Welk springzadel is een echte aanrader?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dresspaard

Welk springzadel is een echte aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 19:55

Welk springzadel is een echte aanrader

Gezien de rug van mijn paard past er natuurlijk niet zomaar alles op(en daarmee bedoel ik dus dat ik daar ook GEEN advies over wil of dergelijke), maar ik ben gewoon benieuwd wat jullie ervaringen met diverse sprignzadels zijn.

Dus graag even een objectieve mening over diverse modellen van diverse merken zoals, barnsby, butet, prestige, stubben enz. dus wel van kwaliteit zadels, betreffende de kwaliteit van het leer, het comfort, de opties etc..etc.(dus puur op punten zoals deze gebasseerd en niet over of het wel of niet op mijn paard past)

brand maar los!
Laatst bijgewerkt door dresspaard op 13-01-08 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Re: Welk springzadel is een echte aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:07

Ik vind de stubben Siegfried erg fijn. Ook de Stubben Parzival is fijn. Deze zadels hebben dezelfde boom, alleen ander leer. Je zou dus ook voor de Lancelot kunnen gaan. Dus als je gewoon CS of VSS neemt, dan maakt het binnenwerk niet uit, het leer bepaalt het model.

Verder heb ik ook nog evaring met de Zaldi Oro. Dit is een zadel waar ik in het begin niet fijn op zat, maar wat later wel verbeterde. Ik moest er echt aan wennen, je kunt er niet met dressuurmaat op rijden terwijl dat met een stubben wel kan. Het leer is goed slijtvast, net als de stubben. Kussens zjin gevuld met een soort latex i.p.v. wol.

Ik heb slechte ervaringen met Forrestier. Boom scheef, veel te zacht, ik kon er niet op zitten. Althans laten we het zo zeggen: ik kon er prima op dressuren, maar niet mee springen. En daar zijn die zadels wel voor bedoeld.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:43

Ik heb zelf ervaring met Bruno Delgrange, Stübben en Zaldi springzadels. Alle drie vind ik het fijne zadels om mee te rijden, al hoe wel het per smaak verschilt. Met name de Bruno Delgrange, maar daar is de prijs ook naar.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:45

ik vind de BR Jos Lansink heel fijn en de Prestige Paris (maar helaas paste die niet binnen budget).
heb nu een heel oud, superdegelijk Duits zadel. á la Stubben. denk niet dat die ooit nog stuk gaat. Haha! hij zit wat hard, even wennen na mijn Euroriding Luxor gewend te zijn, maar hij heeft stevige wrongen, en ligt als een huis op mijn paard. belangrijk: hij heeft een breed kanaal tussen de kussens, dus geen kans op druk op de wervelsuitsteeksels (zoals je nogal eens ziet bij oudere zadels).
ben er blij mee! Lachen

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:02

Ik heb nu zelf de Stubben Edelweiss NT de Luxe, maar volgend jaar komt er een Devoucoux of een Butet, heerlijk zacht voor je kont!!

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 19:41

Ratjetoe schreef:
Ik heb nu zelf de Stubben Edelweiss NT de Luxe, maar volgend jaar komt er een Devoucoux of een Butet, heerlijk zacht voor je kont!!

@ Ratjetoe:
Butet lijkt mij ook wel wat. Heb er eens op mogen zitten en dat was inderdaad zalig Haha!
Had dat eerst ook in mn begin post gezet maar had het later ge-dit:P.
Devoucoux net zo, lijkt me een erg fijn zadel!

@ iedereen Knipoog :Hebber er hier ook bokkers ervaring met Butet of devoucoux toevallig?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:58

was het maar waar... droomzadels, maar voor een waanzinnige prijs ook! Bloos

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:47

dresspaard schreef:
Ratjetoe schreef:

@ Ratjetoe:
Butet lijkt mij ook wel wat. Heb er eens op mogen zitten en dat was inderdaad zalig Haha!
Had dat eerst ook in mn begin post gezet maar had het later ge-dit:P.
Devoucoux net zo, lijkt me een erg fijn zadel!

@ iedereen Knipoog :Hebber er hier ook bokkers ervaring met Butet of devoucoux toevallig?

