Een passend zadel gezocht HELP (lang benen en korte rug)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snovje

Een passend zadel gezocht HELP (lang benen en korte rug)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 12:31

Beste Bokkers,

Ik ben opzoek naar een zadel voor mijn haf. Ik heb al een aantal zadels met mijn zadelmaker geprobeerd en we zijn nog steeds op zoek naar het juiste zadel. Alleen wil ik in de tussentijd ook tips van jullie. Het probleem is nl. dat ik geen zadel kan vinden tot nu toe waar ik op pas en die op haar past.

De rug van mijn haf heeft een gemid. lengte. Wel eerder tegen het korte dan lange aan. Ze zit tussen het oude en nieuwe type in. Ik zelf heb lang benen. Mijn boven been is van heup tot onder aan mijn 80 cm lang. Verder is mij haf breed. En heeft zeker de witte boom van wintec nodig. Volgens mij is de 35 cm.

Mijn vraag aan jullie is.
a. Welk zadel kan naar jullie idee bij ons passen
b. Hoe kun je makkelijk de 18de rib, waar achter de lendenen zitten voelen en dus merken op je paard. Zodat daarachter het zadel niet komt te liggen.

Alle tips ed. zijn welkom. Omdat het al heel moeilijk is om iets te vinden heb ik mijn eisen van bruin zadel, leer, vzh, en verwisselbare boom al grotendeels beperkt tot. Een verwisselbare of aan te passen boom.

Ik hoop dat jullie mij een aantal tips kunnen geven adv deze info

Snovje

Snovje

Re: Een passend zadel gezocht HELP (lang benen en korte rug)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 13:31

Zijn we zo'n moeilijke combi dat niemand een tip heeft of iets dergelijks Huilen Knipoog

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:34

Ik zou je aanraden contact op te nemen met Hulsebos. www.hulsebos.nl
Die maken zadels op maat voor jou en je paard. Daar komt dan dus geheid een zadel uit waar jij goed inzit en wat je paard goed past.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 13:46

Thanx voor je advies, alleen heb ik al een zadelmaker. Wij komen er denk ik ook wel uit. Alleen vraag ik me af of er meerdere mensen zijn met dit probleem en met wat voor zadel zijnu rijden. Een op maat gemaakt of op een bepaald merk enz.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:51

ik denk dat je misschien wel zou kunnen kijken naar zadels met een minder diepe zit
een zadel kan bijvoorbeeld 18 inch zijn, wat je met heel lange benen nodig zou kunnen hebben
maar als dat zadel een diepe zit heeft word het kwa daadwerkelijk ruimte zeker krapper waardoor je vrij weinig aan de maat zelf hebt
ook keilkussens bij een kortere rug vermijden

ok zou je kunnen kijken naar zadels en merken met de optie tot langere zweetbladen waardoor er iets meer ruimte word gecreeerd voor de benen

persoonlijk vind ik stubben een heel fijn merk
veel types zadels met een vrij platte zit waardoor er meer ruimte is om daadwerkelijk te zitten

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:52

Dat is dan ook precies wat er voorgesteld word. Normale zadelmakers zijn geen zadelmakers, die passen enkel al bestaande zadels aan aan de rug van je paard.

Hulsebos maakt zadels vanaf de boom passend voor jepaard.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:54

Maar maakt die zadelmaker dan geen zadels op maat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:55

Wat vind je van boomloze zadels, zoals barefoot? Dan komt er alleen druk op op die plekken waar je zelf zit, dus ook prima voor een korte rug.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:55

Utixo schreef:
Dat is dan ook precies wat er voorgesteld word. Normale zadelmakers zijn geen zadelmakers, die passen enkel al bestaande zadels aan aan de rug van je paard.

Hulsebos maakt zadels vanaf de boom passend voor jepaard.

Tja hier hoef ik niks aan toe te voegen!! Knipoog

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:56

Normale zadelmakers maken enkel aanpassingen aan zadels. Neem bijvoorbeeld een Stubben, dan zal de zadelmaker deze opvullen (of wol eruit halen). Ze zullen echter geen zadels vanaf de boom opbouwen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:59

Snovje schreef:
Beste Bokkers,

Ik ben opzoek naar een zadel voor mijn haf. Ik heb al een aantal zadels met mijn zadelmaker geprobeerd en we zijn nog steeds op zoek naar het juiste zadel. Alleen wil ik in de tussentijd ook tips van jullie. Het probleem is nl. dat ik geen zadel kan vinden tot nu toe waar ik op pas en die op haar past.

