.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 23:21

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-05-22 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Netje

Re: A-symmetrische beugels, helpen ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:30

Mijn dochter rijdt er al zo'n 2 jaar mee en het helpt wel. Dat gat moet naar buiten (geven ze zelfs in winkels vaak een verkeerd advies over; maar het hoort dus écht naar buiten).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 23:34

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-05-22 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:41

naar buiten? ik dacht altijd naar binnen inderdaad

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:59

De lange kant moet naar binnen, dat is de langste kant, dus aan die kant hangt 'ie het laagst, dat is de bedoeling van die schuine beugels... (dat de binnenkant van je voet lager is dan de buitenkant)

Je ziet ze inderdaad heel vaak verkeerd om zitten.
Ik heb ze ook, moet altijd even goed kijken als ze eraf zijn geweest hoe ze weer moeten!

(de beugel van het plaatje hangt dus inderdaad vanaf je paard gezien rechts, met het gat naar buiten zoals al aangegeven)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:07

Lijkt mij ook wel handig, heb er verder geen ervaring mee.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:13

Ik vind ze niet prettig,heb meer aan mn sprengerbeugels.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 01:09

Ik heb er vroeger veel mee gereden en vond dat best wel prettig. Het was in het begin wel even wennen.

De beugel zoals op het plaatje zat bij mij aan de linkerkant. En zo zat hij voor mij goed. Deed ik die aan de rechterkant kreeg ik juist ergere kapstokken!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 01:15

shetlandfan schreef:
Ik heb er vroeger veel mee gereden en vond dat best wel prettig. Het was in het begin wel even wennen.

De beugel zoals op het plaatje zat bij mij aan de linkerkant. En zo zat hij voor mij goed. Deed ik die aan de rechterkant kreeg ik juist ergere kapstokken!

Dat lijkt mij ook inderdaad!
wat ik me verder afvraag, heeft het niet dezelfde werking als gewoon a-symmetrische beugelblokjes of werkt dit wel beter?

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 01:25

Met a-symmetrische beugelblokjes verklein je de ruimte in je beugel. Dat kan minder handig zijn in combinatie met je schoenen.

Ik heb ze ook, met de korte kant aan de buitenkant. En ja, ze helpen enigszins tegen kapstokken, maar ik heb ze voornamelijk omdat m'n knieën minder pijn doen als ik met deze beugels rijdt.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:03

Ik dacht in de verpakking een soort beknopte "handleiding" zit die uitlegt hoe je de beugels moet vastmaken...

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:12

Ik heb de beugel zoals afgebeeld ook aan de linkerkant zitten,met a-symetrische beugelblokjes erin.Ik heb geen kapstokjes meer hoor Haha!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:27

Mariska89 schreef:
Ik heb de beugel zoals afgebeeld ook aan de linkerkant zitten,met a-symetrische beugelblokjes erin.Ik heb geen kapstokjes meer hoor Haha!

Dat snap ik dan helemaal niet: je gebruikt ze dus verkeerd om,want anders zou je dus ook geen a-symetrische beugelblokjes nodig hebben Haha! . Ze moeten dus écht met de korte kant buiten: heb zelf een uitleg gevraagd van Sprenger (tijdens een workshop over bitten) en die dame heeft precies uitgelegd wat de werking was. Er werd ook bijgezegd dat heeeeel veel ruitershops het fout uitleggen !

Mijn dochter heeft ze dubbel a-symetrisch: dan is de 'onderkant' (dus waar je voet op staat) dus ook nog gekanteld. Het helpt heel erg je knieën op de juiste plek te houden en (mits dus juist gebruikt met de korte kant buiten) het helpt goed tegen kapstokken.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:09

Ik heb ze niet, maar heb van die scheve blokjes. Moet daar dan de hoge kant binnen? Of snap ik t niet? Ik heb nu de hoge kant buiten, zit t lekkerst.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:25

Nouvel schreef:
De lange kant moet naar binnen, dat is de langste kant, dus aan die kant hangt 'ie het laagst, dat is de bedoeling van die schuine beugels... (dat de binnenkant van je voet lager is dan de buitenkant)

Ik heb ze ook, moet altijd even goed kijken als ze eraf zijn geweest hoe ze weer moeten!

(de beugel van het plaatje hangt dus inderdaad vanaf je paard gezien rechts, met het gat naar buiten zoals al aangegeven)

Simpelere uitleg:

De lange(bolle) kant moet altijd naar buiten hangen.
De korte kant hangt aan de buikzijde paard. Knipoog
Zodoende heb je het "schuine blokjes"idee, zoals Nouvel ook al uitlegde.