Ja dat heb ik, degene waar ik op stal sta heeft een Devoucoux sinds een paar maandjes, heelrijk zacht, maar dergelijke zadels hebben niet al teveel kniewrong. Is wel een punt om rekening mee te houden.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:37

Ik heb vernomen dat de Kentaur ook niet verkeerd is?

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:39

vind zelf alle zadels van stubben super Haha!
heb zelf een prestige golder star is ook een megafijn zadel, wel wat glad dit kan voor sommige mensen een beetje minder zijn.

en JC Saphir vind ik ook een fijn zadel

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 08:12

Ik heb een kentaur,,type Juray Hanulayll...

Heerlijk zadel,,super zachte zit en enorm veel steun,,maar TOCH close met je paard..

Ook had ik altijd de BR Jos Lansink special,,ook een super zadel ,,heerlijk zacht en dacht dat dit het zachts zittende zadel OOIT was(de gewone BR Jos Lansink zat mij te hard)MAAR Kentaur zit toch nog zachter Knipoog

Kentaur zadel ligt bij mij op 4 verschillende type's paarden en 2 pony's,, (zowel een hoge dunne schoft,,als weinig schoft..)

BR paste goed op 1 pony en 2 paarden,, de paarden met een hele hoge dunne schoft en 1 met een lage brede schoft paste het niet,,en 1 pony met weinig schoft maar doorlopende paste het ook niet.. Pling

Ben dus super blij met mijn kentaur A) hij zit heerlijk B) pasvorm is super Vork

EDIT: Sorry,,vergeet je andere vraag te beantwoorden..

Kwaliteit zadel,, Kentaur is nu 6 jaar oud,, leer is heerlijk soepel en boterzacht,, kwaliteit is prima na 6 jaar dagelijks gebruik ziet hij er nogsteeds uit als nieuw..
Singelstoten zijn nogsteeds super goed,,kortom echt waar voor je centjes Knipoog (wat ik 6jaar geleden NOOIT verwacht had,,want ik kende het merk niet eens)

BR Jos Lansink Special,, 4 jaar oud(inmiddels verkocht) leer was ook soepel maar minder zacht,, na 4 jaar gebruikt te hebben(dagelijks gebruik) zag je toch wel wat vergijzing op het leer,, singelstoten zijn(behalve de middelste) 2 x vervangen(door BR fabriek),, ik heb er veel plezier mee gehad,, maar voor de prijs liever nog 2 kentaurs Knipoog

_Rachelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:18

Ik heb op het moment 3 springzadels:
een Stübben Roxanne
een Stübben Siegfried
en een Barnsby (volgens mij model Skelton maar weet ik niet zeker)

de roxanne is een erg fijn zadel maar heeft wel een wat diepe zit voor
een springzadel en dat moet je maar fijn vinden.

over de siegfried ben ik zeer te spreken ! het is mijn favo zadel van deze 3 Haha!
ik vind het een mooi model en zit ook heel goed.
sowieso ben ik erg te spreken over de stübben zadels, erg goede kwaliteit!

en de barnsby is al wat ouder, heb ik van het voorjaar 2e hands gekocht,
ik denk dat die wel zeker 10 jaar oud is, maar dat is er zeker niet vanaf te zien!
nouja hij ziet er natuurlijk ook niet meer heel nieuw uit maar hij is nog
helemaal in goede staat en goede kwaliteit leer. dit zadel heeft alleen
geen opvulbare kussens wat een nadeel kan zijn. zadel zit ook super
fijn en heeft een vlakke zit.

zo ik hoop dat dit genoeg info is Tong uitsteken en anders vraag je maar hoor!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:38

Ik heb een prestige golden star.
Heerlijk zadel, ik zit er heel fijn op, niet te veel wrong en toch lekker stevig.
Heel goede kwaliteit. En hi past op de meeste paarden.
Ideaal!

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 20:57

Prestige lijkt mij ook erg fijn. Ze zien er comfortabel uit.

