kn en kieffer zijn breed, smal idd prestige, passier, euroriding en stubben

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:12

Spaikey schreef:
steinstein schreef:

Oh zelfde probleem dus. Ach gut KN Allegro heb ik geen ervaring mee, de symphonie wel.
Hoop dat je ook een oplossing vind voor je lies.

Je zit dus met eigenlijk hetzelfde probleem als ik, nieuw zadel last van je lies..

Jij hebt dus ook nadat je een nieuw zadel had de pijn gekregen.
Voor dit zadel nooit last van gehad van mijn lies. Als ik op het zadel ga zitten heb ik in het begin echt mega pijn in mijn lies en narmate ik langer rijd word de pijn minder.
Ik las dat jij fysio had. Ben je eerst na de huisarts gegaan???
En wat doet de fysio??

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:13

Spaikey schreef:
@steinstein: heeft de allegro veel kniewrong?

Allegro heeft meer kniewrong dan de symfonie maar niet overdreven veel. De Euroriding Diamant die ik voor dit zadel had, had veel meer kniewrong.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 19:36

@steinstein: Ik heb dit zadel in juni voor mijn vorige paard gekocht. Heb het naderhand laten aanpassen op mijn huidige paard en na 2 weken kreeg ik last van mijn lies. Heb eerst wat aangekeken gewoon wat rustiger aan gedaan met rijden maar het ging maar niet over, heb zelfs met pijnstillers gereden. Naar de huisarts geweest deze gaf aan dat het met rust over zou gaan. Toen maar een weekje of 2-3 helemaal niet gereden, rustig begonnen op mijn vorige paard als mijn zus aan het rijden was. Die daarna een aantal keer flink gereden en nergens last van, stap ik op mijn huidige/eigen paard na een week stond ik weer langs het paard weer zelfde pijn in de lies. Nog maar een wat op internet nagezocht en blijkt dat deze blessure chronisch kan worden als je er mee door rijdt. Toen maar de fysio gebeld (zonder verwijzing van huisarts) kon meteen terecht. De fysio masseert de spieren er zit een hoge spanning op mijn spieren, ik heb oefeningen gekregen om te doen. Verder bleek dat mijn bekken gedraaid stond en mijn heupen en rug waren ook niet goed. Daarnaast heb ik zeer waarschijnlijk een zenuw bekneld in mijn rug, als de fysio aan mijn rechter been 'trok' kreeg ik ontzettend pijnlijke steken aan de linkerkant van mijn ruggengraat. Heb al langere tijd last van mijn rug en denk zelf dat de pijn in de lies hier los van staat, de fysio denk daar anders over... Toen ben ik eens gaan nadenken over mijn zadel en kwam tot de conclusie dat ik mijn zadel erg breed vind en wil nu dus eens 'tijdelijk' gaan rijden met een smaller zadel, kijken of dat verbetering geeft.
Heb inmiddels toestemming van de fysio gekregen om weer te rijden, bouw het nu heel langzaam op met een kwartiertje per keer 2-3 x in de week. Ik moest vooral goed naar mijn lichaam luisteren en als het niet goed ging meteen stoppen.