De rug van mijn haf heeft een gemid. lengte. Wel eerder tegen het korte dan lange aan. Ze zit tussen het oude en nieuwe type in. Ik zelf heb lang benen. Mijn boven been is van heup tot onder aan mijn 80 cm lang. Verder is mij haf breed. En heeft zeker de witte boom van wintec nodig. Volgens mij is de 35 cm.

Mijn vraag aan jullie is.
a. Welk zadel kan naar jullie idee bij ons passen
b. Hoe kun je makkelijk de 18de rib, waar achter de lendenen zitten voelen en dus merken op je paard. Zodat daarachter het zadel niet komt te liggen.

Alle tips ed. zijn welkom. Omdat het al heel moeilijk is om iets te vinden heb ik mijn eisen van bruin zadel, leer, vzh, en verwisselbare boom al grotendeels beperkt tot. Een verwisselbare of aan te passen boom.
Ik hoop dat jullie mij een aantal tips kunnen geven adv deze info

Snovje

Zat nog even je eerste berichtje door te lezen. En ik denk dat je echt beter een op maat gemaakt zadel kan kopen. Bij hulsebos kan je al je wensen of eisen krijgen. Voordeel van Hulsebos is dat ze hem ook eventueel nog later kunnen vermaken voor een ander paard bijvoorbeeld. En denk nou niet dat je kapitalen kwijt bent. Want ik vindt het wel mee vallen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:00

Utixo schreef:
Normale zadelmakers maken enkel aanpassingen aan zadels. Neem bijvoorbeeld een Stubben, dan zal de zadelmaker deze opvullen (of wol eruit halen). Ze zullen echter geen zadels vanaf de boom opbouwen.

dat noem ik geen zadelmakers!!! Maar zadelverkopers!!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:02

Je betaald voor een Hulsebos niets meer dan voor een goed merkzadel. Ik was (helemaal compleet met beugels, riemen en een bloedmooie singel) Rond de 1700 kwijt, geloof ik. Klinkt veel, maar het is echt het behoud van je paard.

Overigens zijn de meningen over Hulsebos verdeelt. Ik ben echt heel erg tevreden ermee.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:13

Utixo schreef:
Je betaald voor een Hulsebos niets meer dan voor een goed merkzadel. Ik was (helemaal compleet met beugels, riemen en een bloedmooie singel) Rond de 1700 kwijt, geloof ik. Klinkt veel, maar het is echt het behoud van je paard.

Overigens zijn de meningen over Hulsebos verdeelt. Ik ben echt heel erg tevreden ermee.

Dat bedoel ik! Ik zie wel eens kieffers en KN zadels liggen die rond de 3000,- euro zijn. En met een Hulsebos krijg je een op maat gemaakt zadel.
Ik ben ook erg tevreden over Hulsebos. Vindt de service die ze leveren ook heel fijn.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 14:51

draumpje schreef:
ik denk dat je misschien wel zou kunnen kijken naar zadels met een minder diepe zit
een zadel kan bijvoorbeeld 18 inch zijn, wat je met heel lange benen nodig zou kunnen hebben
maar als dat zadel een diepe zit heeft word het kwa daadwerkelijk ruimte zeker krapper waardoor je vrij weinig aan de maat zelf hebt
ook keilkussens bij een kortere rug vermijden

ok zou je kunnen kijken naar zadels en merken met de optie tot langere zweetbladen waardoor er iets meer ruimte word gecreeerd voor de benen

persoonlijk vind ik stubben een heel fijn merk
veel types zadels met een vrij platte zit waardoor er meer ruimte is om daadwerkelijk te zitten

Thanx voor de tip, ik zal dit meenemen. En met keilkussens wat bedoel je hiermee Bloos . Bedoel je dat de druk punten niet op een plek moeten zijn of de kussen niet te hard moeten zijn Bloos

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 14:52

ponyparadijs schreef:
Maar maakt die zadelmaker dan geen zadels op maat?

We zijn nu aan het kijken welk zadel past. Hij past zadels ook aan dus ik denk dat ie ook zadels op maat kan maken. Ik heb het 'm alleen nog niet gevraagd. 100% zeker ben ikhier niet van. Daarnaast laat ik mijn zadel aanpassen door iemand anders. Ik wil nl. een flair systeem.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 14:55

MysticTinker schreef:
Wat vind je van boomloze zadels, zoals barefoot? Dan komt er alleen druk op op die plekken waar je zelf zit, dus ook prima voor een korte rug.

