priscilla schreef:Weet je waar ik me zo over verbaas? Toen ik nog een meisje was en een eigen pony kreeg had mijn vader zoiets van een zadel dat goed ligt hoeft niet persee een naam aan geplakt zitten. Je betaald vaak voor een naam/merk.
Ten dele waar.
Je betaald idd voor een merknaam. Maarrrrr, het grote verschil hierbij is, dat er bij de grote merknamen daadwerkelijk mensen werken die er verstand van hebben. Die snappen dat een boom recht moet zijn, die snappen waarom kussenleer niet van karton moet zijn, die begrijpen waarom er wol in de kussens moet, en hoe het erin moet.
Uiteindelijk zal altijd een deel van je geld in de naam moeten stoppen, maar met de bovenstaande wetenschap doen mensen dat liever. ( ik iig wel) Tevens, wat weten we nu van een zadel, in de vorm van drukverdeling, aanpasbaarheid, en de invloed op de rug, t.o.v. van het vroeger ?
priscilla schreef:Maar nu zie ik prijzen voorbij gaan dat ik denk dat er meer mensen zijn die een goedkoop passend zadel hebben dan eentje die heel erg duur is..
En oke ook ik weet godkoop is vaak duurkoop. Wat zadelamrkt betreft ook ik heb een zadel hiervan gehad en heb er heerlijk mee gereden. Helaas is het kwalitatief niet zo erg best en het is helaas niet op te vullen. Ook ik zou dus gewoon even de tijd nemen en naar een ruitersportzaak gaan en ook daar hebben ze vaak tweedehandszadels liggen.
Het gaat er bij dit soort zadels om, dat ze gebreken vertonen die een leek niet ziet. En dat is het grootste probleem, want waar koopt een leek zijn zadel? Juist. Bij zadelmarkt ( -achtige) zaken. Lekker goedkoop.
Als het past, en het is recht, en de vulling is verend en zonder bobbels, of lege plekken, de singelstoten zijn juist gemonteerd, beugelriemhaken juist bevestigt, dan kan het voor een korte periode een prima zadel zijn.
Alleen wie zal dat bovenstaande na moeten kijken? De zadelmaker, en dat kost geld.. en dat is nu precies wat die klanten niet uit willen geven.
In samenspraak met je zadelmaker een zm-achtig zadel uitzoeken, daar zie ik het probleem totaal niet van in, zie het zelfs als een uitdaging, maar helaas, dat gaat heel erg vaak niet op............