Kieffer zadel blijkt scheef te zijn!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chicolover

Kieffer zadel blijkt scheef te zijn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 00:01

Hallo,

Vandaag was er een zadelmaker bij ons thuis geweest om te kijken of mijn zadel nog gebruikt kon worden voor mijn nieuwe pony. Mijn zadel was dat niet echt meer waard, dus het wordt een 2ehands Stübben. Maar mijn zus wou haar Kieffer zadel op maat laten maken voor haar paard. De mevrouw keek er even naar, voelde Sisco over zijn rug, etc. Ze legde dat zadel erop en zegt dat ie helemaal scheef is! Later liet ze het goed zien, en inderdaad helemaal scheef. Noraly moest er niet meer mee rijden omdat dat echt heel slecht is voor Sisco's rug. Maar dit is een duur Kieffer zadel waar ik het over heb. Ik heb hier veel van geleerd. Deze mevrouw liet namelijk ook zien wat er mis was, liet het je zelf voelen en bekijken, etc. Ze legde alles zeer goed uit. Dit laat maar eens zien dat een duur/merk zadel geen garantie biedt! Dus mensen: Laat, wat voor merk je ook hebt, je zadel nakijken door een zadelmaker!

Zammie

Re: Kieffer zadel blijkt scheef te zijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:06

Ieder zadel zal zich vormen naar het lichaam van paard en berijder... Als berijder altijd scheeft zit zal een zadel ook scheef worden, duur of goedkoop...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:06

Zo zie je maar weer, dat duur ook niet altijd goed blijkt te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:09

Maar? Wat is er nu scheef aan het zadel? De boom? De vulling?
Is de boom gebroken? Heeft ze een idee hoe het is ontstaan, bv door verbreden/versmallen?

chicolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 00:11

Bitch schreef:
Maar? Wat is er nu scheef aan het zadel? De boom? De vulling?
Is de boom gebroken? Heeft ze een idee hoe het is ontstaan, bv door verbreden/versmallen?

De boom is scheef.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:13

Was het een nieuw zadel, of tweedehands? Ben ook benieuwd hoe dat is ontstaan. Echt een fabrieksfout, of achteraf gebeurd?

chicolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 00:14

MysticTinker schreef:
Was het een nieuw zadel, of tweedehands? Ben ook benieuwd hoe dat is ontstaan. Echt een fabrieksfout, of achteraf gebeurd?

Ze had hem 2ehands gekocht, het zadel is 2,5 jaar oud.

Chrisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:16

Iedere paardenrug is anders daar heb je geen standaard maten voor. Een zadel, duur of goedkoop, moet je door een zadelmaker aan laten meten en passend laten maken. Als je een zadel 2e hands koopt ook altijd laten controleren en zo nodig op maat laten maken.

Ik zeg maar zo als je naar je eigen kleding of schoenen kijkt de ene maat 38 is de andere niet en ga je passen voor je het koopt desnoods laat je het op maat maken Cool

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:41

Inderdaad heel goed(laten) kijken wat je koopt.

Voordat ik een zadel op mijn paard laat aanmeten laat ik altijd! controleren of de boom gescheurd/gebroken is en of de boom nog recht is Lachen

Daarbij is het zeker mogelijk dat een zadel vanuit de fabriek al scheef is.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:32

Heb je nog een aankoopbon van de eerste koper van het zadel? Anders zou ik zeker even contact zoeken met de leverancier, zeker als het zadel scheef uit de fabriek is gekomen.
Misschien willen ze nog een beetje meedenken?

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:35

de kieffer boom is van kunststof.dmv. een mal gemaakt en recht als hij opgebouwd wordt.
door gebruik op een scheef paard of scheve ruiter kan het zadel krom worden.
het nadeel van deze bomen is dat als je hem regelmatig achter in de auto hebt naar een wedstrijd in de zomer dat de temp. behoorlijk kan oplopen. soms liggen ze achter de autoruit met het zonnetje er vol op.
de boom wordt dan zacht en kan gaan vervormen.
daarbij komt het ook nog eens dat de ruiter opstijgt zonder opstapje, hand achter op de lepel en even cru gezegd ,flink aan je zadel omhoog trekken.
na 2.5 jaar dagelijks gebruik zo'n 750 keer.
ik probeer niet om dit goed te praten en de schuld bij de ruiter te leggen ,maar dit kan een oorzaak zijn dat het zadel scheef is geworden.