Deze had ik, maar mijn paard kreeg vreemde trekjes in de rug en liep weg voor het zadel. Ik ken haar nu al 3 en en half jaar en zoiets heeft ze nog nooit gedaan. Uiteindelijk mocht ik het er wel opleggen. Ik wil haar nu gaan inrijden. Het boomloos zadel heb ik nog wel mar ik heb het er niet meer zo op voorlopig...Dus dat is geen optie.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 14:59

Oke, ik zal er over na denken of ik anders een zadel op maat laat maken. Dicussie over hulsebos hoeven we hier niet aan te gaan. Dat is off topic Bloos Knipoog .

Maar zijn er mensen nog met andere tips, behalve en een vlakkere zit. Of is dit het denken jullie? Daarnaast heeft iemand ook tips op mijn tweede vraag?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:46

Hai
Het beste kun je een zadel nemens zonder keilkussens.
Ook heb je bij een diepe zit vaak een halve inchmaat meer nodig dan een vlakke zit.
Verder kan een echt goede zadelmaker een zadel op de juiste manier kortdragend maken.
Op mijn haflingermix mag niet meer dan 17 inch Lachen
Groet Roos

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:00

Snovje schreef:
Thanx voor de tip, ik zal dit meenemen. En met keilkussens wat bedoel je hiermee Bloos . Bedoel je dat de druk punten niet op een plek moeten zijn of de kussen niet te hard moeten zijn Bloos

keilkussens zijn de meestal dikkere, verder naar achter uitstekende kussens
veel nieuwe zadels hebben deze standaard , maar vaak kunnen dergelijke kussen gewoon aangepast worden van wel met keil naar zonder
en andersom

er word hier ook gelijk geroepen dat je maar gewoon naar een echte zadelmaker moet gaan en dat die het helemaal van boom opbouwt
zoals hulsebos
maar hulsebos maakt helemaal niets zelf vanaf de boom
hulsebos meet op en besteld het zadel in engeland in de goede maat met de eventuele aanpassingen erbij
tot zover echte zadelmaker

in nederland kom je kwa echt vanaf de boom opbouwen bij daaleman uit die volgens mij ook een serie standaardmaten gebruikt die hij standaard gebruikt waar aanpassingen aan gebracht worden

maar heel vaak is een zadel op maat als in , we maken de boom op maat en gaan alles daarvanaf zelf opbouwen helemaal niet nodig
voor de meeste paarden kun je binnen het bestaande aanbod van merken en modellen een passende boom vinden en de rest van het zadel aanpassen op het dier
het echte maatwerk als in aangepaste boom en vandaar uit verder bouwen is in verhouding maar zelden noodzakelijk

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:31

jammer Draumpje ,dat de plusjes en de minnetjes niet meer onder posts staan.
anders had ik 10X op een plusje gedrukt voor je reactie.
fijn dat je het zo duidelijk hebt gemaakt. OK dan!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:05

Je zou eventueel naar een massimo zadel kunnen kijken. Is kwalitatief goed, zijn diverse soorten en maten in (even googlen) en kunnen ook aangepast worden.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 11:17

fjordnina schreef:
Je zou eventueel naar een massimo zadel kunnen kijken. Is kwalitatief goed, zijn diverse soorten en maten in (even googlen) en kunnen ook aangepast worden.

Ik zal hier even naar gaan google-en. Jij hebt hiermee ervaringen begrijp ik?

Tot slot wil ik nogmaals vragen of iemand weet hoe ik het beste de 18de rib (de lendenen) op een levend paard kan zoeken c.q vinden.Op een plaatje weet ik wel waar ze zitten maar hoe kan ik dat nu het beste voelen bij een 'levend'paard

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:42

Snovje schreef:
fjordnina schreef:

Tot slot wil ik nogmaals vragen of iemand weet hoe ik het beste de 18de rib (de lendenen) op een levend paard kan zoeken c.q vinden.Op een plaatje weet ik wel waar ze zitten maar hoe kan ik dat nu het beste voelen bij een 'levend'paard

een makkelijke manier om de 18e rib te vinden is vanuit zijn lies naar voren voelen met je hand, je vind dan vanzelf zijn rib en die blijf je volgen tot boven aan zijn ruggengraat.
het loopt in een boog naar voor.
de geoefende "voelers" gaan over de ruggengraat van voor naar achter, je voelt dat de wervels gelijkmatig verdeeld zijn tot het punt dat er meer ruimte komt tussen de wervels , hier zit de aansluiting met de 18e rib
Succes Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:11

Snovje schreef:
fjordnina schreef:

Indirect wel. Toen ik voor mijn fjordje met extreem brede ruggegraat (38) een zadel zocht hebben we die geprobeerd. Die ging echter op dat moment boven mijn budget. Daarom heb ik toen een barefoot aangeschaft. De massimo zat wel heerlijk hoor. Verder heb ik de ervaringen uit de 2e hand uit mijn omgeving.