pads en bontjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

pads en bontjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 20:29

Ik heb weer wat te zeuren, over iets onbegrijpelijks.
Ik zie het steeds vaker, mensen met een pad met tussen zadel en pad ene bontje. Wat voor nut heeft je bontje als het lekker zacht op een dekje ligt? De bedoeling volgens mij was voor de drukverdeling op de rug, die dingen horen volgens mij zonder padjes/dekjes/sjabrakjes gebruikt te worden of niet?
is het nou ook niet zo dat het moment dat je de bovenstaande combinatie gebruikt, dat er meer ruimte tussen rug en zadel komt te zitten? betekend dat niet dat zodra je aansingelt, de boel gaat knellen en drukken?
Kan iemand mij verklaren waarom in vredesnaam zo veel mensen met de combinatie pad-bontje rijden?
Behalve het feit "rage". Nog geen jaar geleden moest en zou iedereen een anky-pad hebben...

Anoniem

Re: pads en bontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:31

ik persoonlijk heb een bontje onder mijn zadel omdat de merrie die ik rij, op haar schoft in begon te vallen (18 jarige merrie) daardoor drukte het zadel een beetje op haar schoft, ik heb daar nu een bontje onder, en dat gaat prima, en ook ik rij met een pad.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:34

tja ik snap het ook nog steeds niet zo goed! volgens mij gaan sommige zadels er alleen maar minder van passen maar bij een paard met een hogeschoft snap ik het heeel goed Knipoog

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 20:39

_bloempje01_ schreef:
tja ik snap het ook nog steeds niet zo goed! volgens mij gaan sommige zadels er alleen maar minder van passen maar bij een paard met een hogeschoft snap ik het heeel goed Knipoog

hoezo? lijkt mij dat er alleen maar nog meer tussen schoft en kamer van je zadel komt te zitten waardoor het nog harder gaat schuren en drukken.

Ik reed korte poos een draver met dubbele knik in z'n rug, met een bontje onder het dekje waardoor z'n rug vlakker onder het zadel werd. Moest alleen wel een dunner dekje gebruiken omdat het zadel te hoog lag.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:12

wat jij als laaste zegt bedoel ik ook;)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 23:02

okay dan duidelijk Knipoog
valt mij op...ik gok(gezien foto's op HAW en op de EMAM fora) dat ongeveer de helft tot drie kwart van de bokkers pads+bontjes gebruikt...maar er wordt niet geantwoord waarom...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:39

Woogy schreef:
_bloempje01_ schreef:

hoezo? lijkt mij dat er alleen maar nog meer tussen schoft en kamer van je zadel komt te zitten waardoor het nog harder gaat schuren en drukken.

dit was bij mij dus niet het geval. de merrie heeft een hele hoge schoft, en viel daar in, nu met het bontje die precies op de juiste plaats ligt, is het over Ja

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:43

Ik heb ook een tijd lang met een bontje gereden omdat het zadel niet helemaal lekker lag. De schoft schuurde open en met bontje niet. na een tijdje schuurde de schoft ook open met bontje. tja, wat doe je dan? Inderdaad, een ander zadel kopen. Nu heb ik het bontje in de kast liggen. By the way, mijn paard heeft ook een hoge schoft. En het bontje was mij aangeraden door de ruitersportzaak waar ik mijn zadel had gekocht. Die zijn komen kijken waar het aan lag dat de schoft open schuurde. Het zadel lag in principe goed en het zou beter gaan met een bontje eronder. Dat deed het ook. Een hele tijd geen last gehad van een kapotte schoft. Tot laatst. En nu met een nieuw zadel heb ik het bontje niet meer nodig. Maar pads vind ik niet mooi en ook niet praktisch. Dus gewone sjabrakjes.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 22:24

maar blijkbaar betrefd het hier geen bontje tussen pad en zadel anders lijkt het mij dat het geen effect heeft?

Go jij! Go jij! TOF ik heb gewoon 110 bezichtegingen en slechts 8 berichten...dat betekend dat er een stuk meer gekeken dan geantwoord wordt. Heeft dan niemand een verklaring waarom ze met bontjes en pads rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:32

Woogy schreef:
maar blijkbaar betrefd het hier geen bontje tussen pad en zadel anders lijkt het mij dat het geen effect heeft?

Go jij! Go jij! TOF ik heb gewoon 110 bezichtegingen en slechts 8 berichten...dat betekend dat er een stuk meer gekeken dan geantwoord wordt. Heeft dan niemand een verklaring waarom ze met bontjes en pads rijden?

dat heb ik wel, bontje op mijn pad, en zadel op bontje, ik heb geen zadelvormig bontje,

ik heb er zo'n 1: Afbeelding (achterste)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 22:52

en dat helpt tegen schuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:55

het schuurde niet bij, het zadel drukte wat op haar schoft (paard met hoge schoft, die inviel op de schoft, schoft stak dus een beetje uit) daar werkt hij bij haar wel tegen, een pad eronder voor wat meer stevigheid. het was bij mij dus puur om haar schoft, en aan haar te merken ligt het nu beter Ja

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:24

Sommige vinden het ook mooi om te hebben. Zo'n bontje

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 17:11

Shauni schreef:
Sommige vinden het ook mooi om te hebben. Zo'n bontje

heel erg mooi, alleen voor de meeste paarden punt een overbodig, en punt twee slecht voor het passende zadel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:14

Woogy schreef:

misschien omdat hier al heel veel topics over zijn geweest?

