Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Utixo schreef:Dat is dan ook precies wat er voorgesteld word. Normale zadelmakers zijn geen zadelmakers, die passen enkel al bestaande zadels aan aan de rug van je paard.
Hulsebos maakt zadels vanaf de boom passend voor jepaard.
Snovje schreef:Beste Bokkers,
Ik ben opzoek naar een zadel voor mijn haf. Ik heb al een aantal zadels met mijn zadelmaker geprobeerd en we zijn nog steeds op zoek naar het juiste zadel. Alleen wil ik in de tussentijd ook tips van jullie. Het probleem is nl. dat ik geen zadel kan vinden tot nu toe waar ik op pas en die op haar past.
De rug van mijn haf heeft een gemid. lengte. Wel eerder tegen het korte dan lange aan. Ze zit tussen het oude en nieuwe type in. Ik zelf heb lang benen. Mijn boven been is van heup tot onder aan mijn 80 cm lang. Verder is mij haf breed. En heeft zeker de witte boom van wintec nodig. Volgens mij is de 35 cm.
Mijn vraag aan jullie is.
a. Welk zadel kan naar jullie idee bij ons passen
b. Hoe kun je makkelijk de 18de rib, waar achter de lendenen zitten voelen en dus merken op je paard. Zodat daarachter het zadel niet komt te liggen.
Alle tips ed. zijn welkom. Omdat het al heel moeilijk is om iets te vinden heb ik mijn eisen van bruin zadel, leer, vzh, en verwisselbare boom al grotendeels beperkt tot. Een verwisselbare of aan te passen boom.
Ik hoop dat jullie mij een aantal tips kunnen geven adv deze info
Snovje
Utixo schreef:Normale zadelmakers maken enkel aanpassingen aan zadels. Neem bijvoorbeeld een Stubben, dan zal de zadelmaker deze opvullen (of wol eruit halen). Ze zullen echter geen zadels vanaf de boom opbouwen.
Utixo schreef:Je betaald voor een Hulsebos niets meer dan voor een goed merkzadel. Ik was (helemaal compleet met beugels, riemen en een bloedmooie singel) Rond de 1700 kwijt, geloof ik. Klinkt veel, maar het is echt het behoud van je paard.
Overigens zijn de meningen over Hulsebos verdeelt. Ik ben echt heel erg tevreden ermee.
draumpje schreef:ik denk dat je misschien wel zou kunnen kijken naar zadels met een minder diepe zit
een zadel kan bijvoorbeeld 18 inch zijn, wat je met heel lange benen nodig zou kunnen hebben
maar als dat zadel een diepe zit heeft word het kwa daadwerkelijk ruimte zeker krapper waardoor je vrij weinig aan de maat zelf hebt
ook keilkussens bij een kortere rug vermijden
ok zou je kunnen kijken naar zadels en merken met de optie tot langere zweetbladen waardoor er iets meer ruimte word gecreeerd voor de benen
persoonlijk vind ik stubben een heel fijn merk
veel types zadels met een vrij platte zit waardoor er meer ruimte is om daadwerkelijk te zitten
ponyparadijs schreef:Maar maakt die zadelmaker dan geen zadels op maat?
MysticTinker schreef:Wat vind je van boomloze zadels, zoals barefoot? Dan komt er alleen druk op op die plekken waar je zelf zit, dus ook prima voor een korte rug.
Snovje schreef:Thanx voor de tip, ik zal dit meenemen. En met keilkussens wat bedoel je hiermee. Bedoel je dat de druk punten niet op een plek moeten zijn of de kussen niet te hard moeten zijn
fjordnina schreef:Je zou eventueel naar een massimo zadel kunnen kijken. Is kwalitatief goed, zijn diverse soorten en maten in (even googlen) en kunnen ook aangepast worden.
Snovje schreef:fjordnina schreef:Je zou eventueel naar een massimo zadel kunnen kijken. Is kwalitatief goed, zijn diverse soorten en maten in (even googlen) en kunnen ook aangepast worden.
Ik zal hier even naar gaan google-en. Jij hebt hiermee ervaringen begrijp ik?
Tot slot wil ik nogmaals vragen of iemand weet hoe ik het beste de 18de rib (de lendenen) op een levend paard kan zoeken c.q vinden.Op een plaatje weet ik wel waar ze zitten maar hoe kan ik dat nu het beste voelen bij een 'levend'paard
Snovje schreef:fjordnina schreef:Je zou eventueel naar een massimo zadel kunnen kijken. Is kwalitatief goed, zijn diverse soorten en maten in (even googlen) en kunnen ook aangepast worden.
Ik zal hier even naar gaan google-en. Jij hebt hiermee ervaringen begrijp ik?