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:41

Goh zadelmaker, daar had ik nog nooit bij nagedacht, lijkt wel een logiche verklarig, gelukkig heb ik een zadelkamer in mijn trailer en stap ik op met een krukje. Zijn alle bomen van kunststof?

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:48

nee hoor er zijn verschillende soorten bomen, van hout ,verstevigd met staalplaten, kunststof die allemaal hun verschillende specifieke eigenschappen hebben en verschillend zijn samengesteld en er zijn nu ook bomen van leer versterkt met rigid Carbon Fibre.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:50

Ik zou toch goed checken of het zadel niet scheef is gereden.
Ik heb bij schoolprojecten verschillende gesprekken gehad met professionele zadelmakers en dit is een van de grootste problemen die ze tegenkomen.
Een zadel word op maat gemaakt, en ruiter zit scheef of het paard heeft een niet-evenwijdige bespiering, daardoor wordt het zadel scheef gereden.

Máar: is het echt de boom die totaal scheef is, zou ik absoluut contact op nemen met kieffer want dat hoort natuurlijk niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:09

Ik heb ook altijd m'n zadel in de kofferbak liggen. Heb een stubben. Ik vind het echt niet kunnen dat je een kunststof boom dan scheef maakt. Er zijn kunststoffen op de markt die bij een heel groot temperatuurbereik stabiel zijn, dezelfde eigenschappen hebben. Je zou toch verwachten dat Kieffer zo'n kunststof gebruikt.
Maar aan de andere kant, je hoort zo vaak van Kieffer dat de zadels scheef zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:40

Kieffer heeft juist zo'n zachte boom zodat hij te verbreden is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:50

Mizora, dan is het dus troep. Je mag van zo'n merk verwachten dat ze kunststof gebruiken dat van -20 tot +60 constante eigenschappen heeft. Als dat niet zo is, dan is het dus waar dat Kieffers bijna altijd scheef zijn. Thermoplastisch betekent niet dat iets niet over zonlicht kan. Er zijn echt wel hoogwaardige kunststoffen op de markt die gewoon binnen een heel groot temperatuurbereik stabiel zijn en dezelfde eigenschappen hebben.
Pas bij hogere temperaturen moet een boom te vervormen zijn.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:10

germie schreef:
Mizora, dan is het dus troep. Je mag van zo'n merk verwachten dat ze kunststof gebruiken dat van -20 tot +60 constante eigenschappen heeft. Als dat niet zo is, dan is het dus waar dat Kieffers bijna altijd scheef zijn. Thermoplastisch betekent niet dat iets niet over zonlicht kan. Er zijn echt wel hoogwaardige kunststoffen op de markt die gewoon binnen een heel groot temperatuurbereik stabiel zijn en dezelfde eigenschappen hebben.

vind ik wel weer kort door de bocht, wij hebben altijd kieffer zadels en allemaal zijn ze goed! en absoluut niet scheef. ze mankeren nooit wat.

zadelboer, interessant, want dat wist ik helemaal niet. omdat wij geen zadelmaker inde trailer hebben moest ik mijn zadel ook altijd in de auto leggen waar het inderdaad warm werd. gelukkig komt er binnenkort een trailer met zadelmaker zodat mijn zadel nooit meer in de zon hoeft te liggen!

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:00

lotjj92 schreef:
germie schreef:

vind ik wel weer kort door de bocht, wij hebben altijd kieffer zadels en allemaal zijn ze goed! en absoluut niet scheef. ze mankeren nooit wat.

zadelboer, interessant, want dat wist ik helemaal niet. omdat wij geen zadelmaker inde trailer hebben moest ik mijn zadel ook altijd in de auto leggen waar het inderdaad warm werd. gelukkig komt er binnenkort een trailer met zadelmaker zodat mijn zadel nooit meer in de zon hoeft te liggen!