Ik denk dat de meeste het eronder knallen voor de mode, verder niks.

Maar die dikke dekbedden als dekjes lijken me net zo goed niks, daardoor word je zadel ook smaller dan hoe het gepast is.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:18

ik heb een bontje op mijn zadel ipv eronder!! Clown

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:20

Ik denk dat het de mode is...
Ikzelf gebruik alleen een dun dekje. Mijn zadels zijn allemaal goed op maat voor de paarden. Dan ligt zo'n bontje alleen maar in de weg.
Pakweg een jaar of acht geleden had bijna iedereen een gelpad onder zijn zadel....

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 22:35

jep voor mij ook gewoon dunne dekjes.
Ik vraag me weleens af hoe zo'n mode gril zich nou eigenlijk ontwikkeld, van het ene op het andere moment rijdt iedereen ermee. Ik ga erop letten voor de volgende rage hoe het werkt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 01:32

bijzonder is het iig wel...

ik begrijp er ook niks van, er is ook geen enkele goede zadelmaker die dit adviseert bij een normaal passend zadel. je versmalt je zadel er inderdaad mee, waardoor het eens passende zadel níét meer past met het dikke bontje eronder.
ook lees ik hier dat mensen het gebruiken bij een zadel dat zonder bontje niet meer helemaal goed lag. dan is het dus tijd om je zadel aan te laten passen, of evt. een nieuw zadel te nemen. een zadel wat niet past maak je ook niet passend met een bontje.

over ankypads: tja ik hoef geen dingen met zo'n rechte rugnaad, er zit geen pasvorm in die dingen wat dat betreft. zelf heb ik dunnere katoenen dekjes, meestal wel met een mooi biesje oid. maar goed, een dekje is nou eenmaal bedoeld om je zadel te beschermen, dat het mooi kan zijn is alleen maar leuk meegenomen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 01:44

merrieveulen schreef:
maar goed, een dekje is nou eenmaal bedoeld om je zadel te beschermen, dat het mooi kan zijn is alleen maar leuk meegenomen.

Volgens mij wordt het aspect 'mooi' en of 'het in zijn' vaker aangehaald als reden om iets aan te schaffen dan functionaliteit.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:32

hihi ja dat klopt wel... eigenlijk is dat jammer, ik bedoel ik heb ook erg mooie dekjes (vind ik dan) maar die hebben wél pasvorm en zijn niet dusdanig dik dat ze mijn zadel versmallen waardoor het niet meer past.

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:36

ik heb een bontje onder me zadel en op mijn zadel Tong uitsteken dat bonte heb ik omdat met alleen een pad me zadel klapperd :S daarom heb ik hem, en gelukkig komt 7 maar de zadelmaker en krijg ik een nieuw zadel en rij ik denk niet meer met bontje

19karen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:51

Citaat:
ik heb er zo'n 1: Afbeelding (achterste)

ik heb die voorste, op aanraden van mijn zadelmaker. Het zadel moest iets opgehoogd aan de achterkant voor de rug van het paard, deze gebruikt hij (nog) niet goed. Dit bontje/pad biedt zo een (tijdelijke) oplossing. Knipoog

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:02

Die bontjes zijn in 9 van de 10 gevallen idd een modegrill
Moet zeggen staat ook wel erg mooi een mooi gekleurd sjabrak op pad en dan zo,n schaapje eronder ...
Maar in de meeste gevallen is t overbodige luxe , aangezien n zadel wat goed past en aangemeten is , met n schapebondje aleen maar gaat knellen t ligt veel te vol onder t zadel en bovendien vindt ik ( hoe mooi ik zo,n bontje ook vindt ) je komt verder van je paard af te zitten en kunt dus minder fijn hulpen geven ....

Weet dit uit eigen ervaring heb ns een bontje geleend van stalgenoot om te proberen dacht dat t wel prettig was voor mijn paard , maar nee alles zat strak en t leek of mijn paard nog groter was ...
"dus mijn mening in 9 van de 10 is t puur voor de mooi en omdat iedereen t heeft "
bij de ruitershop waar ik meestal raadde ze t zelfs af , als mijn zadel goed lag

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:14

Ik heb een bontje op aanraden van de dierenarts. Mijn zadel lag goed dus daar lag het niet aan, nieuw gekocht, aangemeten etc. etc. Maar mijn paard was wat gevoelig op haar rug en ik moest eens een bontje proberen. Ik heb dan wel een echte lamsvel. Als ik eerlijk mag zijn denk ik dat daar op zich niks mis mee is. Als je een goeie hebt lijkt het me dat het wel wat verzacht en de druk wordt verdeeld. Dat een zadel goed moet liggen ben ik het helemaal mee eens, je moet hem dan ook niet gebruiken als hulpmiddel om het zadel goed te laten liggen.
Maar oke, het ziet er ook best wel mooi uit maar daar heb ik hem in elk geval niet voor gekocht.