Er staat tevens een R en een L in de beugels om verwarring te voorkomen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:25

Siersma schreef:
Ik heb ze niet, maar heb van die scheve blokjes. Moet daar dan de hoge kant binnen? Of snap ik t niet? Ik heb nu de hoge kant buiten, zit t lekkerst.

Bij schuine blokjes heb je idd de hoge kant naar buiten. En de lage kant naar binnen. Knipoog

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:14

Dan ben ik dus niet gek Nagelbijten / Gniffelen , ik dacht al. Vond t namelijk dan zo raar zitten.

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 23:49

Ik heb er enkele maanden mee gereden, en van een voet die altijd als kapstok diende heb ik nu een voet die zich gedraagt als een voet. Haha!
Heb de beugels na enkele maanden vervangen omdat ik er pijnlijke voeten van kreeg, maar ze hebben dus wel degelijk geholpen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 00:38

Ik vind ze ook weer fijn zitten. Heb een jaarlang met GPG verende beugels gereden. Maar ben nu terug gegaan naar de Asymm beugels, omdat de GPG beetje lomp overkomen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 00:46

Heb ze in het aurigan voor de wedstrijden.
Verder rij ik er niet mee.
Ik blijf de traditionele beugel trouw heb ik het minste last van mijn knieen en enkels. Zelfs beugels met vering erin, zorgde voor deze klachten.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 01:01

De meningen verschillen altijd met deze beugels!
Hier mijn mening, Als je dressuur rijdt moet de lange kant buiten, je been valt dan mooi om je paard heen zonder dat je knie tegen het zadel aangedrukt/gefixeerd wordt. Je kuit ligt als vanzelf tegen je paard aan.
Met springen adviseer ik ze juist andersom, de korte kant dus buiten. Je knie wordt automatisch meer tegen je zadel aangedrukt. Je onderbeen steekt daardoor wat af.

De schuine blokjes vind ik vreselijke ondingen Haha! omdat niemand het nog elkaar krijgt om zijn hakken naar beneden te houden, hoe ze ook zitten!
Men 'steunt' nooit volledig met de voet in de beugel, altijd alleen maar met de binnenkant van de voet of met de buitenkant van de voet. Er is dus altijd een loze ruimte. En geloof me maar, ik zie wekelijks meerdere mensen met die dingen rijden, eruit dus, die schuine blokjes! Haha!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 01:40

Revanches schreef:
Nouvel schreef:

Simpelere uitleg:

De lange(bolle) kant moet altijd naar buiten hangen.
De korte kant hangt aan de buikzijde paard. Knipoog
Zodoende heb je het "schuine blokjes"idee, zoals Nouvel ook al uitlegde.

Er staat tevens een R en een L in de beugels om verwarring te voorkomen.

Beetje vreemd hoor je uitleg, hier gaan we het kennelijk niet over eens worden en Nouvel zegt het (net als ik) precies andersom Haha! Ik heb zowel van de zadelmaker als van de dame van Sprenger (die toch echt wel weet waar ze het over heeft) uitleg gekregen over deze beugels en de lange kant moet dus echt binnen en niet buiten !! Probeer ze maar eens voor te stellen met een beugelriem erin, dan snap je meteen dat als de korte kant buiten zit, deze de voet ahw aan de buitenkant optilt (zelfde als met schuine blokken erin); andersom dus niet. In de Sprenger (a-symetrische)-beugels staat overigens geen L of R...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:32

Netje, ik dacht het ook al, dat het in de uitleg van revanches precies andersom was, maar ik begon te twijfelen...

het is dus inderdaad zo, revanches geeft het precies andersom aan als ik... Clown

Ik blijf bij wat ik aan heb gegeven, anders wordt de buitenkant van je voet juist naar beneden gedwongen, dan kan niet de bedoeling zijn volgens mij.
Ik heb altijd geleerd dat je de buitenkant van je voet 'op moet tillen' als het ware...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 19:42

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-05-22 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:21

Ze helpen niets. Je beugelriemen rekken gewoon zondanig dat ze zo weer recht hangen. Zelfs als je hele goede en dure beugelriemen hebt (stubben, 68 euro of hand gemaakt Kootstra).
Bij die beugelrubbers heb je daar om een vage reden geen last van. Ik heb dit een tijdje geprobeerd, omdat dit beter zou zitten met springen. Nooit iets van gemerkt.
Met gewone beugels zit ik fjiner en beter. Met die rubbers of die scheve beugels kreeg ik juist last van m'n knie.
Korte kant hoort buiten.