ZO HE GAAF JO
dan ben je denk ik wel uniek in de wereld , zal veel jaloerse blikken op leveren
Een eigen zadelmaker in je trailer !!!! ROFL

maar een zadelkamer in je trailer is wel beter voor je zadel ,handiger ook .
zorg alleen dat je deurtje dan goed dicht is ,heb ooiot eens een klant gehad die vergat om het af te sluiten.
toevallig ook een Kieffer in een bocht vloog het zadel eruit , pa reed er achter met een andere auto en zag hoe een tegenligger over het zadel reed Verdrietig
een ding is zeker, daar kunnen ze niet tegen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:09

oops... dat baal je echt inderdaad!

maar denk dat die hokjes in trailers ook heet worden in de zon, net als de auto. het is toch ook een afgesloten iets.

heb zelf een euroriding, tweedehands (alhowel, als het tien keer gebruikt was, was dat veel) gekocht. ik heb 'm toen aan alle kanten nagekeken op scheefheid, breuken, slijtage, slecht leer, etcetc.
heb wel de mazzel dat ik zelf die kennis heb.

anders zou ik altijd een kundige zadelmaker er naar laten kijken. ik zie zooooveel slechte, scheve, kapotte zadels, die dan voor grof geld aangeschaft zijn. en totaal niet passen op het paard waar ze voor zijn. om verdrietig van te worden! gelukkig ken ik een fijne zadelmaker waar ik mensen naar door kan sturen. eigenlijk zo iedereen zo'n samenwerkingsverband moeten hebben!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:08

Zadelboer schreef:
lotjj92 schreef:

ZO HE GAAF JO
dan ben je denk ik wel uniek in de wereld , zal veel jaloerse blikken op leveren
Een eigen zadelmaker in je trailer !!!! ROFL

maar een zadelkamer in je trailer is wel beter voor je zadel ,handiger ook .
zorg alleen dat je deurtje dan goed dicht is ,heb ooiot eens een klant gehad die vergat om het af te sluiten.
toevallig ook een Kieffer in een bocht vloog het zadel eruit , pa reed er achter met een andere auto en zag hoe een tegenligger over het zadel reed Verdrietig
een ding is zeker, daar kunnen ze niet tegen.

haha, je moest eens weten Haha! maar nee ik typ soms een beetje snel dus ging wat fout haha Vork

ooeei, daar moet ik dan ook maar goed opletten. ik wil absoluut niet dat onze zadels eruit vliegen Bloos

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:55

Het hoeft toch niet te betekenen dat het gelijk slecht merk is, ik denk dat elke fabrikant wel eens een missertje heeft. Als ruiter hoor je hier ook op te letten, al kan het iedereen overkomen. Ik heb zelf nooit problemen gehad met Kieffer zadel dat scheef is. En hebben er 3 thuis liggen en onlangs een verkocht.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:48

Ik rijd ook al jaren op kieffers en de vorige heb ik 13 jaar gehad en deze lag ieder weekend in de auto (concours) en heb er dagelijks 4 a 5 paarden mee bereden. Toen ik m'n zadel ging omruilen voor een nieuwe (jawel weer een kieffer) zeiden ze dat ze zelden een zadle zo recht en nog goed tweedehands tegenkwamen, terwijl dit zadle dus heel intensief werd bereden. Moet er wel bij zeggen dat m'n zadel me heilig is en er zelden een ander op mag rijden....

Sariena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:33

Heb mijn kiefferzadel 2hands gekocht in 1997 en rij er nu nog mee. Super gewoon, zou niet anders willen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:59

Nou, ik zie nu pas dit topic. Ik heb dus ook een hele scheve kieffer gehad, waar ik ook een paar maanden mee heb doorgereden, omdat ik het niet merkte. Toen de zadelmaker het zag, schrok hij zich dood. Je zag echt met het blote oog dat het helemaal scheef getrokken was. En volgens hem was dit echt niet het eerste kieffer zadel die zo scheef was. Ik vertrouw het echt niet meer!