Barnsby heeft wel mooie modellen. Alleen vind ik de oude modellen wat aan de harde kant.
Ik had zelf altijd een stubben siegfried vss en heb een paar keer met een siegfried k11 gereden, die was echt fijn.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:30

prestige zit idd super, ze zijn heel zacht en dempen zeg maar best maar, ik heb zelf rugklachten maar ben met die prestige wel super tevreden.
en ze passen idd op veel verschillende paarden

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:33

Eerst had een heel oud Kieffer zadel, sinds midden 2007 heb ik de Stubben Siegfried, ben er super tevreden mee. Heb echt het gevoel dat ik erin zit. Heb verschillende zadels mogen passen en eventjes mee mogen rijden en dan merk je echt verschil
Dus houd jezelf niet vast aan een merk, maar gewoon verschillende zadels proberen die in je prijsklasse vallen en dan is je keus handig genoeg gemaakt, zowel of het lekker zit en of hij past op je paard

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:34

Stübben Roxane Lachen

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:48

Ik heb een Pessoa, ook echt een heel fijn zadel!
Een Prestige is ook een aanrader Ja

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:08

Ik ben zelf heel tevreden over Stubben en BR. Zat je goed in, maar kon je eventueel ook nog wel dressuurmatig in rijden.
Daaleman heeft ook fijne springzadels!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:03

Ik heb een passier Marcus Ehning en een passier Comet FS II. Beide echt fantastisch zadels. Maar de Comet is wel mijn favoriet. Heb ook een euroriding Luxor liggen, maar die lleg ik er echt nooit op. Die vind ik té zacht.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:17

dresspaard schreef:
[
Ik heb nu zelf de Stubben

Ik heb met beiden gereden. Butet zit wat harder, maar doordat er weinig wrong op zit krijg je er een super houding van. Ik heb ook met die hele platte gereden, zonder wrong of kussens, maar daaraan zou ik in een parcours toch te weinig steun hebben. Dat model is wel perfect om de ruiter die erop zit thuis tijdens te training zn houding te perfectioneren. Als je er een tijdje mee rijd ga je je eraan irriteren als je overstapt op een zadel met wrong, hoe klein die ook is. Die zit dan ineens super in de weg.
De devoucoux zit superzacht, is echt een heerlijk zadel, maar door het zachte leer slijt ie ook sneller als de butet.
De forestier lijkt wat op de devoucoux, alleen heb ik een oud model wat niet fijn is, omdat je erop vooraf neigt te kiepen. Anderen zitten daar weer wel fijn op. De wrongen van dat oude zadel zijn super, luchtgevuld en sluiten dus perfect aan. Voor ruiters die bij de knieen een zachte comfortabele steun zoeken zou mn oude zadel nog wat zijn. (vraag ik 250 voor Knipoog )
CWD heb ik ook een tijd mee gereden, past prima in mn lijstje met franse zadels, die zou ik nog wel eens willen aanschaffen.
In een kieffer kan ik echt niet fatsoenlijk zitten.
Ik heb met verschillende stubbens gereden, maar daar zat te vel wroing op voor mij.
Verder heb ik een aantal keer met prestige meridith gereden, veel ruiters zweren daarbij, maar ik pas daar niet lekker in, weet niet waarom.
Ik hoop dat jullie iets aan mijn verhaal hebben?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:27

Butet vind ik wereld zadels, niet te hard.
ondanks de weinig wrong zit je er zo fijn op!

het is dat die niet 2e hands te vinden zijn..

Tamara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:46

Ik heb zelf een CWD zadel! echt een geweldig zadel! past op veel paarden, niet veel wrong maar ik vind het een wereld zadel.
Ook prestige vind ik fijne zadels. Toch blijft het een persoonlijke mening.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:18

Ik heb een Pessoa, zit echt heel fijn (geeft niet veel steun, ik vind dat wel prettig maar niet iedereen houdt daar van), en je kunt 'm zowat overal op knopen. Heeft bij mij echt op de meest uiteenlopende paarden gelegen, van Arabier tot Friezen.

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:21

ik heb een Prestige italia voor het springen. echt heerlijk! heeft al op ik weet niet hoeveel paarden gelegen, en lag op alles helemaal correct.